Суреттерде: Жидебайдағы Абай-Шәкәрім кесенесі; Ахат ата абайлық сазгер Арғынбек Ахметжановпен бірге (1982 жыл)
Ахат ата
Ахат «атадан алтау, анадан төртеу, жалғыздық көрер жерім жоқ» деп немере әкесі болып келетін Абай атасы айтпақшы, өсіп-өнген әулеттің ұрпағы. Яғни, қажының алты ұлының бірі. Шәкәрім бәйбішесі Мәуеннен Сүфиян, Тауфиқ есімді екі ұл сүйген. Сүфиян ертеректе, жиырмасыншы жылдардың ортасында өмірден өткен. Ал одан кейін жүрек қалауымен қосылған асыл жары Айғаншадан Ғафур, Қабыш, Ахат, Зият деген төрт ұл мен Жәкіш, Гүлнар есімді екі қыз сыйлаған. Бұлардың үлкені Ғафур мен оның ұлы Баязит отызыншы жылдардағы ел басына күн туған шақта қорлыққа шыдай алмай, өздеріне өздері қол жұмсаған. Ал Қабыш болса сол жылдары аштықтан көз жұмған. Қажының кенже ұлы Зият сол ашаршылық жылдары Шыңғыстау көтерілісі бұрқ ете қалғанда бірер серіктерімен Қытай асып кеткен.
Одан кейінгі Екінші дүниежүзілік соғыс бәрі қосыла келгенде Құнанбай әулетін ойсыратып-ақ жіберген. Біздің білуімізше арғы Құнекең, бергі Шәкәрім ұрпақтарынан бертінгі күнге ілігіп, ұзақ жасаған санаулы Ырғызбай ұрпақтарының бірі осы Ахат ата. Және оның қарадан шығып хан атанған атасы, әкесі Шәкәрімге бір кісідей-ақ қамқорлық танытып, болашағын бағдарлап беріп кеткен Абайдай ағасы, әсіресе асқар таудай әкесі туралы ауызша әңгімелерімен бірге, қағазға түсіріп үлгерген естеліктері қандай десеңізші! Осы орайда оның бұл естелігін әкесі Абайдың адами болмысын бүгінгі күнге жеткізе білген Тұрағұлдың баға жеткізгісіз еңбегімен орайлас дүние десек, артық айтқандық болмас. Шындығында, Ахат ата бойы да, ойы да биік адам болатын. Әкесінің отыз жылдай елден жырақтағы құрқұдықта жатқан сүйегін қасиетті Жидебайға жеткізген де, артында қалған асыл мұрасының кейінгі ұрпақтың қолына аман-есен жетуіне себепкер болған да осы кісі.
Белгілі абайтанушы ғалым Қайым Мұхамедханов «Шәкәрім өмірін білгің келсе, оны ақынның өлеңдерінен ізде, ол өз өмірін өлеңмен жазып кеткен адам» деп отырушы еді. Оған енді дау жоқ. Солай дей тұрғанмен, шәкәрімтануға ұлы Ахаттың айрықша үлес қосқанын ешкім жоққа шығара алмаса керек. Бұған Ахаттың өмірге келгеннен бастап әкесінің маңында отыз жыл бірге жүргені сеп болған. Сондықтан ол жасынан әкесінің жан-жақты адам болғандығын, орыс тілін қалай меңгергенін, ел ісіне қалай араласқандығын, аңшылығын, ақынның жалпы машығын, адами қасиеттерін жақсы білген. Соның бәрі ұлының әкесі туралы естелігінде мейлінше қамтылып жазылған. Көлемі жүз беттей бұл естеліктің біраз бөлігі алғаш рет 1992 жылы «Жұлдыз» журналының екінші санында «Менің әкем, халық ұлы – Шәкәрім» деген атпен жарық көрген болатын. Шәкәрім тақырыбына қалам тербеген қай-қайсымыз болсын осы бағалы дерекке жүгінгеніміз рас.
Әкесінің ақылымен Ахат өткен ғасырдың жиырмасыншы жылдарының ортасында сол заманда ұлтымыздың талай марғасқаларының жолын ашқан Семейдегі педтехникумды оқып бітірген. Одан кейінгі жерде Шыңғыстауда бала оқыту, елдің сауатын ашу ісімен айналысқан. Бірақ осы шақта байларды кәмпескелеу науқаны басталып, Ырғызбай ұрпағы қуғындала бастағанда оның салқыны бұған да тиіп, түрмеге қамалған. Одан амалын тауып сытылып шыққанмен іле соттан шақыру қағазы келіп, Ахат әкесімен қоштасуға келгенде су түсіп, өзеннің таси бастаған шағы екен. Қажы ұлын өткелден шығарып салып тұрып, өмірдің толқымалы, тұрақсыздығын айта келіп, осындай өмір өткелдерінде табаныңа кісі салып өтсең – тіріде өзім, өлсем аруағым риза болмайды деген екен. Әкесінің ұлынан сұраған ақтық тілегі осы болыпты.
Байларды тәркілеп, кәмпескелеудің соңы асыра сілтеуге, ал оның арты ашаршылыққа ұласып, елдің амалсыздан түп көтерілгені, солайша қажының жолсыз жазаға іліккені көзіқарақты оқырманға белгілі жайт. Міне, осы кезден басталған сергелдең жасы отызға енді іліккен Ахат үшін он жылдай уақытқа созылады. Сібірде айдауда болған ол қорлық пен зорлыққа шыдамай жүрегіне ине қадап өмірмен қоштаспақ та болған. Сол иненің өле өлгенше мұның тәнінде жүргені де шындық. Тек соғыстың алдында ғана бостандыққа шыққан Ахат бәрібір елге орала алмайды. Содан Алматының маңында, кейінде сол кездегі ел астанасының өзінде болып, жасынан қалаған мамандығы ұстаздықпен айналысады. Сөйте жүріп осындағы алғашқы байырғы жоғары оқу орны – Қазақ педагогика институтын бітіріп алады. Отыз жылға жуық уақытқа созылған жемісті ұстаздық жолы «Құрмет белгісі» және Еңбек Қызыл Ту ордендерімен аталып өтіледі.
Осында, яғни елден жырақта жүргенде Әуезовтей ғұламаның үйінде әкесінің сурет бейнесімен қауышатыны өз алдына бір тарих. Оны бұл жаққа елден қадірлі қонақтың бірі Шәукен ала келген. Бұл кісі қажы оққа ұшатын жылдары аудандық ГПУ-дің мекемесінде от жағушы болып жұмыс істейді екен. Ал аталған мекеменің басшылары ақынның көзін жойғаннан соң оған қатысты біраз құжаттарды отқа өртетуді ештеңеден хабарсыз мылқау жан деп Шәукенге тапсырған ғой. Сонда ол тумысынан мүгедек болғанмен сау азаматтың ісін асыра атқарып, Шәкәрімнің асыл бейнесін осы заманға жеткізе білген.
Шәукеннің осы ерлігі, Әуезовтің оған құрметі, бәрі қосыла келгенде Ахаттың әкесіне деген балалық сүйіспеншілігі мен азаматтық парызын одан әрі нығайтып, бекіте түскен еді. Осылайша ол әкесін ақтап шығу, шығармаларын болашақ ұрпаққа жеткізу мақсатымен еш қажымастан ұзақ жылғы күресін жалғастыра берген. Бұған сол кездегі алып империяның басшысы Н.Хрущевтің бір сәттік жылымық саясатының септігі болғаны да рас. Осылайша елуінші жылдардың аяғында Шәкәрімнің Мәскеу тарапынан ақталғаны да, іле бір топ өлеңдерінің «Қазақ әдебиеті» газетінде жарияланғаны да рас. Бірақ өкінішке қарай, бұл мәселеде түпкілікті жеңістің ауылы әлі де алыс болатын.
Әйтеуір, дес бергенде Ахаттың шындыққа деген талпынысы бұдан кейін де толастамаған. Яғни, арада отыз жылдан кейін елге оралып, осынша уақыт айдаладағы құр құдықта жатқан әке сүйегін Жидебайға, немерелес ағасы, сүйікті ұстазы Абайдың қасына әкеп арулап жерлейді. Бірақ бұл енді айтқанға ғана оңай. Құр құдықта жатқан әке сүйегін ұлы қасына ешкімді жолатпай бір өзі жинастырған екен деседі. Сонда біріншіден біреуге зияным тиіп кетпесін десе, екіншіден сол бөгде адам асығыстықпен әке сүйегін бүлдіріп ала ма деген қауіп те жоқ емес-ті. Әкесінің бір уыс сақалы мен өзі қолдан жасаған түймесі, сондай-ақ сүйегіне қадалған екі оқ бұл мүрденің қажынікі екендігін бұлтартпайтын айғақ еді.
Ахат ақсақал бұдан соң арада жеті-сегіз жылдан кейін туған жеріне біржола көшіп келіп, Жидебайдағы Абай мұражайында тапжылмастан сегіз жыл қызмет етті. Біздің атамен азды-көпті таныстығымыз осы кезде басталып еді-ау! Алыстан, Алматыдан әріптестеріміз келгенде оларды Абай еліне, Жидебайдағы Абай зираты мен мұражайына апаруға тырысатынбыз. Мұражайда бізді ескінің көзіндей, ұлылардың өзіндей болып Ахат ата қарсы алатын. Басқасы басқа, ол кісі кімге болсын бейнебір тірі экспонат секілді көрінетін-ді. Бірде Абай еліне, Жидебайға келген сол кездегі республика басшысы Д.А.Қонаевтың бұл жаққа қасына ере келген Орталық Азия әскери округінің қолбасшысы, армия генералы Лященкоға атамызды оған осындай мағынада таныстырғаны да есімізде қалып қойыпты. Сонда деймін-ау, атамыздың партия мен әскер басшысынан қызмет жарыстыра алмаса да, бойы мен ойы жағынан кем түспегеніне бүкіл Абай елі сүйсінген-ді.
Ахат ата өмірінің тағы бір сегіз жылы Семей қаласында өтті. Сол кезде атамызбен жиірек кездесіп, сұхбаттасуға мүмкіндік туды. Кейініректе сол естіп, білгендерімізді қажының 150 жылдығына орай Астана мен Алматыда жарық көрген деректі кітабымызда пайдаландық та. Ол кісі Семейге қоныс аударғанда жасы сексеннен асып кеткеніне қарамастан әкеге, оның мұрасына деген адалдығынан еш айныған емес. Әке туралы естелігі де осы кезде жазылды, ән мұрасын да нотаға түсіртумен жүйелі түрде айналысты. Тегінде Ахат атаның өзі де жасынан өлең жазып, ән шығарумен айналысатын-ды. Бірақ бірінші кезекте әке мұрасын жинақтап, жарыққа шығару секілді асыл мұратынан айныған емес. Рас, осы орайда айта кеткеніміз жөн болар, атаның шығармалары да кейінде жергілікті азаматтардың қамқорлығымен жарыққа шықты.
Ахат ақсақал 1984 жылы 84 жасында өмірден озды. Содан бір жыл бұрын Ресей жағында тұратын жалғыз ұлы Фзули қайтыс болған еді. Сол жаққа Қостанай арқылы ұшып бара жатқан жасы келген ақсақал аталған қала әуежайында мұздан тайып жығылып, жамбас сүйегі сынады. Осыған дейін денсаулығы сыр беріп көрмеген адамға екі соққы қатар тиіп, бұдан соң оңала қоймаған. Әкесінің толықтай ақталуына небәрі төрт жылдай уақыт қалғанда оның өмірден аттанып кете баруы, әрине өкінішті. Бірақ дәтке қуат дейтін жайт сол, бүгінде Ахат Құдайбердіұлының мүрдесі Жидебайдағы дала кемесіндей Абай-Шәкәрім кесенесінде ұлылармен мәңгі бірге жатыр. Оған Ахат ата қай жағынан алғанда да толық қақысы бар деп ойлаймыз!
Мереке аға
Жоғарыда Шәкәрім қажының кенже ұлының аты Зият екендігін, оның отызыншы жылдардағы ашаршылыққа байланысты туындаған Шыңғыстау көтерілісі кезінде амалсыздан Қытай асып кеткендігін айттық. Бұлар, өздері бір топ адам, Шәкәрімді де бірге ала кетпек болған. Оның қасындағылар қажыны жат елде өздеріне қорған болсын десе, Зият бірінші кезекте әке амандығын ойлаған. Ал қажы айналасынан, жалпы өмірден түңілген, содан біржола елден безіп кетуді ойластырған, бірақ түптеп келгенде «туған жер, өлген мола жібермеді» деп Абай ағасы айтпақшы, жасы келген шағында елден түп қотарыла безіп кетуді қаламаған секілді. Оның сыртында білемін деушілердің айтуынша, заманның сұрқынан сескенген Шәкәрім жаман айтпай жақсы жоқ демекші, ұлы Зияттың өзінің, ал өзі ұлының өлімін көзбен көруді қаламаған деседі.
Айтқандай-ақ, бұлар аттың басын алыстағы Қытай еліне бұрған бетте қызылдар Шәкәрімді Шыңғыстаудың Қызыл биігінде еш шімірікпестен оққа байлады. Осылайша дала данышпаны ешбір тергеу, сотсыз жолсыз жазаға тартылды. Ал Зияттар сол кеткеннен молынан кетіп, шекарадан бір-ақ асқан.
Тегінде өзінен үш жас үлкен Ахат ағасы секілді Зият та жасынан көзі ашық, оқып-тоқығаны көп азамат болыпты. Бірақ соған дейін өлеңге үйірсектігі жоқ екен. Алайда туған жерге, өскен елге, әсіресе аяулы әкесіне деген сағыныш жат елде жүрегіне жыр болып құйылыпты. Тіпті өлеңмен шектелмей, дастан, пьеса да жазып, ән де шығарыпты. Мұның сыртында Шыңжаң өлкесіндегі Алтай аймағының оқу ағарту, мәдени өміріне де қызу атсалысқан көрінеді. Бірақ өкінішке қарай, аңдыған жау алмай қоймайды дегендей, кеңестің жансыздары оған мұнда да тыныштық бермей, ақыры жазықсыз жанның түбіне жетеді. Тіпті оны кері елге алып келіп, қинап өлтіріпті деген де сөз бар.
Бұл отыз жетінші жылдың зобалаңындағы оқиға. Содан бұрынырақта Зияттың тұңғыш ұлы шетінеп кетсе, екінші ұлы Мерекенің өмірге енді келген кезі екен. Әкесі ұсталып кеткенде екінші ұл қырқынан енді шығып жатыпты. Жығылғанға жұдырық дегендей жасы сегізге енді келгенде шешеден және айрылады. Содан бастапқыда нағашыларының, одан кейінде әкесі Зиятпен осы жаққа бірге келген Әзімбайдың Берлешінің қолында болады. Ал жасы он жетіге қараған шағында сол Берлеш көкесімен елге оралады. Шекарадан өтіп, Зайсанға келгенде бұл көкесі Алматыдағы әкесінің ағасы Ахатпен хабарласады. Біраз жыл Берлешке бауыр басып қалған Мерекенің одан ажырағысы келмей қатты қиналғаны да рас.
Қалай болғанда да ендігі жерде Ахат бұған аға да, пана да бола біледі. Алғашқыда қала ішіндегі кәсіпорынның бірінде жұмысшы болып істеген Мереке содан кейініректе қала шетіндегі колхозда еңбек етеді. Сонда көңіліне жақпаған басшылардың кемшілігін сынап өлең шығарады екен. Бірақ өлеңнің соңына түспеген көрінеді. Солай дей тұрғанмен, қажы атасының өлеңдерін былай қойғанда «Қалқаман-Мамыр» сынды дастандарын бастан-аяқ жатқа айтушы еді.
Өз басымыз Мереке ағаны Шәкәрімнің ақталған бетте 130 жылдығына орай Абай елінде өткен айрықша жиында көрген едік. Бұдан кейінгі жерде ағамыз Абай, Шәкәрім аталарының елде өтіп жататын түрлі шараларынан қалған емес. Сол сапарларының бірінде Семейдегі біздің үйде де болды, біз де ағамыздың Алматының түбіндегі Бесағаш ауылындағы үйінде болдық дегендей... Ахат ақсақал біздің үлкен атамызбен түйдей құрдас болса, Мереке ағамыз бізден бір мүшел жасқа жуық үлкен еді.
Мереке аға осыдан екі жыл бұрын жасы сексенге бір жыл қалғанда өмірден озды. Ал келер жылы ол кісінің қосағы Клара апай да өмірден аттанып кете барды. Бір абзалы сол, қазірде бұл кісілердің бір ұл, үш қызы, олардан тараған ұрпақтары Алматыда тұрып жатыр. Солардың үлкені Нұрлан органнан зейнетке шығып, қазірде әке шаңырағында түтін түтетіп отыр. Қазірде ол әкесінің жолын жалғастырып, әр жерде болып жататын түрлі шараларда Шәкәрім бабасы, жалпы ұлылар әулеті туралы ұлағатты әңгіме айтып жүр. Осы орайда, Ахат атаның жоғарыда есімі аталған ұлы Фзулиден қалған жалғыз тұяқ Дәулет те ата шаңырағында отырғанын айта кеткеніміз жөн болар. Бірақ өкінішке қарай, ол азамат анасы басқа ұлттан болғандықтан ба қазақшасы жоқ және жаңағыдай жиындарға қатысуға құлықты емес. Бұған өткен өмірімізді, кешегі заманды кінәлағаннан басқа не дерсің! Қалай болғанда да ұлылар ұрпағына амандық тілейміз!
Дәулет СЕЙСЕНҰЛЫ,
Қазақстан Жазушылар одағының мүшесі
АЛМАТЫ