Толстоймен хат алысқан Рахметолла Елкебаев туралы не білеміз?
Дүйсенбі, 3 қыркүйек 2012 11:42
Әдебиеттің екі алыбы – граф Толстой мен Шәкәрім қажы кезінде хат алысып тұрыпты. Толстойдың сырқаттанып жүрген шағында оны Шәкәрім қажы қымыз ішіп емделіңіз деп қазақ сахарасына, Шыңғыстауға шақырыпты деген сөз бар. Ол сарын ел ішінде күні бүгінге дейін сақталған. Өкінішке қарай, осы сөздің дұрыстығын құжат жүзінде анықтау мүмкін болмай келеді. Десе де, қажының өлмес, өшпес өлеңдерінің бірінде өзінің Толстойдың шәкірті екендігінен танбайтынын айта келіп: “Ақиқат сырымды айтсам,
Дүйсенбі, 3 қыркүйек 2012 11:42
Әдебиеттің екі алыбы – граф Толстой мен Шәкәрім қажы кезінде хат алысып тұрыпты. Толстойдың сырқаттанып жүрген шағында оны Шәкәрім қажы қымыз ішіп емделіңіз деп қазақ сахарасына, Шыңғыстауға шақырыпты деген сөз бар. Ол сарын ел ішінде күні бүгінге дейін сақталған. Өкінішке қарай, осы сөздің дұрыстығын құжат жүзінде анықтау мүмкін болмай келеді. Десе де, қажының өлмес, өшпес өлеңдерінің бірінде өзінің Толстойдың шәкірті екендігінен танбайтынын айта келіп: “Ақиқат сырымды айтсам,
Дүйсенбі, 3 қыркүйек 2012 11:42Толстойдың, мың сопыны алмаймын тырнағына”,– деп кесіп түйін жасауы қандай құжаттан кем? Демек, бәрі қисынға келеді. Бұдан кейін, осы сөз не сөз деп орынсыз күдіктенгенше, әлі де үлкен үмітпен ақиқат ауылына мойын бұрғанымыз жөн шығар деген тұжырымға тоқтайсыз.
Бір жоқты екінші жоқ табады. Соған сайсақ, кезінде ұлы Толстоймен хат алысқан тағы бір семейлік Рахметолла Елкебаев туралы тиянақты дерек жоғарыдағы мәселеде үміт отын одан әрі үрлей түседі. Бұдан кейін күндердің күнінде екі алыптың бір-біріне жазысқан хаттарының табылатынына да нық сенесің. Алайда, қайсыбіреулердің екінші дерекпен ғана шектеліп, соны ғана қанағат тұтып, оның алғашқысын қауесетке балағысы келетінін қайтерсің. Қалай болғанда да басы ашық әңгіме мынау: ана заманда, ана ғасырда бір қиырдағы Семейде жатып, Толстой сынды ұлы жазушыға хат арқылы болса да тілдесіп қалған Рахметолла Елкебаев туралы ақиқаттың тоттанбайтындығы.
Кейінгі жылдары әртүрлі басылымдарда Рахметолла Миңғалиұлы Елкебаев хақындағы деректер анда-санда болса да көрініп қалып жүр. Мәселен, кезінде “Жалын” альманағында ол туралы шағын мақала жарияланды. “Литературная газетаның” қосымшасында (№7, 1991 ж. “Досье”) орыстың ұлы жазушысы Л.Н.Толстойдың оған жазған хаты келтірілген. Бұл хат Толстойдың 1956 жылы Мәскеудегі Мемлекеттік Көркем Әдебиет Баспасынан шыққан толық шығармалар жинағының 78-ші томының 164-ші бетінде 179-шы нөмірмен жарияланған екен. Бұған қосатын тағы бір дерек, ол хат 1925 жылы П.Т.Бирюковтың аударуымен жазушының неміс тілінде жарияланған басқа хаттарымен бірге жарық көріпті. Сонда дейміз-ау, әлем әдебиетінің алыбы атанған ұлы жазушымен хат жазысып жүрген бұл семейлік кім?
Рахметолла Елкебаев туралы қазіргі қолда бар деректер онша көп те емес. Сондықтан оның өмірі мен еңбегін түбегейлі зерттеу алдағы жылдардың міндеті. Бірақ оның озық ойлы, прогресшіл, халқы үшін аянбай еңбек еткен көрнекті ағартушы, заманының зиялы адамы болғаны анық. Өйткені, ғасыр басындағы Семейде жылт еткен жаңалық нышандарының бірқатары Рахметолла Миңғалиұлы есімімен байланысты болып келеді. Оған бір ғана мысал, “Оян, қазақ” өлеңдер жинағының ұлтты алға басуға шақырған идеясы патшалық өкімет орындарына жақпай, оның авторы Міржақып Дулатов жауапқа тартылғанын тарихтан жақсы білеміз. 1911 жылдың 23 желтоқсанында Семейде болған сотқа Жақаң тарапынан шақырылған екі сарапшының бірі – семинария мұғалімі Нұрғали Құлжанов болса, екіншісі – Рахметолла Елкебаев еді. Әрине, Міржақып Дулатов патша чиновниктері алдында Рахметолла Миңғалиұлының “Оян, қазақты” қалайда қорғап қала алатынына сенгендіктен оны әдейі шақырған деп білуіміз керек. Және бұл дерек сол кездегі қазақ, орыс, татар зиялылары арасында Рахметолланың Нұрғали Құлжанов сияқты беделді адам болғанын да көрсетеді.
Семей қаласындағы мұсылмандар мектебінің меңгерушісі (директоры), “Халық сөзі” газетінің редакторы, қалалық Думаның мүшесі болған Рахметолла Елкебаев сол кездегі Ертіс өңірінің қоғамдық-саяси өміріне, халық ағарту ісіне белсене араласқан адам. Тіпті ол басқарған мұсылмандар мектебіндегі көптеген оқушылардың Қазақстанда тұңғыш құрылған “Ярыш” футбол командасында ойнауы, сол команданың қалыптасуына мұсылмандар мектебінің, оның меңгерушісі Елкебаевтың ұйымдастыру жағынан да, қаржы жағынан да барынша көмек көрсетуі, осы мұсылмандар мектебінен дәріс алғандардың бірсыпырасы кейіннен прогресшіл ниеттегі зиялылар қауымына қосылуы да жоғарыда айтқан ойымызды нақтылап дәлелдей түседі.
Рахметолланың көптен перзент көре алмай жүріп, бауырына салып асырап алған татар балалары Әбдінасыр Миршанов пен Әміржан Ситтықов осы футбол командасында Мұхтар Әуезовпен бірге ойнаған екен. Кейіннен оның екеуі де белгілі адамдар болып шығады. Мәселен, Семей педтехникумында мұғалім болған Әміржан Ситтықовтан кезінде сол техникумда оқыған академик Әлкей Марғұлан дәріс алған. Педагогика ғылымының кандидаты Әміржан Ситтықов ұзақ жылдар республикамыздың Оқу министрлігінде қызмет атқарған-ды.
Қазір тоқсанға таяп қалған Әбдінасыр Миршановтың жұбайы Рәзия әжей Әбдінасыр мен Мұхтар Әуезовтың бірге оқығандығын айтады. Болашақ ұлы жазушы Мұхаң бала кезінің өзінде осы Әбдінасыр, Әміржандармен бірге Елкебаевтар үйіне жиі келіп жүреді екен. Тіпті одан дәріс алған да сияқты. Оған Рахметолла Миңғалиұлының жалғыз қызы Халиданың (бұл кісі қазақтың белгілі мемлекет және қоғам қайраткері Әзімбай Лекеровтың жұбайы) мына сөздері дәлел:
“Мұхтар аға менің Әмірхан, Әбдінасыр ағаларыммен жолдас болды. Біздің үйге жиі келіп жүретін. Әкемнен қосымша сабақ алатын. Әкемді қатты қадірлеп, есінен шығармайды екен. 1960 жылы біз Мұхтар Әуезовты Алматыда емханада кездестірдік. Ол белгілі хирург, академик Александр Николаевич Сызғановқа келген болуы керек. Біз анам екеуміз де сол кісіге барғанбыз. Мұхтар ағай менің мамамды тани кетіп, құшақтасып амандасты да, өзінің қасына апарып отырғызды. Мамаммен көп сөйлесіп, тұрмыс жағдайын білді. “Рахметолла мұғалімнен қалған жалғыз қыз бар еді ғой?” – деп сұрады. Мен қасына барып сәлемдескенімде, ол маған әкем туралы ерекше бір тебіреніспен әңгімелей бастады. Әзімбайдың тағдыры мен балаларының жай-жапсарын сұрады. Соңынан маған әкем сияқты болуыма тілектестік білдірді”.
Рахметолла Елкебаевтың прогресшіл, өнер-білімге жаңалық атаулыға құштар болғандығын мына бір жәйттен де анық байқаймыз. Төңкеріске дейінгі Семейде “Ұшатын адам” атанып, жұртты таң қалдырған татар азаматы Ғали Сарбаевты да бауырына қатты тартқан. Ол матадан қанат жасап (қазіргі дельтопланның қарапайым нұсқасы болса керек), биік үйлердің төбесінен, Ертістің жарқабағынан секіріп ұшады екен. Оны Семей халқы тайлы-таяғы қалмай тамашалап, бұл ғажапқа қатты таңғалатын көрінеді. Сол Ғали Сарбаев туралы, оның өнері жөнінде Рахметолла Елкебаев “Шаруа” журналының 1914 жылғы 19-шы санында мақала жазған.
Халида апайдың айтуына қарағанда, әкесі Рахметолла 1878 жылы Еділ бойындағы Қазан қаласына жақын бір татар ауылында туыпты. Еңбекпен күнелтетін қарапайым ғана татар семьясынан шыққан баланың білімге зеректігін байқаған ата-анасы ауылдағы молладан сауатын ашқан соң оны Қазандағы медресеге береді. Онда оқитын кілең әлділердің балалары Рахметолланы менсіне қоймай, ауылдан келген жарлы бала алғашында көп тауқымет көреді. Бірақ еңбек десе ерінбейтін ата-анасы – Миңғали мен Сақып тапқан-таянғандарын осы баланың жолына салып, оның қалайда медресені толық аяқтауын қалайды. Сөйтіп, талапты бала өзінің ыждаһаттылығымен, білімге деген құмарлығымен медресе шәкірттері арасында өз орнын табады.
Мұнда да озық ойлы адамдар аз болмаса керек. Солар арқылы шәкірт Рахметолла орыс әдебиетінің дәмін татып, өз ана тілімен қатар бұл тілді де жақсы меңгеріп алады. Сөйтіп, медресені үздік бітірген Рахметолла халық ағарту жолына түседі. Бірақ оған бұл төңіректен мұғалімдікке орын табылмай, тағдырдың айдауымен Семейге келеді. Әйтсе де ол кезде мұнда да бұратана халықтың балаларын оқытатын мектеп болмаса керек. Сондықтан Семейде қос мешіт салдырған, алтын өндірумен шұғылданатын кәсіпкер Хамитовқа сатушы болып орналасады. Еті тірі, қағылез жігіттің талабы Хамитовқа да ұнап, соның жәрдемімен Рахметолла біраз қаржы жинап алады. Сол қаржысына ол қазіргі Абай және Панфилов көшелерінің қиылысында тұрған екі қабатты бір ықшам үйді сатып алады. Үйдің қасында, көшенің ішкі жағында ат қорасы тұр. Қазір ол ДОСААФ-тың мамандар дайындайтын арнайы мектебі. Осыған қарағанда Рахметолла Елкебаевтың жылқы малын қадірлеген адам ретіндегі тағы бір қырын көреміз. Мүмкін бәйге аттары да болған шығар.
Осы тұста қалада жетім қалған мұсылман балаларының мектебі ашылып, оның меңгерушісі болып көзі ашық, оқыған азамат Рахметолла Елкебаев белгіленеді. Сол жылдары ма, әлде одан кейінірек пе, татардың Семейдегі тағы бір кәсіпкер байы Мусин аталмыш мектепке арнап өз қаржысымен үй салдырып береді. Ол бұдан бұрын да қалада диірмен салдырып, мешіт тұрғызған болатын. Қазір осы диірмен үйінде метиз-фурнитура зауыты тұр. Ал мешіт – Мағжан Жұмабаев көшесінде. Әлі күнге дейін сақталған мектеп үйі мен метиз-фурнитура зауыты тұрған үйдің архитектуралық элементтерінің ұқсастығы да ол екеуінің бір қолдан шыққандығын көрсетеді. Коминтерн көшесіндегі 39-шы нөмірлі үй бұрынғы жетім мұсылман балалар мектебі, қазір қалалық оқу бөліміне қарасты жас суретшілер мектебіне айналған. Яғни ол әлі күнге дейін өнер-білім тарату ісіне қызмет етуде. Тіпті ондағы сол тұста салынған бір көне пеш әлі күнге дейін сақталған.
Мектепке келісімен жігерлі жас Рахметолла жетім қалған мұсылман балаларын оқыту, тәрбиелеу жұмысына беріле кіріседі. Қабылетті мұғалімдерді, тәрбиешілерді іріктеп, оқытудың сол кездегі озық деп саналатын тәсілдерін енгізуге тырысады. Сөйте жүріп өз білімін де көтеруді ұмытпайды. Ол орыстың ұлы жазушысы Лев Толстой шығармаларын қадағалап оқи жүріп, оған өзінің кітапханасындағы сөреден шығыс әдебиетінің классиктерімен қатар төрден орын береді. Ондағы мақсаты ұлы жазушының адамның жан-дүниесіне психологиялық тұрғыдан терең үңілуін зерттеп, оның педагогикалық әдістерін талдап, әсіресе діннің бала тәрбиесіндегі рөлін айқындау болса керек. Осы арада Рахметолла Миңғалиұлы Лев Николаевич Толстойға жазған, әзірге табылып отырған жалғыз хатын және ұлы жазушының оған жазған жауабын келтірсек, осы мәселенің басы ашылатын түрі бар. Хат иелерінің жазу мәнерлерін, ой орамын, сөздерінің ішкі мәні мен астар-реңін сол қалпында сақтау үшін хаттарды аудармай беруді жөн көрдік.
“Великому русскому мыслителю и писателю Льву Николаевичу Толстому от учителя магометанской веры Рахметуллы Мингалиевича Елькибаева.
Я, судьбою заброшенный в темный край Западной Сибири, Семипалатинскую область, молодой учитель, уже девять лет читаю Ваши труды. Мне, как и другим читателям, труды Ваши дают очень, очень много духовной пищи, почему мой взгляд на все окружающее в течение этих десяти лет очень изменился. Я вам выражаю свою искреннюю благодарность.
Затем осмеливаюсь просить Вас, дедушка Лев Николаевич, о разрешении мне перевести на тюркский и арабский языки из Ваших трудов все, что я найду полезным для моего народа. Причем, Ваше разрешение желал бы получить в виде собственноручно написанного Вами письма.
Я разделяю Ваши все взгляды, за исключением Вашего мнения об исламе (Вы тут идете по тому же пути, по какому идет Ренан). Я не могу понять, почему же наш Дедушка, высоко оценивая учение Месиха (Христа), низко ставит то же учение в дополненном виде. Ведь ислам есть то же самое, что называете Вы христианством (конечно не то, что называют этим именем другие христиане). Разница лишь в том, что ислам полнее. На мой взгляд что полнее, следовало бы оценить выше.
Мой адрес до 15 июня, Москва, Боярский двор №113, Рахметулле Елькибаеву, а после 15 июня Семипалатинск, Рахметулле Елькибаеву.
Рахметулла Елькибаев”
Көріп отырсыздар Р.Елкебаев хатында дінге көзқарас туралы әлі күнге дейін маңызын жоғалтпаған және әлі де жоғалтпайтын үлкен философиялық мәні бар жалпы адамзаттық мәселені көтеріп отыр. Ұлы ойшыл Лев Николаевич та хатта келтірілген мәселені осылай бағалап, ерекше маңыз берген болуы керек. Өйткені, 1908 жылдың 9 маусымында поштаға түскен хатты алысымен оған 10 маусым күні қолма-қол жауап жазған.
Бір өкініштісі, Елкебаевтың ұлы ойшылмен жазысқан хаттары отбасында сақталмаған. Бұл хаттың көшірмесін Халида апайдың сұратуымен Л.Толстойдың Мемлекеттік мұражайы жіберген. Оны жіберген музей қызметкері конверттің сыртындағы пошта мөрінде “9 маусым, 1908 жыл, Москва қаласы” деп көрсетілгенін қоса жазыпты. Сонда тіпті хат бір тәуліктің ішінде жетті деген күннің өзінде ұлы жазушы сол күні-ақ оны ала салысымен жауап жазған болып шығады. Сондай-ақ бұл Л.Толстойдың өзіне келген хаттарға жауап жазудағы ерекше ықтияттылығын да көрсетуі мүмкін. Қалай дегенмен де Л.Толстой бұл хатқа ерекше мән берген. Ол былай деп жазады:
“Р.Елькибаеву, 1908 год, июня 10. Я.П.
Любезный Рахметулла Мингалиевич!
Я уже много лет тому назад предоставил всем право издания всех моих сочинений, написанных после 1881 года, а также и переводов. Но очень рад случаю лично передать вам это, не разрешение, а благодарность за Ваше в высшей степени приятное мне предложение. При этом случае посылаю вам для вашего выборов те из моих писаний, которые у меня под рукой. Что же касается до вашего мнения о моем суждений об исламе, то хочется вам сказать то, что истинная религия, по моему мнению, есть только одна. Вся эта истинная религия еще открылась человечеству, но часть ее проявляется во всех исповеданиях. Весь прогресс человечества состоит в этом все большем и большем соединении всех в этой одной истинной религии и во всех большем уяснении ее. И поэтому всем любящим истину надо стараться отыскивать не различия в религиях и их недостатки, а их единство и достоинство. То, что я и стараюсь делать по отношению всех религий и также и по отношению хорошо мне известного ислама.
Желаю вам всего лучшего
Лев Толстой”.
“Қолыма іліккен дүниелерімді осымен бірге жіберіп отырмын, өзіңіз таңдап аларсыз”,– дегеніне қарағанда ұлы жазушы Р.Елкебаевқа бір нәрселер жіберген сияқты. Ал, олардың түркі немесе араб тілдеріне аударылғандары бар ма, жоқ па – ол жағы бізге әзірге мәлімсіз. Бұл мәселе әлі де ізденіп, зерттеуді қажет етеді. Л.Н.Толстой діннің адамзат қоғамында алатын орнына, шығу және даму тарихына, бала тәрбиесіне, педагогика мәселелеріне арнап бірқатар көлемді философиялық дүниелер жазғанын білеміз. Балаларға арналған ертегі, әңгімелерінің өзі бір төбе. Ол өзінің педагогикалық әдістерін де ұсынған, өз әдістерімен оқытатын мектеп те ашқан адам. Біздіңше, Рахметолла Миңғалиұлын қызықтырып отырған да жазушы қызметінің осы жағы ма дейміз. Өйткені, Р.Елкебаев өзі басқарған мектепте жағырапия және жаратылыстану пәндерінен сабақ берумен бірге, саз, көркемөнер пәндерін де енгізіп, оны өзі жүргізген секілді.
Л.Н.Толстойдың толық шығармалар жинағында келтірілген редакциялық анықтама Рахметолла Елкебаев туралы мағлұматты кеңейте түседі. Онда: “Р.М.Елкебаев (1877-1919 ж.ж.) – диірменші баласы. 1901-1912 жылдары жетім мұсылман балалар мектебінің оқытушысы және меңгерушісі. Ақырғы жылдары Л.Н.Толстой туралы мұсылман журналдарында бірнеше мақалалар жариялаған.
Толстой ислам оқуының этикалық жағын жоғары бағалаған. Магометтің бірнеше тұжырымдары “Оқу шеңбері” мен “Әрбір күнге”-сінде келтірілген”,– деп көрсетілген. Және осы томдағы 340-шы нөмірлі хатқа сілтеу жасалған.
Халида апайдың айтуына қарағанда олардың үйлері төрт бөлмелі болған. Екінші қабаттағы үлкен залдың қабырғасы толы ілінген суреттер болса керек. “Меніңше – дейді ол, – олар белгілі суретшілердің өз қолдарымен салған суреттері болу керек. Өйткені, әкемнің көркемөнерден де хабары бар еді және өзі де тәп-тәуір сурет салатын. Ол шығармалары кабинетінде ілулі тұратын. Әкем қайтыс болғаннан кейін шешем сол суреттерді ұзақ сақтады. Бірақ кейіннен өз оқушыларына таратып жіберді. Мүмкін ол суреттер басқа бір қалалардағы үйлерде немесе мұражайларда авторы белгісіз болып тұр ма екен!
Әкемнің кабинетінде үстіне жасыл шұға жабылған бірнеше жәшікті үлкен үстел тұратын. Мен жәшіктерді ақтарғым келіп ұмтылсам, рұқсат етпейтін. Бала кезімдегі көргендерімді, ой елегінен өткізетін болсам, әкемнің әдебиетшілік және музыкалық білімдері болған сияқты. Тіпті арнайы оқымаса да, жеке сабақтар алған деп тұжырымдауға болады. Әйтпесе майлы бояумен сурет салуды, скрипкада ойнауды қайдан үйренді? Қазір менің қолымда әкемнен қалған жалғыз мұра – үлкен географиялық глобус. Қазір мұндай глобустарды шығармайды, білем”.
Халида апай әкесінен қалған жалғыз мұра ретінде осы глобусты айтқанымен, әкеден мұраға қалған ең басты нәрсе – меніңше баланың әке жолын қууы. Халида апай да білім беру саласында ұзақ жыл қызмет атқарып, “Қазақ ССР-інің еңбек сіңірген мұғалімі” атағын алған. Өзі де әкесі сияқты саз бен көркемөнерден хабары мол, өмірден түйгені зор кісі. Жиырма бес жасында жесір қалған Халида апай Әзімбайға деген сүйіспеншілігін өмір бойы сақтап, одан қалған екі баланы үлкен азамат етіп өсіре білді. Қазір екі баласы да ғылым кандидаты.
Халида әкесінен өте жас кезінде көз жұмып қалды. Үлкен жүректі есіл азамат Рахметолла 1919 жылы 41 жасында ауыр науқастан қайтыс болды. Бірақ оның артында қалған ізі сол күйінде сайрап жатыр. Қазақ, татар сияқты өнер-білімнен кенде қалған халықтарды нағыз еуропалық дәрежедегі өркениет деңгейіне көтеру – сол кездегі озық ойлы, зиялы азамат, ұлт қайраткері, алғыр ағартушы Рахметолла Миңғалиұлы Елкебаевтың өмірлік арманы еді.
Ол 1910 жылы Павлодарда жүрген (тегі, оқуға барған болар) асырап алған баласы Әбдінасыр Миршановқа жазған хатында оның бір оқу орнымен ғана шектеліп қалмауын қатты өтінеді. Хатында семейлік жігіт Ахметсәлім Мусиннің (диірмен иесі Мусиннің баласы болуы мүмкін) Еуропаға оқуға кеткенін аса қызыққан көңілмен дәріптеп хабарлайды. Өркениетті елдерден заманына сай білім алған азамат өз елінің мәдениетін көтеруде үлкен рөл атқаратынын айтады. Сондай-ақ өзі басқаратын мектепке Стамбұлдан бір жас мырзаның оқу бітіріп мұғалімдікке келгенін қуана хабарлайды. Қала жаңалығын да ұмытпайды. Халық үйінің орнына цирк ашылғанын, өрт қауіпсіздігін бақылайтын мұнараның салынып біткенін жазады (қазір М.Дулатов және Интернационал көшелерінің қилысындағы сол баяғы мұнара).
Халида апайдың қолында сақталған суреттерге қарап отырсақ, басында сәлдесі бар, жас жігіт, татар немесе түрік тақиясын киген, әйтеуір бас киімсіз емес, қыр мұрынды, ойлы көзіне әшекейлі көзілдірік таққан, сызылған әдемі мұрты мен иегін жартылай екі жағында шашына қосылған қаумет сақалды адам бізбен үнсіз сырласқандай. Түр-тұрпаты да келісті, әдемі-ақ.
Ойымызды қорыта келіп, халқы үшін аянбай еңбек еткен, өз өлкесінің прогреске қарай аяқ басқан әрбір жаңалығы мен жетістігіне балаша қуанған, елімді ерен ел етсем деп, халқымды алдыңғы қатарлы халықтар деңгейіне көтерсем деп өткен Рахметолла Елкебаевтай еңіреген ердің өмір жолы бүгінгі ұрпаққа, елім, халқым деген әрбір намысты азаматқа үлгі-өнеге болуы керек деп білеміз.
Шаймардан КАЛИАҚПАРОВ,
запастағы полковник,
Дәулет СЕЙСЕНҰЛЫ,
“Егемен Қазақстан”.
29 мамыр 2002 жыл.