Тоқтаған өндіріс. Жаппай жұмыссыздық
Сәрсенбі, 5 желтоқсан 2012 7:22
Кез келген экономикалық шолушы қазір Батыс әлемінің күнделікті көрінісін осы екі ауыз сөзбен суреттеп бере алады. Кәрі құрлықтың түстік беткейіндегі елдердің астаналарын түгел шарпыған үкіметтің қатаң үнемдеу саясатына наразылық ереуілдерінің аптығы басыла берген бойда мұндағы жұртты тағы осындай сынақтың күтіп тұрғаны белгілі бола қалды. Үстіміздегі жылдың ортасынан қайта қанаттана бастаған дағдарыс салдарынан өз жұмыстарын толық немесе ішінара тоқтатуға мәжбүр, мүдделі, ықтияр өнеркәсіп орындары саны барған сайын көбейіп келеді.
Сәрсенбі, 5 желтоқсан 2012 7:22
Кез келген экономикалық шолушы қазір Батыс әлемінің күнделікті көрінісін осы екі ауыз сөзбен суреттеп бере алады. Кәрі құрлықтың түстік беткейіндегі елдердің астаналарын түгел шарпыған үкіметтің қатаң үнемдеу саясатына наразылық ереуілдерінің аптығы басыла берген бойда мұндағы жұртты тағы осындай сынақтың күтіп тұрғаны белгілі бола қалды. Үстіміздегі жылдың ортасынан қайта қанаттана бастаған дағдарыс салдарынан өз жұмыстарын толық немесе ішінара тоқтатуға мәжбүр, мүдделі, ықтияр өнеркәсіп орындары саны барған сайын көбейіп келеді.
Франция үнді миллиардерінің зауытын қайтарып алмақшы
Өткен аптада Еуропадағы дағдарыс тағы да қалың жұрттың назарын өзіне аударды. Брюссельде үш жұмадан бері жүріп жатқан Грекияны құтқару үшін берілетін көмектің кезекті үшінші траншын шешу жөніндегі кеңес нәтижесіз аяқталды. Мұндағы пікірлердің үйлеспеуі Афинаның мемлекеттік қарыз жөніндегі міндеттемесін табысты орындауы үшін оған тағы екі жыл беру төңірегінен көрінді. Бұған Еуроодақ елдерінің қаржы министрлері келісім бергенімен, Халықаралық валюта қорының жетекшісі Кристин Лагард үзілді-кесілді қарсы шықты. Осының салдарынан халықаралық Moody`s агенттігі Францияның кредиттік рейтингін түсіріп жіберді.
Бұл жағдай француз мемлекеті басшылығын үнді миллиардері Лакшми Митталдың еншісіндегі «ArcelorMittal» болат құю компаниясын уақытша национализациялау, яғни мемлекет қарауына қайтып алу жөніндегі идеяға мән бере қарауға мәжбүр етті. Біздің қазақстандықтарға бұл азаматтың аты-жөні өте қанық шығар деп ойлаймыз. Оның біздегі Қарағанды көмірі мен теміріне иелік етіп жүргеніне де бірқатар жылдардың жүзі толды. Одан француз жеріндегі кәсіпорнын алып қою жөніндегі бастаманы көтеріп жүрген Франция өнеркәсіп министрі Арно Монтебур көрінеді. Бір қызығы, министрдің ұсынысын елдегі солшылдар да, оңшылдар да бірауыздан қолдады. Бұған аталмыш металлургия компаниясының Флоранже қаласындағы зауыты төңірегінде қалыптасқан ахуал себеп болған сияқты. Компанияның директорлар кеңесінің төрағасы болып табылатын жоғарыдағы миллиардер зауыттың шығынды саналатын екі домна пешінің жұмысын тоқтатып, онда нәпақа тауып жүрген 600-ден астам адамды қысқартуға шешім қабылдапты.
«Біз бұл кәсіпорынның болашағы болғанын қалаймыз», деді осыған орай Франция президенті Франсуа Олланд. Сол себепті де ол үнділік алпауытты арнайы қабылдап, мәселенің мән-жайын анықтап алуға тырысты. Мұндағы бар ойы әлденеше жүздеген адамды жұмыссыз қалдырмау болды. Мүмкіндігі болғанынша кәсіпорынды тоқтатпауға шақырды. Олай болмаған күнде мемлекет тарапынан нақтылы қадамдардың жасалатынын ашып айтты. Ал өнеркәсіп министрі бұдан да қатты кетті. Ол алдында қызды-қыздымен талап орындалмаған жағдайда үнділік шонжардың елден біржола қуылатынын мәлімдеді. Ол сонымен бірге Лакшми Митталға «өтірікші» және «сөзінде тұрмайтын суайт» деген баға беріп, оның Флоранжедегі компаниясы мемлекет меншігіне алынатынын хабарлап үлгерді. Алайда, ертеңіне министрдің пәті сәл қайтып қалғаны байқалды. Бұл жолы «Миттал тобының қолданып отырған әдістері заңға томпақ келеді, – деді мемлекеттік шенеунік. – Бірақ бұл тәсілдер бүгінде Франциядағы сияқты Бельгия мен Люксембургте де қолданылып жатыр. Дегенмен, бұл Миттал тобының француз жерінде қалатынына күмән келтіретін дерек бола алмайды». Ал Францияда «ArcelorMittal»-дың 150 зауыты бар екен. Оларда 20 мың адам жұмыс жасайды. Компания 2009 жылы француздың Гандрандж коммунасындағы зауытын жауып, Бельгияның Льеж қаласындағы домна пештерінің жұмысын тоқтатыпты. Ал биылғы қазан айында сол үрдісті Флоранжедегі зауытта да жүзеге асырып, 2 мың адамның 600-ін қысқартатынын баяндаған екен. Дегенмен, үкімет жұмысын тоқтататын екі домна пешін сатып алатын адамдарды тауып алуы үшін желтоқсанның басына дейін шараны жүзеге асыруды кідірте тұрмақшы болыпты.
Әлбетте, Лакшми Митталдың шешімі компания жұмысшыларына ұнап отырған жоқ. Елдің кәсіподақ ұйымының жетекшісі осыған орай: «Мен сіздердің естеріңізге салайын, Еуропа өзінің қарқынды дамып тұрған кезінде жылына шамамен 200 миллион тонна болат пайдаланушы еді. Бүгінде құрлықта 143 миллион тонна болат өндірілуде. Ал Миттал мырза мұны да кеміткісі келеді. Бұл Еуропаның металға деген сұранысының көбін сырттан әкелуіне апарып соқтырады», дегенді алға тартты.
Компания басшысымен кездесулерден кейін Франция президенті металлургия зауытын мемлекет қарауына алмай болмайтынын мәлімдеді. Бірақ бұған Митталдың келісетін-келіспейтіні әзірге белгісіз. Бұл әңгіме бұрнағы күні Франсуа Олландтың Италия премьер-министрі Марио Монтимен болған кездесуінде тағы көтерілді. Онда Аппенин түбегіндегі елдің ауыр өнеркәсібі де басынан ауыр халді кешіп отырғаны сөз болды. Таранта қаласындағы Илва металлургиялық зауыты осының алдында ғана жабылып қалған болатын. Бұған жауап ретінде зауыт жұмысшылары Рим мен Генуяда көшеге ереуілге шықты.
Американың Детройты елес-қалаға айнала бастады
Адам айтса нанғысыз жағдай, кезінде «Америка автомобилінің атасы» атанған алып шаһар бүгінде «өлі қала» атанып, «елес-қалаға» айналып, жер бетінен біржола өшіп кету қарсаңында тұр. Сонау өткен ғасырдың 90-шы жылдарының ортасында аумалы-төкпелі кезеңнің шырмауында шырмалған біздің Байқоңыр, Қаратау, Жаңатас, Приозер секілді шағын қалаларымыз да тап мынадай ахуалды бастан кешпеген шығар.
Қазір тарихшылар «Детройттың жолы болмады» дегенді айтып отыр. Ол бастапқыда ықшам ғана елді мекен еді. Содан соң ол машина жасаудың қауырт қарқыны арқасында көтеріліп, алып индустриялы мекенге айналды. Мұнда келіп орналасқан ондаған ірі машина жасау зауыты қаланы аспандатып әкетті. Аз ғана жылдардың ішінде мұнда көк тіреген зәулім үйлер, алаңдар мен көшелер салынып, АҚШ-тың ең мықты деген қалаларымен иық тіресетіндей дәрежеге жетті. Оның маңайында әлденеше ондаған ойын-сауық отаулары мен клубтары, стадиондар мен ареналар бой көтерді.
Бірақ қандай бір жарқыраған өмірдің де соңы қара түнекке айналып кете беруі ықтимал екенін осы Детройттың тәжірибесі анық көрсетіп кетті. Оның құлдырай бастауына ең алдымен әлемде мұнай бағасының күрт көтеріле түсуі әсер еткен сияқты. Жер-жаһандағы мұнай дағдарысы америкалық үлгідегі классикалық алып автокөліктердің рынок алаңынан біртіндеп ығысып қала беруіне апарды. Жұрт содан бастап өзінің қалтасына қарайтын болды. Олар үшін енді бензинді суша жұтатын Детройттың алып машиналарын сатып алу мен ұстап тұру қиын бола бастады. Бұл жапонның әрі шағын, әрі жанар-жағармайды барынша аз жейтін көліктеріне деген қызығушылықты арттырды. Осының салдарынан Детройттағы алып зауыттардың барлығы қиын қыспақта қалып, бірінен соң бірі банкротқа ұшырай бастады. Мұның соңы сол зауыттардың бәрінің ақырындап жабылуына, жұмысшылардың жұмыссыз қалуына апарып жеткізді.
Сарапшылар бүгінде «америкалық автомобиль атасының» бұлай құлдырауға ұрынуына елдің түгел… автомобильденуінің өзі әсер етті дегенді де айтып отыр. Екінші дүниежүзілік соғыс жылдарында Штаттарда экономикалық өрлеудің жоғары болуы Детройтта тұратындардың әрбірінің жеке автокөлігі болуын қамтамасыз еткен екен. Бұл елді тіпті өткен ғасырдың 30-шы жылдарында-ақ көшеде кептеліс болуы әдеттегі көрініске айналыпты. Ал қала содан кейін де автомобильдену үдерісін мақсатты түрде одан әрі дамытып, көшеден қоғамдық көліктің барлық түрін ығыстырып шығарыпты. Қаланың өзі секілді миллион тұрғыны бар Нью-Йорк, Филадельфия, Бостон, Чикаго шаһарларынан ерекшелігі, бұл сол қалпында метроның керек етпей, одан да құр қалыпты. Айналып келгенде, жеке автомобильдерінен басқа бірде-бір көлік қатынасы қалыптаспаған, мұнайдың қымбаттауына байланысты көлік шығаратын зауыттары түгел жабылып қалған Детройттың өзі ақырында құлап тыныпты.
Мұнда бір зауыттан кейін бір зауыт жабылып, мыңдаған адам көшеге шығып қалып жатқан кезде, оған наразылық білдірген жұмысшылар ереуілге де ерік берген. Бірақ бұл тығырықты жеңуге алпауыттардың да, билік басындағылардың да шамалары келмеген. Осының бәрі қаланың болашағы жоқ екенін көрсеткен. Осыны сезген алып өнеркәсіп иелері қаладан алдымен кеткен. Содан соң қарапайым жұмыс адамдарына да кезек жеткен. Дәл қазір Детройтта терезелері мен есіктерінен түк қалмаған, пәтерлерін жан баласы мекен етпейтін отыз қабатты үйлер толып тұрған көрінеді. Міне, жұмыс жоқтықтан кезінде миллионнан астам тұрғыны болған мегаполис осылай күннен күнге жоқ болып барады.
Дунай бойымен дүркірей тасылатын жүк қалмады
Соңғы 3-4 жылдың көлемінде Еуропа одағы елдерінде өнім өндірудің деңгейі күрт төмен түсіп кетуі кәрі құрлықтың ең үлкен өзені – көгілдір Дунайдың арнасымен тасылып жататын әртүрлі халық шаруашылығы жүктерінің бірден күрт азайып кетуіне апарып соқтырды. Мұның басты себебі, Австрияның Линц қаласындағы металлургия комбинатына темір кенін жеткізудің тәсілі өзгеруімен бірге, Сербияның Смедер металлургия комбинатының жабылуына, сондай-ақ «ArcelorMittal»-дың Румынияның Галац қаласындағы комбинаты домна пешінің жұмысын тоқтатуына тіреліп тұрған сияқты. Осының негізінде өзен бойымен тасылатын 1,5-2,0 млн. тонна шикізат бірден кеміп сала берген. Мұның арғы жағында дағдарыстың салдарынан Мажарстанның (Венгрия мемлекеті өзінің ресми атауын осылай етіп заңдастырып алды) Дунаферр мен Дунайвароштағы комбинаттарында өндіретін өнім көлемін қысқартып жіберді.
«Дунайдың бүгінгі таңдағы жүк базасы 2008-2009 жылдармен салыстырғанда да, ең төменгі деңгейде, – дейді Украинаның Дунай кеме кәсіпшілігінің флотты пайдалану жөніндегі басқарма бастығының орынбасары Владимир Запорожан. – Біздің флоттың 2010 жылғақарағандағы көрсеткіші де биыл төрт есеге жуық төмендеп кетті». Мамандар сонымен қатар экономикадағы мұндай тоқыраушылыққа әлемдік экономикалық дағдарыстың екінші толқынының қатты әсер еткенін жеткізеді. Бұл толқын әуелі саудаға өзінің кері әсерін тигізген, ол өз кезегінде өзен бойымен тасылатын жүк мөлшерінің бірден азайып кетуіне негізгі себепкер болған.
Осы шамада ұялы телефондар шығаратын Nokia фирмасының Финляндиядағы филиалы да өзінің жұмысын тоқтатты. Ол бір жағынан қазіргі нарық заманының қыспағын көтере алмаса, екінші жағынан Apple компаниясымен бәсекелестікке шыдас бермеді. Осының салдарынан фин жерінде тағы 780 адам жұмыссыз қалды. Жалпы, Nokia-ға 2010 жылы Стивен Элоп басшы болып келгелі бері компанияның жер-жердегі филиалдарынан 40 мың адам қысқартылып кетіпті.
Мұның сыртында бүгінгі таңда Еуропада автомобиль шығару кәсіпорындары үлкен қиындықтарды бастан кешіп отыр. Айталық, Италияның атақты «Фиат» концерні жабылу қарсаңында тұрса, АҚШ-тың «Форд» автоконцерні өзінің Еуропадағы филиалдарын жабу туралы шешім шығарып та қойды.
Мұның бәрі әлемді құрсаған дағдарыстың уақыт озған сайын қыспағын күшейтіп, тамырын тереңге жая бастағанын, оның келтірер залалының әлі де көп екенін көрсетеді. Таяу аралықта әлемде жабылғалы, уақытша жұмыстарын тоқтатқалы тұрған кәсіпорындар өте көп. Олар туралы алдағы күндерде әңгімелеп беретін боламыз.
Серік ПІРНАЗАР,
«Егемен Қазақстан».