Қазақстан • 08 Наурыз, 2019

Шәрбану Құмарова: Мемуардың шырайын шындық ашады

2202 рет
көрсетілді
21 мин
оқу үшін
Шәрбану Құмарова: Мемуардың шырайын шындық ашады

– Шәрбану апай, сіздің бір қа­на­тың­ыз – әдебиет болса, бір қанатың­ыз­дың өнер екенін білеміз. Жазушы­лы­ғыңыздан бөлек, жасы­ңыз­да Шара Жиен­құлова құрған «Қырық қыз» деп аталатын би ансамблінде биші де болған екенсіз, Қазақ радиосының «алтын қорында» сақталып қалған әндеріңіз қаншама. Баспасөз бетінде көптен бері көрінбей жүрсіз, қаламнан өзге осы өнердің қайсысын өзіңізге серік етіп ұстап қалдыңыз? 

– Ол рас, орыстың белгілі жазушысы Василий Шукшин айтқандай, «қолым­нан қаламым түскенше жазамын». Біз­дің балалық шағымыз соғыспен тұспа-тұс келіп, көргеніміз кедейлік пен қиын­дық болса да жүрегімізге үлкен қа­сиет­терді сіңіре білген ұрпақпыз. Мен Алма­ты­да­ғы №12 қыздар мектеп-интернатында оқып, тәрбиелендім. Қолымыз оқудан босап, арқа-басымыз кеңігендей болса, ұстаздарымызбен бірге опера театрына барып, сол кездегі өнеріміздің биігінде жүрген майталмандардың ойынын тамашалап қайтатынбыз. Ән мен биді айрықша сүйдім, жасымнан әншілерге жақын жүрдім. Ал әдебиет – менің болмысым, өмірге адам болып келгеннен кейін атқаруға келген борышым. Менің кейіпкерлерімнің әрқайсысы әр жаққа қарап сыйдиған, ұсқынсыз кейіпкерлер емес, бәрі де жанды адамдар. Жанды адам болған соң мінезі, қасиеті болады. Кейіпкер ойдан алынғанымен, нақты бір адамның өмірін арқалайды. Жастау күнімде көркем туындылармен бірге деректі дүниелерді де көп жаздым. Соның бірі – «Өнерім менің – өмірім» деп аталатын атақты бишіміз Шара Жиенқұлова туралы өмірбаяндық роман.  

– Осы «Өнерім менің – өмірім» тура­лы ар­найы сұрамақ едім, бұл роман бү­гін­­гі тілмен айтқанда, қазақ әде­­бие­­­­тіндегі жастанып жатып оқи­тын бе­с­тс­ел­лер ктаптардың біреуі бол­ды ғой, идея қалай туды? Сіз Шара Жиен­­­құ­ло­ваны қалай танитын едіңіз? 

– Шәкең ауыл-ауылды аралап өнерлі қыз­дарды жинап «Қырық қыз» ансамблін құра­мын деп жүргенде, мен Алматыдағы №12 мектеп-интернатта оқыған, би үйірмесіне қатысып қалыптасып қалған биші-тұғым. «Қырық қыз» құрылған күнінен бастап қызу дайындықты бастап жіберді. Опера және балет театрының сахнасында күн сайын үздіксіз репетиция жасаймыз. Ақ тер-көк тер болып дайындалып жүргенде, театрдың дәлізінен бізге қарап Құрманбек Жандарбеков өтіп бара жатады. Құрманбек ағаның Шараға деген махаббатының қандай болғанын білмеймін, бірақ Шәкең ажырасып кеткен күйеуін өлердей сүйетін. Сондайда Шәкең: «Қараңызшы, Құреке, ме­нің қыз­дарым қандай сұлу!», дейтін наз­дана кү­ліп. Құрекең бізге жағалата көз салады да: «Бәрібір ешқайсысы сен­ен аспайды ғой, Шәкітай», дейді. Бұл сөзге Шара бала­ша мәз болып қала­ды. Шараны, міне осы кезден бастап білемін. Мен өмір бойы Шараға ға­шық адаммын. «Қырық қыз» болып билеп жүргенде, Шәкең мені топтың ең алдына қоятын. Өзінің де билеп жүр­ген кезі. Кілең сары көйлек, үкісі үлпіл­де­ген сары сәукеле киген қырық қыз сарғал­дақ боламыз да, білезігінен бастап был­қылдата, он саусағын көкке қарай дөңге­лентіп бүр жарып шыққан қызғал­дақ секілді ортамыздан қызыл көйлекті Шәк­ең ырғалып шығып келе жататын көрі­ністен көрермен көзін ала алмай қалу­шы еді.

Шара – қайшылықты тағдыр иесі. Бай да болған, кедей де болған, бір терінің ішін­де неше толып, неше арықтаған, қиын да қызық өмірді бастан өткерген кісі. Мейірімді, сұлу, өнерлі. Ер адам түгі­лі, әйелдің өзі елігетін болмысына барлық қасиет қонақтаған қызықты талант иесі туралы жазсам, оқырманды бейжай қалдырмайтынын іштей сезіп жүр­дім. Ойымды Шәкеңнің өзіне айтып көріп едім, қарсы болмады, бірден келісімін берді. Осы ойымды баспа директоры Әбілмәжін Жұмабаевқа да айт­тым, ол кісі тіпті қуанып кетті. Бірін­­шіден, кейіпкерімді өте жақсы көр­гендіктен, екін­шіден, өте жақсы біле­тін­дік­тен болар, кітап өте қызықты жазылды. Обалы қане­кей, Шараның архивте сақталған материалдары мен деректері мол болып шықты. Шара туралы жазылған кітапты оқырманның жылы қабылдағаны сондай, «Өнерім менің – өмірім» екінші рет басылып шықты. Менің қателігім, тым кішіпейіл болдым ба, кітапта «әде­би жазған Шәрбану Құмарова» деп қа­на жазған екенмін. Тіпті болмағанда «әдеби нұсқасын» десем болар еді ғой? Кі­тап­тың бас айналдыратын беделі мен танымалдылығына тәнті болған жазу­шы заман­дастарым бұған жатып кеп ренжіді. «Кітапты бастан-аяқ сен жазып шыға­сың, сөйте тұра әдеби деп әдепті бола қалғаныңа жол болсын» деп кез­дескен сайын кіжініп қалатын. Ке­йін­ірек Шәкеңнің өзіне де ренжіген кез­дерім болды. Үлкенді-кішілі талай меке­мелерде кездесулер өткізіп жү­ріп, кітап­ты өзі жазып шыққандай, мен­ің атымды атамайтын да болғанына өкпе­леп жүр­дім. Бірақ қазақ мұндай жағ­дай­ды «құдай­дан қайтсын» деген бір ауыз сөзбен қайы­рады ғой, менің де сөйт­кен­нен басқа ама­лым жоқ.

– Бауыржан Момышұлы сіздің әнші­­лігіңізге жоғары баға берген көрі­не­ді. «Баукеңнің жанына бару тордағы арыстанның жалынан сипағанмен бірдей» деп бәрі алыстан айналып қа­ш­ып жүргенде, сіз алдына барып қал­ай ән салып жүрсіз?

– Бірде Рабиға Есімжанованың шақыруымен бір үйге бас сұқтық. Келген үйіміз анау-мы­нау емес, Бауыржан Момышұлының үйі екен. Бұғанасын ауыртып алып, бір қолын иықтан таңып алған Кәмаш жеңгеміз жадырай қарсы алып, дастар­қан­ға шақырды. Орынның реті солай болып, Бауыржан ағамыз екеуміз қат­ар отырып қалған екенбіз. Жайғасып отыр­ға­нымыз сол еді, құмырадағысын құйып алып, әй-шәй жоқ, маған одырая қарап тұрды да: «Ты кто такая?» деді. «Мына кісі қызық па өзі?» деп, табан астында не айтарымды білмей тосылып қалдым. Бұл аздай-ақ, есімді жинай алмай қысылып отырғанымда: «Ты такая некрасивая» дегені. Екі көзім атыздай болып, бетіне қарап мелшиген күйі қаттым да қалдым. 

«Бауке, – деді Рекең қолайсыз жағдай­ды жаймашуақтауға тырысып, – бұл Шәрбану Құмарова деген жазушы қыз. Сіздің қарындасыңыз. Жақында менің елім Қорғалжынға барып, «Әпитөктің» басқа түрін үйреніп қайтыпты. Рұқсат етсеңіз, Шәрбану бізге сол әнді орындап берсін, мен рояльда сүйемелдейін». Өзіме-өзім келе алмай тұрсам да, намысқа тырысқаным болар, орнымнан ұшып тұрып рояльдің жанына қалай жетіп бар­ғанымды білмеймін. «Қамысы Әупіл­дектің мүше-мүше» деп әнді шыр­қап тұрып, Баукеңе қырынан қарап тұрдым. Сол кезде алпысты алқымдап қал­ған Баукеңнің ақсұр жүзінің профилі сүй­ек­тен ойғандай сұлу көрінді. Әнді са­лып тұрып «мұндай да сұлу адам болады екен-ау» деп ойлап қоямын. Қайыр­ма­сына келгенде Рәбиға апамыз да қосы­лып, кәсіби дауысымен әнді көтеріп жіберді. Кәмаш жеңгей көзіне жас алды. Бау­кең орнынан тұрып, жаныма келді де, маң­дайымнан сүйіп: «Ты такая красивая, ми­лая», деді. Әлгі бұрқ еткен ашудың қай­да кеткені белгісіз, батырдың мына сөзі мені лезде қанаттандырып жіберді ме: «Ой, Бауке, жаңа ғана некрасивая деген едіңіз, енді красивая дейсіз, қай сөзіңізге сенейін» дедім өзімсіне. Баукең қайыра жауап қатпады. Әннің әсері болар, көзін терезеден әрі асыра алысқа қараған күйі қайтып жанарын бізге қарай аудармады. 

– Шара апай туралы деректі хикая­ты­ңыз жарыққа шыққаннан кейін, та­ны­мал әйелдердің тарихы мен тағ­­дыры туралы циклды дүние жазу­ды ойға алмадыңыз ба? Әйелдің таби­ға­тын әйел түсінеді дегенім ғой...

– «Қазақстан әйелдері» журналында қызмет істеп жүргенімде, танымал, та­лант­ты қыз-келіншектер туралы тиіп-қашып, үзіп-жұлқып жазған болдым. Бірақ ол кесек дүниелер емес, жур­нал­дың ағымдағы жұмысы ғана болатын. Орындалмай кеткен бір арманым – атақты композитор Ғазиза Жұбанова туралы жазу еді. Қазақтың маңдайына біт­кен аса талантты қыздарының бірі ғой, ол кісі туралы жинақтаған дерек­те­­рім де өте көп еді. Ғазиза­ның серігі ре­­­фор­матор режиссер Әзір­байжан Мәм­­бе­товтің жалғыз әпкесі Ақ­қағаз апай­мен Ленин мен Ком­сомольская (Дос­тық-Төле би) көше­сіндегі үйде көр­ші тұрдым. Мәмбетов­термен жақсы араластым. Бала­лар үйінде жетім өскен Әзербай­жанның мынау жарық жалғанда Ақ­қағаз әпкесі мен жездесінен басқа туысы жоқ еді. Жалғыз әпкесінің жаны Әзербайжанның үстінде тұратын, Ғазиза екеуінің үйленіп, шаңырақ көтеруі жолында Аққағаз апай көп күш жұмсаған адам. Ғазиза туралы жазылған дүние көп, бірақ мен білетін негізгі деректі әлі ешкім айтқан жоқ.

– Мәмбе­тов пен Жұбанованың орта­­сын­­дағы ел біл­мейтін шындықты сіз біледі екенсіз. Мемуар етіп жазсам дей­сіз. Бірақ қоғам сіз айтатын шын­дық­­ты қабылдауға дайын ба? Жалпы, мем­уар жазу­дың мәдениетін қалай түсінесіз?

– Мұндай шындықты айтудан қорық­пай­мын. «Ол өйтіп еді», «мынау сөйтіп еді» деген сипай қамшылап айтатын жалпы­лама әңгімеден гөрі, кіш­кен­тай шындықты тауып айтса, халық оны дұрыс қабылдайды деп ойлаймын. Көп жазушылар сипақтатып жазады, бірақ шындықты айта алмайды. Мысалы, Шара туралы жазғанда да мен ел есті­меген, ешкім білмейтін шын­дық­ты айт­тым. Шәкең оған керісінше: «мен айта алмай жүр едім, сен дұрыс жасадың» деп риза болды. Мемуардың шырайын шындық ашады. Мемуар жазу үшін алдымен, әдеби көркем тіл керек. Қарадүрсін журналистік стиль оған жарамайды. Содан соң адамды иландыратын деректер көп болуы керек. Роман жазудан гөрі мемуарлық шығарма жазу өте қиын. Себебі дөп басу керек. Оқырман оқыған кезде көзімен көргендей әсерде қалсын. Мемуарлық дүниелер шығып жатыр, бірақ көпшілігі өтірік болғаннан кейін мен оларды оқымаймын. 

– «Прозадағы жалғыз қызымыз» деп маңдайыңыздан ешкім шертпей, аға­ларыңыздың аялы алақанында ер­ке­леп жүріп елге танылдыңыз. Ол уа­қыт­тағы әдебиеттің сыны қатал еді ғой, сіз мүлде «таяқ жемедіңіз», сонда бұл қа­ламгердің бақыттылығын біл­ді­ре ме?

– «Социалистік Қазақстанда» жұмыс істеп жүрген кезімде, редакцияға Ахмет Жұбанов келіп: «Шәрбану, сен театр туралы жақсы жазасың, аспирантураға түс­сең қайтеді?» деп өнерге қарай бейім­дегісі келетін. Жұмағали Саин ағам­ның да қамқорлығын көп көрдім. «Қыз сыры» деген алғашқы кітабым студент кезімде жарыққа шықты, сонда өзі істей­тін «Социалистік Қазақстанның» тұтас «подвалына» менің кітабымды талдап тұрып тамаша мақала жазды. Ал Сәбит Мұқа­нов­тың пейілі тіпті бөл­ек еді. Бірде Сәбит басымен мені «Социа­лис­тік Қазақ­станға» арнайы іздеп келіп, «әлгі Шәр­бану деген қыз қайда? Мен оны Жазушы­лар одағына мүшелікке өткіз­ейін деп едім. Мінездемені өзім жаза­мын» деп мені жұмыс орнынан таппай, дәлізде айғай салып жүрді деген жақсылығын қалай ұмытамын? 1966 жылы мен Одаққа мүше­лікке қабыл­да­ну­ға келген кезде, есік пен төрдің арасын­дағы ұзын үс­телдің бойында Ғ.Мүсі­репов, Ғ.Мұста­фин, С.Мұқанов, Ә.Әбі­шев қаздай тізіліп отырды. Мен есік­тен кіріп келгенде, Ғ.Мүсірепов бір ауыз сөз айтпастан: «Кітаптарың шыққан екен, тұрақ­ты жарияланып тұрасың, оқып тұра­мыз, әр жерде қызмет істеген екенсің, біз сені білеміз, қабылдандың, айналайын, бара ғой», деді. Мен көресіні ағалардан емес, өз замандастарымнан көрдім. Атағынан ат үркетін ақеділ Сәбең­дердің осындай ағалық ықыласы мен пейі­лін қызғанатынын қанша бүрке­ме­ле­гісі келгенімен, орынды-орынсыз бай­қа­тып қоятын еді. М.Әуезов атын­да­ғы ака­демиялық драма театрында «Кімнің тойы?» деген менің комедия­м қойылды. Төрт жыл бойы театрда тек аншлагпен жүрді. Сол спектакльде Қамал Қармысов пен Мүлік Сүртібаев, Зәмзәгүл Шәріпова бастаған дүлдүл әртістің бәрі ойнады. Театр­ға кіре алмаған жұрт билетті өзім­нен сұрайтын. Қатарластарыма бұл ауыр тиді, осыдан кейін іштері суыған «дос­тарым» өлтіре сынауды бастады. Олар пасық пікірлері мен жылбысқы ойла­рын әр жерде айтып, жазып жүріп, ақыры Жазушылар одағының кезекті пленум­ын­да Ғабит Мүсіреповтің аузына салды. Ғабеңнің спектакльді көрмегенін білемін, көрмей тұрып әлдекімдердің тіліне еріп, көрінеу көзге маған жала жапқаны жаныма қатты батты, талайға дейін көзімнің жасын тыя алмай жүрдім. Тап сол арада орнымнан тұрып: «Ғабе, сіз спектакльді көріп пе едіңіз?» десем жеткі­лікті болар еді, бірақ жастығым ба, әлде жасықтығым ба, білмеймін, көмейі­ме кептеліп тұрған сөзді айта алмадым. Менің театр өнеріндегі «драмам» осымен тәмам болды, ал әдебиетте мүлде сын­ал­мадым, өмір бойы мақталып келе жатыр­мын.

– «Egemen Qazaqstan» газетіне биыл 100 жыл толып отыр. 60-жылдардағы Балға­бек Қыдырбекұлы, Есет Әуке­ба­ев, Жекен Жұмаханов, Шерхан Мұр­та­­за секілді талантты буынның бел орта­­сында өзіңіз де осы басылым­да қыз­­мет еттіңіз. Бас басылымда істеген жыл­­дарыңызды қандай оқиға­лар­мен бай­­ланыстыра еске аласыз? 

– «Egemen Qazaqstan» газеті – менің төркі­нім. Сол кездегі идеологияның қуат­­тылығы сондай, университет бітіріп, қолыма дип­ло­мымды ұстап тұрып тың және тың­айған жерлерді игеру бастамасын қол­дап, Ақмола облысы, Қорғалжын ауданына мұғалім болып баратын ойымды айт­қанымда, Темірғали Нұртазиндердің өзі түсінбей қайыра сұрады. Өйткені 2-курстан бастап әңгімелерім жарияланып, жұрт мені жазушы деп танып, бола­шағым айқын­далып қалғандай болатын. 1958 жылы «Жұлдыз» журналының №12 санында алданып қал­ған қыз туралы жаз­ыл­­ған «Бағи­раш» деген әңгімемнің әдеби ортада дүмпу туғызып өткенін ұстаз­­­дарым­ның бәрі білетін. Студенттің «Жұл­­дыз­да» жариялануы сол кездің өл­ше­­мімен ал­ғанда, «әдебиеттегі оқиға» бола­тын. Мұны естіген Д.Әбілов ағамыз айдала­да отырып ренжіп, «Социалистік Қазақ­станның» бас редакторы Кеңес Үсебаевқа телефон шалады. «Мына қы­зы­мыз дипломын алып алысқа ке­тіп барады. Көп болса, күйеуге тиіп, Қор­ғал­­жында қалып қояды, ол жақта бас­­­қа не бітіреді? Жұмысқа алсаң қай­те­ді?» дейді. Сөйтіп бір-ақ күнде жұ­мыс­қа қабылдандым. Әлі есімде, оқушының тор көз дәптеріне жазылған Мұқағалидың «Аппассионата» деген поэмасы Нарын­қол­дан біздің редакцияның хат бөліміне келіп түсті. Төгілген тіл қандай, тереңіне тартатын ойы қандай, бір ғажап әлемге тап болғандай таңырқаған күй кештім. Соңыра поэма газеттің тұтас бір бетіне жарияланды. Ол кезде Мұқағали ауылда тұрады, танылмаған кезі. Бас басылымға поэмасы жарияланғаннан кейін есімін ел біліп, әдеби орта мойындап, көп кешікпей өзі де Алматыға келді. «Социа­листік Қазақстанда» 1961 жылдан бастап  бес жыл жұ­­мыс істедім, үй алдым. Бас редак­­тор үйді мен үшін Орталық Коми­тет­тің өзінен сұрады. Бір бөлмелі болса да, әппақ кафелі, тақтай паркеті бар айна­дай жарқыраған пәтер Абай мен Ма­саншы көшесінің қиы­лысындағы Совмин­нің үйі­нен бұй­ыр­ды. «Егемен» менің есімде осын­дай жарқын оқиға, жылы естеліктерімен қалды. 

– Көзі тірі­­сінде көшенің ат­ын ие­лен­ген санау­­лы­лардың бірі­сіз. Шәр­ба­ну Құ­ма­­рова атында бір емес, екі кө­ше бар, ауыл­мен байла­нысыңыз әлі де үзіл­­­меген болар?

– Біз, ақын Тұманбай Молдағалиев екеуміз бір ауылданбыз. Оның менен бір жас қана үлкен­дігі бар. Ал­ма­ты облысы, Еңбек­ші­қазақ ауданы, Рахат деген ауылда туып-өстім. Менің атым­дағы екі көшенің бірі – Есік қала­сын­да, бірі – Рахатта. Ол уақытта заман да, заң да кең еді ғой, мұндай мәселе жергілікті атқарушы биліктің өкімі­мен-ақ шешіле беретін. «Туған жерің­мен байланысыңды үзбедің, сенің арқаң­да біздің ауылымыздың да аты шы­ғып жатыр» деген ауылдың қадірлі азамат­та­рының арқасында алдымен Есіктен, кейін елу жасқа толғанымда, кіндік қаным тамған ауылым Рахаттан көше берілді. 

–  Өмір бойы шығармашылығыңыз­ға әйелді арқау еттіңіз, әдебиеттегі сіз құр­­ған «әйелдер патшалығы» оқыр­ман­­­ға боямасыз шындығын айтты. Бү­­гінгі проза тым баяу дамып ке­ле­ді, ал поэ­зияда жүрген кейбір ақын сіңлі­­ле­ріңіз сезімін жалаңаштап көрсе­туден өзара жарысқа түсіп жатқандай. Әйел сезімін, психологиясын бір жазу­шы­­дай шеберлікпен суреттеген сіз еді­ң­із, бірақ ерке қыздардың мына еркін­дігін қалай қабылдайсыз?

– Сезімді жабайы тәсілмен, жалаңаш­тап суреттеуге о бастан қарсы­мын. Бұл қазір әсіресе ақын қыздардың поэзиясынан қатты байқалады. Турасын айтамын деп өлеңдегі талғамды бұзды. Бәлкім, ашып айтсақ, дараланамыз деп ойлайтын шығар. Ашық-шашық, дөрекі дүниеде әдемілік болмайды. Өлең, ол – сұлулық. Бүгінгі өлеңнің соры сонда – сорғалаған лирика жоқ. Ақындар бұрын лирик болатын. Махаббатын, сүйіспеншілігін, көңілдегісін сезімге орап жеткізетін. Бізден үлкен Тұрсынхан апам да, Мәриям апам да кейінгі Марфуға, Ақұштап, Рза секілді өзім жақсы білетін ақын­дар­дың өлеңдері осылай құрылатын. Про­зада да қарадүрсіндік пайда болды. Тіпті жазушымын деп жүрген кей­бір жас балалардың жазғаны проза деуге келмейді де. Өзім өмірімді жазу­шы­­лыққа ғана арнадым. Басқа мақсат мен­де болған жоқ. Мемлекеттік сый­лық­қа ұсынылмадым. Бірақ өзім талпынып көрдім. Соңғы жазған «Ғасыр нұры» романымды, екі томдық «Сезім патшалығын» ұсынып көрген едім. Бірақ мені қолдамады. Комиссия құрамында 20 мүшесі бар деген соң 20 кітабымды жібердім. Кейін сол әрекетім үшін өкін­дім. Қайран, 20 кітабым, соларға бекер берген екенмін деп ішім удай ашы­ды. Бірақ Мемлекеттік сыйлықты ала алмағаным үшін еш өкінбеймін. Жалпы, осы атақтарыма да, бүгінгі ахуа­­лыма да ризамын. Елдің ықыласын, әдебиет­тің құрметін көрдім, енді немере-шөбе­рем­нің қызығын көрсем, осыдан асқан бақыттың да, атақтың да қажеті жоқ.

– Әңгімеңізге рахмет.

Әңгімелескен Айгүл АХАНБАЙҚЫЗЫ,

«Egemen Qazaqstan»

АЛМАТЫ