Ысырапқорлықтан ойлы тұтынуға
Сейсенбі, 26 маусым 2012 7:17
ЖЕТУ ЖОЛДАРЫН АЛДЫМЕН БЮДЖЕТТІК БАҒДАРЛАМАЛАР ӘКІМШІЛЕРІ ОЙЛАСТЫРҒАН АБЗАЛ
Бүгінгідей дағдарыс салдарын еңсеру және экономикалық жаңғыру тұсында қатал қаржы тәртібі ауадай қажет екенін ешкім жоққа шығара қоймас. Халық игілігіне, әл-ауқатын жақсартуға бағытталатын қаражат салықтардан, басқа да кіріс көздерінен құралатынын ескерсек, бюджеттің барлық шығындық баптары бойынша қатаң үнемдеу бүгінгі уақыт талабынан туындап отырғанын аңғару қиын емес. Еліміз бойынша былтыр 288 жобаның пайдалануға беріліп, 30 мыңнан астам тұрақты жұмыс орындарының ашылуына 970 миллиард теңгеден асатын қаржы жұмсалған екен.
Сейсенбі, 26 маусым 2012 7:17
ЖЕТУ ЖОЛДАРЫН АЛДЫМЕН БЮДЖЕТТІК БАҒДАРЛАМАЛАР ӘКІМШІЛЕРІ ОЙЛАСТЫРҒАН АБЗАЛ
Бүгінгідей дағдарыс салдарын еңсеру және экономикалық жаңғыру тұсында қатал қаржы тәртібі ауадай қажет екенін ешкім жоққа шығара қоймас. Халық игілігіне, әл-ауқатын жақсартуға бағытталатын қаражат салықтардан, басқа да кіріс көздерінен құралатынын ескерсек, бюджеттің барлық шығындық баптары бойынша қатаң үнемдеу бүгінгі уақыт талабынан туындап отырғанын аңғару қиын емес. Еліміз бойынша былтыр 288 жобаның пайдалануға беріліп, 30 мыңнан астам тұрақты жұмыс орындарының ашылуына 970 миллиард теңгеден асатын қаржы жұмсалған екен. Бұл – бір ғана индустриялық-инновациялық даму шеңберінде жүзеге асырылған әлеуметтік жобалар. Орасан қаржыны қажет ететін мұндай маңызды бағдарламалардың басқа салаларда да көптеп кездесетіні айтпаса да түсінікті. Олай болса, бәсекеге қабілетті, әлеуеті зор, экономикасы қуатты мемлекет құруға ұмтыла отырып орынсыз қаржы шығындарын болдырмаудың, оңды-солды ысырапқа берік тосқауыл қоюдың маңызы зор. Алайда, қаржылық-бақылау органдарының мәліметтеріне көз жіберсек, бюджет шығындарын оңтайландырудың орнына берекесіз жұмсау, мақсатты түрде игермеу үйреншікті жәйтке айналғандай әсер қалдырады. Әсіресе, мемлекеттік бағдарламалар мен жобалардың орындаушылары «теңгенің тиыннан құралатынын» ескере бермейтіні өкінішті. Елбасының «қауырт өсу кезеңінде үйреншікті болып кеткен ысырапқорлық ойлы тұтынумен және үнемдеумен ауыстырылуы тиіс» деген талабын ұмытқан тәрізді. Араларында өте өзекті бағдарламалар мен жобалар үшін бюджеттен қарастырылатын қаражаттар мен трансферттерді сарқылмастай, сұрауы, қайтарымы жоқтай көретіндері де аз емес. Мұндай сүреңсіз мысалдар Қызылжар өңірінде де жетіп артылады. Облыстық тексеру комиссиясының талдаулары мемлекеттік сатып алу, бухгалтерлік есеп жүргізу заңнамаларының бұзылуы, бюджет қаржысын тиімсіз жұмсау, негізсіз пайдалану, шығысты дұрыс жоспарламау, жабдықтаушылармен шарттық міндеттемелерді орындамау, асырып көрсетілген жұмыс көлемін жалақыға қосу секілді олқылықтардың жиі қайталанатынын көрсетіп берді. Мұның бәрі бюджеттік қаржыландыруды шамадан тыс көбейтіп, орынсыз ысырапшылдыққа соқтырып отыр. Бюджеттік бағдарлама әкімшілері мемлекеттік тапсырыстарды орындауда заң талаптарын бұрмалап, белгіленген нормативтер мен шекті лимиттерді сақтай бермейді. 42 мекемеден ғана 851,7 миллион теңгенің заң бұзушылықтарының анықталуы осы сөзіміздің дәлелі болса керек.
Облыстық қаржы бақылау инспекциясының мәліметтері де бюджет қаржысын тегін шүлен таратқандай оңды-солды ысырапсыздықпен жұмсаушылар қатарының азаймай отырғанын байқатады. Былтыр 15.851 миллион теңгенің заң бұзушылығы әшкереленсе, оның жартысына жуығы бюджеттік ұйымдарға тиесілі. 2010 жылға қарағанда заңды белінен басу 1,9 есеге артқан. Қолданылған шаралардың арқасында 387,9 миллион теңге қайтарылған. Құмға сіңген су секілді ізім-қайым жоғалған қалған соманың сұрауы жоқ па деген төңіректе әңгіме қозғасақ, бюджеттің ақшасын сауын сиырдай көріп, жемсауы бүлкілдеп отыратын солтүстікқазақстандық небір жебірлер еріксіз еске түседі. 296 лауазымды тұлғаның тәртіптік жауапкершілікке тартылуына, 13 қылмыстық іс қозғалып, 4 шенеуніктің сотталғанына қарамастан қаржылық бұзушылықтың жолын кесу өз нәтижесін берер емес. Осы жылдың бірінші тоқсанында қаржы тәртібін бұрмалаушылық сомасы 2,6 миллиард теңгені құраған. Өндіріліп алуға тиіс қаржының үштен бірі ғана қайтарылған. 2010-2011 жылдар аралығында «Балапан» бағдарламасын жүзеге асыруға бөлінген республикалық трансфертті пайдалану бойынша 860,4 миллион теңгенің заңсыздықтары жалғанның жалпағына шығарылған. Бюджеттік бағдарламалар әкімшілері тарапынан жіберілген кемшіліктер көзге бірден шалынады.
Республикалық қазынадан бөлінетін мақсатты трансферттерді тиімді пайдалану дәрежесі де қанағаттандыра бермейді. Тиісті қадағалаудың әлсіздігінен жекелеген әлеуметтік және мәдени мақсаттағы инвестициялық жобаларды кейінге ысыру фактілері жиі кездеседі. «Қазақстан Республикасындағы сәулет, қала құрылысы және құрылыс қызметі туралы», «Мемлекеттік сатып алу туралы» Заңдар өрескел бұзылады. Бір таңқаларлығы, мемлекеттік сараптама қорытындысы, бекітілген жұмыс жоспары, жобалық-сметалық құжаттар жоқтығына қарамастан қаржыландыру үрдісінің жалғасқаны байқалады. «Мемлекеттік мекемелерге бөлінген бюджеттік қаражатты, оның ішінде, республикалық және облыстық бюджеттерден берілген нысаналы трансферттерді пайдаланудың бақылаулық іс-шаралары» аясында тексерілген 3 мекемеде ғана 200 миллион теңгенің заң бұзушылығына жол берілген. Ал, жекелеген әкімшілердің бюджет шығындарын игере алмауы мемлекеттік бағдарламалардың орындалмауына, кешеуілдеуіне әкеп соқтырған. Мысалы, кәсіпкерлік және өнеркәсіп басқармасы кәсіпкерлер тарапынан өтініштердің түспеуін сылтауратып, «Бизнестің жол картасы-2020» бағдарламасы бойынша жобаларды қаржыландыруға қарастырылған жарты миллиард теңгені игере алмаған. «Жұмыспен қамту- 2020» бағдарламасының екінші бағыты бойынша жобалық-сметалық құжаттардың кешігуі себепті 46,1 миллион теңге қозғалыссыз қалған. Аталмыш бағдарламаның үшінші бағыты шеңберінде бөлінген 310,8 миллион теңге мақсатты трансферттің төрттен бірі игерілмеген. Ал, бюджеттік өтініштерге дәйекті есептердің жасалмауы, шығындарды еш талдаусыз жоспарлау, белгіленген нормалар мен лимиттер шегінен ауытқып кету 369,3 миллион теңгенің заңсыздықтарына ұрындырған.
Жекелеген мақсаттардың, түпкі нәтижелердің, сапалық өлшемдердің нақты сараланбауы стратегиялық жоспарларға ортақ кемшіліктер деуге болады. Нысаналы индикаторлар көбіне ақшалай бағаммен көрсетілгендіктен, салалардағы кешенді өзгерістер мен бетбұрыстарды болжау қиын. 2013-2015 жылдарға арналған инвестициялық жобаларға білім басқармасы ұсынған 7 бағдарламаның жарты жылға кейін шегерілуін іске жауапты адамдардың немқұрайдылығы мен салғырттығы демеске лажымыз жоқ. Тұрғын үй-коммуналдық шаруашылық саласы бойынша орындалуы тиіс 13 жобаның 8-і дайын болмай шыққан. Энергетика және коммуналдық шаруашылық басқармасы 2011-2020 жылдарға арналған сумен қамтамасыз ету, тарату желілерін қалпына келтіру және жаңғырту бағдарламасы барын біле тұра өз міндеттеріне жүрдім-бардым қараған. Осындай жауапсыздық салдарынан «Ақ бұлақ» бағдарламасы арқылы 2013 жылға қарастырылған мақсатты трансфертке ілікпей қалу қаупі бар. Мұндай түйткілді жәйттер жұртшылықтың сын садағына жиі ілігіп жүрген жолдарды жөндеу бойынша да туындап отыр. Облыс жабындысы жоқ автомобиль жолдары жағынан елімізде алдыңғы орындардың бірінде тұр. Әсіресе, жергілікті маңыздағы жолдардың сапасы төмен. Осыған қарамастан 2011-2015 жылдарға арналған өңір аумағын дамыту бағдарламасы шеңберінде 8 миллиард теңгенің жобалық-сметалық құжаттары жасалғанымен, әлі күнге дейін республикалық арнайы бағдарлама тізіміне енбеген. «Автомобиль жолдарының қызметін қамтамасыз ету» бағдарламасы бойынша 354,6 миллион теңге мөлшерінде қаржылық бұрмалаушылықтың табылуы біраз жәйтті аңғартса керек. Сайып келгенде, жоспарлы индустриялық-инновациялық жобалардың кейінге қалдырылуы аймақтың әлеуметтік-экономикалық даму үрдісін күрделендіріп жіберері анық. Сонда бұл қалай, салалық ведомстволардың жобалық-сметалық құжаттары бар бағдарламаларды ғана қабылдайтынын көпе-көрінеу елемеушілік пе, әлде жауапты лауазым иелерінің салғырттығы ма? Қалай десек те, түзетілуі қиын соғатын әрі қосымша қомақты қаржыны талап ететін жобаларды жоспарлаудағы олқылықтар көзге шыққан сүйелдей анық аңғарылады. Өңірдің жылдық бюджеті, шамамен алғанда 92 миллиард теңгені құрап жүр. Оның ішінде 2011 жылы республикалық трансферттердің үлесі 75 пайызға жетті. Осыған қарап-ақ, жергілікті бюджетті толықтыруда, үлес салмағын арттыруда ішкі мүмкіндіктер мен қолдағы резервтерді әлі де ұтымды ұйымдастыра алмай отырғанын байқауға болады. Осы орайда, көп қаржыны және ерекше қажыр-қайратты қажет ететін мемлекеттік жобалар мен бағдарламаларды орындаушылар мен іске асырушылар қаржылық тәртіпті арттыру, бюджеттік рәсімдерді жақсарту, жергілікті бюджет қаражатын тиімді пайдалану жолдарын үнемшіл, ойлы тұтынушылық пиғылмен шешкендері абзал.
Өмір ЕСҚАЛИ,
«Егемен Қазақстан».
Солтүстік Қазақстан облысы.