– Бөрібай Биқожаұлы, бүгінгі әңгімеміз Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың Өзбекстан Республикасына ресми сапары қарсаңында реті келіп отырғандығымен ерекше екені анық. Осы орайда Қазақстан мен Өзбекстанның екіжақты қатынастарының қазіргі жағдайын қалай бағалайсыз? Біздің елдеріміздің арасындағы ынтымақтастықтың одан әрі даму перспективаларын қалай елестетесіз?
– Қазақстанның сыртқы саясатында зор саяси, экономикалық және адамдық ресурстарға ие болып отырған Өзбекстанмен өзара тиімді қатынастарды нығайтуға үлкен маңыз беріледі. Біздің елдеріміз қашанда ынтымақтаса іс-қимыл жасауға және мәмілеге келуге ұмтылып отырған, өйткені, бұл – берік және тұрақты қатынастарды қамтамасыз етудің алғышарты. Қазақстан мен Өзбекстан аумағы, халқы, экономикасы мен табиғи ресурстары тұрғысынан алғанда Орталық Азиядағы жетекші мемлекеттер екендігі де екіжақты қатынастардың маңызды факторы болып табылады.
Қазақстан-Өзбекстан түрлі деңгейдегі қатынастарының тәуелсіз дамуы егемендіктің алғашқы күнінен бастап жоғары белсенділігімен ерекшеленсе, бұл екі мемлекет арасындағы жан-жақты өзара тиімді байланыстар үшін берік негіз қалауға мүмкіндік туғызды. Екі жақты қатынастардың шарттық-құқықтық базасы іс жүзінде ынтымақтастықтың барлық қырларын қамтиды және 100-ден аса мемлекетаралық және үкіметаралық құжаттарды құрайды.
Екі елдің мемлекеттік органдары басшыларының арасында келіссөздер мен консультациялар тұрақты түрде жүргізіледі. Терроризм мен экстремизм, есірткінің заңсыз саудасы, трансұлттық қылмыс секілді жаңа қыр көрсетулер мен қатерлерге қарсы күрес салаларындағы ынтымақтастық табысты түрде дамуда.
2006 жылғы 19-20 наурыздағы Қазақстан Президентінің Өзбекстанға мемлекеттік сапары және 2008 жылғы 22-23 сәуірдегі Өзбекстан Президентінің Қазақстанға ресми сапары екіжақты қатынастардың аса маңыздылығын және өзара басымдыққа ие екендігін көрсетеді.
Бұдан басқа, геосаяси тұрғыдан қарағанда, Қазақстан мен Өзбекстан өңірлік тұрақтылық пен қауіпсіздікті нығайту ісінде аса маңызды рөл атқарады. Қазақстан мен Өзбекстан халқы ұлттық табиғаты мен ортақ тамыры бойынша жақын халықтар, сондықтан тарихи және рухани дамуының ортақтығына ерекше мән берген ұтымды.
Екі ел арасында Мәңгілік достық туралы шартқа қол қойылғанын атап өту қажет, бұл халықаралық тәжірибеде одақтастық қатынастардың жоғары түрі болып табылады. Тату көршілік қатынастардың дәлелі ретінде Қазақстан мен Өзбекстан ТМД елдерінің арасында алғашқылардың бірі болып мемлекеттік шекараны делимитациялау туралы шартқа қол қойды. Біз Қазақстан-Өзбекстан шекарасы достық пен ынтымақтастықтың шекарасы болып қалуы тиістігіне және болатынына сенімдіміз. Қазіргі уақытта тараптар мемлекеттік шекараны демаркациялаудың соңғы кезеңіне аяқ басты.
Сонымен бірге, Қазақстан мен Өзбекстан көпжақты ынтымақтастық шеңберінде өзара әрекет жасайды. Екі ел де ШЫҰ, АӨСШК, ТМД және ҰҚШҰ-ға қатысушылар болып табылады. Осыған байланысты, Қазақстан 2010 жылы ЕҚЫҰ-ға төрағалық етіп отырғанын айта кетейін. Біздің ел ЕҚЫҰ төрағасы лауазымына ТМД тарапынан ұжымдық кандидат ретінде ұсынылды, сондықтан Достастық бойынша өз әріптестерінің ұсынымдары мен пікірлерін құрметтейтін болады, сондай-ақ осы кезеңде Өзбекстан Республикасы қолдау көрсетеді деп сенеді. 2010 жылы Қазақстанның ЕҚЫҰ-ға төрағалық етуінің негізгі басымдықтарының бірі ЕҚЫҰ Саммитін өткізу десек, Өзбекстан тарабы Қазақстанның ЕҚЫҰ Саммитін өткізу идеясын қолдайды деп сенім артады.
Екі жақты қатынастардың маңызды саласы мәдени-гуманитарлық ынтымақтастық болып табылады. Оның барынша дамуы біздің халықтарымыздың мүдделері мен мақсаттарына толық жауап береді. Сондықтан екі елдің тиісті құрылымдары мәдени-гуманитарлық ынтымақтастықты дамыту және тереңдету жөніндегі шаралар кешенін әзірлеу үстінде.
Осы айтылғандарды қорытындылай келе, екіжақты ынтымақтастықтың даму қарқыны жоғары және бұл үрдіс келешекте де сақталады деп санаймын. Міне, осы тұрғыдан алғанда, Қазақстан мен Өзбекстан арасындағы қатынастар ауқымы өте кең екені анық аңғарылады. Ал біздің басты міндетіміз – қазақ-өзбек ынтымақтастығының барлық әлеуетін екі елдің стратегиялық мүдделері жолында барынша іске асыру.
– Экономикалық мәселелер екіжақты қатынастардың маңызды құрамдасы екені анық. Осы орайда, сауда-экономикалық байланыстарды кеңейтудің нақты тетіктері мен шаралары туралы не айтар едіңіз? Екі елдің экономикалық ынтымақтастығының жай-күйі мен оның даму келешегіне берер бағаңыз қандай?
– Екі елдің экономикалық ынтымақтастығының парадигмасы жеткілікті түрде қарқынды және тұрақты дамуда. Ғасырлар бойы Қазақстан мен Өзбекстан аумақтарында шығыс базарлары салтанат құрса, жүздеген жыл бойы шаңы бұрқыраған керуен жолдарымен түрлі тауарлар тасымалданып, үнемі сауда айырбастары жүріп жатты.
Бүгінгі таңда тараптар сауда-саттықтың шарттық-құқықтық базасының айтарлықтай қорын жасады, ол іс жүзінде экономикалық ынтымақтастықтың барлық салаларын қамтитын 60-тан астам мемлекетаралық, үкіметаралық және ведомствоаралық құжатты құрайды. Тараптар негізгі құжаттарға – 1995 жылғы 7 ақпанда Қазақстан Республикасы мен Өзбекстан Республикасы арасында Біртұтас экономикалық кеңістік құру туралы шартқа, 1997 жылғы 2 ақпанда инвестицияларды қолдау және өзара қорғау туралы келісімге, 2007-2016 жылдарға арналған экономикалық ынтымақтастық стратегиясына, 2006-2010 жылдарға арналған экономикалық ынтымақтастық бағдарламасына және өзара инвестицияларды қорғау, кеден ісі, банк және т.б. салалардағы бірқатар құжаттарға қол қойды.
Қазақстан соңғы жылдары Өзбекстанның негізгі сауда әріптестерінің бестігіне кіреді. Жалпы, өзбек елі сауда айналымындағы еліміздің үлесі шамамен 6-10% құрайды. Сонымен бірге, әлемдік қаржы дағдарысы елдеріміз арасындағы алыс-берістің қарқыны мен көлеміне кері әсерін тигізді. Сауда айналымы 2009 жылы 1 млрд. 196,3 млн. АҚШ долларын құрады (экспорт – 891,8 млн., импорт – 304,4 млн.) және 2008 жылмен салыстырғанда 33,1% төмендеді.
Дей тұрғанмен, екі елдің өзара байланыстары және шаруашылық субъектілерінің қатынасы жандана түсті. Мысалы, Қазақстанға өзбектің тікелей инвестициялары 3,7 млн. АҚШ долларын құрады, Қазақстан жағынан 134,4 млн. АҚШ долларына жетті.
Өзбекстанның импорт құрылымында, негізінен, минералды отын, мұнай және оның өнімдері, азық-түлік пен оның өнімдері, ұн, дақылдар өнеркәсібінің өнімдері, рудалар, шлак пен күл, қара, түсті металдар мен олардан жасалған өнімдер, неорганикалық химия өнімдері, азық-түлік тауарлары басым болып табылады.
Қазақстанға энергия тасығыштар, атап айтқанда, табиғи газ, электр энергиясы, мақта талшығы, химия өнімдері мен пластмасса бұйымдары, құрылыс материалдары, тыңайтқыштар, шыны және шыны өнімдері, қара металл, электр жабдықтары, жеміс-жидек өнімдері экспортталады.
Өзбекстанда қазақстандық инвестицияның қатысуымен 163 кәсіпорын жұмыс істейді. Мұнда “Қазақстанның Даму банкі” АҚ, “Қазақстан темір жолы” АҚ, Қазақстанның халық банкі өкілдігі – “Халық Лизинг Қазақстан” және “Қазақпарат” АҚ өкілдіктері жұмыс істейді.
Қазақстанда өзбек капиталының қатысуымен 282 кәсіпорын құрылған. Бұл кәсіпорындар негізінен сауда және құрылыс салаларын қамтиды.
Экономикалық байланыстардың дамуына екі ел Президенттерінің қолдауымен құрылған Мемлекетаралық үйлестіруші кеңестің қызметі игі ықпалын тигізуде. Оның шеңберінде жылына екі рет екіжақты қарым-қатынастардың қазіргі жағдайы мен келешегі талқыланады, мүдделі министрліктер мен ведомстволарға елдер арасындағы экономикалық, мәдени-гуманитарлық ынтымақтастықты дамытуға бағытталған нақты тапсырмалар беріледі.
Мұнай-газ және көлік-коммуникация салаларындағы ынтымақтастық экономикалық әріптестіктің барынша маңызды аспектісіне жатады. Жыл сайын Қазақстан Ресей тарапымен “своп” операциялары бойынша елдің оңтүстік өңірлерінің мұқтаждығы үшін 3,5 млрд. текше метр көлемінде өзбек табиғи газын сатып алады. Бұдан басқа, тараптар Орталық Азиядан газды әлемдік рынокқа жеткізу мәселелері бойынша келісілген саясат жүргізеді.
Бұл бағытта қазіргі уақытта транзиттік қуатты арттыру мақсатында біздің аймақтан Еуропа мен Қытай рыноктарына газ құбырының жаңа желілерін қайта жаңғырту мен салу жөнінде консультациялар жүргізілуде. Мысалы, жақында, “Түркіменстан-Өзбекстан-Қазақстан-Қытай” газ құбыры ашылды, бұл түркімен газын Қытайға жеткізуге мүкіндік береді.
Көлік саласындағы ынтымақтастық қарқынды дамып келеді, мәселен, тараптар арасында 2006 жылы наурызда Халықаралық автомобиль байланысы туралы келісімге қол қойылды, ол автомобиль көлігінің рұқсатсыз жүру жүйесін көздейді. Сондай-ақ, Халықаралық Е-40 көлік дәлізі құрамында “Атырау-Бейнеу-Қоңырат” және “Ақтау-Бейнеу-Қоңырат” автомобиль жолдарын қатар салу жобасын жүзеге асыру туралы уағдаластыққа қол жеткізілді.
Темір жол көлігінде Алматы-Ташкент-Нүкіс бағыты бойынша жолаушылар тасу қайта жаңғырды. Қазақ тарапы жыл сайын мақта, жеміс-жидек сынды өзбек тауарларын Қазақстан аумағы арқылы үшінші елдерге темір жол көлігімен тасуға төмен коэффициент қояды.
Әуе көлігі саласында қазіргі уақытта аптасына екі рет Ташкент-Астана-Ташкент авиарейстері ашылған, Алматы-Ташкент-Алматы авиарейстері аптасына жеті ретке дейін көбейтілді.
Еркін сауда аймағын құру шеңберінде Қазақстан мен Өзбекстан арасындағы еркін сауда режімінен алып тастауларды кезең-кезеңмен болдырмау кестесін келісу мен қабылдау жұмыстары жүргізілуде. Инвестициялық (инновациялық) жобалардың келешегі туралы тұрақты ақпарат алмасу көзделген, инновациялық инфрақұрылымдар (технопарктер, бизнес-инкубаторлар, венчурлық қорлар) құру саласындағы ынтымақтастық жолға қойылып келеді.
Ішкі тұрақтылығын қамтамасыз ете алған ірі мемлекет ретінде Өзбекстан біздің еліміздің сыртқы экономикалық стратегиясында маңызды орын алады және солай болып қала бермек. Ташкент те екіжақты ынтымақтасты нығайтудың өмірлік қажеттілігін лайықты қабылдайтыны біз үшін, сөз жоқ, маңызды. Анығын айтқанда, қазақ-өзбек қарым-қатынастары – бұл Орталық Азия аймағындағы тұрақтылықтың маңызды факторы.
– Қазақстан мен Өзбекстан арасындағы трансшекаралық өзендердің су-энергетикалық ресурстарын пайдалану мәселелері қалай шешілуде? Қазақстан осы ретте қандай шаралар қабылдауда?
– Орталық Азияның трансшекаралық өзендерінің су-энергетикалық ресурстарын тиімді пайдалану мәселелері бүгінде Қазақстан үшін басты, ал өңір үшін өзекті мәселе болып отыр. Осы мәселелердің шешілуіне өңірдің азық-түлік қауіпсіздігі тәуелді дер едім.
Барлық мемлекеттер трансшекаралық өзендердің су-энергетикалық ресурстарын келісіп пайдалануда ымыраласу өңір мемлекеттерінің түбегейлі мүдделеріне сай келетінін және трансшекаралық сипаттағы төтенше жағдайлар туындауының алдын алатынын жақсы түсінеді.
Трансшекаралық өзендердің су-энергетикалық ресурстарын тиімді пайдаланудың негізі – Мемлекетаралық су көздерінің су ресурстарын пайдалану мен қорғауды бірлесіп басқару саласындағы ынтымақтастық туралы 1992 жылғы келісім, Сырдария өзені бассейнінің су-энергетикалық ресурстарын пайдалану туралы 1988 жылғы келісім сияқты көпжақты құжаттар. Қазақстан трансшекаралық суды пайдалану мен оны реттеуді өзара келісілген негізде және су қоймаларын реттеу режімін үйлестіру мен су және отын-энергетикалық ресурстарын тиімді пайдаланудың жалпыға мойындалған халықаралық нормалары мен ережелерін басшылыққа ала отырып іске асыру қажет деп санайды.
Қазақстан су ресурстарын пайдалану мен қорғауды реттеудің әмбебап тетігін жасауды, сондай-ақ су-энергетикалық мәселелерді реттеу бойынша өңірлік консорциум құруды жақтайды. Мұндай консорциум шаруашылық субъектілері деңгейінде су-энергетикалық ресурстарды пайдаланудан экономикалық пайда табуға мүмкіндік берер еді.
Суды пайдалану туралы сөз қозғағанда, Қазақстан мен Өзбекстан Арал экологиялық дағдарысының зардаптарымен байланысты мәселелерді шешуде әлемдік қоғамдастықпен ынтымақтастықты толық қостайды. Қазіргі уақытта Арал мәселелері бойынша Германиямен, Франциямен, ГЭФ, БҰҰДБ, Дүниежүзілік банк сияқты ұйымдармен ынтымақтастық жүзеге асуда.
– Сіз Қазақстан Президенті Н.Ә.Назарбаевтың Өзбекстанға алдағы сапарына байланысты не айтар едіңіз?
– Қазақстан Республикасының Президенті Н.Ә. Назарбаевтың Өзбекстан Республикасына үстіміздегі жылдың 16-17 наурызында болатын ресми сапары екіжақты қарым-қатынастарды барынша жоғары жаңа сапалық деңгейге шығаруға мол мүмкіндік, тың серпін береді деп үміттенеміз. Қазақстан үшін Өзбекстанмен өзара іс-қимылдарды жандандыра түсуге қол жеткізу, халықаралық аренада екі елдің бастамаларын жан-жақты қолдау аса маңызды.
Ынтымақтастықтың тағы бір үлкен бөлігі сауда-экономикалық бағыт болып табылады, ол қазіргі күнде жаңа талаптар мен көзқарасты қажет етеді. Осы орайда өзара сауда мен инвестицияларды жандандыру мәселелері Қазақстан мен Өзбекстан Президенттерінің жіті назарындағы тақырып болмақ.
Сапар барысында Қазақстан Республикасы мен Өзбекстан Республикасы Президенттерінің Бірлескен мәлімдемесіне, дипломатиялық өкілдіктер ғимараттарын салуға жер учаскесін өзара бөлу туралы үкіметаралық келісімге және Сыртқы саясат ведомстволары арасындағы ынтымақтастықтың 2010-2011 жылдарға арналған бағдарламасы мен басқа да бірқатар маңызды құжаттарға қол қойылады деп жоспарлануда.
– Әңгімеміздің соңында елшіліктің таяудағы жоспарлары жөнінде айта кетсеңіз.
– Елшіліктің негізгі жұмысы Қазақстанның Өзбекстанға, оның ішінде өңірге қатысты сыртқы саясатындағы басты басымдықтарын қамтамасыз ету болып табылады. Осыған байланысты қол жеткен уағдаластықтар және біздің лидерлеріміз бен елдеріміз арасындағы тұрақты конструктивті саяси үнқатысу мемлекеттік биліктің функционалды міндеттерін анықтайды және олардың нақты орындалуын талап етеді. Сондай-ақ елшілік екі елдің Президенттері, үкіметтік органдары мен басқа да институттары арасында қабылданған шешімдер мен қол жеткізілген уағдаластықтарды іске асыру бойынша жұмыстарды жалғастырады. Бұл тұрғыда алға қойылған міндеттерді табысты түрде шешу үшін көптеген түрлі іс-шаралар жоспарланған. Солардың ішінде шекара маңындағы ынтымақтастықты одан әрі дамытуға және инвестиция саласындағы ықпалдастықты тереңдетуге бағытталған іс-шараларды ерекше атап өткім келеді. Сондай-ақ, бизнес-құрылымдардың қатысуымен Қазақстан мен Өзбекстанның шекаралық облыстары басшыларының кездесуін ұйымдастыру жоспарланып отыр.
Үстіміздегі жылы парламентаралық ынтымақтастықты және түрлі қоғамдық, саяси институттар арасындағы екіжақты байланыстарды, солардың қатарында діни аспектідегі қатынастарды жандандырамыз ғой деп үміттенеміз.
Жалпы алғанда, елшіліктің 2010 жылға жоспарлаған жұмыс көлемі ауқымды.