Алаштың ақсақалы
Жұма, 12 қазан 2012 7:07
ХХ ғасырдағы тарихи ғаламаттарға толы ұлы өзгерістерден ұлт тағдырына қатысты ой түйген ғұлама ғалым, ұлт болашағының қамын ойлап, шәкірт шыңдаған ұстаз, ұлтының ұлылығын тануда көшелі көрегендікпен көш басында жүрген санаткер, адалдықтан тамыр тартқан адамдық ардың айнасы іспетті Тұрсынбек Кәкішұлын біз ең алдымен ұстаз ретінде таныған едік. Бүгінде аяулы ағамызбен таныс-біліс, шәкірт-ұстаз, ізетті іні-тәлімгер аға, ізденімпаз талапкер-ғибратты ғұлама, ғылым-білімдегі әріптес сынды қарым-қатынаста жүргенімізге де 37 жылдың жүзі болыпты. Өмірде өзіндік із қалдырған осынау жылдар бір адамның бітім-болмысын танып-білуге аздық етпесі кәміл. Ендеше, сол бір жылдар шежіресінен сыр тартып, ой түйіп көрсек деп отырмыз.
Жұма, 12 қазан 2012 7:07
ХХ ғасырдағы тарихи ғаламаттарға толы ұлы өзгерістерден ұлт тағдырына қатысты ой түйген ғұлама ғалым, ұлт болашағының қамын ойлап, шәкірт шыңдаған ұстаз, ұлтының ұлылығын тануда көшелі көрегендікпен көш басында жүрген санаткер, адалдықтан тамыр тартқан адамдық ардың айнасы іспетті Тұрсынбек Кәкішұлын біз ең алдымен ұстаз ретінде таныған едік. Бүгінде аяулы ағамызбен таныс-біліс, шәкірт-ұстаз, ізетті іні-тәлімгер аға, ізденімпаз талапкер-ғибратты ғұлама, ғылым-білімдегі әріптес сынды қарым-қатынаста жүргенімізге де 37 жылдың жүзі болыпты. Өмірде өзіндік із қалдырған осынау жылдар бір адамның бітім-болмысын танып-білуге аздық етпесі кәміл. Ендеше, сол бір жылдар шежіресінен сыр тартып, ой түйіп көрсек деп отырмыз.
ХХ ғасырдың 70 жылдарының орта тұсында бағымыз жанып, ҚазГу атты қара шаңырақтың студенттері атандық. Еліміздегі маңдайалды оқу ордасында атақ даңқы жер жарып тұрған, елге белгілі, жұртқа танымал біраз ұстаздарды оқуға өмірлік тәжірибе жинап кеп түскен біз сияқты «тіс қаққандар» сырттай шырамытып, жазбай танушы едік. Солардың бірі Сәкен жайлы кітаптарын қызыға оқып, баспасөздегі өткір де ойлы мақалаларын жібермей қарайтын аяулы ұстаз Тұрсекең болатын.
Ұстаз жоғарғы курстарға дәріс оқитындықтан да, алғашқыда университет дәлізінде ғана көріп қалып жүрдік. Жүзтаныс болмасақ та, өзіне деген үлкен құрметіміздің белгісі ретінде ізетпен берген сәлемімізді ол кісінің жылы қабылдап, күлімсірей бас изеп өткеніне мәз болатынбыз.
Біздің, яғни, әдебиетке, ғылымға жақындау жүргісі келетін жігіт-қыздардың бірінші курста екі бақыты болды деп білем. Оның біріншісі, «Әдебиеттануға кіріспе» пәнінен әр сабағын кемерінен асып төгілген кемел ойларымен байытып жататын Зекең – Зейнолла Қабдоловтың дәріс оқуы. Екіншісі, талапты жігіт-қыздарды топтастырған Тұрсекеңнің – Тұрсынбек Кәкішұлының ғылыми үйірмесі. Шіркін-ай! Сол кездегі ұстаздардың шәкіртке, әсіресе, талапты шәкіртке білім беру мен ғылыми ізденіске баулуға деген құлшыныстары мен үйретуден жалықпас қасиеттеріне таңданбасқа шараң жоқ-ау. Данышпан Абайдың: «Ұстаздық еткен жалықпас, үйретуден балаға» дегені сол кездің ұстазына, «Білімдіден шыққан сөз – талаптыға болсын кез» деген арманы сол тұстың шәкіртіне арнап айтылғандай.
Тұрсекеңнің үйірмесіне бірінші курста мені аяулы Алма апай – Алма Қыраубаева алып келген еді. Ғылым атты тылсым дүниенің, ғажайып әлемнің табалдырығын солай имене аттаған едік. Кейіннен, есейген соң, сол бір ғылымның әліппесін қолға ұстатқан ағаның төл шәкіртіне айналдық…
Әр аптаның бейсенбі күні ұстазымыз Киров пен Панфилов көшелерінің қиылысындағы бас корпустың астыңғы қабатындағы 107-дәрісханаға жинап алып, екі сағат бойы, кей кездерде төрт сағатқа созылып кететін ғылыми үйірме жұмысын бастай жөнелетін. Мен сол тұстан бастап Тұрсынбек ағай бойындағы ұстаздық қасиеттерді, ұлық ұстазға тән ұлағаттылықты, әдебиеттану ғылымына деген адалдықты танып біле бастадым десем, өтірік айтқандық емес. Ол кісінің талапты мен талантқа жол ашқан ізгі мейірімі, адал көңілден тұратын азаматтық биік парасаты, шәкірт үшін жасаған әр жақсылықтан жаны рахат табатын ұстаздық іске шын берілген шынайы болмысы айрықша қасиеттер ретінде өзіне үйіре тартып тұратын.
Бірінші курстың «сары ауыз балапандарымен» төртінші курстың дүниенің төрт бұрышын түгел білген «ғұламаларына» дейін бас қосқан бұл «жиынды» Тұрсекең өз уақытын аямай, шәкірт жанын аялай өткізуші еді. Ұстаз төзімінің сырын кейін ұқтық. Ол әр студент жасаған баяндамадан жылт еткен ұшқынды дәл аңғарып, талқылаулар тұсында айтыла қалған өткір пікір, тапқыр ойды жіті саралап, биік талғамды дәл танып бағалайтын. Әр шәкірт бойындағы бұғып жатқан ұяң да бұйығы талант пен дарын көзін дер кезінде ашуға ұмтылып, балауса жастың бойындағы әлі бұзыла қоймаған ғылымға деген тазалық пен адами мінез-құлықтың тұнба тұнықтығын сақтап қалуға тырысатын. Сөйтіп, ағамыз қай баланың неге бейім, нендей бағыт-бағдар ұстарын ерте аңғаратын-ды. Кейіннен үлкен курстарда өз үйірмесіне қатысып, әдебиетке деген ерекше ықыласын танытқан, еркін пікірлі, алғыр ойлы студентін қанатының астына алып, әдеби зерттеуге бейімдей бастайтын. Өз бойындағы жақсы қасиетімен көзге түскен, назарға іліккен ізденімпаз студент ұстаз мейір шапағатынан тыс қалған емес. Өткен ғасырдың 1968 жылынан жүргізе бастаған осынау үйірмеде болған шәкірттерінің көбін Тұрсекең қолынан жетектеп әкеп, ғылымға қосты. Ұстаздың уақытты текке өткізбеенінің белгісі болса керек бұл.
Менің бұл жайды тәптіштей жазып жатқаным, Тұрсекеңдей ағаның өзгеден ерек өзіндік бір қырын ашуға тырысқаным ғой. Жалпы алғанда, Тұрсынбек Кәкішұлы – ұстаздығы мен ғалымдығы, адамдығы мен азаматтығы, санаткерлігі мен қайраткерлігі тұтасып кеткен тұлға! Ұстаз бойында біте қайнасқан осынау қасиеттерді бөліп жаруға, бөлшектеуге әсте болмайды.
Ең алдымен ашып айтарымыз, Тұрсынбек Кәкішұлы бойындағы бар қасиеттің басын қосып, ыдыратпай ұстап тұрған ұлы құдірет – оның ұлт руханиятына деген шексіз құрметі. Өйткені, ол – ұлт руханиятын, сол арқылы ұлттық рухты көтеруге саналы ғұмырын түгел бағыштаған азамат.
Тұрсынбек Кәкішұлының ұлт руханиятына деген сүйіспеншілігі жүрегінен бала кезден орын тапқан. Қасиетті Арқа мен көрікті Көкше бір-бірімен шектесер жерде дүниеге келіп, туған табиғаттың бар асылын бойға жинап бұла өскен, сұлу да сымбатты жас жігіттің еңбек жолын өнерден бастағаны тегінен-тегін болмаса керек-ті. Алланың салған жолы шығар, Ұлы Отан соғысы аяқталар тұста мектеп бітірген бозбала қазақтың әйгілі әншісі Қосымжан Бабақовтың жөн сілтеуімен, қазақ қыздарынан алғаш шыққан өнер қарлығаштарының бірі Зағифи Тіналинаның көмегімен Ақмола облыстық театрына әртіс болып алынады. Сөйтіп, өзінің өмір жолын өнермен өзектес етіп өре бастайды.
Сан өнердің басын біріктіріп, сөз бен саз, сурет пен қимылдан тұратын жанды өнер театр өмірі, әсіресе, жас баланың бойындағы сөз өнеріне деген құштарлықты арттыра түседі. Осылай жанын әлдилеп, өзгеше бір әлемге еліктіріп жүрген құпияның сыры ашылады. Ол өзіне «жүрегінің түбіне терең бойлаған» құдіретті сөз өнерін мәңгілікке қалап алады. Көңілді қытықтаған қиялдың жетегіне еріп, Алматыға келеді… Оқыды, тоқыды… Көрді, білді… Еліктеді, еркін кетті… Арманның ақ жолын тапты, өзіндік биікке жетті… Ол биікке Тұрсекең Алла берген талант пен дарынды талмас талаппен ұштастыра отырып, іргелі ізденіс, ерен еңбектің арқасында шықты.
Ал ардақты азаматты халқы дана танып, ел абызына айналдырған қасиеттерінің асылы қайсысы десеңіз, ол шындықты мойындаған туралық дер едік. Ол кісінің бүкіл тірлігінің тірек күші осы шыншылдықтан қуат алған туралықта жатыр. Бұған Тұрсынбек Кәкішұлының өмір жолы куә.
Шындықтың ауылын іздеген жастық жігер ғылым атты айдынға ақ желкенін көтертіп, тәуекел қайығын салғызды. Білгенімді бөліссем, «адамдықтың дәнін сепсем» деген үміт ұстаздық жолға түсірді. Мыңдаған шәкіртінің жүрегіне жаққан шындық шырағы нұрлы сәулеге айналып, санасына жарық түсіріп, елінің ойын оятты. Бұл күнде иісі қазақ атын білетін азамат тұлғаға айналды.
Сан қырлы саңлақ санаткердің саналы ғұмырында ғылымның орны ерекше-ақ! Ғалымның зерттеушілік әдіс-тәсіліне тән сипаттың ең бастысы әдебиет тарихы мен тарихтың жігі ажырамастай бірлікте көрініс табуы деп білеміз. “Қолындағы қаламы жылжып жерге түскенше, күймесіне үміт пен күдікті қатар жегіп жүре бергенді” арман еткен жас ізденуші ә, дегенде-ақ әдебиеттану ғылымындағы өз бағытын дұрыс таңдап, тап басып тани алған секілді. Ал енді, бағдар тура болғанда, істің нәтижелі болары бесенеден белгілі. Тұрсекең – өз сөзімен айтқанда, «осыны мықтап ұғынған» жан. Сондықтан да Тұрсынбек Кәкішұлының алғашқы таңдаған тақырыбы – ғылымға келіп қалған соң, шап берген «суға кеткен тал қармайдының» тақырыбы емес, бейнетінің кермек дәмі сезіліп тұратын «тереңнен маржан термектің» ізденісі. Тұңғыш зерттеу жұмысы «Қазақ совет әдебиетінің қалыптасу дәуіріндегі идеялық-творчестволық мәселелер (1917-1929)» аталып, аты айқайлап тұрған еңбегінің өзінде-ақ әдебиетіміздегі күрделі де қиын кезеңге бой ұрып, айтыс-тартыстың отына шарпылмай, тұжырымды ойларымен әдеби-ғылыми ортаны мойындатты. Содан бергі уақытта желілес қос ғылым – әдебиет пен тарихтың бірлігінен шындық іздеген әдетінен әсте жаңылған емес.
Тұрсынбек Кәкішұлы қандай еңбек жазбасын, тіпті кішігірім мақалаға отырса да, әуелі тақырыпты әбден игеріп, қажетті материалдардың бәрін білдім, енді ешбір қоспасыз ой қозғауға болады деген сенімге ие болғанда ғана іске кіріседі. Сондықтан да ғалымның ғылыми еңбектеріне тән тағы бір қасиет – шындықтан ауытқымай, шырайландыра жазу. Өзін-өзі сыйлайтын азамат үшін бұл бір үлкен ғанибет. Шығармашылық жолында «барды барша ашық та айқын баяндау» принципін қалыптастырған ғалым, ұстанған бағытынан еш айнымастан келеді. Бұған дейінгі 40-тан астам кітаптың өн бойына желі болып тартылған шыншылдық, кейінгі туындылардың да негізгі арқауы боларына сенім мол.
Аңғара алған адамға Тұрсекеңнің ғылыми зерттеулері ауқымды да арналы үш саладан тұрады. Олардың жеке-жеке алғанда әрқайсысының өзіндік сыры жетерлік. Жалпы, ғалым адамға өзінің мінез құлқы мен жігер-қайратына үйлесім табар тақырыптарды таңдай алудың берері мол-ақ. Бұл тұрғыдан алғанда, Тұрсекең тағы да бағы жанған жан. Өйткені, әдебиеттегі «ақтаңдақтарды» айту үшін, бірбеткей мінез, қайтпас қайсарлық керек. Ертеректе 1917-1930 жылдар арасындағы әдебиет тарихын арқау еткен еңбекке кіріскенде-ақ, кейін заңғар зерттеушіге айналуды мақсат тұтқан жас жігіт «ақтаңдақтар әлемінің» табалдырығынан аттағанын сезген-ақ болар. Сезе тұрып, өзіне сенген де болар. Қалай дегенде ғалым Тұрсынбек сол алғашқы адымнан бастап қазақ әдебиетіндегі «ақтаңдақтар» құпиясын ашумен келеді десек, артық айтқандық емес. Өйткені, ғалым өзіне «бәсіре» етіп алған әдебиет тарихының кең ауқымы ХХ ғасырдағы қазақ әдебиетінде алыптар мен арыстар, биіктер мен бәйтеректер бірде қанаттаса, бірде айтыса-тартыса жүріп, ұлт әдебиетіне өлшеусіз еңбек сіңірген кезең. Арыға барсаң Абайға, беріге келсең Сәбитке бастайтын баспалдақ бұл. Ендеше, Тұрсынбек Кәкішұлының әдеби-ғылыми ізденісінің алғашқы саласы – әдебиет тарихының көзден таса тұстарын назарда ұстау болып табылады.
Әдебиет тарихының «ақтаңдақ» беттеріне үңілу – Тұрсынбек Кәкішұлы сынды ғалымның ғылыми ізденістерінің бастау көзі. Оның бүкіл іздемпаздық табиғаты осыдан тамыр тартып жатады. Тереңінен сыр тартқан сын тарихынан қос кітапты шығарса да, сан кітапқа жетерлік азық тапты. Дүние кезек екенін түсінген ғалым, тірнектеп жинап, там-тұмдап жазып, қалғанын сырт көзден таса ұстап, қаттап жинай берді. Өйткені, көп ойға жол ашылар күннің келеріне іштей сенімді еді. Ғалымның сын саласындағы аз жазса да, саз жазған еңбегі текке кеткен жоқ. Әдебиет зерттеудегі тың бағыт сын жолы үлкен даңғылға айналып, қазақ әдебиет зерттеу ғылымындағы жаңа сала ретінде қалыптасты. Міне, бұл Тұрсынбек Кәкішұлының ғалымдық ізденісінің екінші саласы.
Адам баласы өмірге деген көзқарасы қалыптасып, біліктілігі артып, айналасына кейде құптай, кейде сыни оймен қарай бастаған тұстан бастап, біреуге еліктеп, біреуге ұқсап бағуға тырысары шындық. Кейбіреуге бұл өткелең кезең, кейбіреуге мәңгілік. Бірақ ол құр еліктеушілік дәрежеде қалып қойса, әрине өкініш. Сырттай ұқсауға тырысудан гөрі, ішкі жан дүниең үндесіп жатса ғой, шіркін!
Тұрсекең алдыңғылардың көшірмесі болуға ұмтылмай, дара тұлға болып қалыптасқанмен де, іштей еліктейтін бір жан бар. Ұқсағысы келеді-ақ, ұқсауға тырысады да. Ол кім десеңіз, ақиық ақын Сәкен Сейфуллин. Сондықтан да болар осы бір жұмбақ жанның жұмбағын шешуге өмір бойы ұмтылып келеді. Бұл тақырып – Тұрсекеңнің ғалымдық парызынан, азаматтық қарызынан жаралған ізгілігі мол, ілімі кең, өнегесі ұрпаққа аманат қастерлі еңбек пен зейнет көмбесі. Олай болса – бұл ғибраты мол ғұлама ізденісінің үшінші саласы.
Тұрсынбек Кәкішұлы ашқан «ақтаңдақтар» әлемінің алғашқы бастауын Сәкеннен тартсақ орынды. Сәкен әлемі шыншыл ғалым үшін тек Сәкен бейнесімен дараланып қалмайды. Біле білсек, Сәкеннің қысқа ғана ғұмыр жолы – бүкіл зиялы қауымның, бүкіл шығармашылық тұлғалардың ХХ ғасыр басында зұламат зобалаңның талқысына түскен тар кезеңдегі қилы тағдырының көрінісі. Сәкеннің азаматтық тұлғасын таныту, бүкіл бір дәуірдің тарихи өзгерісін айқындау болып табылады.
Өзінің Сәкендей тұлғамен алғаш «танысуы» жөнінде саналы ғұмырын сәкентануға арнаған ғалым былай деп жазады. «1944 жылдың қысында Сәкеннің «Тар жол, тайғақ кешуін» қазақтың үлкен әншісі Қосымжан Бабақовтың үйінде оқып ем. Арқаның атақты әншісі маған тісіңнен шығарма деп, мықтап ескертіп еді». Сәкенді оқымай өскен ұрпақ өкілі сөйтіп 17 жасында Сәкен рухымен сырласып, «Сәкеннің аяулы атын жүрегінде аялай өскен жастың біріне» айналады. Жүрек түпкірінде жатқан бұл бұйығы сыр кейінгі тұстағы екі жағдайдың арқасында сан ізденіске жол ашып, сан кітапқа өріліп түсті. Оның біріншісі алғашқы оқиғадан төрт жылдан соң Сәкеннің сүйген жары Гүлбаһраммен жүздесуі, екіншісі, Есмағамбет Ысмайылов сынды ұстазбен бірлесе қызмет атқаруы.
Біздіңше, Тұрсынбек Кәкішұлының сәкентануға қосқан ең зор үлесі Сәкен өмірі мен шығармашылығының «ақтаңдағын» ашу болып табылады. Яғни, ақын шығармашылығының табиғатын тануға ең алдымен адамдық болмысын, азаматтық тұлғасын зерделеу арқылы қол жеткізу. Ақын да бір «сүйек-еттен жаралған пенде» екенін еске алсақ, ақындығын тану үшін адамдығын тану қажет-ақ. Сәкендей аты аңызға айналған, бір кезде «қара тақтаға жазылып», халық жауы атанған, одан соң «қызыл тақтаға» көшіріліп, қызыл сұңқар танылған ақынды кешегі бір бұралаң кезеңде зиялы қауым қай тақтаға жазарын білмей тосылып тұрған шақта Тұрсекең жазған еңбектердің айбыны асқақтай түсті. Себебі, ғалымның ыждаһатты ізденісінен туған «кезең шындығы» Сәкен тұлғасына көлеңке түсіре қоймасы хақ.
Тұрсынбек Кәкішұлының сын тарихын зерттеудегі ізденістерінің қазақ әдебиеті ғылымындағы зор табыс болып табылатындығы айтылып та, жазылып та жүрген жәйт. Біздің айтпағымыз, бұл бағытта ұлы төңкеріске дейін бізде сын болған жоқ деп жүрген «көппен бірге адаспай, жалғыз жүріп жол тапқандығы». Және де кезінде зерттеулері екі кітап («Сын сапары», «Оңаша отау») болып басылып шықса да, «заман түзеліп енді оқушы түзелер» сәтте тың деректермен байытып 25 баспа табақ «Қазақ әдебиеті сынының тарихын» жазып, одан соң оны екі томдық етіп шығаруы уақытпен нақты үндесуі болып табылады.
Бір қараған адам бұрынғыларын қайта бастырды дер. Жоқ! Бұл тың дүние деп атауға тұрарлық, уақыт талабына орай жаңғырған ойларға толы, бұрын ат үсті аталып кеткен асыл қазыналарды мейлінше терең талдауға ұмтылған сонылығы басым кітап.
Бір кездегі «Сын сапары» тақырып тың болуымен, «Дала уалаяты» мен «Түркістан уәлаятының» беттерінен бастап, «Айқап» журналының беттеріндегі әдеби-сыни материалдарды сұрыптаумен, ондағы сыни ой-пікірлердің қазақ әдебиетін өркендетуде атқарған ұшан-теңіз қызметін айқындаумен құнды еді. Мына жаңа зерттеу қазақ әдебиетіндегі сыни ой-пікірдің қалыптасу, даму, өрістеу құбылыстарын жинақтауымен құнды. Әр тұстағы әдеби айтыс-тартыстар мен өрістес келіп жатқан ой-пікірлердің ақ-қарасын айқындауға ұмтылуымен бағалы.
Тұрсынбек Кәкішұлы соңғы жылдары шыққан кітаптарының бірінде: «Тарих бетінде әркімнің атқарған ісі, жасаған қатесі, шалыс басқан қадамы түгелдей айтылып, жазылуға тиіс… Қазақ интеллигенциясының тағдыр-талайында ғана емес, бүкіл халық тарихында қағидаға айналып кеткен қателіктерді түзетуіміз керек», деп жазды («Санадағы жаралар»). Бұл бір сөздің сәні үшін айтыла салған лебіз емес. Бұл туралықтан таймаған ғалымның өмірлік мақсаты, ғұмырының мәні. Сонау «Октябрь өркенінен» (1967) тартылған зиялылар тағдырына деген жанашырлық әлі күнге дейін жалғасын тауып келеді. «Әр дарынның өз орны бар» деп түсінетін зерттеуші сол дарындардың ұлты үшін атқарған қызметін айрықша көрсетуді өзіне міндет етіп алғандай. Бұл тақырыпқа үнемі айналып соғып, әдебиет пен мәдениетте елеулі еңбегі бар, әрқилы жағдаймен белгісіз болып келген талай тұлғаларды жұртшылыққа таныстырып жүр.
Заман тыныш, өмірдің өзгеріссіз өтіп жатқан тұсында Жиенғали Тілепбергенов, Елжас Бекенов сияқты қазақ әдебиетіне азды-көпті еңбек сіңірген қаламгерлерді жеткен биігінен төмендетпей оқырманға жеткізген Тұрсекең екенін жоққа шығара алмаспыз. Ал «замана бір желмая, қалмасаң халқым жақсы еді желмаядан жығылып» (Әбубәкір Кердері) дейтіндей уақыт келгенде ұлыларын ұлтына қауыштыруда өндірте еңбек етіп жүрген тағы да Тұрсекең. Басқасын былай қойғанда «Санадағы жаралар» (1992), «Кер заманның кереғар ойлары» (1995), «Толғам» (2004) кітаптары осы мәселеге арналған.
Ғалымның кеңестік ақын-жазушыларға көрсетіліп жатқан «әпербақан» қылықтарға қарсылық ретінде жазған соңғы еңбектерінің бірі – «Сәбит Мұқанов» (2005) атты зерттеу (ғалым Күләш Ахметовамен бірігіп жазған).
Бұл кітаптың дайындығы ұзақ жылдарды қамтығаны байқалады. Сәбеңнің көзі тірісінде де, кейін де ол кісі туралы түрлі сипаттағы мақалалар жазып жүрген Тұрсекең ЮНЕСКО шешімімен дүние жүзілік тойға айналған Сәбит Мұқановтың 100 жылдығы тұсында (2000) ұзақ жылдық ізденістерінің жемісі іспетті мақалалар топтамасын жиі жариялады. Соның нәтижесінде сәбиттануға біржола бет қойып, 2000 жылы «Қазақ университеті» баспасынан Сәбеңе арналған екі жинақ шығарды. Ал 2005 жылы «Арда» баспасынан «Сәбит Мұқанов (әдеби-ғылыми ғұмырнама)» атты 304 беттік әдеби-ғылыми ғұмырнамалық еңбекті бастырды. Бұл баяғы «Өнегелі өмір» сипатында жазылған, Сәкен жайлы кітап дәстүрінде туған дүние. Қазақ әдебиетінің алыптарының «кәдімгі» Сәбит Мұқанов туралы осы бір зор тебіреніспен, еркін толғаныспен жазылған шыншылдығы басым сырлы еңбек ғалымдық ғұмырдың биік бір белесі.
Атақты жазушыны кейбір «жаңашылсымақтар» ағаш атқа мінгізіп жатқан уақытта дәуір шежіресінің тырнақалды талапты ізденісінен бастап, «Аққан жұлдыз» атты дилогиясына дейінгі шығармашылық ғұмырнамасын жан-жақты зерттеп, уақыт табына суарылған әділдігін айту оңай шаруа емес. Қаламының желі бар зерттеуші жазушының қилы заманы мен қиын да қызықты тағдырын ажырамастай бірлікте алып, қамшының өріміндей әдемі қиюластырады. Өлеңге қызығушылық талабын оятқан дарынның қасиетті қара өлеңнің қызулы көрігінде пісіп-жетіліп, қазақ әдебиетінің классигіне айналу жолы, шығармашылық ерен еңбегі саты-сатылай отырып, біртіндеп ашылады. «Майға сәлем», «Сұлушаш», «Ботагөз», «Балуан Шолақ», «Мөлдір махаббат», «Өмір мектебі», «Аққан жұлдыз», т.б. жанры әр алуан, тақырыбы әртүрлі шығармаларындағы Сәбеңнің ақындығы, жазушылық шеберлігі қилы қырынан ашылып, дархан жүрек, дала көңіл, абыз қаламгердің адами болмысы жайылып сала береді. Сәкеннен гөрі Сәбитті жазудың Тұрсекеңе бір жеңілдігі бар. Ол – Сәбеңді көзі көріп, рухани сырлас болуы. Ендеше, бұл кітапта Сәбеңдей теңдессіз тұлғаның жазушы ретінде де, азамат ретінде де бүгінгі қоғамдық-әлеуметтік өмірімізде алатын орны туралы нағыз шыншыл, әрі турашыл көзқарас білдірілген.
Ғалымның көздеген басты мақсаты – әдебиеттің қай кезеңіне болмасын, ең алдымен, ақыл-парасат азаттығы тұрғысынан келу. Дәуір шындығының бүгінгі көзқараспен бірге жазушы өмір сүрген кезеңдегі иделогиямен де үндесуін бағамдау. Өйткені, қазақ зиялыларының қай-қайсысы да қандай ұран көтерсе де, не істесе де ұлт қамы үшін істеп жүрмін деп ұқты. Өз кезіндегі уақыт үрдісінде дұрыс деп түсінген кейбір істері уақыт өте келе бұрыс боп шығып жатса, азаматтық тұлғасына қара күйе жағып, тарихтан сызып тастау әділеттік пе?! Тұрсекеңнің ел сүйіктісі Сәкен мен Сәбиттің бедерлі бейнесіне көлеңке түсірмеу жолындағы күресін осылай ұғынуымыз керек. Осылай бағалауымыз керек.
Тұрсынбек Кәкішұлындай тұғырлы тұлға туралы сөз қозғағанда, ол кісінің азаматтық келбеті туралы айтпай кетудің реті жоқ. Өйткені, жоғарыда айтып өткеніміздей Тұрсекеңді тұтастырып тұрған ұстаз, ғалым, азамат атты үштаған бірлік.
Ұстаздың азаматтық келбеті оның ұлтжандылығымен айбынданып тұрады. Тұрсекең бойында азаматқа лайық мінез бен азаматтық сана біте қайнасқан бірлік танытады. Сондықтанда ол – ұлтжанды. Жеке бастан гөрі, ұлттың ісін үнемі алға қойып отыру әдетіне айналғалы қашан. Сонау жас кезінен-ақ ол ұлтым деп «ұлтшылдығын» танытты. Сол бір қасиеттен айнымай-ақ келеді.
Елуінші жылдардың ортасында «Қазақ әдебиеті» газетінде қазақ тілінің мәселесі көтеріліп, қазақша оқытудың жайы алқалы ортаның талқысына салынған тұста, алғаш болып үн көтергендердің бірі осы Тұрсекең болатын. Ол кезде Қазақстан Компартиясының орталық комитетіне қарайтын Партия тарихы институтында істейтін жас жігіт көп қудалауға ұшырап, ақыры кетіп тынып, академияның аспирантурасына түсуге мәжбүр болады. Өзі қызмет істеп жүрген Партия тарихы институтының саясатына қарсы шыққан мұндай ерлікті батылдық демей, не дейміз, батырлық демей не дейміз!Ал сол батылдық пен батырлыққа итермелеп тұрған ұлтжандылықтың қуатты күші еді.
Тұрсекең – сапарға көп шығатын, ел-жер көруге құмар жанның бірі. Бірақ ол қызықтың, «атың барда ел танының» адамы емес, әр сапардан елге пайда келтірер, ұлт мүддесіне тиесілі нәрсені жүзеге асыруды көздеп отырады. Өткен ғасырдың 60-жылдарының аяғы 70-жылдарының басында Тұрсекең Қазан, Уфаға сапарлайды. Сол сапарда керексіз деп табылған ескі кітаптарды жоюға деген дайындықтың үстінен түседі. Ішінде революциядан бұрын шыққан қазақ кітаптары да көп болса керек. Дереу Қазақстанға хабар жіберіп, әлгі кітаптарды елге әкелуге рұқсат алып, бәлен қапшық кітапты арқалап қайтады. Әңгіме ескі кітаптарды арқалап қайтуда емес. Әңгіме сол кітаптардың көбінің ол кезде оқу түгілі, атын атауға болмайтын кітаптар екенінде… Соның бірі қазақтың тұңғыш романы Міржақыптың «Бақытсыз Жамал» шығармасы болса, көп адам көрсе тұра қашатын осы кітаптың бір данасын Жақаңның күйеу баласы аудармашы Әбен Сатыбалдиев арқылы туған қызы Гүлнар Дулатоваға береді. Ал бұны ерлік емес деп қалай айтарсың.
Еліміз жаңадан тәуелсіздік алып, шеттегі бауырларымызға енді көңіл бөле бастаған тұста, Т.Кәкішев әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінде Ғылым және жаңа технологиялар министрлігінің шешімімен «Қазақ диаспорасы әдебиетін зерттеу» лабораториясын ашты. Сөйтіп, Моңғолияға ғылыми іссапар ұйымдастырды. Қазақстаннан ҚазГУ бөлген кішкентай автобуспен Моңғолияға жол шеккен Тұрсекең де жүрек жұтқан-ау. Жанында Ілия Жақанов, Зұфар Сейітжанов және бір топ жас ғалымдар бар Тұрсекең бұл жолдан олжалы оралды. Том-том қолжазба, бәленбай кассеталық ән таспасы, ауыздан жазылып алынған сан дәптер қазақ әдебиеті үшін үлкен байлық еді. Ал, енді мұны ұлтжандылық емес дей аламыз ба?!.
Тұрсынбек Кәкішұлының азаматтық тұлғасының айқын бір танылған тұсы – қазақ зиялысына сын болған 1986 жылдың желтоқсаны. Онда ұстаз ҚазГУ-де филология факультетінің деканы еді. Ол сол күндері студент жастардың жай-күйін жаны күйе ойлады. Ұрда-жық саясаттың құрбаны болып кетпеулерін қадағалады. Астыңғы қабаттағы журналистика факультетінің жаңа ғана сайланған орыс бастығы арнайы комиссия құрып, қазақ жандайшаптары арқылы 2 студентті оқудан шығартып, 5 студентке қатаң сөгіс жариялап жатқанда, филфак аман-сау қалды. Өйткені, алдына жайып салған суреттерден декан өз студенттерін «танымай» қалған-ды. Ал бұл ұрпақ қамын ойлап, қауіпке бас тіккен үлкен азаматтық! Ұлтшыл мінездің айқын көрінісі!
Айта берсек, Тұрсекеңнің ұлт үшін еткен еңбегі ұшан-теңіз. Бәрін айтып тауысу мүмкін емес. Өткен ғасырдың 60-жылдарынан бастаған қазақ тілі үшін күресі әлі күнге жалғасын табуда. Ұлт мәселесіне, елдікке қатысты құнарлы ойларын үлкен мінберлерден жасқанбай ашық айтып келеді. Мемлекет мүддесі үшін жасалып жатқан іс-шаралардың басы-қасынан табылып, реті келсе, алдыңғы сапында жүреді.
Ұстаз туралы толғанысымызды түйіндей келе айтарымыз: бүгінде қалың елі – қазақ жұрты Тұрсынбек Кәкішұлын білімпаз ғалым ретінде, жас ұрпақ «ұқсап бағуға» тұрарлық ұстаз ретінде, сындарлы кезеңде күлбілтелемей, айтарын ашық айтатын, ой-сананы оята білетін санаткер ретінде бағалайды.
Осынау ел құрметіне адал еңбегімен ие болған ұстазға біз ұстаздығыңыз ұлағатқа, ғалымдығыңыз өнегеге, азаматтығыңыз үлгіге айналып жасай беріңіз, Тұрсынбек аға, демекпіз! Асқардан асқарға, биіктен биікке өрлеңіз, ары таза, абыз жан!
Өмірхан ӘБДИМАНҰЛЫ,
Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университеті журналистика факультетінің деканы, филология ғылымдарының докторы, профессор.