Нұрсұлтан НАЗАРБАЕВ:
Қазақстан халықаралық қатынастардың жаңа архитектурасын және әлемдік сауда-қаржы жүйесінің сұлбасын қалыптастыру кезінде жаһандық шешімдер қабылдау үдерістеріне қатысу ниетінде.
Қазақстан Республикасының Президенті Нұрсұлтан Назарбаев кеше кешкісін екі күндік ресми сапармен Өзбекстан Республикасының астанасы – Ташкент қаласына келді. Қазақстан Президентін Ташкент халықаралық әуежайында Өзбекстан Республикасының Премьер-министрі Шафкат Межеев бастаған өзбекстандық жоғары лауазымды тұлғалар салтанатты жағдайда қарсы алды.
Қазақстан мен Өзбекстанның өзара қатынастары Орталық Азия аумағында саяси тұрақтылықты қамтамасыз етуде ерекше маңызды рөл атқарады. Өйткені, көршілес орналасқан екі мемлекет те өздерінің жер көлемі мен тұрғын халқы, экономикасы мен табиғи ресурстары, сондай-ақ сыртқы саясаттағы алатын орны жағынан осы өңірдегі жетекші мемлекеттер болып табылады. Оның үстіне Қазақстан да, Өзбекстан да өз аумақтарында ішкі тұрақтылықты қамтамасыз еткен ірі елдердің қатарында тұр.
Қазақстан мен Өзбекстан ынтымақтастығы Кеңестер Одағының кезінде де ойдағыдай дамыған болатын. Өзара қарым-қатынас екі елдің тәуелсіздіктерін алғаннан кейінгі кезеңдерде жаңаша дамып, белсенді түрде жүргізіле бастады. Бұған мемлекеттер басшыларының әр жылдардағы жоғары деңгейдегі ресми кездесулерінде қол қойылған құжаттар негіз қалады. Бүгінде екі ел арасында 100-ден астам мемлекетаралық және үкіметаралық құжат бар. Бұл құжаттар екіжақты қатынастардың барлық саласын қамтиды.
Екі мемлекет ынтымақтастығын тереңдетуге бағытталған құжаттардың ішінде Қазақстан Республикасының Президенті Нұрсұлтан Назарбаевтың 1998 жылғы 30-31 қазанда Өзбекстанға жасаған ресми сапарының барысында қол қойылған Қазақстан Республикасы мен Өзбекстан Республикасы арасындағы Мәңгілік достық туралы шартты ерекше атаған жөн. Аталған құжат Орталық Азия аймағындағы халықаралық қатынастардағы ғана емес, әлемдік дипломатиялық тәжірибедегі бірегей құжат ретінде ерекшеленеді, әрі тарихи құжат болып табылады. Себебі, бұл шарт Қазақстанның Өзбекстанмен ұзақ мерзімді ынтымақтастығының құқықтық тұрғыдан берік іргетасын қалады.
Осы Мәңгілік достық туралы тарихи шарттың негізінде, сондай-ақ тату көршілік қатынастардың дәлелі ретінде Қазақстан мен Өзбекстан ТМД елдерінің арасында алғашқылардың бірі болып Мемлекеттік шекараларды делимитациялау туралы шартқа қол қойды. Қазақстан мен Өзбекстанның мемлекеттік шекарасын делимитациялау жөніндегі үкіметтік комиссия 2000 жылдың ақпанынан бері жемісті жұмыс істеп, қазіргі кезде тараптар мемлекеттік шекараны демаркациялаудың соңғы кезеңіне таяп қалды. Қазақстан да, Өзбекстан да екі мемлекет арасындағы шекараның достық пен тату көршілік шекарасы болатынына зор сенім артып отыр.
Бүгінде көршілес Қазақстан мен Өзбекстан көпжақты ынтымақтастықтың аясында өзара іс-қимыл жасап келеді. Өйткені, мемлекеттер ЕҚЫҰ, ШЫҰ, АӨСШК, ТМД, сондай-ақ ҰҚШҰ-ға қатысушылар болып табылады. Жалпылай алғанда, екі елдің сауда-экономикалық байланыстарында да ілгері басушылық бар. Мысалы, жаһандық экономикалық дағдарыс сауда айналымына қаншалықты кері әсер еткенімен, өткен жылы ол 1 миллиард 196,3 миллион АҚШ долларын құрады. Өзара сауда айналымында Қазақстанның үлес салмағы едәуір басым екенін айта кеткен жөн. Қазіргі кезде байқалып отырғанындай, Қазақстан мен Өзбекстан бір-біріне бағыттаған инвестициясы бұрынғыға қарағанда біршама өсе түскен. Айталық, Өзбекстанның Қазақстан экономикасына салған тікелей инвестициясының көлемі 3,7 миллион АҚШ доллары болса, ал Қазақстанның Өзбекстан экономикасына салған тікелей инвестициясы 134,4 миллион АҚШ долларын құрайды. Бұл ретте де еліміздің үлесі басым екені анық аңғарылады.
Қазіргі кезде де, болашақта да екі мемлекеттің мұнай-газ, көлік-коммуникациялар салалары бойынша ынтымақтастығы ерекше маңызды болып табылады. Өйткені, бүгінде Қазақстан еліміздің оңтүстік өңірлерін табиғи газбен қамтамасыз ету үшін жыл сайын Өзбекстаннан 3,5 миллиард текше метр газ сатып алады. Сонымен қатар, Орталық Азия елдерінде өндірілген “көгілдір отынды” әлемдік рынокқа шығару мақсатында тараптар өзара келісім тұрғысында саясат жүргізіп келеді. Мысалы, бүгінде осы өңірден Қытай мен Еуропа рыногына газ жеткізу үшін жаңа желілер салу жөніндегі мәселелер қарастырылуда. Бұл қазірдің өзінде басталды деп айтуға болады. Оған Түркіменстан – Өзбекстан – Қазақстан – Қытай газ құбырының ашылуы нақты дәлел. Осы құбыр арқылы Түркіменстан газы Қытайға тасымалданады. Бұдан құбыр өтетін мемлекеттер өз үлестерін алатыны белгілі.
Орталық Азия елдерінің аумақтары арқылы ағатын трансшекаралық өзендердің су-энергетикалық ресурстарын тиімді пайдалану осы өңірдегі елдер үшін де, Қазақстан үшін де өзекті мәселенің бірі болып табылады. Себебі, өңірлердегі азық-түлік мәселесін шешу трансшекаралық өзендерге тікелей байланысты. Ал Қазақстанға да, Өзбекстанға да ортақ өзен – Сырдария. Екі ел арасында осы Сырдария өзенінің су ресурстарын пайдалануда шамалы келіспеушілік бар. Бұл мәселеде біздің еліміздің ұстанымы айқын. Егер таратып айтар болсақ, Қазақстан Сырдария өзенінің су ресурстарын Мемлекетаралық су көздерін пайдалану мен қорғауды бірлесіп басқару саласындағы ынтымақтастық туралы келісім және 1988 жылғы Сырдария өзені бассейнінің су-энергетикалық ресурстарын пайдалану туралы көпжақты келісім негізінде шешкен жөн деп санайды. Сонымен қатар, трансшекаралық өзендердің су ресурстарын пайдалану мен қорғауды реттеудің әмбебап тетігін жасап, өңірлік консорциум құруды жақтайды.
Бүгін Қазақстан Республикасы Президентінің Өзбекстанға ресми сапары әрі қарай жалғасады. Ал кеше кешкісін Қазақстан Республикасының Президенті Нұрсұлтан Назарбаев Өзбекстан Республикасының Президенті Ислам Каримовпен кездесті.
Әлисұлтан ҚҰЛАНБАЙ – Ташкенттен.