Руханият • 16 Тамыз, 2019

Қумола атауы қайдан шыққан?

608 рет
көрсетілді
12 мин
оқу үшін

Бүгінгі таңда «Рухани жаңғыру» бағдарламасы ең өзекті міндеттерді, шоқтығы биік жалпы ұлттық құндылықтардың насихатталуын алдыңғы қатарға шығарды. Ол – ел мен жердің тарихы, солармен тағдырлас ғұмыр, елдік келбет, азамат ажары, бабалар қағидаттарындағы берік ұстанымдар.

Қумола атауы қайдан шыққан?

Қумола – Кішітаудан бастауын алып, Дүйсенбай, Білеуті, өзендерімен қосылып, Арал теңізіне бет түзейтін арна­сы кең, шежірелі өзен. Осындағы Қарсақбай қыратының оңтүстік бет­кейін­де жатқан «Мыңбұлақ ойысы» теңіз деңгейінен жүз метр шамасында жоғары жатыр. Бұл өлкенің мол су қоры­нан хабар береді. Мұнда Жошы ханның, Кетбұға абыздың ат тұяғының ізі қалған. Жоңғар шапқыншылығында «Қалмаққырылған» шайқасын басынан өткерді. Сөйте тұра, тым қарапайым, томаға тұйық өзеннің түпкі атауы «Қу­мо­ла» сөзінің мағынасы неден бастау алғаны құпия қалып келеді.

Әртүрлі жағдайда елімізге қожа­лар әулеті алғаш қадам басуының құр­метіне – «Қожамжар», жоңғар шап­қын­шылығында қыршын кеткен Сәуіл батыр атымен аталып – «Қумола» атанып­ты деседі. Бірақ көкейге қонарлық тұшым­ды жауап табылмай келеді. Ақыры көне­ден күмбірлеп жеткен ғашықтар құпия­сы да сыр болып шертілер кез келген сияқ­ты.

Естеріңізде болар, 1993 жылы Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев Ұлытауға арнайы тәу ете келіп: «Мына қасиетті Ұлытаудың баурайында аруақты бабаларымыздың басқан ізі жатыр. Ал ұшар басынан сол кемеңгер бабаларымыздың үні есті­ліп барша қазақты бірлікке шақырып тұр­ған­дай. Енді біздің сол ізден адасар еш ретіміз жоқ», деген болатын.

Содан көне аңыздардың беттері парақ­тал­ды. Өйткені жұбынан айырылған аққу құстың «Қуу-у... Қуу-у...Қуу-у..»-лап сол жерден кетпейтіні шындық.

Ертағы, Кертағы өңірі жаратылғаннан бер­­гі талай аласапыран тарих куәгері Қу­мо­ла өзенінің атауына қатысты жай­­лар санамда сан жаңғырды. Еркін энцик­ло­педиялық деректерде кезігетін «Ху» сөзінің тамыры көне Мысыр аңыз­да­рында діни атаулармен астасады. Оның бұл өңірге аса кірігіңкіремейтінін ескер­сек, сөз төркінін түркі әлеміне қатыс­ты дүниелерден іздестіруге бола­тын­дай. Өйткені Сарыарқадағы Қу тауы – Қарағанды облысы, Жаңаарқа ауданы, Шалқия кенті маңында. Ұлытау мен Жаңарқа аралас жатқан ел.

«Казахско-русский словарь» кіта­бы­на көз жүгіртейік. (Перевод с казахского языка қу на русский): «Қу» – I. лебедь; II.1) сухой, пересохший; – сухостой; 2) трут, трутовик; – высушенный пучок травы, зажигающийся от искры; III. белый, бледный, блеклый; IV. 1) хитрец, про­ныра, пройдоха, ловкач; 2) перен. обман­чивый, притворный, изменчивый.

Бұл да өзенге атау болуға негіз бола алмайтын тәрізді. Сол себепті, қазаққа атауы да, мінез-құлқы да үндес келетін құс – аққу жайындағы әңгімені тілге тиек етпекпін.

Аққуды «киелі құс» деп, мәрттігін ба­ға­­лап, қызды аққуға теңеу бізге жат емес. Құс атаулыда жұптасып өмір сү­ре­тін бірден-бір құс – аққу. Жұ­бы­нан айырылса, сыңары адамша қай­ғы­ра­тыны сонша, өзге аққуға қо­сыл­май­ды. Қазақ: «Махаббаттарың айдында жүзген қос аққудай болсын!» – деп бата берген. «Қыс жылы кезде аққудың біраз тобы Каспий теңізінің солтүстік-шы­ғыс жағалауында – Ақтау қаласының ма­ңында қыстап шығады».

«Аққудың аталығын «сапар», балапанын «көгілдір» деп дәріптейді... «Аққу – құстың төресі, жалғыз жатып оттамас».

Аққу-қаздар – ежелгі түріктер мен қа­зақтардың тотемі болған. Аққуды олар – «Қу» деп атаған. Алтай түркілері қу­мандардың атамекені – «Қумания». Этникалық атауы сақталған алтайлықтар «Қу» өзені бойында өмір сүруде. Қара қудың отаны – Аустралия десек, кезінде түрік сұлтандары қара қуларды сарай хауыздарында сәндікке бәсекеге ұстапты.

 Аққулардың күндіз-түні бірге жайылып, бір-біріне сүйеніп ұйықтауы – татулығы. Қос аққуға қаз-үйрек те ысырылып жол береді. Қазақ халқы ежелден: «Аққу айдынын аңсайды, Адам туған жерін аңсайды, «Аққу айдын көлде жүзеді, Ару айдын көңілде жүзеді – деп ардақтайды. Осыншалық құрметтен кейін дархан көңілді бабаларымыз сайын даладағы бір өзенге «Аққу», «Қу» атын беруге қимапты, сансыз бекет-қамалдың бірі солардың құрметіне бұйырмады деуге болар ма?!

«Қумола» сөзі – қу және мола сөзінің бірігуінен құралғаны шындыққа жанасады. «Қу» – дегені аққулар мекені және «мола» – ғұн тілінде қорған сөзінен құралады. Қорған елді-мекен екені шындыққа жанасады. Демек, «Аққулар мекендеген өзен жағасындағы қорған» болуы ықтимал.

Кертағы тауынан бастау алған арналы өзеннің сонау бір замандарда су қоры мол болғаны күмән келтіре ме? Сол өлкедегі сансыз бұлақ бүгінде қаң­сып қалғанымен Кеңес кезеңіне дейін де өз бейнесін жоғалтпағаны, шегенді құ­дық қазсаң да ауыз су тауып ішуге бо­ларына дәлел қажет пе? Көктемгі жой­қын су тасқыны өткел бермегені, мал­шылар жазғытұрым тұрмақ, жаз айла­рында да өзен табанына киіз үйін тік­пегені аян. Өйткені жауын болып кетсе, су астында қалу қаупі сақталған-ды. Өзен жағасындағы биік қамыс, су жа­ғалай бітік өскен балғын құрақ, өзен табанындағы жасыл көкорай шалғын ұжым­шар мен кеңшардың малына сақ­тап келді емес пе?!

Ендеше баяғы бабаларымыз өткел бермес ағыны қатты арна­лы өзеннің ен суын кәдеге жаратып, жаға­лай өскен құба тал, қамыс-қоғасын пай­даланып, мал-жанға қолайлы ша­бын­дықты даланың төсіне қорған салса, жарасымды болмаушы ма еді? Бұл ұзын аққан өзенді төмен жағалап отырса, кие­лі Оңтүстік өңіріне адастырмай бастап апарады.

Тағы бір көмескі аңыз нұсқасы өзен атауын жалпақ жұртшылыққа жаюға себепкер болған Сақ патшайы­мы За­ри­на заманына алып барады. Ми­дия мем­лекеті Каспий теңізінен Парсы шыға­на­ғы аралығында орна­лас­қан­дық­тан, сақтармен қарым-қатынасы болған. Мидия ­патшасының баласы Стриангей ханзада Заринаны қолға түсірген жолы ықыласын білдіріп, елге дейін шығарып салыпты. Кейін де екі ғашық біздің өлкенің құланын бірге аулап, өзен балы­ғы­нан дәм татып, иен далада кезігіп жүреді. Бірде, өткел бермей арнасынан асып маңайға кең жайылып, жарқырап жат­қан мол сулы өзенді көріп:

– Мына тұстан ат жалдап өтсе, қалай болар екен? – деп сұрайды Стриангей ханзада.

– Тәкаппар өзен сенің ханзада екеніңді танымайды. Сондықтан түбін­де­гі иірімі тартып кетер. Сөйтіп жоқ жерде қанды қырғын етек алар. Сәл тө­мен­де өткел бар, арғы бетке өткің келсе, сол дұрысырақ, – деген Зарина атын тебініп қалды. Сөзден жеңілгісі келмей ханзада шамырқанған кейіп танытты.

– Жүр, қымбатты ханзада, бұл иірім­ді «Құлан өтпес» деп атайды. Бұл ара жабайы құланға да өткел бермейді. Түбін­дегі тартпа – жерасты көзі елге мол суды жазы-қысы қамтамасыз етеді. Қыс­тың қары, көктемгі жаңбыр мерейін тасы­татыны тағы бар.

– Расында да, суы мол екен, бұл өзен­нің аты қалай аталады? – дегенде:

– Атауын өзің де айтып тұр емессің бе, суы мол, яғни, бұл – «Молсу» өзені, – дейді патшайым.

 Мұны қалжыңға балаған ханзада Стриангей:

– Айдында жүзген аққуы көп, елін­де өзіңдей еркесі бар жердің атауын «Ақ­қу­лы айдын» десе жараспас па? Ра­сында да, мына далада «Су мол, ә», айдынында қу мол, ә? – деп тақпақтатып жібереді. Сол сәт айдында жүзген аққуға елжірей қа­рап тұрған екі ғашық:

– Расында да, қу мол екен, ә! – деп күрсініп қалыпты.

– Қу мол, ә? – ханзада риясыз жымиды.

– Қалай дедің? – Әлдене есіне түскен Зарина ойланып қалды.

– Қу мол, ә!

– Бізде, білесің бе, мола – қорған ғой. Мына тұсқа жедел қорған орнатып, ел қоныс­тандыру қажет екен. Сонда мұнда жүр­гінші ғана емес, махаббат айдынында еркін жүзгісі келген кез келген жас арма­нын ашық айтар еді, шіркін!

– Махаббатқа берік, адал жастар елін, жерін ешқашан сатпайды.

– Елін, жерін сатпайтын болады дедің-ау, өте орында айттың. Түбі бұл менің де берік шешімім болар, – деді жеңіл күрсінген Зарина.

– Дұрыс-ақ, осы жерге қамал орнат, мына нөкерлеріңе қоныс болсын. Сосын оны біздің құрметімізге «Аққулар қор­ға­ны», «Қумола», – деп атасаңшы!

 Ханзада өз қиялына беріліп, заңғар көкке арманын оздырды.

– Лайым солай болса, елге де пайдасы шаш-етектен болар еді-ау!

Бірақ нақ сол сәтте, әдептен аспа­ға­нымен ғашықтық буына масайып жүріп, ауыздарынан шыққан осы дуалы сөз­дің кейін шындыққа айналарын олар болжаған жоқ еді. Шешімді тағдыр мен табиғат өздері таңдады, ұсынысын да өзде­рі жасады.

Көкейіндегі күдікті сейілтпек болған Зари­наның күйеуі Мөрмөр арада аз уақыт өткенде, ханзаданы қапыда қолы­на түсіреді, арпалыс кезінде өзі жараланып, қайтыс болады. Зарина ханзаданы еліне аттандырарда:

– Адал махаббатымыздың белгісі болсын, екі патшалықты біріктіріп, бір ел бо­лайық, қосылайық, – дейді ханзада Стриан­гей, бірақ:

– Мен үшін елімнің еркіндігінен артық ештеңе жоқ, – деген шешімін айтып, қара көзінен жас тамшылаған Зарина ханша­йым «Қумола» қорғанын тұрғызып, өзеннің атауын тарихта қалдырыпты. Бір кездегі асау арнаның ені шағындаған тұста ағысты «Құлан өтпестің» жерасты көзі де тартылып, бергі заманда «Құлан өткен» атауын иеленіп, біздің заманға ілікті.

Елбасымыз Н.Ә.Назарбаев: «Бүгінгі күнді түсініп-түйсіну үшін де, болашақтың дидарын көзге елестету үшін де кешегі кезеңге көз жіберуіміз керек» – деп айт­қа­ны түсінген жанға көп сырды жа­йып салады. Оны тарқату Қумола тарихы Ұлытау өңірінің, қазақ елінің кешенді бағдарламасында ойып тұрып орын алар тың деректің бірі болары анық.

 

Тоғанбай ҚҰЛМАНҰЛЫ,

журналист, өлкетанушы