Қазақстанның қарышты қадамы
Жұма, 1 ақпан 2013 7:17
Қазақстан Республикасының Президенті – Елбасы Н.Ә.Назарбаев өткен 2012 жылғы 14 желтоқсанда халыққа өзінің кезекті Жолдауын арнап, онда «Қазақстан-2050» Стратегиясы – қалыптасқан мемлекеттің жаңа саяси бағыты» атты бағдарламасын жария етті.
Еліміздің алдына 2050 жылға қарай мықты мемлекеттің, дамыған экономиканың және жалпыға ортақ еңбектің негізінде берекелі қоғам құру деген келелі де көкжиекті мақсат белгіленіп, егемендік жылдары қол жеткізгеннің барлығын сақтай отырып, ХХІ ғасырда орнықты дамуды жалғастыру міндеті қойылды.
Сондай-ақ, бұл жолғы Жолдауда бұған дейін қабылданған Қазақстан-2030 стратегиялық бағдарламасының бірқатар қорытындылары, ең бастысы, республикамыздың дамыған елу елдің қатарына іліккені атап өтілді.
Жұма, 1 ақпан 2013 7:17
Қазақстан Республикасының Президенті – Елбасы Н.Ә.Назарбаев өткен 2012 жылғы 14 желтоқсанда халыққа өзінің кезекті Жолдауын арнап, онда «Қазақстан-2050» Стратегиясы – қалыптасқан мемлекеттің жаңа саяси бағыты» атты бағдарламасын жария етті.
Еліміздің алдына 2050 жылға қарай мықты мемлекеттің, дамыған экономиканың және жалпыға ортақ еңбектің негізінде берекелі қоғам құру деген келелі де көкжиекті мақсат белгіленіп, егемендік жылдары қол жеткізгеннің барлығын сақтай отырып, ХХІ ғасырда орнықты дамуды жалғастыру міндеті қойылды.
Сондай-ақ, бұл жолғы Жолдауда бұған дейін қабылданған Қазақстан-2030 стратегиялық бағдарламасының бірқатар қорытындылары, ең бастысы, республикамыздың дамыған елу елдің қатарына іліккені атап өтілді.
Ол бағдарламада Елбасы: «…Азияның ең кедей елдерiнiң кейбiрiнiң отыз жыл iшiнде қайыршылықтан оңалып, индустриялы мемлекеттерге айналғанын сiздердiң көпшiлiгiңiз бiлесiздер. Алғашқылары Корея, Тайвань және Сингапур болса, ал қазiр оларға Малайзия, Индонезия және Таиланд қосылды…
Осыдан қырық жыл бұрын Сингапур өз тәуелсiздiгiн алған кезде, жан басына шаққанда 200 долларға жетпес табысы бар әлемдегi ең кедей елдердiң бiрi едi. Бүгiнгi таңда сингапурлықтардың жан басына шаққанда 20 мың доллардан асатын табысы бар. Өзiнiң халқы, этникалық құрамы жөнiнен және басқа да «көптеген» параметрлерi бойынша бiзге ұқсас ел, Малайзия да 20 жылға жетпейтiн уақыт iшiнде өз азаматтарының өмiр сүру деңгейiн 10 есе арттыруға қол жеткiздi. Осындай табыстарының нәтижесiнде бұл елдер күллi әлемде Азия Жолбарыстары ретiнде танылып отыр.
Қазақстан өзiнiң күллi мүмкiндiктерiмен нақ осындай нәтижеге қол жеткiзе алмайды дейтiн себептер бар ма? Ондай себептер жоқ. 2030 жылға қарай Қазақстан Орталық Азия Барысына айналады және өзге дамушы елдер үшiн үлгi болады деп сенемiн», деген болатын.
Осы орайда біз Оңтүстік-Шығыс Азия елдері «экономикалық кереметке» қалай қол жеткізді дей отырып соған зер салып, өзімізбен салыстырып өткіміз келеді.
Әлемдік қауымдастық бүгінде Оңтүстік Азия мен Оңтүстік Шығыс Азияның бірқатар елдерін бейнелі түрде «Азия жолбарыстары» деп атайды. Өйткені, соңғы жарты ғасыр көлеміндегі бұл елдердің экономикалық өрлеуі расында да жолбарыстың секірісі секілді. Оның үстіне олар осынау керемет өсу көрсеткіштерімен «дамудың кілті батыста – Еуропада» деген түсінікті теріске шығарып, әлемді мойындатты. Жалпы, елдерді бұлай бейнелеу дәстүрде бар нәрсе. Мысал үшін Ирландия елін «кельт жолбарысы», сол секілді Латвия, Литва және Эстонияны «балтық жолбарыстары» дейді.
Айтылып, мойындалып жүргеніндей, «Азия жолбарыстарының» алғашқы толқынына Оңтүстік Корея, Сингапур, Гонконг және Тайвань жатады. Бұлар тарихи өлшеммен алып қарағанда өте аз мерзім ішінде артта қалған мешеу елден осы заманғы озық техника мен технологияны, тіпті, электрониканы жетік меңгерген алдыңғы қатардағы индустриялы мемлекеттерге айналды.
Мәселен, Оңтүстік Корея Екінші дүние жүзілік соғыстан кейін АҚШ-тың қолдап-қуаттауымен Солтүстік Кореядан бөлінген, елуінші жылдардың орта тұсында берекесі кетіп, ішер ас, киер киімнің өзін әзер тауып отырған кедей мемлекет болатын. Дүниежүзілік банктің есебі бойынша сол тұстағы ел ІЖӨ-нің жан басына шаққандағы мөлшері 100 доллардың шамасында ғана болған көрінеді. Ал, 1994 жылдан бастап (арада 40 жылдай өткенде) Оңтүстік Корея Республикасы жоғары қарқынмен дамыған бай мемлекеттердің қатарына еніп, ІЖӨ-нің әр адамға шаққандағы шамасы 38,5 мың долларды құрады, яғни Швейцария мен Финляндияның деңгейіне жетті.
Бүгінде Оңтүстік Корея ІЖӨ деңгейі (710 млрд.$) бойынша әлемде 11-ші орынды иеленеді. Елдің экономикасы кешегі 80-90 жылдары шапшаң қарқынмен дамып, жылына 8-12 пайызды құрады. Экономикалық дамудың бірден-бір көзі оған нәр беретін электр энергиясында дейтін болсақ, мұнда жалпы қуаты 17,7 гигаваттық 20 АЭС жұмыс істейді. Ел территориясында су ресурстарының да мол көзі мен мүмкіндігі болғанына қарамастан ол аз пайдаланылады.
Әйтсе де Оңтүстік Корея машина жасау, оның ішінде автокөліктер шығару өндірісі жақсы жолға қойылған, жетекші елдер қатарына жатады. Мұнда жылына 2,5 млн-нан астам автокөлік шығарылады. Басқаларды айтпағанда, біздің Қазақстанда да Оңтүстік Кореяның «Даewoo», «Hyndai» фирмалары шығарған жеңіл автокөліктер мен басқа да техникалардың кеңінен тұтынылып, пайдаланылатыны да осының бірден-бір дәлелі. Олар шығарған техникалардың бағасы салыстырмалы түрде арзандау болғандықтан үлкен сұранысқа ие болып отырады. Бұл бір жағынан тұтыну рыногында олардың маркетинг қызметінің жақсы жұмыс істейтіндігінің белгісі болса керек. Осы сияқты, Корея кеме жасау ісінен де Жапониядан қалыспайды.
Сингапур да 90-шы жылдардың орта тұсында Оңтүстік-Шығыс Азиядағы өндірісі жедел қарқынмен (жылына 14 %) дамыған елдердің қатарына қосылды. Бүгінде бұл елдің өнеркәсібінде роботтар кеңінен пайдаланылады. Жапония мен Гонконг ірі инвесторлар саналады. Сингапур мұнай өңдеу жөнінен дүние жүзіндегі алдыңғы орындардың бірінде. Мұнда жылына 20 млн. тоннадан астам мұнай өңделеді. Жоғары технологиялар саласында ғылымның жетістігі табысты қолданылады. Сондықтан да Сингапур компьютерлер шығару мен роботтарды өндіріске енгізу бойынша Азияда Жапониядан кейінгі екінші орында. Жыл сайын Сингапурға 5 млн. турист келіп қайтады. Олар Сингапурды «сүйкімді Азия» немесе «экватордағы Еуропа» деп атайды.
Англияның бұрынғы премьер-министрі, «темірдей ханым» атанған әйгілі саясаткер Маргарет Тэтчердің «Бір кезде Сингапур бізден үйреніп еді, біз енді Сингапурдан үйренетін болдық», деп мойындауы біршама ойды аңғартқандай. Қазақстан тәуелсіздік алғаннан бері қарай Сингапурдан компьютер мен басқа да электроникалық тауарлар тасымалдайтын «Алси» компаниясы жемісті жұмыс істеп келеді.
Гонконг (Сянган) бірнеше аралдардан тұратын, ұзақ уақыт Англияның отары болып келген, тек 1997 жылдан ресми түрде Қытай Халық Республикасының құрамына енген кең автономиялық мәртебесі бар арнайы әкімшілік аудан. Аспан асты елінің басқа аудандарынан басты айырмашылығы таза капиталистік даму жолындағы аумақ. Сол себепті бұған қатысты «бір мемлекет – екі жүйе» деген тіркес жиі айтылады. Әрі ІЖӨ мөлшері жөнінен Қытайдың ең бай ауданы саналады, оның жан басына шаққандағы көрсеткіші (38 мың доллардан астам) және тұрғындардың сатып алу мүмкіндігі, халықтың әл-ауқаты деңгейі бойынша батыстың Ұлыбритания, Франция, Германия және Италия секілді дамыған елдерін, тіпті Жапонияны да басып озды. Елдің экономикасы еркін нарықтық қатынасқа негізделген, салық мөлшері төмен, мемлекет экономикаға араласпайды. Мұнда ауыл шаруашылығына жарамды жер де аз, табиғи ресурстарға аса бай емес. Сондықтан да азық-түлік пен шикізаттың көп бөлігі, тіпті ауыз суға дейін шеттен тасымалданады. ІЖӨ-нің 90 пайызы қызмет көрсету салаларының үлесіне тиеді. Бүгінде Гонконг тектен-тек дүниежүзілік ірі қаржы орталықтарының бірі атанып отырған жоқ. Бұл жөнінен ол Азияда бірінші, ал әлемде алғашқы үштікке кіреді. Жуырда Гонконг пен Қазақстан арасында Бейнеу-Шымкент магистралды газ құбырын салуға он бес жылдық мерзімге 1,8 млрд. доллар несие беру жөнінде келісімге қол қойылды.
Тайвань да Қытайдың провинциясы саналғанымен шын мәнінде тәуелсіз мемлекет. Ол әлемдегі капиталды ең ірі сыртқа, әсіресе, Оңтүстік Шығыс Азияға шығарушылардың бірі. Соңғы бес жылда оның көлемі 36 млрд. долларға жетті. Бұл елде де электр қуаты негізінен жалпы әлеуеті 4,9 млн. КВт-тық алты АЭС-те өндіріледі. Оған қажетті уран шикізаты Шығыс Азияның басқа елдері секілді Африкадан әкелінеді. Осы заманғы озық технологияға қол жеткізген Тайвань электронды тауарлардан ОЕМ-құрылғысы мен оған дисплейлер шығаруға маманданған. Кеме жасау ісіне де маманданып, әсіресе, спорттық яхталарды көбірек шығарады. Сондай-ақ, бұл ел шығаратын сапалы спорттық киімдер мен аяқ киімдер, құрал-жабдықтар, теннис ракеткалары мен түрлі доптар әлемдік рынокта үлкен сұранысқа ие. Туризм саласы да елдің экономикасында елеулі рөл атқарады. Мұнда демалыс пен қонақ үйлерде шығысқа тән дастарқан молшылығы мен батыстық үлгідегі жанға жайлы қызмет көрсету жағдайлары жасалғандықтан әлемнің әр түкпірінен туристер ағылып келіп жатады. Дегенмен, Тайвань экономикасы шеттен тасымалданатын отын мен шикізаттарға тәуелді. Ал, экспортқа осы заманғы өнеркәсіп тауарлары шығарылады. АҚШ, Жапония, Германия және Гонконг елдері сауда-саттықтағы ең басты әріптестері.
Демек, бұл елдердің «Азия жолбарыстары» атанып, экономикалық дамуда алдыңғы шепке шыққаны талассыз шындық. Ендеше, олар мұндай жетістік пен табысқа қалай қол жеткізді? Бүгінде өзімшіл батыстың қызғанышын тудырып, экономиканы зерттеуші сарапшылардың басын қатырып отырған басты сұрақ осы. Өйткені, қазіргідей өркениет заманында даму мен өркендеудің бірден-бір қозғаушы күші бәсекелестік болып отырғаны даусыз.
Сарапшы мамандардың басым көпшілігі бұл елдерді мұндай дәрежеге жеткізген елде жүргізілген қатаң экономикалық саясат деседі. Бәлкім солай да шығар. Дегенмен, олардың экономикалық саясатында ортақ белгілер мен ұқсастықтар да баршылық. Кейбір зерттеушілердің пікірінше, бұларда басқалар тәрізді жер астының қазба байлықтары, мол табиғи ресурстар болмағанымен, тәртіпті де тыңғылықты, арзан жұмыс күші бар. Олар конфуциялық тәлім-тәрбиенің ықпалымен ғасырлар бойы күріш алқаптарында төзімділікпен, белдері бүгіле жұмыс істеп, аз нәпақа мен барға қанағат етіп үйренген. Былайша айтқанда, салғыласпай, басшының айтқанын екі етпейтін шығыстық менталитет пен мінез-құлық қалыптасқан. Осының бәрін ескере келіп, бұл мемлекеттер өздерінің еңбексүйгіштігі мен бар өнер-шеберліктерін жұмсап, әдемі де сапалы тауарлар жасап, сыртқа шығаруды, яғни «экспорттық бағытты» ұстанды. Және мұндай экономикалық таңдаулары дұрыс болып шығып, оларды тығырықтан шығарып қана қоймай, биік деңгейге көтерді. Әйтпесе, бұрынғы жапон офицері Пак Чжон Хи – Оңтүстік Кореяны, арғы тегі қытайлық, Кембридж университетінде оқыған адвокат Ли Куан Ю – Сингапурды, Сталиннің шақыруымен Мәскеуге келіп, Шығыс еңбекшілері университетінде білім алған, колхоздастыру ісіне қатысқан, «Уралмаш» зауытында жұмыс істеген Чан Кай Шидің ұлы Цзян Цзинго – Тайваньды өрге сүйреп, өркендетеді, дамыған елдердің қатарына қосады деп кім ойлаған?
Генерал Пак Чжон Хи отандастарының бір бөлігі үшін демократияны тұншықтырушы қанды қол диктатор болса, екінші бөлігі үшін Оңтүстік Кореяны кедейшіліктен алып шыққан көрнекті реформатор, «экономикалық кереметтің» архитекторы. Тарих қайталанады деген рас. Жақында өткен сайлаудың қорытындысы бойынша Пак Чжон Хидің қызы Пак Кын Хе Оңтүстік Кореяның президенті болып сайланды. Алпыс жастағы Пак Кын Хе өзінің алдына ел тұрғындарын жоғары жалақылы жұмыспен қамтамасыз ету міндетін қойып отыр. Өйткені, соңғы жылдары бұл елде азық-түлік бағасы бірнеше есе қымбаттаса да жалақы мөлшері бұрынғы деңгейінде қалған.
Журналистердің бірі Ли Куан Ю-ге «Парақорлық пен сыбайлас жемқорлықты қалай жеңдіңіз?» дегенде, «Тәртіп орнатуды алдымен туыстарыңыздан бастаңыз. Ең жақын адамыңыздың бір-екеуін жемқорлығы үшін түрмеге отырғызсаңыз, сонда бәрі орнына келеді», деп жауап берген.
1978 жылы қайтыс болған диктатор әкесі Чан Кай Ши-дің орнын басқан Цзян Цзинго экономиканы түбегейлі қайта құрылымдап, инвестициялық қаражатпен ең алдымен жеңіл өнеркәсіпті өркендетуді қолға алып, Тайваньды дамудың дұрыс жолына сала білді.
Бұл елдердің стратегиясында ұқсастық болғанымен, амал-әрекеттерінде бірқатар айырмашылықтар кездеседі. Мысалы, Оңтүстік Корея үкіметі өзінің даму бағытында соғысқа дейінгі императорлық Жапонияның саясатын ұстанып, сан-салалы қызметтер атқаратын ірі фирмалар ашып жұмыс істете бастаған болса, Тайваньда керісінше, орта және кіші бизнесті дамытуға ден қойылып, оларға барынша қолайлы жағдайлар мен мүмкіндіктер жасалынды. Ал, Гонконг өзімен көршілес алып мемлекет Қытайдың бар мүмкіндігі мен әлеуетін өз мүддесіне пайдалануға ұмтылды.
Азияның «жолбарыс» елдерінде (Гонконгтан басқа) экспорттық бағыт-бағдармен (мейлінше тауарларды сыртқа көбірек шығарып сатуға) қоса, бұлардың бәріне тән тағы бір ортақ белгі – мемлекет ешкімнің көңіліне қарамай экономиканың даму барысына мықтап араласып отырды. Тіпті, қажет кезінде, либерализм мен демократияға қайшы келетін, қатаң авторитарлық тәртіппен де басқарылды. Мұндай жағдайда парақорлық пен сыбайлас жемқорлықтың белең алатыны анық. Бұған қоса, бұл елдердің халқында мемлекеттік шенеунік міндетті түрде пара алады, қазынаның мүлкіне қол салады, онсыз болмайды, ол кәдімгі үйреншікті де қалыпты нәрсе деген түсінік қалыптасқан.
Тағы бір айта кететіні, «Азия жолбарыстары» елдерінің еңсе көтеріп, дамуы екі лагерьдің – капиталистік және социалистік, ең бастысы, АҚШ пен КСРО-ның текетіресі, яғни екі дүниенің арасындағы «қырғиқабақ соғыс» саясаты белең алған кезеңмен сәйкес келді.
«Құланның қасуына мылтықтың басылуы» демекші, бұл елдер батыстың ыңғайына жығылып, антикоммунистік саясат ұстанғандықтан АҚШ бастаған капиталистік қауымдастық бұларға барынша қолдау көрсетті. Сөйтіп, бұл елдерге қарай батыстың жеңілдетілген қарыз-несиелері, инвестицияларымен бірге осы заманғы озық техника мен технология үлгілері ағылды. Әрине шетелден қарыз бен несиенің келуі бар да, оның қайтарымы мен пайда беретін салаларға салу тағы бар. Осы тұрғыдан алғанда Оңтүстік-Шығыс Азия елдерінің сауатты да кәделі қадам-қарекеттер жасай білгенін атап өткен жөн. Әйтпесе, ондай қарыз-несиенің құмға сіңген судай жолшыбай жырымдалып, ұрланып, не сұғанақ шенеуніктердің қалталарына түсіп кеткен мысалдары жеткілікті. Кейбір сарапшылар, бәлкім, мұндай тарихи жағдай мен мүмкіндік болмағанда бұл елдердің экономикалық секіріс жасап, әлемдік деңгейге көтерілуі екіталай еді, деген пікір айтады. Солай болуы да ықтимал. Кейде өмірдегі немесе қоғамдағы кейбір кездейсоқ жайттар мен оқиғалар біреулерге ақжолтай болып, бағын ашып жатады.
Дегенмен де Азияның «жолбарыс» елдерінде 1960-90 жылдар аралығында жылма-жыл ІЖӨ Тайвань мен Гонконгта 6,3 пайызға, Оңтүстік Кореяда 6,9 пайызға, ал Сингапурда 7 пайызға өсіп отырды. Әлемдік өлшеммен қарағанда бұл расында да «экономикалық керемет» деп айтуға тұрарлық табыстар болатын.
Ал енді, «Азия жолбарыстарының» екінші толқынына жататын Малайзия, Таиланд және Индонезия мемлекеттері конфуциялық мәдениет пен дәстүрдің, тәлім-тәрбиенің ықпалынан тыс жатқандықтан бұлардағы экономикалық ілгерілеу мен өркендеу басқашалау сипатта жүріп, өзгеше ыңғайда жүзеге асты. Алайда, зер салып, тереңірек үңіле қарайтын болсақ, бәрібір Оңтүстік-Шығыс Азияның бұл елдеріндегі экономикалық өрлеуде этникалық қытайлықтар-хуацяолардың айтарлықтай рөл атқарғанын аңғарамыз. Қытайлық эмигранттар әуелден кішігірім қалаларға қоныстанып, негізінен cауда-саттықпен айналысты, біртіндеп осы саланы меншіктеп, иемденіп алды. Сыртқа тауарлар шығаратын да осылар болды. Үндемей жүріп-ақ басқаларға өсімге қарыз берушілерге, оларды кіріптар етушілерге айналды. Сырттай қарағанда бұлардың тыныс-тіршілігі жергілікті тұрғындарға ұсақ әрі елеусіз сияқты көрінді. Тіпті, ауық-ауық оларға шабуылдап, дүние-мүліктерін қиратып тастау оқиғалары орын алып отырды. Әйтсе де ың-шыңсыз талай шаруа тындыратын қытайлық эмигранттардың жанкешті іс-әрекеттерінің арқасында дамудың келешегін айқындайтын индустрия мен қаржы-қаражат саласы солардың қолына көшті.
Бір айта кетерлігі, Малайзия мемлекеті өз жерінде табиғи ресурстардың – мұнай мен газдың, қалайы рудаларының, басқа да сирек кездесетін металдардың айтарлықтай қоры бар екеніне қарамастан жоғары технологиялық өнімдер, әсіресе, жаппай сұранысқа ие электроникалық тауарлар шығарып сатуға ден қойды. Оның үстіне 80-ші жылдары бұл елдің бағына атқарушы билікке «ұлттық құндылықтарға» басымдық беріп, ең бірінші кезекте жойыла жаздаған малай тілінің мәртебесін көтеруді қолға алған Махатхир Мохаммад келді. Ол бас-аяғы он шақты жылдың ішінде Малайзияны артта қалған аграрлық елден алдыңғы қатардағы индустриялы мемлекетке айналдырды.
Жасыратыны жоқ, екінші толқындағы аталған елдерде этникалық қытайлықтар үшін бірқатар шектеулер қолданылады. Мысалы, жоғары оқу орындарына түсуде немесе мемлекеттік қызметке қабылдануда. Бұл шара тіпті, Малайзияда ресми түрде мойындалған. Соған қарамастан қытайлықтар бизнес пен қаражат саласында жетекші рөлге ие. Мәселен, Индонезияда қытайлықтар тұрғын халықтың 2,5 пайызын құраса да елдегі жеке капиталдың 75 пайызы солардың қолында. Осы сияқты, Тайландта тұратын 10 пайыз қытайлықтар 50 пайыз қаражатқа иелік етеді. Инвестицияның 90 пайызы солар арқылы жүреді. Филиппин елінде де капиталдың жартысына жуығы 1,5 пайыздық қытайлықтардың еншісінде. Бұған қоса олар көптеген салаларда өз кәсібін жетік меңгерген білікті мамандар болып саналады. Сондықтан да формальды түрде бірінші басшы жергілікті халықтың өкілі болғанымен барлық жұмысты жалдамалы қытайлық менеджерлер мен кәсіпкерлер атқарып, солар жүргізді.
Төрт аяғын тең басқандай бәрі жақсы болды деуге болмас. «Азия жолбарыстары» өздерінің даму барысында жетістікпен қатар қиындықтарды да бастан кешті. Басқасын айтпағанда, кешегі 90-шы жылдардың аяғындағы экономикалық дағдарыс бұларды да шарпып өтті. Бұл, әсіресе, Оңтүстік Корея мен Индонезияға ауырлау тиді. Шамалы уақыт ішінде корей ақшасы – вон құны екі есеге, ал индонезиялық рупий үш есеге жуық төмендеп кетті. Индонезияда парақорлық пен тамыр-таныстықтың кеңінен жайлап, асқынып кеткені соншалық, оның бір ұшы тікелей ел президентіне барып тіреліп жатты. Кейбір мәліметтерге қарағанда, елдегі 1247 кәсіпорын президент Сухарто мен оның туыстарының меншігінде, не жартылай иелігінде болып, олар бірқатар жеңілдіктер мен артықшылықтарды пайдаланып отырған. Мұның ақыры төңкеріске апарып соқтырып, 1998 жылы генерал Сухартоның диктатурасы құлады. Оның орнына әлсіздеу, алауыздау болса да азаматтық билік орнады.
Міне, осы кезде тырнақ астынан кір іздейтін, шығыстың табысына онша қуана қоймайтын батыстың кінәмшіл сарапшылары «Азия жолбарыстарының» күні бітті. Олардың жетістігі көзбояушылық болып шықты. Дамулары интенсивті емес, экстенсивті екен. Бұларда ешқандай да еңбек өнімділігінің өсуі, өндірістің өркендеуі болмаған. Сондықтан, бұлардың жуық арада оңалып, еңсе көтеруі неғайбыл» деген тұжырым жасап, түрлі қауесеттер таратты. Бұл елдердің ұлттық ерекшеліктері мен құндылықтары азиялық авторитаризм мен диктатураны бүркемелеу екен десті. Бірақ та, ол сәуегейлердің тұжырымдары мен болжамдары дұрыс болмай шықты.
Шындығында, 1997 жылғы қаржылық дағдарыс Сингапур, Тайвань және Гонконгқа аса бір қиындық әкеле қойған жоқ. Дағдарысты көбірек сезінген Оңтүстік Кореяның өзі шұғыл жүргізілген шаралардың арқасында тез арада есін жиып алды. Мұнда 1999 жылдың өзінде ІЖӨ көрсеткіші 10,2 пайызға көтерілді. Малайзия мен Таиланд та тез арада қайта қатарға қосылды. Бұл орайда әйгілі реформатор Махатхир Мохаммад өз елінің мұндай қиындыққа тап болуына экономика жөніндегі вице-премьерді кінәлі деп тауып, «халықаралық еврей капиталын» айыптады. Ол жүргізген шапшаң реформалардың нәтижесінде малай елінің экономикасы дағдарысты еңсеріп, ІЖӨ 1999 жылы – 5,4 пайызға, ал 2000 жылы 7,8 пайызға өсті.
Дегенмен, кешегі 90-шы жылдардың аяғындағы экономикалық дағдарыс Оңтүстік және Оңтүстік-Шығыс Азия елдері үшін үнемі ескеріп отыратындай сынақ пен сабақ болды.
Кез келген нәрсенің артық-кемшілігі басқалармен салыстырғанда білінеді. Осы тұрғыдан алғанда біз тәуелсіздік алғалы бері қандай жетістіктерге қол жеткіздік, бағамдап көрейікші. Соңғы он бес жылда елімізде ІЖӨ орта есеппен жылына 7,6 пайыз шамасында өссе, тұрғындардың табысы 16 есе өсті. Жиырма жылдың көлемінде шетелдерден 170 млрд. доллардан астам инвестиция тартылды. Бұл жан басына шаққанда 9200 доллардан келеді деген сөз. Мұндай көрсеткіш ТМД елдері бойынша алдыңғы орында екенімізді айғақтайды.
Рас, біздің жеріміз табиғи қазба байлықтарға: мұнай мен газға, көмірге бай. Мұнда Менделеев кестесіндегі барлық дерліктей элементтер кездеседі. Әйтсе де ІЖӨ-нің жартысына жуығы ұлттық экономикамыздың өндірістік саласында өндіріледі. Сондықтан да кейінгі кезде озық технологиялар пайдаланылатын электрондық, сандық және оптикалық-талшықтық құрылғылар өндіруге ден қойылып, автокөліктер мен электровоздар, вагондар, сондай-ақ, ғарыштық байланыс құралдары, навигация қондырғыларын құрастырып шығару қолға алынды. Жақын арадан бастап еуропалық үлгідегі тікұшақтар да шығарыла бастайды. Осындай өндірістік, экономикалық қаракеттердің нәтижесінде ІЖӨ көлемі әрбір қазақстандыққа шаққанда 1998 жылғы 1200 доллардан 2012 жылы 13 мың долларға жетті.
Өзінің даму барысында біздің Қазақстанның да «Азия жолбарыстарына» еліктеп, солардың тәжірибесінен үлгі алуға тырысатыны байқалады. Малайзиядағыдай «Көкжиек-2020» тәрізді бізде де «Қазақстан-2030» стратегиялық бағдарламасының қабылданып, оның «Қазақстан-2050-ге» ұласуы, экономикада индустриялық-инновациялық бағдарға ден қойылуы осының айқын айғағы. Бұл орайда Малайзияның премьер-министрі Нәджип Тун Разақтың: «Сіздердің елдеріңіз осы аймақта аса қолайлы инвестициялық жағдайымен ерекшеленеді. Біз Қазақстанды Біртұтас экономикалық кеңістік рыногына шығатын бірден-бір жол ретінде қарастырамыз. Өз кезегінде Малайзия да Қазақстан үшін Оңтүстік-Шығыс Азияға шығатын қақпа бола алады», дегені көңілге көкжиекті үміттер ұялатады. Малайзияның басқалардан бір ерекшелігі – мұнда экономиканың басқарылуы бес жылдық мерзім бойынша орталықтанған стратегиялық жоспарлау үлгісіне негізделген.
«Жақсыдан үйренсең – жетерсің мұратқа» демекші, Қазақстан барысы да «Азия жолбарыстарына» еріп әлемдік экономиканың бір шыңына шығып жатса нұр үстіне нұр болмақ.
Әшірбек АМАНГЕЛДІ,
журналист.