Енді сол Абайдың әр жақ, бер жағында өткен «басқа шалдарға» ғалым, жазушы Мұхтар Әуезов қалай баға беріп еді, соған көңіл аударайық және Мағжанның «алтын хакімі» басқа қазақтың ақындарынан немен ерекшелетіндігне көз жүгіртейік.
Хакімнің «Біреудің кісісі өлсе, қаралы ол» өлеңі – сөз қадірі, өлеңнің өзі қалай болуы керектігі жайындағы Абайдың жасауға мақсат қылған және жасаған, қазақ поэзиясын мүлде жаңа деңгейге көтерген, өз заманы үшін ойлы сөз өрнегі үлгісінің «теориясы». Кісі өліп қайғырса да, жастар үйленсе де, бала туса да, қуанса да, ренжісе де қазақ тұрмысының өлеңмен біте қайнасып тұтасқандығының, жалпы ұлттың ақынжанды екендігін көрсете отырып, сонымен қатар, сөз ұқпайтын надандардың да бар екенінен хабар береді. Өлең ақын қырықтан асып, «қайғы ойлап», толысқан, ақындығы жалпақ жұртқа белгілі бола бастаған кезде 1888 жылы жазылған.
…Шортанбай, Дулат пенен
Бұқар жырау,
Өлеңі бірі – жамау, бірі – құрау…
1909 жылғы шыққан ақынның бірінші өлең жинағында бұл өлең «Бұрынғы жақсылардан өрнек қылған» атпен белгілі болып, осы екі жолдың соңғысы «Өлеңі бәрі жамау, көбі құрау» деп жазылған.
Аталған өлеңіндегі «Өлеңі бірі – жамау, бірі – құрау» деген жол Абайдың ойлы оқырманының өзіне «неге» деген сұрақ қойғызғанына күмән жоқ. Бұл жайында сан мақала жазылып, пайымдаулар айтылған, айтыла беретіні де сөзсіз. Ең бірінші бұл сұрақты өзіне қойғанның бірі Мұхтар Әуезов десек тағы артық айта қоймаспыз. Астын сызып айтпаса да, бәлкім өзі үшін айтуға да тұрмайтын, тым түсінікті болса да ғұлама жазушы жанама болса да бір жерде белгі қалдыруы керек еді… Дулаттың атын атамаса да, Шортанбай, Дулат пен Бұқар жыраулар бізге «зар заман» ақындарының өкілдері ретінде Мұхтар Омарханұлының «Зар заман ақындары» деген еңбегінен белгілі. Жазушы «зар заман» ақындары дәуірін Асан қайғы мен Бұқар жыраудан бастап, Абайға дейін әкеліп, Нарманбетпен аяқтайды. Ішінде Махамбет пен Ыбырай Алтынсарин де бар.
Абай бұларды неге менсінбейді, хакім көзқарасында бұлардың қандай кемшіліктері бар еді? Бұған жауап беру үшін сұрақты сәл басқаша қойсақ, Абайда бар, аты аталған зар заман ақындарында жоқ не бар? Бұл жауаптар ақынның осы «Біреудің кісісі өлсе, қаралы ол» өлеңі мен жазушының «Зар заман ақындары» деген еңбегіне тұрғандай…
Аталған еңбектен дәйексөздер: «Зар заман деген – XIX ғасырда өмір сүрген Шортанбай ақынның заман халін айтқан бір өлеңінің аты. Шортанбайдың өлеңі ілгергі, соңғы ірі ақындардың барлық күй, сарынын бір араға тұтастырғандай жиынды өлең болғандықтан, бүкіл бір дәуірде бір сарынмен өлең айтқан ақындардың барлығына «зар заман» ақындары деген ат қойдық»…
…Онан соң ескі әдебиет жұрнақтарының барлығында бір бетте бір мақсатқа қарай тартқан бағыт жоқ. Елді үйретіп, түзеп тастаймын, мұңын жоқтаймын деген тілек жоқ…
...Исатай, Кенесары қозғалыстары қайғылы халмен біткен соң, елдің тауы шағылып, иығы түскен, бұрын болымсыз үміт болса, белгісіз келешектен күткен аз ғана сәуле болса, барлығы да жаңағы ерлердің жолсыз жорығынан соң суалып біткендей болады. Сондықтан XIX ғасырдың орта кезінен кейін зар заман күйі қалың елге түгел жайылады... Бірақ қазақ тарихында Кенесары дәуірінің ауырлығы жалғыз Кенесарының өз тұсында туған жоқ. Ауыртпалық арғы жерден, Абылай заманынан басталды дегенбіз. Қазақ елі қайда барып, қайда тұратыны туралы, басына келе жатқан ықтиярсыздыққа қарсы не шара қолдану туралы ең алғашқы рет қатты толғанып, ойланғаны Абылай тұсында болатын. Сол Абылай тұсында ілгергі күннің талай жұмбағына шешу айтылған сияқты болып, саяси бет, негізгі пікір сол кезде белгіленіп, қалыптана бастаған. Сол күнде-ақ, мүмкін болса, патша үкіметіне бағынбай, елдің өз іргесін өз бетімен бөлек сақтау түбегейлі ниет сияқты нық байланған болатын. Орысқа қараған күнде ел басына құлдық, зорлық, ауыртпалық келетіні ел басшысының барлығына белгілі болатын...
...Ақынның (Ыбырай Алтынсарин) қалың елге айтқан өсиеті көмескі, ұғымсыз. Өз заманындағы оқымаған надан көпшілікке ешбір үміт арта алмаған сияқты, олардың қолынан іргелі елдік келеріне де сене алмағандай. Сондықтан қалың елге кейде таза адамшылықты ем қылады. Кейде дін өсиетін үлгі қылып ұстайды. Зар заман ақындарының ішінде дін сарынын шығарып, дін мейманалығын көп ұсынатын ақын Алтынсарин...
Кішкене қорытынды жасасақ, «зар заман» ақындары «бір сарынды өлең айтты», «бір мақсатқа қарай тартқан бағыты болған жоқ». «Елді үйретіп, түзеп тастаймын, мұңын жоқтаймын деген тілектері жоқ», «зар заман күйі қалың елге түгел жайылады», «құлдық, зорлық, ауыртпалық келетіні ел басшысының барлығына белгілі болатын», «қалың елге айтқан өсиеті көмескі, ұғымсыз. Өз заманындағы оқымаған надан көпшілікке ешбір үміт арта алмаған сияқты, олардың қолынан іргелі елдік келеріне де сене алмағандай».
Әр заманда, жалпы әдебиет, ауыз әдебиеті, өнер, эпостық жырлар, өлеңдер ұлт руханиятының негізі болып, ұлттың мәдениетінің, ой-өрісінің дамуына әсер етіп, қоғамның қозғаушы күш рөлін атқарып отырғандығы күмән туғызбайды.
Бұқардан Абайға дейінгі жүз елу, екі жүз жылға жуық уақытқа созылған «зар заман» дәуірінде «зар заман» ақындарының өлеңдерінде ұлттың мінезін өзгертетіндей, ұлтты сілкіндіретіндей үлкен идея болмады, айтқандары қалың жұртқа онсыз да белгілі жайттар болды. Ол ақындар өз заманының проблемаларын көтеріп айтқанымен нақтылы шешуін айтып, жолын көрсете алмады.
Дәйексөздер: ...Анығында, өсиетшіл қария, толғаушыл жыраудың негізгі міндеті өлеңшілік емес, елге басшылық істеп, басалқа айту болатын...
...Әуел басы Асаннан (Асан қайғы) басталып, барлық зар заман ақын ұлдары осы сұрақтың алдында не дерін білмей, қайғылы қара жамылып тұрып, амалы құрығандықтан күрсініп жылап, күңіреніп өткен. Бүгінгі күні – қайғы күні толып жатқан жара сияқты, ауыр дерт, ащы азап күні. Бірақ алда не болады? Қай жарға апарып соғады? Шығар жол, көрер сәуле бар ма? Оны ешкім білмейді. Сол жолды білмегендіктен ел қамын ойлаған ойшылдың барлығы да тығырыққа қамалған сияқты. Шығар есік табылмаған соң, зар менен шер жеңеді. Сол сұрақ, сол жұмбақ, жүз жылға шейін шешілмеген. Сондықтан жүзден аса жыл бойында қазақтың есі кірген әдебиеті ылғи бір-ақ сарын, бір-ақ бағытпен өтеді. Ол бағыты – зар заман...
Әрине, «зар заман» дәуірі ақындары Кенесары, Исатай-Махамбет және басқа да көтерілістеріне ықпал етіп, халықтың рухын көтеріп, идеологиялық рөл атқарып, ел бірлігіне әсер еткеніне дау жоқ. Бірақ жалпы халықтың ұстанымы, көзқарасы ескі бағытта қалып отырып, заман ағымынан кейінде қалып, ұлт сапалы өзгеріске ұшырамады.
Қазақ қоғамында бұл «рухани кризистің» шешімінің табылуына үлкен сұраныс туды, өзгерісті керек етті, Еуропадағы, әлемдегі бірінші ғылыми-өнеркәсіптік революцияның сыртқы әсері, Ресейдің отарлау саясатының жаңа қадамдары Шоқан, Ыбырай, Абайлардың тууына алғышарт болды.
Осы «Біреудің кісісі өлсе, қаралы ол» өлеңде хакім өлең жазудағы мақсатын ашып айтады:
...«Мақсұтым – тіл ұстартып,
өнер шашпақ,
Наданның көңілін қойып,
көзін ашпақ.
Үлгі алсын деймін
ойлы жас жігіттер»...
«Зар заман» ақындары «надан көпшілікке ешбір үміт арта алмаса», Абай «наданның көңлін қойып, көзін ашпақ», қалың бұқараны тәрбиелемек, «көпті ебін тауып, жолға салмақ», «тіл ұстартып, өнер шашпақ», «Өнер – өзі де байлық, өнерді үйренбек – өзі де жақсылық, жарылқаушылық». Өнер алды – қызыл тіл, ой толғаған сырлы тіл, өлеңде ой толғайтын идея тұруы керек, одан «ойлы жас жігіттер үлгі алып», ұлттың сапасы өзгеріп, ескі құндылықтардың негізінде, жаңа заманға лайық жаңа құндылықтар жасай білуі керек.
Абайдың бұл мақсаты орындалды, жүз елу-екі жүз жылға жуық «зар заман» ақындары іздеп таппаған жолдан кейін, ақын бір бағытта мақсат қойып, қоғам кемшіліктері мен адам мінезін сынға алып және оларды қалай түзеу керек екендігінің, ендігі жол елді ағарту арқылы надандықты жеңу, еуропалық білім-ғылым жолы екендігін көрсете білді. «Хақтың сәулесі түскен» хакімнің ел арасына өлең, қара сөз болып тараған идеялары сана төңкерісіне әкеліп, іле-шала мыңдаған жылдық түркі тарихында көшпелі жұрттың мүлде жаңа сападағы ұрпағы Әлихан, Ахмет, Мұстафа сияқты дүлдүлдердің дүниеге келуіне тікелей әсер етті.
Біреудің кісісі өлсе, қаралы – ол,
Қаза көрген жүрегі жаралы – ол,
Көзінің жасын тыймай жылап жүріп,
Зарланып неге әнге салады ол?
Күйеу келтір, қыз ұзат, тойыңды қыл,
Қыз таныстыр – қызыққа
жұрт ыржаңшыл.
Қынаменде, жар-жар мен
беташар бар,
Өлеңсіз солар қызық бола ма гүл?
Бала туса, күзетер шылдақана,
Олар да өлең айтар шулап жаңа.
Бұрынғы жақсылардан өрнек қалған,
Биде тақпақ, мақал бар, байқап қара.
Туғанда дүние есігін ашады өлең,
Өлеңмен жер қойнына кірер денең.
Өмірдегі қызығың бәрі өлеңмен,
Ойласаңшы бос қақпай елең-селең.
Өлеңді айтпақ түгіл, ұға алмайсың,
Айтсаң да үддасынан шыға алмайсың.
Сен білмейді екен деп айтпасын ба,
Неге мұнша сіресіп құп алмайсың?
Өлең деген – әр сөздің ұнасымы,
Сөз қосарлық, орайлы жарасымы.
Сөзі тәтті, мағынасы түзу келсе,
Оған кімнің ұнасар таласуы?
Қарны тоқ қаса надан ұқпас сөзді,
Сөзді ұғар, көкірегі болса көзді.
Қадірін жақсы сөздің білер жанға
Таппай айтпа оған да айтар кезді.
Сый дәметпе, берсе алма еш адамнан,
Нең кетеді жақсы өлең сөз айтқаннан?
Сүйенерлік адамды құрмет қыл,
Аулақ бол әнін сатып нәрсе алғаннан.
Көп топта сөз танырлық кісі де аз-ақ,
Ондай жерде сөз айтып болма мазақ.
Біреуі олай, біреуі бұлай қарап,
Түгел сөзді тыңдауға жоқ қой қазақ.
Шортанбай, Дулат пенен
Бұқар жырау,
Өлеңі бірі – жамау, бірі – құрау.
Әттең дүние-ай, сөз таныр
кісі болса,
Кемшілігі әр жерде-ақ көрініп
тұр-ау.
Мақсұтым – тіл ұстартып,
өнер шашпақ,
Наданның көңілін қойып,
көзін ашпақ.
Үлгі алсын деймін ойлы жас жігіттер,
Думан-сауық ойда жоқ әуел баста-ақ.
Бүгінгі жазба ақындар мен айтыс ақындарының біразының «зар заман» ақындарының кейбір тұсын қайталауы да бар, әрине өлең көркемдік тұрғыда өлшеусіз өскен, дамыған, айтыс үлкен шоу деңгейіне жеткен, бірақ ғибратты ой айттым, елдің мұңын жырладым, мұқтажын айттым дегендер жаһанданған дүбара заманның дауылы мен қазақтың бүгінгі жағдайын, дүниетанымын қабыстыра алмай Мұхтар Әуезов айтқандай «Шығар есік табылмаған соң, зар менен шер жеңіп... қалың елге кейде таза адамшылықты ем қылады. Кейде дін өсиетін үлгі қылып ұстайды», мәселені көтергенімен шешудің жолдарын көрсете алмайды, онсыз да жалпақ жұртқа белгілі мәселелер қағаз бетінде, не сахнада өлең түрінде жетіп, қалың оқушы мен тыңдаушы өзі айта алмағанын оқып, не естіп айызы қанғанмен, қазандар жабулы күйінде қала береді.
Бұл тұрғыдан қарағанда Абай әлі ескірмеуінің бір себебі көрінеді, оның білім-ғылымға, әділет пен мейірімге шақырған идеялары әлі өзінің маңызын жоғалтпады. Астын сызып айтар жайт, хакімнің өзінің сол жолды ұстануы, өмірінің принциптеріне айналдыруы, табандылық танытуы, сөзі мен ісінің бір жерден шығып жатуы.
Мағжан заманында «орыс-қытай алыстан салмақ салған» болса, бүгінде сол екеуі бар, басқалары бар ішіңе кіріп, «бітеу сорғысы» келген, заң басқа, заман басқа болып, ел ішіндегі қордаланған мәселелер шешімін таппай жатқан соң, ұлт тәрбиесінде ақын-жазушыларды, журналистерді, блогерлер мен әлеуметтік желідегі «қазаққа күзетші» болғысы келгендердің барлығын «ебін тауып, өзгені де, өздерін де жөнге салып», Абайдың ізімен ұлттың мінезін өзгертіп, басқа сапа деңгейіне көтеру кезегі күтіп тұр, бір қуаныштысы, ол үрдіс басталып кеткен...
Шын хакім, сөзің асыл – баға жетпес,
Бір сөзің мың жыл жүрсе,
дәмі кетпес,
Қарадан хакім болған сендей жанды,
Дүние қолын жайып енді күтпес.
(Мағжан)
Сұлтан ЫБЫРАЙ,
абайтанушы