Ұлттық нақыш сәулет өнерінің сәніне айналса игі
Жұма, 22 ақпан 2013 7:23
Соңғы жылдары елімізде құрылыс жұмыстары өрістей түскені белгілі. Тіпті, «Астана қаласы әлемді таңдандыратындай болып салынып жатыр» дегендей пікірлерді де жиі еститін болдық. Өзге қалалар мен ауылдарда да құрылыстар бой көтере бастады. Әрине, бұл – қуанарлық жәйт, құптарлық бастама. Алайда, осынау қаптап салынып жатқан құрылыстардың сәулеті мен сәні қандай? Осындай сауалға жауап іздесек, әсіресе, ұлттық сипат, ұлттық сәулет пен сән, ұлттық нақыш жетіспей жатқаны еріксіз ойға оралады. Сонымен қатар, құрылыс салуға сәулетшілерді қатыстырмау, жобалауда қазақ сәулетшілерінің пікірін, талабын ескермеу салдарынан кемшіліктер де бар екенін айтпауға болмас. Өйткені, алдағы уақытта құрылыс жұмыстары ұлғая түспек. Сондай-ақ, Астанада ЭКСПО-2017 бүкіләлемдік көрмені өткізу үшін 5 млн. адам келетіндей құрылыс жұмыстары қауырт қолға алынбақ.
Жұма, 22 ақпан 2013 7:23
Соңғы жылдары елімізде құрылыс жұмыстары өрістей түскені белгілі. Тіпті, «Астана қаласы әлемді таңдандыратындай болып салынып жатыр» дегендей пікірлерді де жиі еститін болдық. Өзге қалалар мен ауылдарда да құрылыстар бой көтере бастады. Әрине, бұл – қуанарлық жәйт, құптарлық бастама. Алайда, осынау қаптап салынып жатқан құрылыстардың сәулеті мен сәні қандай? Осындай сауалға жауап іздесек, әсіресе, ұлттық сипат, ұлттық сәулет пен сән, ұлттық нақыш жетіспей жатқаны еріксіз ойға оралады. Сонымен қатар, құрылыс салуға сәулетшілерді қатыстырмау, жобалауда қазақ сәулетшілерінің пікірін, талабын ескермеу салдарынан кемшіліктер де бар екенін айтпауға болмас. Өйткені, алдағы уақытта құрылыс жұмыстары ұлғая түспек. Сондай-ақ, Астанада ЭКСПО-2017 бүкіләлемдік көрмені өткізу үшін 5 млн. адам келетіндей құрылыс жұмыстары қауырт қолға алынбақ.
Елбасы Н.Ә.Назарбаев «Қазақстан-2050» Стратегиясы – қалыптасқан мемлекеттің жаңа саяси бағыты» Жолдауында «Елдің дамудың «жасыл» жолына көшуіне Астанадағы алда тұрған ЭКСПО-2017 қуатты серпіліс беруі тиіс» деп мәлімдеді. Сондықтан, құрылысқа тың серпін беру үшін сәулет саласындағы олқылықтарды айтудың пайдасы мол болмақ деп ойлаймын.
Жалпы, мәдениеттің ішінде, ең негізгісі сәулет өнері деп білемін. Бұл өнердің ерекшелігін танытатын – бейнелеу өнері. Ғимараттар мен алаңдардың сәулеті мен сәні монументалдық жеке тұрғызылған мүсін немесе монументалдық (ғимарат қабырғаларындағы) әр тақырыптағы нақыштар мен суреттер болып табылады.
Әр қала, ауылдың сәулеті мен дәулеті, сәні мен мәні бірдей болмайды. Елді мекеннің орналасқан жеріне, тұрғындар санына, негізгі өндіріске, ауа райына, т.б. жағдайларға қарай сәулеттендіру ерекшілігі болмақ. Бірақ, қандай үлкен немесе кіші елді мекенде болсын сәулетшілердің басты мақсаты – тұрғындардың талғамына, өмір-тіршілігіне орай жобалар жасау. Мысал ретінде, Қазақстанның ең ірі қаласы Алматының сәулетіне тоқталайық. Қала Іле Алатауының бөктерінің ең көрікті жеріне орналасқан. Бұрын Алматы қаласы оңтүстігінде Тимирязев көшесі, шығысында Кіші Алматы өзені, солтүстігінде – қазіргі Райымбек көшесі, батысында – Ж.Саин көшелерімен шектелген. Сол кезде қала тұрғындарының өмір-тіршілігі қолайлы болатын: ауасы таза, тұрғындар жұмыс орындарына 30-40 минутта жететін. Тау бөктеріне дейін, желекті жерде мал бағылатын, бау-бақша, жеміс-жидек, көкөніс, әсіресе, дүние жүзіне атағы шыққан «апорт» алмасының бақтары мол болатын. Алматының сәулетіне қоса, көше бойлап таудан самал жел есетін, ауа таза болатын.
Сол кезде, сәулетшілердің алдында бір-ақ мақсат тұрды. Ол – барлық қала тұрғындарына бірдей қолайлы өмір сүруге жоба жасап жүзеге асыру. Сондықтан, тау бөктері, тау шатқалдары, оның тамаша сұлу табиғаты, мөлдір, сарқыраған сулары барлық тұрғындарға демалуға да қолайлы болған.
Ал, соңғы жылдары қалай болды? Алатау бөктерінің құнарлы жеріне құрылыс салынды. Қаланың іші жаңа ғимараттарға толып кетті. Жүздеген жылға шыдайтын тұрғын үйлер, ғимараттар қиратылып, орнына зәулім құрылыстар жүргізілді. Бұл үшін қаншама қаржы жұмсалды десеңізші! Сондай-ақ, қазір көшелерді қанша кеңітсе де, жол айрықтарды қанша салса да автокөліктің көптігінен алматылықтардың өмір тіршілігі оңалар емес. Осындай шығынға батпай-ақ, қала шекарасын кеңейтіп, жазық, бос жатқан жерлерге құрылыс жүргізуге болар еді.
Ал, құрылыс қалай салынып жатыр? Мұндағы жоба, сәулет қалай? Бұрын Сәулетшілер одағының мүшелері жиналып, қалада қандай ғимаратты қолайлы жерге тұрғызатынын талқылайтын. Сөйтіп, қай жерге ғимаратты қалай орналастыру белгіленетін. Бірде мен «Самал» тұрғын ауданында 10 мың адамға арналған спорт кешенін салуға қарсы пікір білдіріп, оны нақты дәлелдеген едім. Ақырында, бұл құрылыстың темір қаңқасы көтерілсе де, кейін ол бұзылып, «Самалда» спорт кешені салынбайтын болды.
1984 жылы Алматы қаласының сәулеті жөнінде мәселе көтеріп, «Социалистік Қазақстан» газетіне «Қала құрылысы және табиғат» атты мақала шығардым. Мақаламды талқылау нәтижесінде Абай даңғылында самал желді өткізбейтін биік ғимараттар тұрғызылмайтын болды. Көшелерде сауда-саттық, мәдени, асхана, кафелер, т.б. тұтынушылардың құрылыс орындарын тұрғын үйлердің бірінші қабаттарына орналастырмай, автобус, трамвай жолдары кеңейтілді. Бұл сәулет әдісі тұрғындарды шудан, шаңнан, көлік газынан қорғайтын қалқан болды. Ол кезде баспасөзде жарияланған өзекті мақалаларды атқару органдары талқылап шешім шығаратын.
Соңғы жылдары «салынған зәулім ғимараттар мен тұрғын үйлердің ұлттық сәулеті мен сәні қандай?» дегендей сауалды жиі естіп жүрміз. Мұндай сауалға кәсіби маман ретінде пікір білдірудің мәні зор болуы мүмкін. Жаңадан салынған ғимараттар мен тұрғын үйлердің басым көпшілігінде шетел сәулет үлгілері басым. Сонымен қатар, өткен ғасырлардағы Еуропаның сәулет үлгілері (готика, классицизм, модерн, эклектика) жиі ұшырасады. Өзіміздің ұлттық ізденіс тапшы. Ғимараттар топтасқан жерде көркемдік үйлесімді (ансамбльді) құрамайды. Әр ғимарат өзімен өзі жеке-дара тұр. Ғимараттар мұнараларға ұқсайды, бір-біріне өте жақын орналасқан не болмаса көшеге тақап салынған. Ғимараттардың ішіндегі жағымсыз иіс қолқаны атады. Мысалы, Алматыдағы «Орбита» шағын ауданында «Алма» аталатын ғимараттың терезелерін түгел жауып тастаған. Осы көріністер нені айғақтайды? Бұл сәулетшілердің білімсіздігін көрсетеді. Адам тіршілік ететін бөлмелерге күн түспесе рахит, туберкулез, көз аурулары пайда болатынын сәулетшілердің ойға алмағаны таңдандырады. Тіпті, «Ақсай» шағын ауданында Саин даңғылы бойындағы көп қабатты зәулім тұрғын үйлердің қабырғаларына крест белгісі салынғаны шектен тыс сорақылық болса да оны өшіріп тастау ешкімнің ойына кіріп шығар емес.
Астананың сәулетіне келсек, бұрынғы Целиноград аталатын кезде сауатсыз, шовинистік көзқарастағы қала сәулетшілерін өткір сынға алған едік. Олар мәдени ескерткіштер мен үйлерді бұза бастағанда «Лицо города» («Казахстанская правда» газетінде 1978 ж.) «Архитектура және тарих» («Социалистік Қазақстан» газетінде 1978 ж.) мақала жазып, оларға тоқтау қажеттігін ашына айтқан едім. Сол қиратылудан аман қалған ескерткіштер осы күнге дейін сақталып келеді. Қазіргі кезде Сәкен Сейфуллиннің мүсіні Астананың төрінде тұр.
Сондай-ақ, ауылдар мен шағын қалалар сәулеті де сын көтермейтін болып барады десем, жаңсақ айтқандық болмас. Алысқа, бармай-ақ, Алматының жанындағы елді мекендерге көз жүгіртсек, 1-2 қабатты үйлер қалай болса солай, бір-біріне жабыстырыла, ретсіз салына бергенін көресіз. Көшелері тар, машина зорға өтеді. Арнайы жаяу жүретін жолдар жоқтың қасы. Қиылысқан көшелер өте аз болғандықтан, көлік те, жаяу адам да келесі көшеге өту үшін ұзақ айналым жасап жүруге мәжбүр. Балалар ойнайтын, тұрғындар демалатын орталық (мәдени, сауда, түрлі кеңселер) алаңдар жоқ.
Бір сөзбен айтқанда, қала мен ауыл сәулеті мүшкіл жағдайда деуге болады. Мұның бір себебі, сәулетшілер дайындайтын оқу орындарында қазақ тілін, төл мәдениетін, бейнелеу өнерін білетін ұстаздар саусақпен санарлық. Басым көпшілігі қазақтың тарихын, мәдениетін білу былай тұрсын, қазақша зорға сөйлейді. Батыстың мәдениеті мен өнеріне ғана табынатындардан не күтуге болады?
Алдағы уақытта ЭКСПО-2017 көрмесін өткізуге арналып салынған құрылыстар кейін Қазақстан тұрғындарының мекеніне айналмақ. Демек, мұндағы әр ғимарат жанында спорт, ойын алаңдары, бақша, мал, құс өсіруге арналған ауқымды орындар жасауға қазақ жерінің кеңдігін пайдалануға мүмкіндік мол. Сондай-ақ, мұнда салынатын ғимараттарды қазақтың ұлттық сәулет өнерімен безендіру, Астананың, тіпті, бүкіл қазақ елінің ерекшелігін танытатындай зәулім монумент тұрғызу мәселесін ойластыру қажет.
Төлеубек ҚАРАМЕНДЕТЕГІ,
сәулет ғылымдарының кандидаты, профессор, Қазақстан Сәулетшілер одағының мүшесі.
АЛМАТЫ.