– Құрметті Мұстафа ШЕНТОП мырза, әңгімемізді Түркия мен Қазақстанның қарым-қатынастарынан бастасақ...
– Қазақстан – біз қазір бір бөлігін Орталық Азия деп атап жүрген ежелгі Түркістан жерінің үлкен әрі қуатты мемлекеті. Өзі орналасқан аймақ пен халықаралық қатынастарда өзгелер сөзіне құлақ асатын мемлекетке айналды. Ал Түркия Қазақстанның бір бауырының мемлекеті. Біз тіл, тарих, мәдениет пен сенім бауларымен қосақталған жұртпыз. Қазақстандық бауырларымыз сияқты біз де Қожа Ахмет Ясауидің руханиятынан нәр алған нәсілден тараймыз.
Қазақстанның біздің көңіліміздегі орны айрықша. Сондықтан жаһандағы халықтар отбасының тәуелсіз бір мүшесі болуға бел байлаған кезінде бірінші мойындаған мемлекет біз едік.
Қазақстан ХХ ғасырдың соңғы ширегінде тәуелсіздігін жариялаған соң Орталық Азияда күндей жарқырады.
Мұнда мәртебелі Нұрсұлтан Назарбаевтың теңдессіз лидерлік қасиеті зор рөл ойнағанын атап өту қажет. Түркі әлемінің ақсақалды көшбасшыларының біріне айналған Назарбаев Түркиямен қарым-қатынастың дамуына ерекше мән берген жан. Осы ұстаным аясында былтыр қыркүйек айында өткен Жоғары деңгейдегі стратегиялық ынтымақтастық кеңесінің үшінші отырысы үшін Түркияға жасаған сапарының айрықша пайдалы нәтижелері болды. Аталған игі нәтижелердің бірі ретінде елдеріміздің арасында екіжақты мәдени орталықтарды құру жөніндегі келісімшартқа қол қойғанымызды атап өткім келеді.
Қазақстан мәдени салада ғана емес, экономикалық мағынада да біздің ең үлкен серіктестеріміздің бірі. Тек екі елдің арасындағы сауда айналымы қос тараптың көңілінен шығатындай деңгейде емес. Мақсатымыз – жылына 10 млрд долларлық сауда айналымы деңгейіне жету. Ол үшін қос тарап та нақты әрекеттер жасауымыз қажет екенін білеміз.
– Қазақстан мен Түркия парламенттерінің байланыстарына қандай баға бересіз?
– Түркия – Қазақстан қарым-қатынастарының маңызды бір бағытын парламенттеріміздің арасындағы байланыстар құрап отыр. Мәселен, былтыр Қазақстан мен Түркия Мәжіліс төрағалары деңгейінде алғаш рет кездестік. Қазақстанның Түркиядағы Төтенше және өкілетті елшісі Абзал Сапарбекұлын да қабылдап, елдеріміздің арасындағы байланыстарға баға бердік.
Біз бір атаның кіндігінен тарайтын халықтардың ұрпағы ретінде парламенттеріміздің арасындағы байланыстарды күн өткен сайын тереңдете беруіміз қажет. Осы ретте халықаралық парламенттік ұйымдар мен парламентаралық достық топтарының байланыстарына ерекше назар аударғым келеді. Біз бірлесіп құрған ТүркПА-дан бастап, біз мүше болған барлық халықаралық құрылымдардағы өкілдеріміздің ынтымақтастығын жоғары деңгейде жалғастырып келеміз. Бұл орайда достық топтарымыз бен мамандандырылған комиссияларымыздың өзара байланыстары да парламентаралық қатынастарымыздың дамуына оң ықпал ететініне сенімім кәміл.
Бір сөзбен айтқанда, Қазақстанмен парламент деңгейінде де тығыз байланысымыз бар әрі осынау қуатты қарым-қатынастарымыз болашақта әрмен қарай тереңдей түседі деген ойдамын.
– Қазақстанның астанасында өтетін Еуразия елдері парламенттері спикерлерінің 4-басқосуынан не күтесіз?
– Еуразия дегеніңіздің өзі Азия мен Еуропа құрлықтарының ортақ атауы ғой. Әлем халқының үштен екісі өмір сүретін үлкен құрлық. Бұл құрлықтың Азиядағы бөлігі ХХ ғасырдың екінші ширегінен кейін халықаралық жүйеден оқшауланған кезеңді басынан кешірді. ХХ ғасырдың соңғы ширегі Азия аймағының халықаралық жүйемен интеграцияланған кезеңі болды. Еуразия ұғымы да осы кезеңде пайда болды.
Еуразия парламенттері спикерлерінің жиыны да Азия мен Еуропаның ынтымақтастығы мен серіктестігін паш ету мақсатында үш жыл бұрын ұйымдастырыла бастаған еді. 2018 жылғы жиынды біз өткіздік. Биыл аталған басқосу Қазақстанда болады. Құдай қаласа, нәтижелі жиын болады деген ойдамын. Әлем халқының үштен екісі өмір сүретін осынау аумақтың келешегін талқыға салатын бұл жиынның Қазақстан үшін де ерекше маңызы бар екенін білемін. Бұл тұрғыдан қарастырғанда өтетін кездесулеріміз бен қабылдайтын шешімдеріміздің маңызды нәтижелері болатыны анық.
Еуразия әлемнің омыртқасы іспетті. Бұл құрлықтағы оқиғалар күллі әлемге тікелей ықпал етеді. Сондықтан кездесулер мен қабылдайтын шешімдеріміз дүние жүзіне әсер етеді деген сөз.
59 елден парламент спикері, спикердің орынбасары мен депутаттардың қатысуымен өтетін жиын мемлекеттеріміз бен парламенттеріміздің арасындағы ынтымақтастықты арттыру үшін таптырмайтын сәт деп білемін. Жиынға қатысатын барлық елдердің де осынау сәтті тиімді пайдаланатынына сенемін.
БҰҰ-ның 2030 жылға дейінгі Тұрақты даму жоспары да талқыға түсетін «Үлкен Еуразия: Диалог. Сенім. Серіктестік» деген атауы бар жиын адамзаттың ортақ мәселелеріне бірлесе шешім табу тұрғысынан маңызды мүмкіндік ұсына алады. Ортақ мүдделер мен мақсаттар аясында өтетін жиынды қазақстандық бауырларымыз жоғары деңгейде ұйымдастыратынын білемін және алдын ала алғысымды білдіремін.
– Түркі әлемінің рухани астаналарының бірі саналатын Түркістан қаласы облыс орталығы мәртебесіне ие болды. Қазақстанның Тұңғыш Президенті – Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың бұл шешімін бауырлас түрік халқы қалай қабылдады?
– Түркістан Хазар теңізінен Тәңір тауларына дейін созылып жатқан ұлан-ғайыр аймақтың атауы. Аймақтың саяси географиясының өзгеруімен қатар, атауларында да айырмашылықтар болды. Алайда Түркістан өз мағынасын жоғалтқан жоқ. Бұл тұрғыдан қарастырсақ, Ясы деген көне атауы бар Түркістан қаласының облыс орталығы болуын өте маңызды шешім деп бағалаймын.
Атаулар халықтың тарих, мәдениет, сенім мен дүниетанымын көрсетеді. Біз түркі әлемінде адам, жер-су атауларында көптеген ортақ есімдердің бар екенін білеміз. Қытай қорғанынан Адратика теңізіне дейін созылып жатқан аймақта мұндай ұқсастықтарды жиі кездестіреміз. Сондықтан Оңтүстік Қазақстан облысының атауы Түркістан болып өзгергенін және орталығының Түркістан қаласына көшірілуін қуана қабылдадым. Түркістанның Түркі әлемінің жүрегі екенін ерекше ықыласпен атап өткім келеді.
Осы орайда Президентіміз Режеп Тайип Ердоғанның ұсынысымен, Түркі кеңесіне мүше елдердің бірауыздан қолдауымен Қазақстанның Тұңғыш Президенті Нұрсұлтан Назарбаевтың «Түркі кеңесінің өмір бойы құрметті төрағасы» деп жариялануы мәні терең әрі жарасымды шешім болғанын еске салғым келеді.
– Өзіңіз білетіндей, биылғы наурызда Нұрсұлтан Назарбаев Қазақстан Президенті ретіндегі өкілеттілігін тоқтатты. Сайлау өтіп, халқымыз Қасым-Жомарт Тоқаевты екінші Президент ретінде таңдады. Бұл жаңалықты қалай қабылдадыңыз?
– Азияның жарық жұлдызына айналған Қазақстандағы оқиғаларды қызыға һәм ерекше ықыласпен бақылап отырамын. Келешегінің темірқазықтай жарқырайтынына өз басым күмәнсіз сенетін Қазақстанда болған өзгерістердің бауырларымыз бен Түркі әлемінің барлық өкілдері үшін қайырлы болуын тілеймін.
Аса мәртебелі Нұрсұлтан Назарбаев ширек ғасырдан астам уақыт жауапкершілікпен атқарған президенттік қызметі барысында Қазақстанды жаһандағы халықтар отбасының абыройлы мүшесі деңгейіне көтерді. Ақыл, парасатты, даналық пен әділдікті берік іргетасы етіп қалаған Қазақ елінің әртүрлі салада дамып, алға басуына Назарбаевтың көшбасшылығы айрықша ықпал етті. Бұл жағдайға Анадолыда өмір сүретін 82 млн бауырыммен бірге риза болғанымды білдіріп, құттықтағым келеді.
Назарбаевтың түркі әлемі үшін жасаған қызметтерін әсіресе келер ұрпақ жақсы түсінетін болады. Бұл тұрғыда Назарбаев Құрметті төраға болған Түркі кеңесінің 15 қазанда Бакуде өтетін басқосуына Өзбекстанның да мүше ретінде қатысуы Түркі кеңесін күшейтіп, оның беделін арттырады әрі Елбасының түркі дүниесі ынтымақтастығын тереңдетудегі табандылығының маңызын тағы бір мәрте көрсететін болады.
Нұрсұлтан Назарбаевтың президенттік өкілеттілігін тоқтату туралы шешім қабылдауы бізді де, халқымызды да біраз алаңдатқанымен, тәжірибелі саясаткер Тоқаев мырза Қазақстанның екінші Президенті ретінде өз қызметін абыроймен атқарып келеді.
Тоқаев мырза 2 қыркүйекте ел халқына арнаған Жолдауында экономикалық және әлеуметтік өмірде жасалатын реформалар арқылы қазақстандық бауырларымыздың мұқтаждықтарын сезініп, тілектеріне жауап берді. Аталған мақсаттарға жету үшін жасалатын қадамдардың нық боларына сенемін. Түркия да Қазақстанда жасалатын реформаларды қолдайды.
– Әлемде соңғы 10 жылдың ең маңызды мәселелерінің басында Сириядағы азаматтық соғыс тұр. Осы Сирия түйінінің шешілуі үшін Қазақстан маңызды рөл атқаруда. Осы орайдағы еліміздің қадамдары туралы не айтар едіңіз?
– Қазақстан салиқалы көзқарасқа басымдық берген мемлекет. Мұны халықаралық мәселелерге қатысты мойнына алған жауапкершіліктерден нақты көре аламыз. Бұған Астана процесінде куә болдық. Қазақстанда өткен Астана процесі кездесулерінің нақты нәтижелерін 16 қыркүйек күні Анкарада жүзеге асқан үштік саммитте қабылданған шешімдерден көрдік. Анкарада болған саммитте Ресей, Түркия және Иранның мемлекет басшылары бесінші рет бас қосып, Сирия мәселесін шешуге бел байлады. Осылайша Астана процесін Анкара саммиті арқылы нығайтқан жайы бар.
Қазақстан Еуразия құрлығындағы бейбітшілік пен тұрақтылыққа қосқан маңызды үлесі арқылы көзге түскен мемлекет ретінде Сирия мәселесінің шешілуінде де маңызды рөл ойнады. Елдің бұл ұстанымы келешекте де осыған ұқсас мәселелердің шешімін табуына үлес қосатынына сенемін.
– Ортақ тарих, мәдениет пен сенімге ие Түркі мемлекеттерінің заңнама саласындағы ұқсастықтары мен айырмашылықтарына да тоқталып өтсеңіз.
– Шын мәнінде біз барлық салада бір-бірімізге ұқсаймыз. Алайда сауалыңызды бір салаға қарай бұруыңызға байланысты сол төңіректе жауап бергім келеді. Өзіңізге мәлім, біздің елдердегі биліктің қайнары – халқымыз. Сайлау арқылы билікке келген тұлғалар мен билік құрылымдары елдерімізді басқарады. Бес жылға сайланған басшыларымыз қызмет мерзімі аяқталған соң қайтадан халықтың тілегіне құлақ асуды міндет әрі жауапкершілік ретінде қабылдайды.
Бір жағынан қоғамның тағдырына әсер ететін мәселелер мен шешімдерге байланысты дана тұлғалармен кеңесу, халықтың беткеұстар тұлғаларымен ақылдасып отыру да қадымнан бүгінге жеткен салтымыз. Құрылтай, той, ұйым, кеңес, диуан тәрізді ұғымдардың тым көне замандарға кететін тарихы бар. Қорқыт ата хикаяларынан бұл ұғымдардың түрлі сипаттарын көруге болады. Осы мысалдар Түркі саяси мәдениетінде мәжіліс дәстүрінің тым көне замандарға барып тірелетінінің дәлелі-дүр.
Мәселен, «той» ұғымын қарастырсақ, ол бір жағынан мереке, екінші жағынан үлкен жиын һәм мәжіліс мағынасын береді. Тойларда аста-төк дастарқан жайылады, жастар мерекенің сәнін кіргізіп, сайысқа түседі, ақсақалдар мен бектер елдің ісін сөз етеді, кеңеседі. Бұл да түркі халықтарының мәжіліске деген құрметінің белгісі.
Ұлы мемлекет құру бірлік пен ынтымақ сезімінің күшті болуы арқылы ғана жүзеге асады. Бірлік пен ынтымақты күшейтуге тек мәжіліс салтын сақтау арқылы ғана қол жеткізуге болады.
Тарих, қоғам, экономика, саясат пен халықаралық қатынастардың динамикасы тым жоғары. Жағдай бұлай қалыптасып тұрған сәтте мемлекеттер мен ұйымдардың қозғалыссыз қалуына болмайды. Түркі мемлекеттерінің алдында тұрған міндет – тарихи тәжірибемізді заманауи демократия ұғымдарымен біріктіріп, мемлекет-халық ынтымағын бекемдеп, келешекке нық қадам басу. Бұл тұрғыда ТүркПА-ның кезекті төрағасы ретінде ТүркПА-ның парламенттік дипломатия аясында көптеген мүмкіндіктер мен жеңілдіктер ұсынғанын еске салып, Түркі әлемін осы құрылым қызметін пайдалануға шақырғым келеді.
– Түркия парламенттік жүйеден Президенттік билік жүйесіне өтті. Бұл өзгеріс саясатқа қалай әсер етті? Қазіргі кезде Парламенттің ықпалы қандай деңгейде?
– Парламенттік жүйе мен Президенттік басқару жүйесіне қатысты пікірталас Түркия үшін таңсық емес. Марқұм Президентіміз Тұрғыт Өзалдан бастап 30 жылдан астам уақыт президенттік басқару жүйесі туралы мәселе күн тәртібіне шығып, пікірталас тоқтаған жоқ еді. Президентіміз Режеп Тайип Ердоған ұзақ уақыт пікірталас тақырыбына айналған әрі әбден пісіп жетілген президенттік жүйені табандылықпен қолдап, ақыр соңында жүзеге асырудың сәті түсті. Қысқасы, президенттік басқару жүйесі біз үшін жат дүние емес.
Егер тарихи тұрғыда бағалайтын болсақ, соңғы жылдары Түркия парламенттік жүйенің негізінен алыстап кеткенін айтуға мәжбүрмін. Әсіресе 1990 жылдары парламентаризм табиғатынан алыстаған жылдарымыз болды. Сол кездері парламенттік жүйенің олқылықтарын пайдалана отырып ұйымдастырылған дау-дамайлар мен талас-тартыстар 1990 жылдар ұсынған мүмкіндіктер мен ыңғайлы сәттерден айырылып қалуымызға себеп болды.
Түркия 2017 жылдың 16 сәуірінде өткен жалпыхалықтық дауыс беру арқылы президенттік басқару жүйесіне өтті. Жаңа жүйемен бірге заң шығарушы, атқарушы және сот биліктерінің арасындағы үйлесімге қол жеткіздік. Күштердің ықпалы мен жауапкершіліктері Конституцияда нақты көрсетілді. Осылайша жүйе ішіндегі ықпал мен жауапкершілік қайшылықтары жойылды. Осы тұста заң шығарушы орган да атқарушылық қызметтен арылды. Тәуелсіз болды. Бұрынғы әдеттерінен арыла қоймағандар бұл жағдайды жақтырмаса да болашақта мәселені көпшілік жақсы түсінетініне сенемін. Уақыт өте келе Түркия Ұлы Ұлттық Мәжілісінің күші де, оған деген құрмет те арта түседі деген пікірдемін.
– Көп рахмет.
Әңгімелескен
Амангелді ҚҰРМЕТ,
«Egemen Qazaqstan»