Руханият • 03 Қазан, 2019

Құмырсқаның көйлегі немесе рухани һәм имани жаңғыру

700 рет
көрсетілді
9 мин
оқу үшін

Бірде ауылдан қалаға келген бір кейуана қатарынан самсаған дүниелік заттарды қария көзімен барлап шығып: «Мына құмырсқаша құжынаған базарда құмырсқаның көйлегі ғана жоқ екен. Одан басқаның бәрі бар» деген екен.

Құмырсқаның көйлегі немесе рухани һәм имани жаңғыру

Расында, Құдайға сансыз шүкір, басымызда тоқшылық дәурен. Нені қалайсың, не кием, не жейін демейсің, таңдауға қарай түр-түрімен жанға керектінің бәрі бар. Бірақ өмірді кездемемен өлшеп, адамды топшылай алмаймыз. Десек те, осынша қаптаған дүниенің ортасында адамдардың қабақтары қатулы, жүздері жабырқаулы. Сонда жүректері нені аңсайды, нені қорек етуде, жыртығын немен жамап жүр? Жалпы, баршылық адамзатқа не беруде, білеміз бе?

Өрісімізде еркін өрісте­ге­ні­мізге отыз жыл өтті, нендей жетістіктеріміз бар? Аллаға шү­кір, жеткен жерімізден тап­қан табыстарымыз әлбетте бар­шы­лық. Алайда, көзге шоқтай басылатын бір ғана жайт – халықтың рухани деңгейі. Бір адамға бақандай отыз жыл – кешегі күнін бүгінімен барынша салыстырып, ара-жігін анық­тайтын уақыт. Өз-өзін қай жағынан болсын дамытып, отыз­ға келген ұрпағына өзін дәлел­дейтін әжептәуір мерзім.

Қазір кімді болсын, нені болсын, іздеген дүниеңді әлеуметтік желі­ден табасың. Тек, оның пайда­сынан зияны көбірек. Бір қызығы, желіге байланған жыл­қы­лардай, қолдары сәл қалт етсе, кез келген отбасы тайлы-тұя­ғы­мен ұялы телефонға шұқ­шиып, алтын уақыттарын сарп етеді. Тіпті бірін бірі аңдыған мысық пен тышқанның алаңындай. Туыс-туған, көрші-қолаң, жек­жат-жұ­ра­ғат, абысын-ажын, қайын-бал­­дыз, таныс-біліс, сыныптас-топ­тас, құрбы-құрдас, басшы-қосшы, әнші-күйші, биші-жыр­шы, сыншы-мінші, тағысын тағы­лардың жиырма төрт сағаттық ғұмыры зерт­те­ле­тін жер. Өзінше сараптама беретін жаппай талдау орталығы. Ең сорақысы, жырқыл мен тыр­қыл­дың, ғайбат пен күнәнің ота­ны. Ал ондағы пікірлер ақ ит пен көк иттің майданы. Тіптен қынжылтатыны, өмір­лік бақытын отбасынан емес, ғалам­тордан іздейді. Отбасыда бір бірімен шүйір­келесіп сөйлесу, құпия сыр­ласу, әңгіме, сұхбаттасу жоқ­тың қасы болды. Мұхаммед (с.ғ.с) пайғамбарымыздың жолын жолдаған кезіндегі ата-бабаларымыз өз әулетіне аса мән беріп, жыр айтысып, келешекті болжап, өткенін бүтіндеу үшін, бір-бірінің жүзін көруге, қабағын тануға дөңгелене малдас құрушы еді. Ал бүгінгі біздер жеке-жеке, өз беттері, дара ой, құпияда. Сол құпия қапияда қалдыруда. Міне, халықтың өз бетімен өрбіген же­тіс­тік деңгейі. Сонда отыз жыл­да оңалмасақ, елу жылда қа­лай жаңарамыз?

Көп түкірсе көл демекші, елі­­­­­міз­­­дегі мешіт имамдары мен иман­­­ды азаматтар бір жеңнен қол, бір жағадан бас шығаруда. Жағ­дай­сызға сая жасап, көп ба­лаға бас­пана тұрғызып, әл-ауқа­­тына көмек, киер киімі мен ішер асына дейін тасып бе­ріп жатыр. Қалай ой­лайсыздар, осы тоқшылық адамдарды жалқауландырған жоқ па? Ең болмаса, өзіне өмір берген Алла тағалаға сол өмірін сеніп тап­­сырып, күніне бес рет иіліп намаз оқуды, шүкіршілік етуді әлде­­қандай зор бейнет көретін тә­різ­ді. Халықтың санасы рухани жаң­­ғыруды неліктен қабылдамай келеді?

Қазақтың ұлы Төле биі үш ақыл­ды өсиет етті. Соның бірі – тапқан дүниеңмен мақтанбау. Бұл өз дәуіріндегі бір батырдың алтын пышағын жұртқа мақтана көрсеткенде айтқаны. Десек те, бүгінде бәрінің қолы майлы емес. Әрине, бай қуатты болу немесе жұрттан озу шарт емес. Бірақ арамызда бүгінге дейін мына заманауи өркениетті көрмеген жандар баршылық. Қымбат көйлек демейін, пұл шүберектің түсін көрмей, оның иісін сезбей-ақ таза ауа мен жазира даланың алақа­нын­да қаннен-қаперсіз түтінін түтетіп отырған отбасылар бар. Ал олардың рухани тазалықтағы келе­лі өсім­тал ұрпағының кө­кейін­де не бар, кім біледі?

Қазір ән-сәнімен дүние табу­шы­­лардың қай-қайсысы болмасын, мінген көлігін, сыйға алған гүлін, сатып алған шүберегін ел алдына шығарып: «Менің тапқан дүнием, жеткен шыңым осы» деп, әлеуметтік желіні ұршықша иіріп отыр. Біреудің жиған дүниесіне жаман­дық тілеуден сақтасын. Алайда, бұл істерін кімдер көруде, ол басқа­ларға үлгі ме, әлде күлкі ме? Ол біреуге қуаныш па, әлде қайғы ма? Бұдан кімнің көңілі тасы­ды, кімнің жүрегі жасыды? Осы жағын неге ойламайды? Мұн­дайды тұрмысы төмен отбасы­лар да істегісі келеді. Оларға Алла бермеді, мүмкін сынағы болар, мүмкіндігі жоқ шығар. Біле біл­сеңіздер, бұдан жүректерге пәс­тік ұялауда, қызғаныш пен көре­алмаушылық туындап, тағ­дыр­лар толқуда. «Менің де ән айтқым келеді», «Менің де қызым қымбат көйлек кисе екен» немесе «Менің де ұлым көлікті болсын» деген ойлар шарықтап, шаңырақтарда ойран салуда. Яғни әйелі күйеуінің, күйеуі болса әйелінің кемістіктерін бірінің бетіне бірі басып, Алла алдында құнсыз қалып кететін қадірсіз дүниеге еліктеуден өз бере­кет­терін өздері алып, отбасының шырқын бұзып, жамандыққа бет алуда. Мүмкін кінәрат әр адамның өзінде шығар. Дегенмен, таяқтың екі ұшы бар емес пе, осындай жағдайларға себепкер болу негізінде кімге жақсы? Бәлен мыңға шашын таратып, бет жүзін әсемдету мәңгіліктің сұлулығына жатпайды. Кезінде айнаға қарап, өзінің сән-салтанатына масаттанып, мақтанып отырған әйгілі Харун Рашидке перденің артына жасырынған қызметшісі «Сіздің осы сұлулығыңыз мәңгілікке сақталса ғой» дегені бар. Енде­ше, ешбір жанның көңіліне көлеңке болмаған жөн. Бұған дін шари­­ға­ты немесе үлкен даналық қажет емес. Жүректегі уыстай иман, Құдай берген сәл сана болса жеткілікті. Осы тұрғыдағы паш етілген мақтан істер Құдай дүние бергенімен, ақылдан кемдеу еткенді көрсетеді. Сонша жеңіл жолмен келген дүние сонша жеңіл­дікпен тарап, не тұқымына, не өзіне пайда бермейтіні тарих­тан айқын. Дүниесін мақ­тан ету, онымен елдің алдын­да даралану – мейірсіздік, қадір­сіздік, мәдениетсіздік. Шари­ғат шартында бұған тыйым бар. Мұхаммед (с.ғ.с) пай­ғам­барымыз қызыл сары киім киюді және тәкап­пар­лықпен елден оқшауланып, өзін көп­­ші­ліктен артық санауды шайтан істері екендігін меңзеген. Хал­қы­мыздың «Жаман жегенін айтады» дегендей, имам Ғазали (р.ғ) «Адам ішкен-жегенімен мақтанса, ол адамның құны сол тағамнан шығатын нәрсеге тең» дегені бар. Мүмкін осындай еліктеу, адами қасиеттің жоғалуы, шынайы жүректердің қараюы, түкке дарымай қадірсіз болуы, басына қайғы-қасірет алып келуі, құнсыз дүниенің шарықтап кетуі қиямет белгі­ле­рі­нен болар. Десек те, мақтану жаман қылық. Өйткені қазіргі заманда адамды елдің алдына шығаратын бір ауыз ән мен бір беттегі сән болып қалды. Себебі тұқымнан тұқымға емес, көше кезген адамның таққа шығуы, елдің көзі үшін жымия суретке түсу, бай байға, су сайға дегендей, табиғаттың бұзылып, көрінген жерден су шығып, көрін­ген жерді ну басып, кешегі жаяу адамның бүгінде сәлем бермей қалуы қиямет белгілерінен деп түсіндіріледі.

Дінтанушы ретінде мектеп­тер­ге жиі барып, ұжым қыз­мет­кер­лері, оқушылармен кездесіп тұрамын. Бір кездесуде «Бұл мектептің ішінде бір әулие бар» дегенімде, баршасы оның кім екендігіне ойланып, әркім өзін топшылап, ақырында таппады. Ол дара қасиетті адам – оны ешкім елемейді, еңбегін баға­ламайды, оған басшылар ұрсып, оқушылар менсінбей қарайды. Киімі қарапайым, жүзі игі, қабағында кірбің, жұмысы адал абзал жан. Оның әлеуметтік желісі жоқ, балаларында бастырмалы ең арзан ұялы телефон. Ол осы мектепте еңбек ететін ана­лар...

 Нұрлан қажы БАЙЖІГІТҰЛЫ,

дінтанушы, имам

 АЛМАТЫ