Тарих • 03 Ақпан, 2020

Таңбалы тас – тарихтың бір куәлігі

3488 рет
көрсетілді
9 мин
оқу үшін

Қазақтың ұлы шежірешісі көреген көзді, қара сөзді ғұламасы Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы «Бетпақ шөлінде Нұра деген жер бар еді. Сонда тасқа басылған таңбалар бар. Үш жүздің баласы арасында қазақтың таңбаларына қатысты талас болса сол тастан барып қарасады. Алаша ханның жарлығымен басылған таңба деседі» деген екен. «Тарихтың нағыз кейіпкері – адамдар» дейді ойшылдар.

Таңбалы тас – тарихтың бір куәлігі

Тарих – адамзат баласының шынайы жылнамасы, шежіресі, пайда бол­ғаннан бастап, бүгінге дейінгі өмір ара­лы­ғы, тірлігі мен мақсат-мұраты десек болады. Таңбалы тас – бірлігіміз бен ынты­ма­ғымыздың, бүтіндігіміз бен мақсат-мүд­деміздің қара шаңырағы, мемлекет негі­зінің алтын әліппесі. Ғылымымыз бен мәдениеті­міздің қайнар бұлағы, қайнаған қазаны дер едім. Көрнекті ғалым Әлкей Марғұ­ланның жазба шежірелерінде «Қа­зақ сахарасындағы мәдениеттің бір жа­рық түрі – тарихи дәуірлерде осы араны қоныстап келген тайпалардың тас бе­ті­не жазып қалдырған белгілері» деген сөйлем бар. Әлкей бабамыздың пікірінше таң­балы тасты алғаш зерттеген ғалым А.И.Шренк: «Таңбалы тастың» зор атаққа ие болуының себебі, бұл жерде қазақтар ұлы мереке жасап, (ұлы жиын десек те бола­ды) ұран шақырып, бір ел болып қосыл­ған жері дейді. Сондықтан бұл тас­ты көп ғалымдар «тарихтың зор куәлігі» деп ата­ған» депті.

1970 жылдары Ұлы жазушы Ілияс Есен­берлин осы Таңбалы тасқа оның та­ри­­хын, табиғатын, өсімдіктері мен жан­уар­­лар дүниесін, жер қыртысын, ойы мен қырын зерттеп, зерделеу үшін бір­не­­ше рет келген екен. Осы зерттеулері ар­қылы «Көшпенділер» трилогиясының «Алмас қылыш» атты бөлімін жазуына септігі тиген. Әбілқайырдан бөліне көш­кен Керей мен Жәнібек хандар ХV ға­сырдың ортасында «Таңбалы таста» хан кеңесін шақырып барлығы келешекте үш жүзге бөлініп бір ханға бағынуды ма­құл­да­сыпты. Бірақ бұл үш жүзге бөліну мәсе­ле­сі біржола шешілмейді. Арада талай тол­қу­лар болады. Осы мәжілістен кейін арада алпыс жыл өткенде Қасымханның баласы Хақ­назар ханның кезінде бүкіл қазақ рулары бір бітімге келеді. Үш жүз боп, үш орда тікті. Ал ол жолы күрделі бір мәселе ше­шіл­ді. Халық ақсақалы Асан қайғы әр ру­дың белгісі етіп таңба үлестірді, деп жаз­ды Ілияс Есенберлин.

«Таңбалы тасқа» назар аудар­ған­дар­дың ішін­­де ға­лымдар ака­демик Қаныш Сәт­баевтың атына ерекше назар ауда­ра­ды. «Жезқазған ауданының көне ескерт­кіштері» деген 1941 жылы жазған мақа­ла­сында Қ.Сәтбаев аңыздарға сүйеніп қа­зақтың қазақ болған, ту тіккен жері таң­ба­лы тас өңірі, деп атап көрсетеді. Белгілі ғалым Ж.Артықбаев болса: қазіргі күнге дейін шежіре білетін ақсақалдар таңбалы тас­ты Қаныш Сәтбаев жазған мазмұнда айт­ып келеді. Олардың айтуына қарағанда Алтын Орда ыдырап, оның құрамындағы елдер сергелдеңде жүргенде алты алаш тобына кіретін елдер осы Таңбалы Нұрада бас қосып өздерінің жеке мемлекет болатынын жария еткен. Қазақтың «Таңбалы тасты» түп тамырдағы Алаша хан атымен байланыстыруда да осы себепті деп ойлай­мыз», дейді.

Бұл таңбалы тас бірнеше мәрте тұғыр­лан­­ды, одан көзден таса етіп жоғалтып ал­дық. Соңғы мәрте Қызылорда облы­сы­ның Сырдария ауданына жол тартқан едік. Кейін таңбалы тастың бір бөлігін алып кеткен азамат түрлі жағдайларға ұшы­рап, ақырында ауыл қарияларының айтқан ақыл кеңестерімен тасты қайта өз орнына әкеліп, астын ақ кірпіштен өріп тұғыр жасап орнатыпты. Осы жаңа жайға орна­ластырарда әлгі ескі тұғырдан шыны ыдыс шығыпты, ішінде бүктелген қағазға «Біз тасты қайтып орнына әкеліп қойдық» деп он екі адам қол қойып, жазу жазып қал­­дырыпты. «Қайтқан заттың қайыры бар» дейді дана халқымыз.

Таңбалы Нұра өңіріндегі жер атаулары:

Нұра – Бетпақ даланың шөліндегі таң­ба­лы тас жатқан аймақ; Сәкеннің соры – мемлекет және қоғам қайраткері Сәкен Сей­фуллин Колчактың түрмесінен қашып қуғын­да жүргенде Қарағанды, Жезқазған, Арқа өңірінен Қаратау асып, Түркістанға бара жатқанда кешіп кесіп өткен үлкен сор; Жыра – екі беткейлі ені үлкен арық. Күз, көктемгі жауын, қардың суы ағып, сор­ға құйылып жатады; Нұраның қара тұзы – Таңбалы тастан 1 шақырымдай жер­де ұзына бойы 2-2,5 шақырымнан асатын тұзды алқабы; Шеңгелді – Таңбалы Нұраның шығыс бүйірінде орналасқан шал­шық сулы, суы борсыған, жазы шыбын-шіркейлі, қорымдар мен қабірлері жат­қан өңір. Ертеректе көшпенділердің қо­ныс­танатын жазғы жайлауы болған екен; Таңбалының тұзы – Таңбалы жыра­ның Теріскей жағында көлденеңі 13 шақы­рым, ұзындығы 25 шақырым келетін, Оң­түс­тіктен терістікке қарай созылып жат­­қан тұзды алап; Шұбар теңіз – табаны Таң­ба­лы­ның шығыс-теріскей бетіндегі Шұбар теңізінің табаны; Қарақойын-Сәмен көлі – Таң­балының шығысындағы көлтабанның орны; Жабыкөл, Саумалкөл, Ақжайқын, Ащыкөл, Құмкөл, Телікөлдері Шу мен Сарысу өзендерінен нәр алып, кезінде суы тасып Сырға құйылған екен. Бүгінде Сары­судың суы қаңсып Таңбалыға жете алмай жатыр. Әйтпесе кезінде бұл өңір аң-құсы, балығы жыртылып айырылатын берекелі өңір болған екен; Таңбалы, Уыт, Шеңгелді, Кендерлі бұлақтары – суы мол, арнасынан суы тасып, жайыла ағып жататын сүтті бұлақтар болған; Бұлдырықты бұ­лағы – бұлдырық деген құстың жаз, көк­тем, күз мекеніне айналған жасыл желегі жайқалған жайлау болған; Қабақ – ұзы­на бойы созылып жатқан үсті қабақ, асты жайыла жермен бітісіп кеткен жыралы құм жақпарлары; Қорым – бұл өңірде бая­лыш пен жыңғылдың құмымен аралас­ты­рып қат-қабаттап өрілген бейіттер; Шөптері – баялыш, саған, раң, ебелек, қара жусан, қамыс, шеңгел, сексеуіл, май­да жабыс­па шөп; «Еңкей, «Инкай», Қабақ Құлақ, Құлан жолақ, Құлан қызыл-атау­ла­­рына келсек, Бес құлан оқиғасында ай­­тылған жылқыға, ханның ызғарлы қыр­­ғынынан аман қалған бес құланның тағ­­дырына орай аталып қалған жер екен. Бү­­гінде осы атаулардың атымен өндіріс ор­ын­дары аталады.

Халқымыз айтып жүрген «Бес құлан» хи­кая­сында, қазақ ертегілерінде жиі айты­­­латындай Жошының, Алаша хан­ның жақсы көретін баласын құланның ай­ғы­ры теуіп өлтіріпті. Баланың кегін қай­тармақ болған хан құландардың бірін қал­дырмай қыруды бұйырып, кімде-кім осы бұйрықты жылдам әрі тиянақты орындаса соған көп қазына мен қызын бер­мек­ке уәде етіп, жар салады. Домбауыл деген батыр өзінің Еңкей, Қабаққұлақ деген жүйрік тұлпарларының бірін мініп, бірін жетекке алып құландарды қырып шы­ғады. Соңында бес құлан қалады. Ақы­рында олар Шу өзенінен өтіп құмға қаша­ды. Бұрын «томар өткел» десе кейін «Бес құланның өткелі» дейді. Артынан қуып құмға жеткен батырдың екі аты да зорығып өледі. Ол жерді «Еңкей», «Қабанқұлақ» деп атайды. Жабықкөлден су ішіп естерін жинап, Жабықкөлдің Теріскей батысындағы қырдың үстінде жатады. Оқ тиіп жарасынан аққан қаны тамған жерді «Құлан қызыл» дейді. Шу өзе­ні арнасынан өткен жердегі сор басқан төбені «Құлан жолақ» дейді. Олар осы жер­де тұз жалап, сорға аунап жаралы жерін ем­десе керек. Арқа төсінде «Сымтас», «То­қымтыққан», «Өлкеннің жайлауы», «Мұң­лы құлынның тауы», «Жетіқоңыр», «Ақкеңсе», «Аппақтың тақыры», «Қара­бел», «Асқазан», «Итаяқ», «Еспе», «Мон­тай-Тотай», «Той», «Көкмұрын той» деген жер атаулары кездеседі.

Елбасымыздың «Қазақстанның қа­­сиет­ті жерлерінің мәдени-геогра­фия­­­лық бел­де­уі – неше ғасыр өтсе де біз­ді кез келген ру­хани жұтаңдықтан сақ­­тап, аман алып шы­ға­тын символ­дық қалқанымыз, әрі ұлттық мақта­ны­шы­мы­з­дың қайнар бұлағы. Ол – ұлттық бірегейлік негіздерінің басты эле­­мент­терінің бірі» деген сөзі Созақ да­ла­­сы­ның бойтұмарлары Таңбалы тас пен Ақбикеш кесенесінен бастау алатын көп­теген дала жауһарларына арнап айтыл­ған­дай болады.

 

Мақсат ҚАРҒАБАЙ,

Қазақстан Журналистер одағының мүшесі