Немесе өндіріс өркенділігі төңірегіндегі ойлар
Баяғыда көлденең өтіп бара жатқан бір адам көше бойында атын доғарып, өзі арбасының үстінде ұйықтап жатқан арбакешті көріп “Ау, бұл не жатыс? Босқа уақыт өткізгенше тынымсыз еңбек етіп, ақша таппайсың ба”, депті. Арбакеш болса “Сонда ол ақшаны не істеймін?” деп сұрайды. Анау адам “Ол ақшаға жаңа арба мен тың ат сатып алып, бұрынғыдан да гөрі өнімдірек жұмыс істейтін боласың”, дейді. “Содан соң не істеймін?” деп сұрайды арбакеш тағы да. “Содан соң өзіңе патша сарайындай үй салып аласың”, деп жауап береді жаңағы адам. “Содан кейін не істеймін?”. “Содан кейін шалқайып тұрып жатасың”. Сөйтсе “Сенің ойыңша мен қазір не істеп жатырмын?” деген екен әлгі арбакеш өзіне ақыл үйреткен адамның бетіне қарап тұрып.
Осы бір тәмсіл кейде біздің қазақстандық кәсіпкерлерді көзге елестетеді. Өйткені, олар да жаңағы арбакеш сияқты тіршілігіне жететін қаражатын жинап алып, коттедждерін тұрғызып, автомәшинелерді қос-қосынан сайлап, содан соң бір аяқты бір аяққа салып қойып көсіліп жатқандай көрінеді. Қазақстанның нарықтық қатынастарға көшкеніне едәуір жылдың жүзі болды, осы уақыт ішінде өздерін кәсіпкерлерміз деп атайтын белгілі бір топ та пайда болды. Ресми мәліметтерге жүгінер болсақ, елдегі шағын және орта кәсіпкерлікпен айналысатындардың қатары 1,8 миллион адамға жетіпті. Шағын бір мемлекеттің халқы деуге тұрарлық сан. Жарылқаса түбі осылар жарылқайды деп халық та олардан көп үміт күтті. Өкінішке қарай, дәл қазіргі таңда ол үміт ақталды деп айтуға ауыз бара қоймайды.
Олай дейтініміз, әзірге қазақ бизнесмендерінің басым көпшілігі “ала дорба” арқалаудан, дәлірек айтқанда, алыпсатарлықтан әріге ұзап кете алмай тұр. Қытайдың арзан тауарларын әкеледі де, бағасын 4-5 есеге дейін өсіріп сатып, нәпақасын содан табады. Ал тұрмысқа қажетті өнім өндіріп, ел игілігіне еңбек етіп жатқандар некен-саяқ. Оның да өзіндік “сыры” бар. Біріншіден, сауда-саттықпен айналысу үлкен ақылды, білімді, ол аз десең, тіпті басы артық бейнетті де қажет етпейді. Екіншіден, шикізатты қайдан аламын, мамандарды қайдан табамын деп бас қатырмайды. Үшіншіден, тауарын дорбалап әкеліп сатып жүрген адамға банкротқа ұшырау қаупі деп төнбейді. Жалпы, ауырдың үстімен, жеңілдің астымен жүру әдеті біз үшін ешқашан таңсық болған емес. Сол дәстүр ХХІ ғасырда да қыр соңымыздан қалмай келеді. Қазақ қашаннан етті жақсы көреді, ал сол етті салатын табақты өзгелер жасап береді, қазақ терлеп-тепшіп шәй сораптағанды да ұнатады, шәй ішетін шыны аяқ пен кесені де өзгелер жасап береді. Ең қызығы, бүкіл ғұмыр бойына мал бағумен шұғылданған, тек қана малмен өмір сүрген халық қолдарына еркіндік тиіп, кәсіппен айналысуға мүмкіндік берілген кезде сол малды бағып, өнімдерін ұқсатып, қажетіне жаратуға жарамсыз болып шықты. Сондықтан да бүгінде Қазақстандағы еттің 40 пайызы сырттан тасымалданады, сондықтан да дүкендерде ірімшік пен қаймақ жеткіліксіз, барларының өзі ұнтақ сүттен жасалған және тапшы болғандықтан бағалары да қымбат. Сондықтан да қымыз, шұбат, жент сияқты ұлттық тағамдарды күндіз қолыңа шам алып іздесең таппайсың. Әйтеуір, құртты өзбек ағайындар жеткізіп беріп жақсы болып тұр. Абырой болғанда, (әлде өкінішке қарай ма?..) кешегі кеңестік саясаттың арқасында қазақтың ұлан-байтақ жерлері “тың игеру” деген желеумен жыртылып, сол жерлер бүгінде біздің бауырларымыздың нан тауып жеуіне жарап-ақ тұр. Шынын айтсақ, Кеңес өкіметі осы бір ауыр да ауқымды жұмысты атқарып бермегенде, осыншама жерді өзіміздің ағайындардың игеріп алуы екіталай еді. Сол өзгелер жыртып берген жерге егін өсіре алмай, шаруасы шатқаяқтап қалған бір жігіттің пайда түсетін жерлердің бәрін шетелдіктерге беріп жатыр, егер бізге берсе, өзіміз-ақ бәрін қатырар едік, деп шіренгенін де естігенім бар. Мұндай кезде не айтарсың? Күлесің де қоясың...
Әрине, ел кәсіпкерлерден мүлде ада деп ауызды қу шөппен сүртейін деп отырған ешкім жоқ. Егіншілікпен, мал шаруашылығымен айналысып, жап-жақсы көрсеткіштерге қол жеткізіп, халық мұқтажын өтеуге өз үлестерін қосып жүрген кәсіп иелері баршылық. Бірақ ұлан-байтақ Қазақстан үшін қазіргі барлардың азырақ екенін, оның үстіне олардың тек агроөнеркәсіп саласында ғана жұмыс істейтіндігін мойындауымыз керек. Әңгіменің ашығына көшсек, жаңағы диқандарымыз бен малшыларымыз үшін қажетті құрал-жабдықтарды жасап беретін де кәсіпкер керек-ақ.
Осыдан үш жылдай уақыт бұрын базарда пластмассадан жасалған бұйымдарды сатып тұрған бір әйелдің түсі сұрықсыздау, сырты қолға түрпідей тиетін тұтқыр бір шараны көрсетіп, мынау өзімізде жасалған, бағасы қымбатырақ, бірақ абайсызда жерге түсіріп алсаңыз шытынап жарылып кетеді, ал мынау көрші республикада жасалған, бағасы да арзандау, сапасы да жақсырақ, деп өз тауарлары туралы мағлұмат беріп тұрғанын көргенім бар. Түсіне білген адамға осы бір болмашы жәйттің өзі көп нәрседен хабар беретін сияқты.
Кәсіпкерлер үшін мемлекеттің жасап жатқан жақсылығы ұшан-теңіз. Тексерулерге тыйым салынды, салықтар азайтылды, банкротқа ұшырай жаздаған кезде кейбіреулеріне қаржылай көмек те көрсетілді. Сонда да болса біздің кәсіпкерлеріміз халіміз мүшкіл деп көз жастарын көл қылуларын, жәрдем сұрап алақан жаюларын қояр емес. Автомобиль мен трактор шығару қиын шығар, ал жер жыртатын соқа мен тұқымсепкіш шығарудың қандай қиындығы бар? Миллиондаған гектар жерге егін егіп отырған Қазақстан жаңағы аталған техниканы түгелдей сырттан жеткізеді. Сол үшін қыруар қаражат шығындалады.
Батыстың кейбір дамыған елдерінде, мәселен, Германияда кәсіпкерлік ел экономикасының 80 пайызын құрайтын көрінеді. Ал бізде ол әзірге 20 пайыз шамасында ғана. Егер жеке адам тұрғысынан алар болсақ, дәл осы Батыста бір шаруа 60 мың доллардың өнімін өндіреді екен. Бұл көрсеткіш Қазақстанда әзірге 3 мың доллардың көлемінен аса алмай тұр. Бұл жағдайдың Қазақстан, Беларусь және Ресей арасындағы Кеден одағы толық күшіне енген кезде ел кәсіпкерлері үшін айтарлықтай проблемалар туындатуы мүмкін. Олар қазірдің өзінде біздің өнімдеріміз өтпейді, оның есесіне көрші мемлекеттерден жеткізілген өнімдер қазақстандық рынокты жаулап жатыр деп шу көтеруде. Осындай дауды алғашқылардың бірі болып кондитершілер бастады. Арақ-шарап пен сыра өнімдерін шығарушылар да сасқандарынан бар пәлені жарнаманың жоқтығынан, дәлірек айтқанда, Қазақстанда ішімдікті жарнамалауға тыйым салынғанынан көре бастады. Олардың пайымдауларынша, елдегі бүкіл бұқаралық ақпарат құралдары халықты сыра мен спиртті ішімдіктерді сатып алыңдар деп күндіз-түні үгіттей бастаса, кәсіпкерлік жағдайы бірден жақсарып кететін көрінеді.
Жарнама демекші, теледидарлар беріп жатқан жарнамаларға құлақ түріп байқасаңыз, қазақстандық өнімдерді көп кездестіре бермейсіз. Негізінен “памперстер” және ыдыс-аяқ пен кір жуатын құралдар. Отандық бизнесмендерің арақ-шарапты жарнамалауға рұқсат сұрап әлек болуының да бір сыры осында болса керек. Өйткені, әркім барымен – базар.
Әңгіменің ашығын айту керек, кейде біздің бірқатар кәсіпкерлеріміздің өндіріспен айналысуға қабілетсіздіктеріне ғана емес, сонымен бірге сауатсыздықтарына да жиі-жиі куә болуға тура келеді. Өйткені, өз басым тауардың өтімділігін оның сапасы мен құнынан іздеп жатқан бірде-бір кәсіпкерді кездестірген емеспін. Бәрінің де айтатындары бізге жағдай жасалмайды, біздің өнімдерімізді сатып алмайды, жұмыс істуге кедергі келтіреді деген сол баяғы жаттанды сөз. Егер дүкен атаулының сөрелері қазақстандық тауарларға лықа толып тұрып, халық оларды сатып алмай жатса, кәсіпкерлер өкпесін түсінуге де болар еді. Бірақ, қайда сол тауарлар?..
Бізде, жоғарыда өзіміз айтып өткендей, сауда-саттық пен ресторан бизнесі жақсы дамып тұр. Ресторан қожайындары әйтеуір бір сылтау тауып апта сайын банкет өткізетін қазақ ағайындарға рахмет дейді екен. Өйтпеген күнде көптеген мейрамханаларымыздың (қазақша айтқанда) жабылып қалу қаупі де жоқ емес көрінеді. Өйткені, ана шеті мен мына шеті атшаптырым дәмханаларға бағасының қымбаттығынан халық көп бара бермейді. Оның үстіне қызмет сапасын да кісі қызығарлықтай деп айту қиын. Ал егер бағаға келсек, ол туралы мынадай бір назар аударарлық мысал келтіруге болады. Мәселен, қызыл балықты жұқалап турап он үстелдің әрқайсысына екі жерден қоятын болсаңыз, ол сізге ресторанда кем дегенде 120 мың теңгеге түседі екен. Осындай жиырма тәрелке балық тағамын әзірлеу үшін 6 килодай балық қажет. Егер сол балықты өзіңіз сатып алып үйде әзірлейтін болсаңыз, ол үшін сіз небәрі 12 мың теңге ғана шығындайсыз. Ресторан дегеннің не екенін және олардағы баға жағдайын осыдан-ақ түсіне беруге болады.
Бұл жәйтті біз әншейін көптеген кәсіпкерлеріміздің тек ақша табу үшін ғана жұмыс істейтініне, ақша таба отырып, сонымен қатар, халыққа сапалы қызмет те көрсету керек екендігін ескере бермейтініне мысал ретінде келтіріп отырмыз. Болмаса сауда-саттық пен ресторан бизнесіне тіреліп тұрған ештеңе жоқ, елді өркендететін де олар емес. Қазақстанға керегі – өнеркәсіпті дамыту. Сол үшін Мемлекет басшысының тікелей ұйытқы болуымен индустриялық-инновациялық даму бағдарламасы қабылданып, сол үшін де бәсекеге қабілетті, экспортқа бағдар ұстанған өнімдер шығаратын кәсіпкерлерге мемлекет тарапынан елеулі жеңілдіктер қарастырылып отыр.
Соңғы жылдары өзімізде ештеңе шықпайды, не қажеттің бәрі сырттан тасымалданады деген сөздер жиі естіле бастады. Ал қазақстандық кәсіпкерлер қатары болса ай санап емес, күн санап өсіп келеді. Сондықтан шығар сала-сала бойынша түрлі ассоциациялар пайда болып, олар өз адамдарының мүдделерін де қорғай бастады. Осындайда еске түседі, 2-3 жылдай уақыт бұрын құрылысшылар ассоциациясы басшысының пәтерлер бағасын рыноктың өзі реттейді деп ұялмай-қызармай қарап тұрғанын естігенім бар. Мені осындай жауапты қызметтер атқарып жүрген азаматтардың өтірік айтатыны (әлде сауатсыздығы ма?..) таңқалдырды. Әйтпесе дәл біздің елде бағаны рыноктың реттеп жатпағанын, оларды сол кәсіп түрімен айналысушылардың қалталарынан алып қоя салатынын ол білуге тиіс. Сол себепті де бізде бір тауардың құны қатар тұрған екі дүкенде екі түрлі. Сол себепті де Қазақстандағы пәтерлердің әр шаршы метрінің құны 1 мың доллардан асып кетіп отыр. Ең қымбат деген тұрғын үйдің бір шаршы метрін алып, соған кеткен материалдарды (негізінен қытайлық) және жұмыскерге төленетін (егер ол лайықты төленіп жатса) еңбекақыны есепшотқа қалай қақсаң да оның мың доллардың маңайына да бармайтынын бүгінде екінің бірі біледі. Ол туралы құрылыс саласының мамандары да талай-талай айтып жүр. Міне, бұл да біздегі бизнестің шынайы бет-бейнесін көрсететін мысал. Бәлкім, кәсіпкерлеріміздің өндіріспен шұғылдануға бет бұрмауы осындай оңай жолмен ақша жасауға әдеттеніп алғандықтан да болуы мүмкін. Айтты-айтпады, жеңіл ақша өздігінен келіп құйылып жатса, маңдай терлетіп не керек...
Кәсіпкерлерге айтылып жатқан сөз, жасалып жатқан жағдай аз емес. Бірақ, баяғы жартас – бір жартас, өзгеріп жатқан дүние шамалы. Осындайда бизнеспен айналысушыларға деген көзқарасты өзгерту керек шығар деген ой да көкейге оралады. Мәселен, өнім шығармайтын, негізінен сауда-саттықпен айналысып жеңіл ақша табатындарға (“ресторан бизнесі” мен үй салып қымбатқа сатушыларды да осы санатқа қосу керек) мемлекет салықты көбейтсе. Сонда боса да халыққа пайда келтірмейтін олар, ең болмаса мемлекетке пайда келтірер еді. Ал енді баға өсіп кетеді дегенге келсек, мұның өзі әншейін сөз. Ақша санап үйренбеген біздің ағайындар да соңғы жылдары оңды-солды шашыла берудің орынсыз екенін аздап болса да ұғына бастады. Сондықтан да бұрынғы дүрбелең бүгінде жоқ. Кейбір күмәнді жолмен байыған нувориштер болмаса, табан ақы-маңдай термен “мал тапқандар” әмияндарына ұқыптырақ қарайтын болды. Демек, бағаны өсіру арқылы үнемі ұшпаққа шыға бере алмайтындарын бизнесмендер де түсінді.
Жалпы, бизнесмендерге жақсылық жасау дегенді көпшілік жұрт оң қабылдай қоймайды. Халық алыпсатарлықпен пайда тауып жүрген олардың өзгелерден несі артық деп ойлайды. Осыдан келіп “е-е, бизнесмен дегеніміздің дені шенеуніктер ғой, олар өздеріне өздері жақсылық жасап жатыр ғой” деген сияқты пыш-пыш әңгімелер пайда болады. Шынында да кәсіпкерлер үшін, онда да нақты өнім өндіріп жатқандарға тым жоғары емес пайыздық өсіммен несиелер берілсе, салықтан белгілі бір жеңілдіктер жасалса жетіп жататын тәрізді. Нағыз кәсіпкер одан арғысын өзі-ақ дөңгелетіп әкетуге тиіс.
Сөз жоқ, кәсіпкерлікті ойлағандай дәрежеде өрге бастыру үшін білім мен қабілет қажет. Бізде дәл осы мәселенің ақсап жатқаны баршаға аян. Өйткені, бұл іспен қазақстандықтар бұрын-соңды айналысып көрген емес. Ал білмейтін жердің ой-шұқыры көп. Осындайда “Болашақ” бағдарламасымен шетелдерден оқып келген жастар ойға оралады. Солардың білімдері мен әлеуетін неге пайдаланбасқа? Нарықтық қатынастардың қыр-сырын капиталистік елдерден оқып келген солар үйретпегенде кім үйретеді? Әлде тамыр-таныстықтың арқасында білім алып келген олар елге оралған соң да сол тәсілмен жылы орындар іздей ме? Өйткен күнде олардан ел үшін қандай пайда бар? Оларды оқытуға жұмсаған қаржының қайтарымы қайда? Осы тәріздес сауалдар бүгінде әркімнің де көкейінде жүр. Қалай дегенде де, “Қараңғы қазақ көгіне, өрмелеп шығып күн болам...” дейтін Сұлтанмахмұттардың ел үшін өте қажет болып тұрғаны күмәнсіз.
Тоқсан ауыз сөздің тоқетеріне келгенде бизнес қашан толыққанды біздің іс болады деген сауал бүгінде кім-кімді де мазалайды. Өкінішке қарай, нақты қайтарар жауап әзірге жоқ...
Сейфолла ШАЙЫНҒАЗЫ.