Осы мәселеде туындайтын кейбір сауалдарға жауаптар
Зейнетақы жүйесін жаңғыртудың мақсаты мен ерекшеліктері қандай?
Мақсат – зейнетақы төлемдерінің алдыңғы табысқа және еліміздегі өмір сүру деңгейіне сәйкестігін қамтамасыз ету.
Зейнетақымен қамсыздандыру жүйесінің қаржылық тұрақтылығын қамтамасыз ету (зейнетақы жарналары есебінен қалыптастырылатын ағымдағы табыстар мен резервтердің, сондай-ақ бюджет қаражатының және өзге түсімдердің зейнетақы төлеу бойынша шығыстарға үнемі сәйкес келуі).
Жаңғырту зейнетақымен қамсыздандырудың көп деңгейлі жүйесін сақтай отырып жүзеге асырылады. Қажетті және өзара байланысты өзгерістер базалық деңгейде жүргізілетін болады, ал міндетті деңгейде – ынтымақты, жинақтаушы және ерікті құрамдас бөліктерде жүргізіледі.
Осы мәселеде туындайтын кейбір сауалдарға жауаптар
Зейнетақы жүйесін жаңғыртудың мақсаты мен ерекшеліктері қандай?
Мақсат – зейнетақы төлемдерінің алдыңғы табысқа және еліміздегі өмір сүру деңгейіне сәйкестігін қамтамасыз ету.
Зейнетақымен қамсыздандыру жүйесінің қаржылық тұрақтылығын қамтамасыз ету (зейнетақы жарналары есебінен қалыптастырылатын ағымдағы табыстар мен резервтердің, сондай-ақ бюджет қаражатының және өзге түсімдердің зейнетақы төлеу бойынша шығыстарға үнемі сәйкес келуі).
Жаңғырту зейнетақымен қамсыздандырудың көп деңгейлі жүйесін сақтай отырып жүзеге асырылады. Қажетті және өзара байланысты өзгерістер базалық деңгейде жүргізілетін болады, ал міндетті деңгейде – ынтымақты, жинақтаушы және ерікті құрамдас бөліктерде жүргізіледі.
Алдағы өзгерістер тұрғындар мен зейнеткерлердің қандай топтарына бағытталатын болады?
Зейнетақымен қамсыздандыру мәселелерінің ерекшелігі бүкіл және әрбір адамға қатысты болатындығында: бүгінгі зейнеткерлерді де, зейнетке шығу құқығы үшін әлі еңбек сіңіретіндерге де, әйелдер мен ер кісілерге; жұмыс істейтіндер мен жұмыссыздарға, азаматтық тұрғындар мен әскерилер және т.б. қатысты болады.
Осыған орай, алдағы өзгерістер мемлекет, жұмыс беруші және тікелей азаматтардың арасында қарттық туындаған кезде қажетті қамтамасыз етуге жауапкершілікті бөлуді көздейтін адам мүддесінде жүзеге асырылады.
Бірыңғай жинақтаушы зейнетақы қоры қашан ашылады және жұмыс істей бастайды?
2013 жылғы 3 шілдеден бастап «Қазақстан Республикасында зейнетақымен қамсыздандыру туралы» Қазақстан Республикасының Заңы күшіне енді.
2013 жылғы 31 шілдеде «Мемлекеттік жинақтаушы зейнетақы қоры» АҚ базасында акционерлік қоғам нысанында коммерциялық емес ұйым түрінде «Бірыңғай жинақтаушы зейнетақы қорын құру туралы» Үкіметтің № 747 қаулысы қабылданды.
Қазіргі кезде міндетті зейнетақы жарналары, міндетті кәсіптік зейнетақы жарналары есебінен зейнетақымен қамсыздандыру туралы шарт жасау, өзгерту немесе тоқтату тәртібін қамтитын БЖЗҚ зейнетақы қағидалары әзірленуде және БЖЗҚ мен зейнетақы жинақтары салымшыларының (алушыларының) құқықтары, міндеттері мен жауапкершілігі белгіленеді.
Жеке зейнетақы қорларының салымшыларына олардың қаражатын БЖЗҚ-ға аудару үшін қандай да бір әрекет жасаулары керек пе?
БЖЗҚ зейнетақы жинақтары БЖЗҚ-ға берілген салымшылармен (алушылармен) жасалған барлық зейнетақымен қамсыздандыру шарттары бойынша құқықтық мирасқор болып табылады.
Ұлттық банк БЖЗҚ-ға зейнетақымен қамсыздандыру туралы шарттар бойынша зейнетақы активтерін және жинақтаушы зейнетақы қорларының міндеттемелерін беру қағидаларын әзірледі. Соған сәйкес зейнетақымен қамсыздандыру туралы шарттар бойынша зейнетақы активтерін беру-қабылдау кестесі және жинақтаушы зейнетақы қорларының міндеттемелері бекітіледі және бұл барынша жақын уақытта жүзеге асырылатын болады.
Осы кестені іске асыру үшін зейнетақы активтерін беру және міндеттемелері, оларды орындау мерзімдері мен жауапты тұлғалар жөніндегі іс-шаралар жоспары, сондай-ақ БЖЗҚ-ға жинақтаушы зейнетақы қорлары беретін құжаттар мен ақпарат тізбесі жасалатын болады.
«Қазақстан Республикасында зейнетақымен қамсыздандыру туралы» заң күшіне енген сәттен бастап, яғни биылғы жылдың 3 шілдесінен БЖЗҚ-ға зейнетақымен қамсыздандыру туралы шарттар бойынша зейнетақы активтері мен міндеттемелерді беру аяқталғанға дейін:
1) салымшылардың (алушылардың) жинақтаушы зейнетақы қорларынан сақтандыру компанияларына зейнетақы жинақтарын аудару;
2) салымшылардың (алушылардың) зейнетақы жинақтарын бір жинақтаушы зейнетақы қорынан басқасына ауыстыру тоқтатылады.
Осылайша, міндетті зейнетақы жарналары есебінен жинақтаушы зейнетақы қорларымен зейнетақымен қамсыздандыру туралы шарттары бар салымшыларға БЖЗҚ-мен қосымша шарт жасасу жөнінде қандай да бір әрекет жасау талап етілмейді.
Жеке қорлар қамтамасыз ете алмаған инвестициялық табыстылықтың тиісті деңгейін БЖЗҚ қамтамасыз ете ала ма?
Жинақтаушы зейнетақы қорлары өз активтерін жеткілікті түрде диверсификациялай алмады. Бүгінгі таңда зейнетақы активтерінің 87%-ы Қазақстанда, оның ішінде жартысына жуығы мемлекеттік құнды қағаздарға салған. Шетелдік активтер 9%-ды құрайды. Қолданыстағы нормативтік құқықтық актілер бойынша ЖЗҚ активтерінің кемінде 20%-ы мемлекеттік құнды қағаздарға салынуы керек болатын, ал шетелде активтердің 40%-ына дейін орналастыруға болады. ЖЗҚ тым сақтыққа барып, мемлекеттік құнды қағаздардағы жинақтарды Қазақстанның ішінде ғана инвестициялады. Тәуекелдің аз екені түсінікті, соған сәйкес табыстылығы да төмен.
Осыған байланысты зейнетақы активтерінің инвестициялық табыстылығын арттыру үшін мыналар іске асырылды.
Бірінші. Инвестициялық стратегияға сәйкес келетін мемлекетіне, активтердің класы мен валютасына қарай БЖЗҚ түрлі портфельдерін қалыптастыру бойынша ҚР Президентінің жанындағы зейнетақы активтерін басқару жөніндегі кеңесті белгілеу шаралары қабылданатын болады.
Екінші. Ішкі, сыртқы инвестициялық портфельді басқарушылары қамтамасыз етуге тиісті зейнетақы активтерінің инвестициялық табыстылығының деңгейін Ұлттық банк айқындайтын болады. Бұл ретте инвестициялық портфельді басқарушы ұйымдар конкурстық негізде сайланады.
Қазір жұмыс істеп тұрған жинақтаушы зейнетақы қорлары (ЖЗҚ) не істейді?
Қазіргі ЖЗҚ-лар:
- тиісті лицензиясы болған жағдайда зейнетақы активтерін басқару жөніндегі тендерлерге қатысуға құқығы бар (құнды қағаздар нарығы туралы қолданыстағы заңнама шеңберінде) инвестициялық қызметті жүзеге асыратын компания, не
- азаматтардың ерікті зейнетақы жарналарын тартатын ерікті жинақтаушы зейнетақы қор болып қайта құрылуы мүмкін.
Үшінші жол – бұл Қордың жабылуы.
Жинақтаушы зейнетақы қорларынан Бірыңғай жинақтаушы зейнетақы қорына беру кезінде салымшылардың зейнетақы жинақтарының сақталуы қамтамасыз етіле ме?
Салымшылардың зейнетақы жинақтары БЖЗҚ-ға толық көлемде аударылады. Сондай-ақ әрбір салымшы ЖЗҚ хабардар етіп отырған зейнетақы жинақтарының көлеміне сәйкес өз зейнетақы жарналары мен инвестициялық табыстарының сомасы туралы ақпаратты ала алады.
Бірыңғай жинақтаушы зейнетақы қоры зейнетақы жинақтары Бірыңғай жинақтаушы зейнетақы қорына берілген салымшылармен (алушылармен) жасалған барлық зейнетақымен қамсыздандыру шарттары бойынша құқықтық мирасқор болып табылады.
Жеке ЖЗҚ-дан БЖЗҚ-ға зейнетақы активтерін беру тәртібі жақын уақытта заңнамалық тұрғыдан регламенттеліп, жүзеге асырылады.
Міндетті зейнетақы жарналары, міндетті кәсіптік зейнетақы жарналары бойынша мемлекеттің зейнетақы жинақтарының сақталуы жөніндегі кепілдік сақталатын болады.
Бірыңғай жинақтаушы зейнетақы қорын құру салымшылардың зейнетақы жинақтарын бюджетке аударудың (мемлекеттің меншігіне алу) басы болып жүрмей ме?
Бюджетке зейнетақы жинақтарын беру (мемлекеттің иелігіне беру) азаматтардың өз жинақтарына меншікті құқығынан айырылуы дегенді білдіреді.
Мұндай шаралар 2008-2010 жылдары (әлемдік қаржылық дағдарыстың шиеленіскен кезі) бірқатар елдерде бюджеттік тапшылықты жою үшін қабылданған болатын. Мысалы, Аргентина және Венгрияда ЖЗҚ зейнетақы активтері толық мемлекет меншігіне өткен, ал Шығыс Еуропа және Балтық жағалауы елдерінде міндетті зейнетақы жарналарының мөлшерлемесі азайтылды. Мемлекеттің иелігіне өткен зейнетақы активтері, сондай-ақ бюджетке салық түрінде түсетін міндетті зейнетақы жарналарының бір бөлігі қосымша зейнетақы бағдарламаларын қаржыландыруға /зейнетақы төлеуге жұмсалды.
Бұлармен салыстырғанда, құрылатын Бірыңғай жинақтаушы зейнетақы қорында салымшылардың (алушылардың) жеке зейнетақы шоттары жүйесі сақталады, онда жұмыс істеп тұрған ЖЗҚ-дан азаматтардың жеке жинақтары толық көлемде аударылады. Сол себепті де, бұл салымшылардың зейнетақы жинақтарын мемлекеттің иелегіне беру дегенді білдірмейді.
Зиянды еңбек жағдайларында жұмыс істейтін адамдар қандай жәрдемақы алады?
Қазақстанның еңбек жағдайлары ерекше жұмыстарда істейтін адамдарды зейнетақымен қамсыздандырудың қолданыстағы жүйесінде:
1) еңбек жағдайлары ерекше зиянды және ерекше ауыр жұмыстарда істейтін адамдарға 9 айлық есептік көрсеткіш және еңбек жағдайлары зиянды және ауыр жұмыстарда істейтін адамдарға 8 айлық есептік көрсеткіш мөлшерінде мемлекеттік арнайы жәрдемақы;
2) белгіленген зейнеткерлік жасқа жеткен кезде ең төменгі күнкөріс деңгейінен 50 пайыз мөлшерінде берілетін базалық зейнетақы төлемі;
3) 63-58 жасқа жеткен және 1998 жылғы 1 қаңтарға еңбек өтілінің болуы кезінде ынтымақты (еңбек) зейнетақы;
4) қызметкерлер жалақысының 10 пайызы мөлшерінде жинақтаушы зейнетақы жүйесіне міндетті зейнетақы жарналарын аударған кезде берілетін жинақтаушы зейнетақы;
5) өз қызметкерлерінің пайдасына өзінің бастамасы бойынша жинақтаушы зейнетақы қорларына жұмыс берушілер төлейтін ерікті кәсіптік жарналардың есебінен берілетін зейнетақы;
6) белгіленген зейнеткерлік жасқа жеткенге дейін жалпы еңбек қабілетін жоғалту жағдайына Мемлекеттік әлеуметтік сақтандыру қорынан төленетін сақтандыру төлемдері;
7) еңбек жарақатынан және кәсіптік аурулар салдарынан еңбек қабілетін жоғалтқан кезде сақтандыру компанияларынан төленетін өмірлік сақтандыру төлемдері қамтылған.
Еңбек жағдайлары зиянды жұмыстарда істейтін адамдарды зейнетақымен қамсыздандыруды ұйымдастырудың әлемдік тәжірибесі не дейді?
Әлемде пайдаланылатын арнайы режімдерді қамтитын зейнетақымен қамсыздандырудың мемлекеттік жүйелері мынадай схемаларға бөлінеді: жекелеген, аралас, бірлескен.
I. Жекелеген жүйелер экономиканың жекелеген салалары қызметкерлерінің, не жұмыспен қамтылған халықтың жекелеген топтарының дербес кәсіптік зейнетақы жүйелерінің жұмыс істеуін көздейді.
Дербес кәсіптік зейнетақы жүйесі саланың немесе кәсіптің ерекше шарттарына икемделген. Осы схемаға жататын қатысушылар міндетті кәсіптік зейнетақы жарналарын дербес кәсіптік зейнетақы схемаларында жүзеге асырады және жалпы схема бойынша міндетті зейнетақы жүйесіне қатыспайды. Аталған жүйелерде зейнетақы төлемдері ынтымақты негізде жүзеге асырылады.
II. Аралас зейнетақы жүйелері жұмыспен қамтылған халықтың жекелеген топтары үшін арнайы ережелерді қамтитын жалпыға ортақ ұлттық мемлекеттік зейнетақы жүйесін білдіреді.
Қызметкерлер міндетті зейнетақы жарналарын жалпыұлттық зейнетақы жүйесінде жүзеге асырады, онда жарналардың мөлшерлемесі еңбек жағдайларына қарай сараланады. Еңбек жағдайлары қалыпты жұмыста істейтін қызметкерлердің жарналар мөлшерлемесіне қарағанда еңбек жағдайлары зиянды жұмыста істейтін қызметкерлердің жарна мөлшерлемесі жоғары, бұл оларға зейнеткерлікке ерте шығуға мүмкіндік береді. Зейнетақы төлемдері ынтымақты негізде жүзеге асырылады.
III. Бірлескен зейнетақы жүйелері жалпыға ортақ ұлттық зейнетақы жүйесін білдіреді, мұнда жұмыскерлердің жекелеген санаттары жүйеге теңдей қатысқан жағдайда зейнеткерлікке ерте шығу құқықтарына ие болуы мүмкін.
Жарна мөлшерлемесі жүйеге қатысушылардың барлығы үшін бірдей. Мемлекеттік зейнетақы жүйесін қаржыландыру зейнетақы жарналарының немесе жалпы салықтардың есебінен жүзеге асырылады.
Ерікті кәсіптік зейнетақы жарналарынан міндетті жарналарға өту жұмыс берушілер өнімінің өзіндік құнына әсері қалай болады?
Қолданыстағы заңнамада ерікті кәсіптік зейнетақы жарналарын жүзеге асыратын жұмыс берушілер салық жеңілдігіне ие. Салық кодексінің 110-бабы 3-тармағына сәйкес салық төлеушілердің зейнетақымен қамсыздандыру туралы шарттар бойынша ерікті кәсіптік зейнетақы жарналары есебінен төлеген ерікті кәсіптік зейнетақы жарналары зейнетақымен қамсыздандыру туралы заңнамада белгіленген шектерде ұстап қалуға жатады.
Ұсынылып отырған өзгерістерде аталған нормалар сақталады, бұл жұмыс берушіге жүктеменің көбеюіне алып келмеуге және өнімнің өзіндік құнына әсер етпеуге тиіс.
Міндетті кәсіптік зейнетақы жарналарына өту және оларды төлеу тетігі қандай?
«Қазақстан Республикасында зейнетақымен қамсыздандыру туралы» Қазақстан Республикасының Заңында бұрынғы міндетті зейнетақы жарналары сақталған жағдайда, жұмыс беруші есебінен 5 пайыз мөлшерінде міндетті кәсіптік зейнетақы жарналарын 2014 жылғы 1 қаңтардан бастап енгізу көзделген. Бұл олардың жүйеге үздіксіз қатысқаны (30 жылдан кем емес) және жүйелі түрде аударғаны (жылына 12 рет) кезінде зейнеткерлікке ерте шығуы үшін жеткілікті зейнетақы жинақтарына мүмкіндік береді.
Жаңа жүйе еңбек жағдайлары зиянды өндірістерде жұмыс істейтін қызметкерлерге ғана қолданылатын болады. Өндіріс түрлерінің тізбесін және зиянды өндірістерде жұмыс істейтін қызметкерлер кәсіптерінің тізімін Үкімет бекітеді және мерзім сайын қайта қаралып отырады.
Ұсынылып отырған қайта құрулардың нәтижесінде жұмыс берушіге де жүктеме азаяды, өйткені кәсіптік зейнетақы жарналарына төленетін сома салық төлемдерін жүзеге асырған кезде шегерімге жатқызылады.
Бірақ жұмыс берушілердің міндетті кәсіптік зейнетақы жарналарына жұмсайтын шығындары ахуалына байланысты еңбек жағдайлары олардың жақсаруын ынталандырып отырады.
Әйелдердің зейнеткерлік жасын арттыруды қай жылдан бастап жүзеге асыру жоспарлануда? Әйелдердің зейнетақы жасын арттыру бір мезгілде немесе кезең-кезеңмен жүргізіле ме?
Зейнеткерлік жасты арттыру «Қазақстан Республикасында зейнетақымен қамсыздандыру туралы» Қазақстан Республикасы Заңының 11-бабының 1-тармағына сәйкес кезең-кезеңмен, 2018 жылғы 1 қаңтардан бастап жыл сайын 6 айдан қоса отырып 10 жыл ішінде жүзеге асырылады.
Зейнеткерлік жасты біріздендіруде ең алдымен, ауылды жерлерде тұратын әйелдерге қиындау болады. Ауылдағы әйелдердің жай-күйі не болмақ? Олар зейнетке шығар алдында жинақтаушы зейнетақы жүйесімен қалай қамтылады?
Қолданыстағы заңнамада әйелдердің еңбек өтіліне жұмыс істемейтін ананың жас балаларды бағып-күткен, бірақ әрбір бала 3 жасқа толған уақыттан аспайтын жалпы жиынтығы 12 жыл шегіндегі уақыт ескеріледі. Осы норма ұсынылып отырған заң жобасында да сақталған.
Осыған байланысты ауылда тұратын, жұмыс істемейтін және жинақтаушы зейнетақы жүйесінің қатысушысы болып табылмайтын әйелдер зейнеткерлікке шығар кезде ең төмен мөлшері 12 жыл еңбек өтілін құрайтын еңбек зейнетақысын, сондай-ақ базалық зейнетақы алуы мүмкін.
Статистика деректеріне сәйкес Қазақстанда әйелдердің зейнетақы жинақтарының орташа мөлшері ерлерге қарағанда 25 % төмен. Әйелдердің зейнетақы жинақтары мөлшерінің артта қалуының сыры неде?
Ынтымақты жүйенің аяқталып қалуына байланысты Қазақстанның жинақтаушы зейнетақы жүйесінің ел азаматтарын зейнетақымен қамсыздандыруда рөлі маңызды болады.
Бүгінгі күні жеке зейнетақы шоттарының жалпы санынан әйелдердің үлесіне 3,8 млн. теңге немесе 45 % келеді.
Әйелдердің зейнетақы жинақтарының артта қалуының екі себебі бар, олар:
1) жинақтауышы зейнетақы жүйесіне қатысудың кәсіптік өтілінің аздығы;
2) жыныстық белгілері бойынша еңбектегі жалақыдағы айырмашылық.
Соңғы 5 жылда экономика бойынша әйелдердің орташа айлық жалақы мөлшері ерлердің орташа айлық жалақы мөлшерінің 66-дан 68 %-ын құрайды.
Бала күтімі бойынша демалыста жүрген әйелдердің зейнетақы шотына аударылатын қосымша міндетті аударымдар қалай жүзеге асады?
Зейнетақы жарналарының үздіксіз жүзеге асырылуын және зейнетақы жинақтарының мөлшері көбеюін қамтамасыз ету үшін 2014 жылғы 1 қаңтардан бастап бала күтімі бойынша демалыста жүрген әйелдердің қосымша міндетті зейнетақы жарналарын субсидиялау енгізіледі.
Осы мақсаттарға 2014-2016 жылдарға арналған республикалық бюджет жобасында 2014 жылға – 8,8 млрд. теңге, 2015 жылға – 10,1 млрд. теңге, 2016 жылға 11,7 млрд. теңге көзделген.
Әлеуметтік төлемдерді алушылардың пайдасына міндетті зейнетақы жарналарын субсидиялау мөлшері әлеуметтік аударымдарды есептеу объектісі ретінде ескерілген табыстан 10 % міндетті зейнетақы жарналары мен әлеуметтік төлемдерден нақты ұсталатын міндетті зейнетақы жарналарының айырмасын құрайды.
Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің мәліметтері бойынша әзірленді.