Экономика • 10 Қараша, 2020

Ислам банктерінің дамуына не кедергі?

242 рет
көрсетілді
4 мин
оқу үшін

Қазан айындағы жағдайға сәйкес, Қазақстанда екі Ислам банкі жұмыс істейді. Қыркүйектің соңына қа­рай олардың жиынтық активтері 72,4 млрд теңгені құ­рап, былтырғы ұқсас кезеңмен салыстырғанда 33,2%-ға артты (54,3 млрд теңге). Ranking.kz порталының ақ­паратына сүйенсек, соңғы бес жылда Ислам банк­терінің активтері жылына орта есеппен 14%-ға өсіп жатыр.

Ислам банктерінің дамуына не кедергі?

Елеулі өзгерістерге қа­ра­­мастан еліміздің қаржы сек­торында ислам банкин­гі ак­тив­терінің жалпы үлесі төмен деңгейде, бар болғаны – 0,24 %. Соңғы жылдары көр­сеткіш сәл өзгеріп, 0,15-0,24 % аралығында құбылып жүр.

Бұл ретте «Қазақстанда қаржы секторын дамытудың 2030 жылға дейінгі тұжырым­дамасына» сәйкес, Ислам банк­­тері активтерінің банк сек­торындағы жалпы көле­міндегі үлесі 2020 жылға қарай 3-5%-ды құрауы тиіс еді. Алайда еліміздегі ислам банкингінің дамуы әлі де бастапқы кезеңде екені байқалады. Негізінен осы уақытқа дейін қаржы секторын дамыту тұжырымдамасына сүйенсек, аталған сегменттің жұмысы жолға қойылу керек болатын.

Қазақстанда исламдық қаржы­ландырудың дамуын тежейтін бірнеше факторды айтуға болады.

Біріншіден, бұл қаржылық сауаттылықтың төмендігі және халық пен бизнестің ислам қаржысы саласындағы ақпараттан хабарсыз болуы­мен байланысты. Ислам­дық қаржыландыру қағидат­тарына сәйкес келетін өнім­дерге сұра­нысты арттыру үшін марке­тингтік жұмысты жандандыру қажет. Бұл орай­да еліміздегі жұмыс істеп тұрған ислам банк­тері, ке­рісінше онсыз да мар­кетинг пен жарнамаға ар­нал­­ған төмен шығыстарды қыс­қартып отыр. 2019 жылдың қорытындысы бойынша Al Hilal Ислам банкінің сег­менттегі шығыстары 93,1%-ға төмен­деп, 7,8 млн тең­гені немесе операциялық шы­ғыс­тардың 0,3%-ын құра­ды. Сонымен қатар Заман-Банк Ислам банкі маркетингтік шығындарды 93,2%-ға немесе 1,6 млн тең­геге дейін қысқартты, бұл да банктің операциялық шы­ғын­дарын­дағы жалпы сомасының 0,3%-ын көрсетті.

Екі банктің жиынтығында былтыр өз өнімдерін ілгері­летуге, сондай-ақ тұтастай жарнамаға барлығы 9,4 млн теңге жұмсалды. Бұл өте төмен көрсеткіш саналады. Салыстырмалы түрде айтсақ, еліміздің үш ірі банкі 2019 жылы жарнама мен маркетингке 8,2 млрд теңге немесе операциялық шығындардың 3,4%-ын жұмсады.

Екіншіден, халықтың тиіс­ті ақпараттан хабарсыз болуы ислам банктерінің қызметіне белгілі бір сенімсіздік туды­ра­ды. Сондай-ақ мемлекет тарапынан ислам қар­жы инс­титуттарының депозит­теріне кепілдік берілмейді. Демек, Al Hilal Ислам банкі мен Заман-Банк еліміздегі депозиттерге міндетті кепілдік беру жүйесіне кірмейтін қар­жы институттары.

Бұған қоса исламдық қар­жыландыру саласындағы проблемаларға білікті маман­дардың тапшылығы, сондай-ақ ислам банктері қызметінің тар бағыттылығын жатқызуға болады. Өйткені екі қаржы ұйымның қызметі кор­по­ративтік клиенттерге қызмет көрсетуге ба­ғытталған. Осы жылдың 1 қа­занына қарай Қазақстандағы Ислам банк­теріндегі заңды тұлғалардың салымдарының үлесі 89%-ға жетіп, жеке тұлғалардың салымдары 11%-ды құрады. Осы орайда ислам банктері тек бизнесті несиелендіретінін айта кеткен орынды. Тек 2017 жылы Al Hilal банкі ислам ипотекасын іске қосқан еді.

Десе де Қазақстанда ис­лам­­дық қаржыландыруды дамы­тудың айтарлықтай әлеуеті бар. Халықтың 75%-дан астамы өздерін мұсылман деп санайды. Демек, шартты түрде 14 млн адамды құрай­тын мақсатты аудитория бар екенін аңғартады.

Тұтастай алғанда, елдегі ислам банкингінің дамуы халыққа қаржыландырудың қо­сымша мүмкіндіктерін бере­ді және жаңа қаржы қыз­­меттеріне жол ашады. Ис­лам­дық қаржы­лан­дыруды да­мытудағы маңызды мәселе – сек­тордағы нысаналы ауди­то­рия ретінде тек іс жүзін­­дегі мұ­сыл­мандар ғана емес, бар­­лық халықты қарас­тырғаны абзал.