Бұл туралы тіпті ойлаудың өзі қорқынышты сияқты. Жұрттың бәрі Артур Флек құсап мұздатқышқа кіріп кете бермейді. Оған да батыл қадам қажет. Біз кейде жұрттан ұят болады деп жанымыздағы жазылмас жараларды емдеуге өмір бойы қорқып өтеміз. Оның ертеңгі салдары туралы тіпті ойламаймыз. Мәселе, сіздің бүгін алған рухани жарақатыңыз ертеңгі ұрпақтың алдынан үлкен кесел болып көлденең шығатынын ескере бермейсіз.
Бейшара Артур, кейін қанішер Джокер сол кірген мұздатқыштан мәңгілікке шықпауға бекінді. Өйткені оның өмірін әрі қарай елестетудің өзі қорқынышты еді. Ғұмыр бойы сеніп, үміттеніп келген жарық сәуле бір-ақ сәтте жалп етіп сөнді де қалды. Әкем деп барған бай сенатор Уейн оны бетінен шапалақпен тартып жіберді. «Сенің әкең сол, Томас Уейн» деп өмір бойы өтірік айтып келген ауыш шеше де өз анасы болмай шықты. Тіпті оның осындай психологиялық тұрғыдан ауру болып қалуына өгей шешесі тікелей кінәлі екені әшкереленді. Тіпті өгей әкесіне мұны кішкентай кезінде сабатып келген де сол анасы болып шықты. Әрі қарайғы жағдай белгілі, осы сұмдықтардың бәріне адам жанының төзуі екіталай еді, Артур мұздатқышқа кіріп, есігін ішінен біржола жауып алды.
Режиссер Тодд Филлипстің 2019 жылы жарыққа шыққан «Джокер» фильмі осылай көрермендерді көп сұраққа батырып кеткен болатын. Айтар ойының астары алпыс қабат триллерді түгел қамтып айту әрине мүмкін емес. Біз тек басты кейіпкер Артур Флектің комплекстеріне ғана қысқаша тоқталып кеткіміз келеді. Сондай-ақ режиссер осы туынды арқылы қоғамның қордаланған қандай мәселелерін әшкерелеп отырғанын тілге тиек етсек дейміз.
Кейде адамдар өздерінің саналарындағы айықпас жарақаттардың жалпақ жұртқа ашылып қалғанын қаламайды, ол ауыр тақырыпты тіпті өзі де мойындап, есіне алғысы келмеуі мүмкін. Алайда Артур Флектің комплекстерін қоғам көзіне шұқи беретін еді. Тіпті оның армандары мен идеалдарына ел күле қарайтын. Ол өзі әуел бастан сайқымазақ киімін киіп алып, жас балаларды күлдіріп ақша табатын қарапайым әртіс болатын. Бірақ оған ел сайқымазақтығы үшін емес, санасының кемістігін мазақтап күлетін. Әлбетте, ол кемсітулер болашақ қандықол Джокерге еш ұнамайды.
Артурдың санасындағы ең үлкен тыртық – оның жалғыздығы дер едік. Анасымен ғана бір өзі өмір сүрген ауру бала, кейін де қоғамнан өз орнын таба алмайды. Француз жазушысы Жильбер Сесброн айтқандай, жалғыздықта өмір сүре беруге болады, әрине егер біреуді күткен болсаң... Жалпы біздің кейіпкер кісі өлтіріп қылмыскер атанғанға дейін өмірден көп дүние күткен еді. Бірақ сол үміттерінің терезелері қирай шағылып, Артур күтетін ешқандай адам жоғы белгілі боған соң ол өзі тырмысып шығып келе жатқан биік сатыдан іші қуыс құр сүлдерін бір-ақ сәтте төменге құлата салды. Құлата салғанда, сіз бен біз ойлағандай өз-өзіне қол жұмсаған жоқ, өзінің ішкі «Менін» таптаған адамдарды маңайындағы өтірік «дос-
тары» әдейі қастандықпен сыйлаған тапаншаға тіреп тұрып қырып салды.
Джокер деген өзі түсінікті тілмен айтсақ, Артурдың ішіндегі екінші зұлым мінез бейнесі. Былайша айтқанда, бейсана екіге бөлінген адам жанының қара түнегі, альтер эгосы. Сол Джокер Артур тұлғасынан ол қатты қобалжығанда бас көтеретін. Ең қасіреттісі, Артуды жас күнінде ауру шешесі ұрып-соғып қана қоймай, бейшара баладан үнемі күліп жүруді талап етіп келген. Бала санасы сол үрейден ауруға шалдыққаны соншалық, қатты қорықса, қобалжыса, ашуланса ол еріксіз күледі. Айғайлап, өз-өзін ұстай алмай ырықсыз күледі. Дүниедегі ең қорқынышты нәрсе кейде көзден қанды жаспен қоса шыққан күлкі. Артурдың күлкісі тура сондай, қасіретті күлкі болатын.
Жұмыстан тапанша ұстап жүргені үшін шығып қалып, әлеуметтік көмекпен келіп тұратын дәрісі таусылып, бір сөзбен айтқанда депрессияға соншалық түскен Артур кешке қарай метроны басына көтеріп күле бастайды. Оның ыңғайсыздау күлкісіне ашуланған көшедегі үш жігіт бас-көз жоқ ауру бейшараны тепкілей жөнеледі. Сол кезде жерде тепкіленіп жатқан Артур емес, кенет Джокер оянып, әлгі үшеуді тапаншамен жайратып салады. Қоғам сол кісілердің өлімінен кейін тіпті толқып кетеді. Қала жастары беттеріне Джокер сияқты сайқымазақ бетперделер киіп алып көтеріліске шығып кетеді.
Халықтың толқуына жалпы себеп көп. Депутаттыққа түсіп жатқан Уейнге деген наразылықты қала алдымен көшелердегі қоқыстарды жинамаудан бастайды. Бірнеше апта бойы қоқысы шығарылмаған қаланы елестете беріңіз. Режиссер бұл арқылы көшедегі қоқысты емес, қоғамдағы былық-шылықты айтқысы келгені байқалады. Адам санасындағы қоқыс та қоғамды бір-ақ сәтте хаосқа айналдырып жіберуі мүмкін. Әлбетте Джокер де сол қоғамның айнымас бір кейпі. Сырты күліп, іші қан жылап, қоқысқа толы өмірін тазарта алмаған бейшара ақыры жүйкесінің сыр берген сәтінде өзіне өзі ие бола алмай қалады.
Джокер, негізінен қарта ойынындағы ашық қарта. Сондай-ақ ол қартаны кез келген басқа қартаға айырбастап алуға болады. Міне, автор осы штрихты Артур Флектің қасіреті арқылы сәтті аша білген. Шынында да Артурдың шыққан тегі, түп-тамыры белгісіз адам. Оны қоғам кез келген жерде түрлі құндылықтарға қарта сияқты оңай айырбастай береді. Анасы ұрып-соғып зорлықпен күлдіреді, жұмыс орны да сайқымазақ болуын талап етеді. Шындығында Артурдың ешқашан күлгісі келген емес. Ең соңында оның түбі жоқ түнек белгісіздігі қайғылы оқиғаға апарып соқтырады. Жалпы, алып қарасақ бәріміз де сайқымазақ екеніміз өтірік емес. Бәрімізге қоғам біреудің көңілін аулап, өтірік күлгеніміз үшін ақша төлейді. Біз де реті келсе көңіл көтеру үшін бар ақшамызды аямай, біреуді күлдіріп ләззат аламыз.
Артур ең соңында халықтың үлкен қаһарманына айналады. Қаладағы көтерілістің көшбасы деңгейіне көтеріліп, мұрнынан аққан қызыл қанды езуіне жағып-жағып жібергенде нағыз сайқымазаққа айналып шыға келеді. Бұл жалпы белгілі сценарий деуге де болады. Тарихтан бұған дейін де бірнеше рет куә болғанымыздай, егер зұлым қаһарман жасап шыққың келе, ақылы кемтар, санасы тыртық-тыртық адамды аяқ-қолындағы кісенін шешіп ашық қоғамға әкел де қоя бер. Джокер, тура сондай тип.
Айта берсек, аталған фильмде тоқталуымыз керек тақырыптар өте көп. Жалпы, Артурдың өмірлік кумирі теледидардан анасы екеуі үнемі үзбей тамашалап отыратын Мюррей деген әзілкеш шал болатын. Фильмде сол әзілкештің арнайы хабарына да Артур қонақ болып барады. Ең қиыны, өз-өзіне ие бола алмаған Джокер сол өз кумирін де тікелей эфирде тапаншамен жайратып салады. Қала әкімі болуға дауыс жинап жатқан, шешесі сенің әкең сол деп келген Уейн де Артурдың соңынан ерген сайқымазақ топтың қолынан өледі. Түсінген адамға Уейнді де Артур өлтіреді. Шешесін де Артур, кумирін де Артур, өзін қорлаған, өмірін тас-талқан еткен жандардың бәрі Артурдың қолынан қаза табады.
Ал енді фильмге шығармашылық тұрғыдан қарасақ, фильм әу баста Артур Флек барлық қылмысын мойындап, психологке әңгімелеп отырған эпизодтан басталады. Психолог оған өзіне ұнайтын ең қызықты әзілді айтып беруін өтінеді. Джокер сол кезде осы біз сөз еткен оқиғаларды баяндап шығады. Бәлкім Артур ешкімді де өлтірген жоқ, мүмкін бұл оқиғаның барлығы оның қиялында ғана шығар. Бәлкім ол өз тағдыры туралы бүкіл шындықты білген соң біз жоғарыда айтып кеткен мұздатқышқа кіріп кеткен беті сол жерде отырып, осы қылмыстарды ойлап жатып көз жұмды. Қайткенде де Артурдың бойындағы екі түрлі болмыс оны осындай қаһарманға айналдырды.
Жалпы, сайқымазақ дегенге келсек, оның тарихы, оның архетипі туралы көп айтуға болады. Адамзат дамуында сайқымазақтардың рөлі өте ықпалды болғанын жақсы білеміз. Патша сарайларындағы сайқымазақтар арқылы небір саяси ойындар, көзқарастар, қарсылықтар ашық айтылып жатты. Аталған фильмді басқа да талдаушылар мына жайтқа ерекше назар аударады, жалпы сайқымазақтың энциклопедиялардағы анықтамасын оқыған болсақ, ол қайдан келе жатқаны және қайда бара жатқаны белгісіз адам. Жалпы, бетпердені кез келген адам кие бере ме? Бәлкім оны ішкі жан дүниесінде ештеңе қалмаған, айтар ойы, ұстанымы, мінезі, тұлғасы біржола жоғалған адам киеді.
Артур ылғи күнделік толтырып жүреді. Ондағы мына бір сөйлемге тағы назар аудармау мүмкін емес. «Менің өмірімнен гөрі өлімімде көбірек мағына бар» дейді біздің кейіпкер. Артур Флек өзінің ішіндегі қаңыраған бос кеңістікті немен толтырарын білмей дал болған кішкентай бала еді. Тағы бір философ айтады, бала үйден ешқандай жылулық таппағанда, ол көшені өзінің үйіне айналдыра бастайды. Артурға адамдардың назары жетіспейтін. Оны ешкімнің елемейтіні қинайтын. Ол сонда да қоқысы бықып жатқан көшені өзінің үйі санады. Адам жалпы өзіне назар аударту үшін барлығына баратынын түсінуіміз керек. Артур альтер эгосына сұрақты ылғи былай қояды, барлық кінәрат менде ме, әлде қоғамда ма? Шынымен, кім кінәлі? Бес-алты адамның өлімін арқалап отырған Артур ма, әлде миллиондаған адамдарды осындай Джокерге айналдырған қоғам ба?
Джокердің күлкісі – жанайқай дауысы. Тыныштықты, қатып қалған қағидаларды, міндеттеулерді, стереотиптерді, штамптарды бұзғысы келген ащы дауыс.
«Күле білу – өмір, күлдіре білу – өнер, күлкі болу – өлім».
Джокер күлкісі осы күлкілердің қайсына жатады, жалпы? Бәлкім ешқайсына да жатпайды.