СУРЕТТЕ: Елбасы Н.Назарбаев және «Теңізшевройл» БК директоры Р.Шырдабаев Теңіз кенішінде. 1993 жыл
– Равиль Тәжіғараұлы, сіз 1989 жылдан бастап жиырма жыл бойы Президент командасында жұмыс істепсіз. Әңгімемізді осы жылдардың тарихи сәттері мен өзіңіз қуә болған оқиғалар жайынан бастасақ?
– Тәуелсіздіктің елең-алаңындағы аласапыран жылдар мен сол кездегі оқиғалар бүгінгідей көз алдымда. Республика экономикасы іс жүзінде құлдырауда болды: одақтас республикалармен қалыптасқан тығыз экономикалық байланыстар үзілді, соның салдарынан өнімді өткізудің, шикізат пен құрамдас бөліктерді жеткізудің өзара тұрақты желілері жойылды, бұл кәсіпорындардың тоқтап қалуына әкелді; жаңа тәуелсіз мемлекеттердің ұлттық валюталарға көшуі нәтижесінде әдеттегі қаржы жүйесі құлдырады. Халықтың өмір сүру деңгейі күрт төмендеді. Әлеуметтік саладағы проблемалар арта түсті: жалақы бойынша қыруар қарыздар, дүкендердің бос сөрелері, жаппай тапшылық, тұрғын үй проблемалары, гиперинфляция, жолдар мен коммуналдық шаруашылықтың сүреңсіз жағдайы «жығылған үстіне жұдырық» болды. Ұлттық мектептер мен оқу орындары жойылуға шақ қалды. Орталыққа перифериялық ретінде салынған бүкіл мемлекеттік құрылым бір мезетте басқарусыз қалды. Сонау тарихи сәттің тікелей куәгері ретінде айтарым, егемендіктің қалыптасу жылдарында Елбасының алдында ел тағдырына қатысты осындай күрделі кезеңдер мен шұғыл шешімді қажет ететін өзекті мәселелер тұрды. Шынын айтқанда, ұзақ жылдар КСРО құрамында болған Қазақстан өз алдына дербес мемлекет ретінде қалыпты жұмыс істеуге дайын болмады. Осындай қысылтаяң кезде қабылданған шешімдердің жауапкершілігі Тұңғыш Президенттің мойнында болды. Бұл Елбасының да өміріндегі ең қиын кезең еді. Бірақ Н.Назарбаев саяси түйсігі мен тәуекелге толы батыл шешімдерінің арқасында мемлекетті қиындықтан алып шықты. Негізі КСРО ыдырағанға дейін де Нұрсұлтан Әбішұлы беделді саясаткер, білікті басшы ретінде танылған. Сондықтан тәжірибелі көшбасшы барлық саланың қыр-сырын жақсы білді. Қандай ауыртпалықпен бетпе-бет келетінін жақсы түйсініп, мәселелерді жан-жақты саралады. Өңірде жұмыс істеген біз мұны өз көзімізбен көрдік, жоғарғы басшылық қабылдап жатқан шешімдерді мұқият қадағалап, оның куәгері болдық. Дер кезінде қабылданған дұрыс шешімдер мен болашаққа жасалған ізгі қадамдар жаңа мемлекеттің іргесі берік болып қалыптасуына жол салды.
– Мемлекет тәуелсіздігін алғаннан кейінгі жылдары батыс өңірдегі ең бай мұнай кенішін игеру басталды. Міне, осындай тарихи сәттің, ауқымды жұмыстардың бел ортасында өзіңіз де жүрдіңіз...
– Кезінде мұнай, газ өндіру Кеңес Одағының ықпалымен басқарылғаны белгілі. Қазақстанның мұнай саласы КСРО Мұнай-газ өнеркәсібі министрлігіне тікелей бағынатын. Ал республиканың өз министрлігі болған жоқ. Жетекші кадрларды тағайындаудан бастап, жұмыс түрлерін қаржыландыруға дейінгі барлық мәселе, атап айтқанда, жобалау, барлау, бұрғылау, өндіру, өңдеу, соның ішінде мұнай мен газ және мұнай өнімдерін сату – Мәскеу басшылығымен жүргізілді.
Кеңес өкіметі жылдарында Қазақстанның мұнай-газ саласы экономиканың қарқынды дамып келе жатқан саласы болған. 200-ден астам мұнай және газ кен орыны ашылып, заманауи технологиялар енгізілді. Қалалар мен кенттер өсті, мыңдаған кәсіпорындар құрылып, жұмыс істей бастады. Ең бастысы, заманауи талаптарға жауап беретін көптеген жергілікті кадрлар даярланды.
1979 жылы Н.Назарбаев Қазақстан Компартиясы ОК-нің өнеркәсіп жөніндегі хатшысы болып сайланды, ал 1984 жылы Қазақ КСР Министрлер Кеңесінің Төрағасы болып бекітілді. Осы жылдар ішінде, яғни 1989 жылдың маусымында Қазақстан Компартиясы ОК бірінші хатшысы болып сайланғанға дейін ол Қазақстанның Батыс облыстарында ашық мұнай-газ кен орындарын іздеу және игеру бойынша геологиялық барлау жұмыстарын жеделдету мәселелерімен тығыз айналысты. Одақтық және республикалық деңгейдегі ондаған қаулы қабылданды. Маңғыстауда Өзен, Жетібай, Қаражанбас, Қаламқас кен орындары белсенді түрде дамыды. Теңіз, Қарашығанақ, Құмкөл және басқа ірі кен орындары ашылды. КСРО ыдырағанға дейін 1990 жылдың қорытындысы бойынша елде 26 млн тонна мұнай өндірілді.
КСРО-ның күйреуі бір түнде Мәскеуді барлық басқару бағытынан айырды. Бұл өз кезегінде мұнай саласының жұмыстарын үйлестіру үшін орган құру қажеттілігіне алып келді. Қызыл империя құлаған сәтте Елбасының қағидатты ұстанымы мен күш-жігерінің арқасында Қазақстанның юрисдикциясында Теңіз мұнай кен орны мен мұнайдың басқа да қазыналарын сақтауға мүмкіндік туды. Тұңғыш Президенттің қолында бұрынғы КСРО басшылары қол қойған келісім бар еді. Кейін өз алдына дербес ел болып шыққаннан кейін Елбасы осы саланы дамытуға барынша басымдық берді. Елде мұнай-газ саласын дамытуға байланысты қыруар жұмыстар басталып кетті. Алдымен кәсіпорындар Қазақстанның Энергетика министрлігіне бағынышты болды, ал 1994 жылдың маусымында Тәуелсіз Қазақстанның Мұнай және газ өнеркәсібі министрлігі құрылды. Министрліктің құрылымын бекітіп, тиісті кадрларды іріктеп, қысқа мерзім ішінде стратегиялық нақты міндеттерді айқындай отырып, оларды іске асыруға кірістік....
– Сөзіңіз аузыңызда, сіз сол кезде еліміздің тұңғыш Қазақстан мұнай және газ өнеркәсібі министрі болып тағайындалдыңыз ғой?
– Иә. Бұл туралы айтатын болсақ, елімізде тұңғыш Мұнай және газ министрлігі құрылған кезде барлық кәсіпорын мемлекеттік болды және саланы қайта ұйымдастыру мемлекеттің бағдарламасына сүйене отырып, меншік нысанын өзгерту процесі белсенді түрде басталды.
Мемлекеттік бағдарламаның іске асырылуына орай «Мұнай туралы», «Акционерлік қоғамдар туралы», «Шетел қатысатын бірлескен кәсіпорындар туралы» және тағы басқа да заңдарды әзірлеу бойынша жұмыс белсенді жүргізілді. Теңіз, Қарашығанақ алып кен орындары, сондай-ақ Каспий теңізінің қайраңында анықталған кен орындары 4 шақырымнан астам тереңдікте жатты. Ал мұнай құрамында көп мөлшерде күкірт, меркаптан және басқа да қоршаған ортаға зиянды заттар болды, оларды өндіру үшін коррозияға қарсы жабдық, жоғары қабат қысымында және теңіз түбінде жұмыс істеуге қабілетті озық технологиялар қажет болды. Бұл бағдарламалардың бәрін қомақты инвестициялар болған жағдайда ғана жүзеге асыра алатын едік.
Сол уақыт кезеңінде әлемдегі ең үлкен сұранысқа ие және инвестициялар үшін тартымдысы – мұнай-газ кен орындары болды. Бәсекеге қабілетті көмірсутектердің орасан зор қорлары шетелдік инвесторлардың назарын аударды. Ең алдымен экономиканы сауықтыруды ойлаған Елбасы мұнай-газ секторын пәрменді тетік ретінде іске қосты. Барлық үміт осыған бағытталып, Президенттің стратегиялық шешімінің нәтижесінде елімізге тартылған алғашқы инвесторлар мұнай-газ саласына келді. Шеврон, Аджип, Шелл, Тоталь, СНПС сияқты әлемдегі ең озық компаниялар елімізге қаржы құйды. Арбатов, Аганбегян, Явлинский секілді әлемге әйгілі экономист-ғалымдар және Мәскеу мен Новосібір, басқа да прогрессивті ғылыми мектептердің жарық жұлдыздары елімізге жиі сапармен келді. Олармен қатар Гарвард, Оксфорд, Йель, Массачусетс және басқа да беделді университеттерден реформатор-ғалымдар шақырылды. Қазақстанда Еуропа, Азия және АҚШ сынды дамыған елдердің реформалар тарихы мұқият зерттелді. Бірақ сәтті мемлекеттер құру тәжірибесі негізінде қандай ұсыныстар болса да, соңғы сөз Президентте болды. Назарбаев барлық материалды мұқият зерттеп, ғалымдардың, сарапшылардың пікірлерін сабырмен тыңдап, жете тексеріп, жан-жақты талдаудан кейін ғана түпкілікті шешім қабылдады. Өткенді шола отырып, бұған лайықты баға беру керек: осы жылдар ішінде Нұрсұлтан Әбішұлы көпэтносты мемлекеттің тағдырына да оң әсер еткен дұрыс бағытты таңдай алды. Алайда оған қандай еңбек және нендей құдіретті күш-жігер қажет болды – оны өзінен басқа ешкім білмейді. Бізге бір ғана нәрсе белгілі: бұрынғы одақтық елдің орнында жаңа мемлекет құру оңайға соққан жоқ, күннен-күнге өсіп келе жатқан әлеуметтік проблемалар және терең экономикалық дағдарыстың зардабы өте ауыр еді.
– Елімізге келген алғашқы инвесторлар мен инвестициялық жобалар жөнінде кеңірек айтып берсеңіз?
– 1991 жылдың шілде айында КСРО президенті Михаил Горбачев АҚШ президенті Джордж Буштың Мәскеуге ресми сапарына байланысты Қазақстан Президенті Нұрсұлтан Назарбаевты кеңес делегациясының құрамына қосты. Осыдан-ақ біз сапардың күн тәртібіндегі басты мәселелерінің бірі Қазақстан аумағында орналасқан Теңіз кен орнында бірлескен кәсіпорын құру жөніндегі келіссөз болатынын түсіндік. Өйткені 80-ші жылдардың соңында кеңес үкіметі Шевронмен осындай келіссөздер бастағанынан хабардар едік. Қазақстан Президентін шақырғанынан-ақ келіссөздің шешуші раунды болатынын білдік. Бірақ Америка президентінің ресми сапары кезінде тараптар бір ымыраға келе алмады: аумақтың бөлінуі, салықтар мен кірістер мәселесі кедергі болды. Келіссөздер аяқталғаннан кейін Нұрсұлтан Әбішұлы «Шеврон» корпорациясының басшылығымен сөйлесіп, келіссөздердің келесі раундын Алматыда өткізуді ұсынды. Бұл шілде айы болатын. Ал 1991 жылдың 16 желтоқсанында Қазақстан Парламенті еліміздің мемлекеттік тәуелсіздігін жариялады.
Келесі күні Президент Нұрсұлтан Назарбаев пен АҚШ Мемлекеттік хатшысы Джеймс Бейкер арасында келіссөздер өтті. Оған «Шеврон» компаниясының басшысы Кеннет Дерр, оның орынбасары Ричард Мацке және қазақстандық тарап қатысты. Осы сәттен бастап, Қазақстан мен АҚШ арасында келіссөздер процесі басталды, тараптар бірлескен кәсіпорын құрудың негізгі қағидаттары туралы келісті. Бірнеше күннен кейін АҚШ президенті Джордж Буш Қазақстанның мемлекеттік тәуелсіздігін мойындап, Көшбасшымыз Нұрсұлтан Назарбаевқа АҚШ-қа ресми сапармен келуге шақыру жолдады. Бұл сапар мамыр айында өтті. Сапар аясында теңізді бірлесіп игеру мәселесі де көтерілді. Келіссөздерден кейін меморандумға қол қойылып, жұмыс тобы құрылып, оған мені де кіргізді.
1991 жылы 6 сәуірде Теңіз мұнайының бірінші тоннасын алдық, ал Теңіз кен орнын игеруге жетекшілік етуді мен Атырау облысы әкімінің бірінші орынбасары лауазымында жалғастырдым.
1993 жылдың наурыз айының соңында келісімшарттың түпкілікті параметрлері Лондонда пысықталды. Бұл құжатты қабылдау барысында келіспеушіліктер туындады. Оның басты себебі – келісімшартта көрсетілген аумақтың мөлшері және пайданы бөлу еді. «Шеврон» корпорациясы кеңес үкіметіне ұсынған жоба 23 мың шаршы шақырымды құрайды, келісім бойынша оны бірлескен кәсіпорынға 50 жыл мерзімге жалға беру көзделген. Бірақ Қазақстан тарапы бұған келіспей, өз ұсынысын қабылдауды талап етті: 40 жылға 4 мың шаршы шақырым беріледі.
Екінші ұстаным – пайданы бөлу. Бастапқы жоба бойынша кеңес үкіметінің үлесі 63% болса, «Шеврондікі» 37% болды. Біз Қазақстанға – 81%, «Шевронға» 19% ұсындық. Біз соңына дейін өз ұстанымымыздан айнымай, аяғына дейін тұрдық. Ақыры, «Шеврон» біздің шарттарымызды қабылдауға мәжбүр болды.
Нәтижесінде 4 сәуірде Лондонда жұмыс тобы келісімінің әрбір бетіне қол қойылған соң, бір түнде елге ұшып келдік,
5 сәуірде Қазақстан Үкіметі отырыс өткізді. Онда қабылданған қаулы «Теңізшевройл» бірлескен кәсіпорнын құру туралы келісім жобасы мақұлданды.
6 сәуірде Нұрсұлтан Әбішұлы мені өзіне шақырып: «Мен сені Қазақстан тарапынан бірлескен кәсіпорынның директоры лауазымына тағайындау туралы Жарлыққа қол қоямын. Қазір Достық үйіне барамыз, сонда қол қойылады», деді. Сөйтіп, Жарлық шықты. «Теңізшевройл» БК құру туралы тарихи келісімге 1993 жылғы 6 сәуірде қол қойылды, ал мен 7 сәуірде жұмыс орнымда болдым. Осылайша, біздің қызметіміз басталып кетті. Елімізге алғашқы болып инвестиция құйған америкалық «Шеврон» корпорациясымен бірге, қойнауы бай Теңіз кенішін игеру жұмыстары қолға алынды.
Америкалық «Шеврон» корпорациясының Қазақстанға алғашқы инвестор ретінде келуі басқа да шетелдік инвесторларға серпін берді. Осыдан кейін әлемге әйгілі «Эксон», «Мобил», «Шелл», «Бритиш Петролиум», «Аджип», «Тоталь» сынды компаниялар Қазақстан экономикасына белсенді инвестиция сала бастады.
Өркендеген мемлекет құру жолындағы бүгінгі табыстар нарықтық экономикаға батыл қадамдарсыз мүмкін болмас еді. 1995 жылдың соңында Мемлекет басшысы республиканың ұзақ мерзімді даму стратегиясын әзірлеу туралы шешім қабылдады. Келесі жылдың басында тәуелсіз Қазақстан тарихында алғаш рет жалпы ішкі өнім өсімі 0,5%-ды құрады. Бұл экономикалық жанданудың басты айғағы болды. Еліміздің әлеуметтік-экономикалық дамуын ұзақ мерзімге жеделдету үшін Президент жанынан Жоғары экономикалық кеңес құрылды. Бір жылдан астам уақыт бойы Кеңес, Үкімет, министрліктер мен ведомстволар «Қазақстанның 2030 жылға дейінгі даму стратегиясы» жобасын әзірлеуге күш салды. Онда сарапшылардың ұсыныстары, халықаралық тәжірибе және Гарвард университеті сияқты әлемдік ғылым храмдарының жаңашыл тәсілдері, инновациялары ескерілді. Өңірлік даму стратегияларымен жұмыс істеген облыс әкімдерінің, біздің де ұсыныстарымыз назардан тыс қалмады.
Скептиктер бағдарламаны және оның бастамашыларын сынға алып, экономикадағы және күнделікті өмірдегі дағдарыс жағдайында алыс перспективалар туралы емес, күнделікті өмір сүруді, ертеңгі емес, алдымен бүгінгі күнкөрісті ойлау керек деп наразылығын білдіріп жатты. Ал қазір сол скептиктер мен оппозицияның күдігі бекер болды деп сеніммен айтуға болады. Өйткені еліміз «Қазақстан – 2030» стратегиялық даму бағдарламасында белгіленген кестеге сай ілгерілей дамып, бәсекеге қабілетті 50 мемлекеттің қатарына қосылғанын көзіміз көріп отыр.
– Бір сөзіңізде «Мен жаратылысымнан мұнайшымын ғой, мұнай саласындағы қызметке келгеніме қатты қуандым», депсіз. Шырдабаевтар әулетінің мұнай саласындағы жалпы жиынтық жұмыс өтілі 1000 жылдан асқанын оқып, таңқалдым. Әкеңіз Тәжіғара да Қазақстан даласына мұнай іздеп келген шетелдіктермен бірге жұмыс істепті және олар құрған алғашқы жұмыс тобының құрамына кірген екен. Мыңдаған жылдар бойы жалғасып келе жатқан мұнайшылар әулеті туралы да айта кетсеңіз?
– Шырдабаевтар әулетінің еңбек өтілі бүгінгі күні 1300 жылдан астам уақытты құрайды. XІX ғасырдың аяғы, XX ғасырдың басында ағайынды Нобель, Леман басқарған ағылшындар, олармен бірге орыс кәсіпкерлері мұнай іздеп, қазақ сахарасына келеді. Жиһанкездер Атырау өңіріндегі Доссордан мұнай іздеп табады. Осында кәсіпорын салып, жергілікті тұрғындардан жұмысшылар іздей бастайды. Міне, осы кезде басқалармен бірге, Доссорда тұратын менің атам Шырдабайдың жеті ұлының бесеуі – Теңізбай, Баймолда, Тымықбай, Шашпан және менің әкем Тәжіғара мұнай кәсіпорынына жұмысқа тұрады. Мұнайшылар әулеті осылай қалыптасқан еді.
Әкем Тәжіғара мен оның төрт ағайыны мұнайшы әулеттің негізін қалаушылар болды. Қазір бауырларымнан басқа, мұнайшы мамандығын таңдаған балаларымыз, немерелеріміз, жиендеріміз де көп.
Жалпы біздің аталарымыз адам біліммен, еңбекпен ғана көркейетінін, мол табысқа кенелетінін ұғындырып өсірді. Әулетімізден небір мықтылар шықты. Олар алған марапаттардың арасында екі Ленин ордені, үш Еңбек Қызыл Ту ордені, екінші дәрежелі Отан соғысы, «Қаһармандығы үшін» ордені, «Ерлігі үшін», «Берлинге шабуыл жасағаны үшін» медальдары және басқалары бар.
Қазіргі таңда ата-бабаларымыздың бұл даңқты істерін кейінгі ұрпағымыз жалғастырып келе жатқаны қуантады. Олар Қазақстанда, Ресейде және шетелде білім алды. Біз ұрпағымызды білген-көргенін, үйренгенін елін дамытуға жұмсауға, адал еңбек етуге баулыдық.
Сөз түйінінде айтарым, Нұрсұлтан Әбішұлының командасында жиырма жылдан астам уақыт жұмыс істегенімді, оның адал серігі болғанымды және басқалармен бірге Қазақстанның келбетін түбегейлі өзгертуге үлес қосқанымды мақтан етемін. Тұңғыш Президенттің шын мәніндегі тағдыршешті идеялар мен батыл шешімдерді жүзеге асырғанына және болашаққа арналған барлық бағдарламасы табысты іске асырылатынына және оның еңбегін кейінгі ұрпақ лайықты бағалайтынына күмәнім жоқ.
Әңгімелескен Қымбат ТОҚТАМҰРАТ,
«Еgemen Qazaqstan»