Тілдің жегжаттыққа да тікелей қатысы бар. Мәселен, мынадай оқиға болған. Талдықорған өңірінің бір жігіті Көкшетау қаласының қызына үйленбекші болады. Жігіттің ата-анасы қазақтың барлық салт-дәстүріне сәйкес сырғасын тағып, құда түсіп, Көкшетауда қыз ұзату тойы өтеді. Той аяқталған соң Талдықорғаннан келген бас құда көкшетаулықтарға: «Құдалар, бізге келін болатындай қыз тәрбиелегендеріңізге рахмет. Мен келінді алып қайтамын, бірақ үйлену тойын жасамаймын. Өйткені, мен өз елімде тіл жанашыры ретінде абыройға бөленген адаммын. Сіздерде қыз ұзату тойы тек орыс тілінде өтті. Мен той жасасам, құдаларым орысша сөйлеп тұрса еліме не деймін. Сондықтан осылай шештім» дейді. Содан қыз берушілер жағы: «Құда, біз жаздық-жаңылдық, бізге бір ай уақыт беріңіз, қазақша үйренейік» деп әзер көндіріпті. Міне, жегжат арасында қамшылау осылай болса керек. Бір айдан кейін Талдықорғанда өткен үйлену тойында көкшетаулықтар жастарға тілегін қазақша айтыпты.
Тілдің жегжаттыққа да тікелей қатысы бар. Мәселен, мынадай оқиға болған. Талдықорған өңірінің бір жігіті Көкшетау қаласының қызына үйленбекші болады. Жігіттің ата-анасы қазақтың барлық салт-дәстүріне сәйкес сырғасын тағып, құда түсіп, Көкшетауда қыз ұзату тойы өтеді. Той аяқталған соң Талдықорғаннан келген бас құда көкшетаулықтарға: «Құдалар, бізге келін болатындай қыз тәрбиелегендеріңізге рахмет. Мен келінді алып қайтамын, бірақ үйлену тойын жасамаймын. Өйткені, мен өз елімде тіл жанашыры ретінде абыройға бөленген адаммын. Сіздерде қыз ұзату тойы тек орыс тілінде өтті. Мен той жасасам, құдаларым орысша сөйлеп тұрса еліме не деймін. Сондықтан осылай шештім» дейді. Содан қыз берушілер жағы: «Құда, біз жаздық-жаңылдық, бізге бір ай уақыт беріңіз, қазақша үйренейік» деп әзер көндіріпті. Міне, жегжат арасында қамшылау осылай болса керек. Бір айдан кейін Талдықорғанда өткен үйлену тойында көкшетаулықтар жастарға тілегін қазақша айтыпты.
«Біздің тіліміз мемлекеттің барлық жүйесінде қолдану үшін, барлық жерде керек болу үшін біз өзімізді өзіміз қамшылауымыз керек, өзіміз соған атсалысуымыз керек», деді Елбасы Қазақстан халқына арнаған биылғы Жолдауында. Бұл сөзді тікелей әрбір қазаққа, әрбір қазақстандыққа, әсіресе, мемлекет саясатын жүргізіп отырған әрбір мемлекеттік қызметкерге қаратылып айтылған сөз деп ұғынамын. Өйткені, Елбасы 2006 жылғы Жолдауында айтқан «Қазақ қазақпен қазақша сөйлессін» деген сөзі әлі де болса кейбір қазақтардың санасын оята қойған жоқ. «Қамшылау» деген сөз жасың нешеде болса да, кәсібің не болса да Мәңгілік Ел болуға ұмтылған туған еліңнің басты тілін үйрену үшін өткенге салауат айтып, әркім осы тілде сөйлеу үшін жанын қинап, уақытын аямауы керек. Тілге байланысты бұрыннан айтылып келе жатқан сөздердің бүгінгі түп қазығы – Жолдауда айтылған Мәңгілік Ел идеясының үлкен бір арқауы мемлекеттік тілімізбен тікелей сабақтас екендігін жақсылап ұғыну.
Ана тілін үйрену әлімсақтан бергі ата-бабаларымыздың мәңгілік, тәуелсіз ел болу жолында төккен қанынан, қиған жанынан қиын емес. Тәуелсіздік дәуірінде белгілі бір тілдік орта қалыптасты, оқу құралдары жеткілікті, электрондық бағдарламалар баршылық. Мәңгілік Ел идеясын жүзеге асыратын арынды да, ақылды ұрпақ өсіп келеді. Қазақ мектептері көбеюде, орта және жоғары оқу орындарында қазақ бөлімдері ашылған. Жетпейтіні – кейбір қандастарымыздың өз ана тілін күнделікті қажеттілікке айналдырмай, ана тілі дегенде арланбай немкеттілік танытуы. Алдына мақсат қойып, «Мен қалайда ана тілімді үйренемін» деп, күніне жүйелі түрде дайындалса, ондай адамға барлық жағдай бар. Егер ата-әжесі болса, немересі үшін, әке-шешесі болса баласы үшін, жас болса, туған елі үшін ана тілін үйренуі керек. Үйренгенде Елбасымыз айтқан Мәңгілік Еліміздің қажетіне жараймын деп сана жетегімен де, жүрек қалауымен де үйренуі қажет-ақ.
Қазақ тілі бұл тілді меңгермегендер жаңсақ ойлайтындай кедей, тек қарапайым тұрмыстың ғана тілі емес, қазақ тілі – сан ғасырлар бойы Ұлы даланың қарым-қатынас құралы болған, сонау көне заманнан бүгінге дейін бай ауыз әдебиеті, шалқар жазба әдебиеті, мәдениет пен ғылым, философия жасалған байырғы да жасампаз, алуан реңкті, алуан бояулы бедерлі де бейнелі тіл. Данышпан Абайдың, көсем Әлихан мен Ахметтің, кемеңгер Мұхтардың, айбынды Бауыржанның, сыршыл Қасым мен Мұқағалидың тілі. Осы тілмен ата-бабаларымыз ұлан-ғайыр елді ғасырлар бойы басқарған. Билеріміз осы тілде уәж айтып, хандарымыз осы тілде пәрмен жасап, батырларымыз осы тілде ұран көтерген. Әжелеріміз тұтас әулет тәрбиелеп, аналарымыз бесік тербеткен, жастарымыз сыр алысқан. «Тәуелсіздік» деген тәтті сөзді, «Егемендік» деген елжіреткен лебізді өзіңнің ана тіліңде естігенге, айтқанға не жетсін! Ана тілінде сөйлеу ұлт ретіндегі рухани тәуелсіздігің. Адам баласы үшін тәуелсіздіктің ұлысы – рухани тәуелсіздік. Рухани тәуелсіздіктің ең басты айғағы – ана тіліміз. Қазақ халқына Алла тағала белгілеп берген бүгінгі тілмен айтсақ, бренді оның бай да бейнелі ауыз әдебиеті. Елбасы тапсырмасымен «Мәдени мұра» бағдарламасы аясында жарық көрген ауыз әдебиетіміздің қоры жинақталған жүз томдық «Бабалар сөзі» тіліміздің аса қуатты екендігін паш етпей ме?!
Таңды таңға ұрып жыр айтқан, терме төккен халқымыздың ұлттық тәлімі осы жыр мен терменің ішінде өрілген. Тыңдап отырып, ой қорытып қарсыласының табан астынан айтқан сұрағына өлеңмен уәж қайтаратын айтысты қайда қоярсың?! Халқының ойын билікке қара өлеңмен жеткізген қаншама айтыскер ақындар өткен қазақта. Құдайға мың қайтара шүкір, кезінде солақай саясат тоқтатқан айтыс, тәуелсіздік таңымен қайта шарықтады. Жақында «Нұр Отан» партиясының ұйытқы болуымен өткізілген айтыста Айнұр Тұрсынбаева мен Балғынбек Имашевтің жұмбақтаса сөз сайысқанын көрдік. Айнұр Қазақстандағы үш тілдің жағдайын, үш көйлегіне теңеп: «Бір көйлегім бар қымбат, шетелге шыққанда киемін, бір көйлегім бар, жиналыстар мен келелі кеңестерде киетін, бір көйлегім бар, үйде ғана киемін», деді. Міне, қазақтың ақын қызы, билікте жүрген аға-әпкелеріне, замандастарына осылайша ой тастады, мемлекеттік тіліміздің әлі де діттеген жерге жете алмай жатқанын тамаша айта білді. Міне, тіліміздің құдіреті, тереңдігі.
Елбасы өз Жолдауында да мемлекеттің барлық жүйесінде қазақ тілі қолданылуы үшін бәрімізді атсалысуға шақырғаны – қазақ тілін барлық жиналыстарда, кеңестерде күнделікті халыққа қызметте ендіру керек дегені. Жолдауда айтқан соңғы үш жылда мемлекеттік тілді дамытуға он миллиард теңге жұмсалса, соның біразы ілеспе аударма құралдарын сатып алуға арналды. Кезінде Үкімет басшысының қаулысымен қаражат жұмсалып алынған осы құралдар қазірде қолданылмай қаңтарылып тұр. Ал биліктегілердің дені қазақтар. Әр жиналыста әрі кеткенде бір қызметкер 10-15 минут сөйлейді екен. Енді осы 10-15 минутта, негізінен алғанда, бары-жоғы 200-300 сөз қолданылады. Бұл сөздер – күнделікті қызметінде қолданылатын сөздер. Міне, осы сөздерді жаныңды қинап, өзіңді-өзің қамшылап үйреніп ал, жаттап ал, жадыңда сақта, қолдан деп отыр Елбасы. Тіпті басқаны былай қойғанда, «Сәлем – сөздің анасы» дейді қазақ. Көптеген кеңселерде дені қазақ бола тұра тұрып, күні бүгінге дейін бірімен бірі қазақша амандасуға да құлықтары жоқ. Амандасуды білмейді емес, біледі, орыс тілінде амандассам, мәдениеттірекпін, білімдірекпін деп ойлайтын болулары керек.
Биліктің биігіне шығып алып, өзін қызметке жалдап отырған халқымен ана тілінде сөйлесе алмайды. Міне, осындай жаңсақ ойлап, қате пайымдап жүргендер өздерін дәл осы жерде қамшылауы керек. Елбасының Жарлығы бойынша бүкіл Қазақстандағы билік жүйесі 2006-2010 жылдар аралығында ісқағаздарын мемлекеттік тілде жүргізуге толық көшкенін білеміз. Өкінішке қарай, қазір жүз пайыз ісқағаздары қазақ тілінде деп жүрген бояма ақпарат аудармашылардың еңбегі. Қызметкерлердің барлығы дерлік орыс тілінде жазып, қажет болғанда ғана қазақ тіліне аудартады. Ал кез келген мекемедегі ондаған, тіпті жүздеген күнделікті ағымдағы құжаттар тіпті, аударылмай, тек орыс тілінде қалады. Сөйтіп, Қазақ елінде түпнұсқа құжаттың тілі, жұмыс тілі орыс тілі болып қалған. Парламенттің Халықаралық қатынастар, қорғаныс және қауіпсіздік комитетінің төрағасы М.Әшімбаев, депутаттар Қ.Сұлтанов, З.Балиева халықаралық қатынастар құжаттарын әзірлеу жөнінде заң жобасын дайындап, талқылауға ұсынған. Бұл заң жобасының дайындалуына Қазақстан Республикасының әлемнің өзге мемлекеттерімен өзара келісімшарттарын ратификациялау туралы заңдарды қабылдағанда, қазақ тіліндегі мәтінде қателер жіберілуіне байланысты 8-9 мәрте нота жіберілген. Осындай кемшіліктер келешекте орын алмас үшін осы заң дайындалды.
Халық даналығында «Ер жігіт жүрегін халқына береді, жанын Аллаға береді, намысын ешкімге бермейді» делінеді. Өз елімізде көше толы қате жазуды көріп, намыстанбау біздің әлі де салғырттығымыздан шығар. Әрбір қазақ салғырттыққа салынбай, немкеттілікке бой алдырмай қазақшасы жоқ немесе қате жазылған жарнама көрсе, ол мекемеге кіріп бір-екі рет ескертіп, тыңдамаса Тіл туралы заңның 19-21-баптарын бұзды деп прокуратураға, болмаса сотқа шағымдануы қажет. Дастарқан басында, көшеде кіжінгенше, өзің атқарар істі өзгеге ысыра салғанша іске көшу қажет. Елбасы қамшылау деп осыны айтып отыр.
«Алтау ала болса, ауыздағы кетеді» дейді дана халық. Сол алтаудың біріншісі – адамның жеке басы, екіншісі – отбасы, үшіншісі – туыстары, төртіншісі – жегжат-жұрағаты, бесіншісі – ауылы, ұжымы, алтыншысы – Отаны. Осыдан барып «Отан – отбасынан басталады» дейді. Адам, бірінші, жақсылықты, отансүйгіштікті өзінің жеке басына жасау керек, жеке басқа келсек, әрбір қазақстандық қазақ тілінде амандасуы керек. Екіншісі, әрбір қазақ өзінің аты-жөнін қазақ тілінде қатесіз жазуы керек. Кеңес өкіметінің қылышынан қаны тамып тұрғанда өзінің аты-жөнін Бауыржан Момышұлы деп жазған, батыр Баукең бізге үлгі болуы керек. Бұл жөнінде тәуелсіздіктің алғашқы жылдарында қазақ зиялылары Елбасыға хат жазды. Елбасы 1996 жылы 2 сәуірде № 2923 арнайы Жарлық шығарды. Неге екені белгісіз, осы Жарлық құзырлы мекемелер тарапынан насихатталмайды. Насихатталмақ түгілі өздері де осы Жарлықты қаперіне алмайды. Қай қазақ қай заманда ұлын -евич, қызын -евна деп шақырушы еді. Пәленшенің ұлы, түгеншенің қызы дейді. Ал ата-анасы барып қазақ тілінде менің баламның аты Тілекқабыл деп, ауызша айтады, ал хал актілер тіркеу бөліміндегі қызметкер оны Телекабель деп жазып берген. Енді осыны өзгерту үшін қазіргі нормативтік құжатқа сәйкес әкесінің, шешесінің, өзінің туу туралы куәлігін әкелуі керек. Не үшін? Бүгінгі күні 85 пайызы қате жазылған аты-жөнімен жүрген халық неге сандалуы керек? Ата-анасы қазақ тілінің орфоэпиясымен дұрыс айтты, ал енді қазақ тілінің грамматикасын, орфографиясын бұзған мемлекеттік қызметкердің қателігі үшін неге ата-ана әуреге түсуі керек?! Бұл да ойланатын мәселе. МАМ, БҒМ, Әділет министрлігі бірлесіп қазақ тілінің грамматикасына, орфографиясына қайшы жазылған адамдардың аты-жөнін қазақ тілінің заңдылығына сәйкес дұрыстап жазып беру туралы нормативтік құжат қабылдауы керек. Бұл мәселе де ондаған жылдардың бірнеше алқалы жиындарында көтеріліп, нәтижелі құжатқа қол жеткізбей келеді.
Жеке басқа қатысты тағы бір нәрсе. Әркім банкомат арқылы терминалдан ақша алу үшін сондағы үш тілдің біреуін таңдайды. Күні бүгінге дейін өзінің тиесілі ақшасын қазақ тілінде алатындар аз. Басым көпшілігі орысша нұсқасын таңдайды. Бұл арада қазаққа ұлтжандылық керек, бұл арада ғана емес-ау, дүкенде де, базарда да, шаштаразда да, қайда барсаң сол жердің бәрінде өз тілін талап ететін нағыз азаматтық ұлтжандылық қажет. Ұлтжандылық жетіспегендіктен де бізге көптеген қызмет көрсету орындарында ұлттық, азаматтық құқығымызды бұзып, ана тілімізде емес, басқа тілде қызмет көрсетеді. Егер осыны талап етсе, аяғында сол адамның өз ана тілін талап етуін әлдебір оғаш қылықтай қабылдайды. Бұл қоғамның қазақ тіліне деген сұранысының болмай жатқандығын айғақтайды. Әрбір отбасында кез келген қазақ отбасының тілі, қазақ тілі болуы керек. Қазақ үшін қазақ тілі біріншіден ана тілі, екінші мемлекеттік тіл. Анасын сыйлап өткен халыққа бұдан артық қандай қамшылау керек. Мұхаммед пайғамбарымыздың (с.ғ.с) хадисінде: «Ей, пендем, мен сенің әрқайсыңа өзіңе лайық түр бердім, тіл бердім, діл бердім, дін бердім», – дейді. Сонау ХХ ғасырдың басында Алаш ақыны Сұлтанмахмұт Торайғыров: «Болғанда атам қазақ, анам қазақ, мен неге қазақтықтан сақтанамын!» депті. Иә, қазақ болып жаратылған соң, сол жаратылысыңды сақтау міндетің, өзіңнің шынайы табиғатыңды сақтамай ұлттың ұланы болам деу түсінбестік.
Әр қазақ тек өз отбасында қазақ тілінің салтанат құрғанына қанағаттанбай, ағайынының, әулетінің балаларын қазақ мектебіне беруіне ықпал ету керек. Кеңестік дәуірден бері қазақ мектебінде жеткілікті білім берілмейді деген жаңсақ пікірден бүгін арылуымыз керек. Мәселен, Астана қаласын алайық. Халықаралық, республикалық, қалалық олимпиадалардан және ғылыми жобалардан қазақ тілінде білім беретін «Зерде», дарынды қыз балаларға арналған қазақ-түрік лицейі, дарынды ұл балаларға арналған қазақ-түрік лицейі, №38, №50 мектеп-лицейлер үнемі алғашқы орындарды бермейді. Ұлттық бірыңғай тестілеуде де орыстілді мектептерге қарағанда, қазақ мектептерінің көрсеткіші жоғары. 2012-2013 жылғы оқу жылының қорытындысы бойынша барлығы 72 «Алтын белгі» иегерінің 45-ін қазақ мектебінің оқушылары иемденіпті, міне, осыдан соң қазақ мектебінің білімі төмен деген жалған қауесетті кімдердің тарататынына таңғаласың. Көптеген ата-аналар өздері қазақ тілінде сөйлемегендіктен де балаларына ұлттық тәрбие бере алмайтындықтарын ұғынбайды. Тілсіз ұлттық тәрбие болуы мүмкін емес. Тіл бар жерде ғана тәрбие де, дәстүр де болмақ.
Төртіншіден, тілдің жегжаттыққа да тікелей қатысы бар. Мәселен, мынадай оқиға болған. Талдықорған өңірінің бір жігіті Көкшетау қаласының қызына үйленбекші болады. Жігіттің ата-анасы қазақтың барлық салт-дәстүріне сәйкес сырғасын тағып, құда түсіп, Көкшетауда қыз ұзату тойы өтеді. Той аяқталған соң Талдықорғаннан келген бас құда көкшетаулықтарға: «Құдалар, бізге келін болатындай қыз тәрбиелегендеріңізге рахмет. Мен келінді алып қайтамын, бірақ үйлену тойын жасамаймын. Өйткені, мен өз елімде тіл жанашыры ретінде абыройға бөленген адаммын. Сіздерде қыз ұзату тойы тек орыс тілінде өтті. Мен той жасасам, құдаларым орысша сөйлеп тұрса еліме не деймін. Сондықтан осылай шештім» дейді. Содан қыз берушілер жағы: «Құда, біз жаздық-жаңылдық, бізге бір ай уақыт беріңіз, қазақша үйренейік» деп әзер көндіріпті. Міне, жегжат арасында қамшылау осылай болса керек. Бір айдан кейін Талдықорғанда өткен үйлену тойында көкшетаулықтар жастарға тілегін қазақша айтыпты.
Қазақша сөйлеу үшін қазақша ойлау керек. Ойлау үшін қазақша ән-күй, терме, жыр тыңдап, кино көріп, кітап оқу керек. Жалпы, тіл үйренуде балабақшадан да, мектептен де отбасының рөлі зор. Ата-анасы үйретпеген тілді оқу орындарының үйретуі қиындау. Сондықтан, қазіргі ата-аналар жаңсақ басып, өз балаларына өздері үйрете алмаған тілді балабақша, мектеп, репетитор арқылы үйретпекші болып, әуреге түсіп жүр. Отбасында өз халқының абзал қасиеттерін, асыл дәстүрлерін үйренбеген ұл мен қыздың ертең отбасы құрарын, біреуінің отағасы, әке боларын, біреуінің келін, ана боларын көп ата-аналар ойламайтын сияқты. Егер Қазақстанда тұрып, қазақ тілін білмесе, күні ертең қазақ тілі бүкіл ел ауқымында салтанат құрғанда олар қоғамнан қалай лайықты орнын таппақ, олардан өнген балалар қалайша ұлттық тәрбие алып шықпақ, осыны дәл қазір, бүгін ойланған жөн.
Тәуелсіздік алғалы бері тілдің жырын айта-айта, бәлкім, ол кейбіреулерді жалықтырған да болар. Баз бір қазақтар орысша сөйлеуді әбден әдетке айналдырғандары сондай, ана тілінде сөйлемеудің ұят екенін де, намыс екенін де, сырт көзге оғаш екенін де түсінбейді. Біле білсек, ана тілінде сөйлемеу – түптің-түбінде өзгелердің бізді құрметтемеуіне әкеледі. Бұл орыстілді сайттарда бүгіннің өзінде жазылып жатыр. Біздің ойымызша, ұяттың үлкені – өзіңнің халқыңнан ұялу. Өздері орысша оқыған, тәрбиеленген қандастарымыз ең алдымен туған халқынан ұялса, соның басты белгісі өзінің ұрпағын ана тілінде оқыту болмақ. Елбасы Жолдауында айтылған Мәңгілік Ел мұратына жетуіміз үшін алдымен қазақ болғанымыз абзал. Өйткені, Мәңгілік мұратқа басқа елдің тілімен, өзге жұрттың дәстүрімен қалай жетпекпіз, баршамыз ойланатын сауал.
Елбасымыз өз Жолдауында: «Енді ешкім өзгерте алмайтын бір ақиқат бар. Ана тіліміз Мәңгілік Елімізбен бірге Мәңгілік Тіл болды!» деді. Иә, қазақтың қазақ болып жасамағы, Қазақ елінің болашаққа нық қадам басып, сенімді серпінмен ілгерілеуі – тек экономикалық, әлеуметтік дамумен ғана байланысты емес, мемлекетіміздің өркениет биігіне жетуі оның рухани өрістеуімен де тікелей сабақтас дейтін болсақ, онда осы баянды көште қазақ тілінің алар маңызы айрықша, орны алабөтен.
Оразкүл АСАНҒАЗЫ,
Парламент
Мәжілісінің депутаты.