Қазақстан • 11 Қараша, 2021

«Кері кететін елдің кеңесі көп болады»

541 рет
көрсетілді
9 мин
оқу үшін

«Бұл не деген бітпейтін жиын?» дегенді халық айтады. Қалт айтпайды. «Не шешіпті?» деген сұрақ көпті күмілжітетіні де бар. Расында, түрлі мәселе сөз болады, алуан тақырып талқыланады. Кейде ұзаққа созылып, онсыз да тапшы уақыттың қадірі кетеді. Сондай кезде бұрынғының үлгі-өнегесіне еріксіз үңілесің. Талай ғасыр бұрын Ұлы дала төсінде өткен жиындардың жөн-жоралғысы туралы аңыз-әңгімені ой елегінен өткізесің.

«Кері кететін елдің кеңесі көп болады»

Сонау даңқты хандар заманында да сұлтандар мен билер, ел ағалары кеңес құрып, келелі пікір, дана сөз, әділ пәтуа айтқан. Олардың бізге жеткені бар, жет­пегені бар, қалай дегенде де елдік ғұрып бүгінге дейін жалғасып келеді. Кезінде жарты әлемді аузына қаратқан Әмір Темір: «Мемлекет жұмысының оннан тоғызы кеңес-мәслихатпен, қалған біреуі ғана қылышпен жүзеге аспақ» деген екен.

Тарихымыздағы хан кеңесі мен би тал­қы­сының жөні осы бағдарда болғаны сөзсіз.

Қанша сыналса да, кеңестік кезең жиналыстарының бәрі елді тоқырауға ұшыратпағаны бесенеден белгілі. Күні кешегі сондай біраз басқосудың те­геу­ріні қазір аңыз болып айтылады. Та­нымдысын еске түсірсек, әр айда бір рет өткізілетін «Бірыңғай саяси күн» әлем­дегі, елдегі саяси маңызды оқиғалардан хабардар ете­тін. Ауыл шаруашылығы қызметкерлері жаңа әдіс-тәсілдерді, озық тәжірибені, селек­цияға, басқа да мәнді істерге қатысты ұсы­ныстарды «Мал өсірушілер күні» еститін.

Бүгінде жүзеге асырылып жатқан іс-ша­раларды, мемлекет тарапынан бе­рі­летін жеңілдікті, көмекті, жәрдем­ақы­ны «Бірыңғай кәсіпкер күнінде», қорша­ған ортаны сақтаудың мән-маңызын «Бірыңғай эколог күнінде» айтып, қо­ғам­ға қажетті жаңалық пен кеңеске, әдіс­теме мен тәсілге бұқаралық сипат бер­сек, кім ұтылады? «Құдыққа түскен кісі аспаннан өзге ештеңе көрмейді» дегендей, қызмет кабинетінен ұзамаған, алыс аудандар мен шалғай ауылдарға ат басын бұрмаған басшы, маман халық ахуалын, шаруа ахуалын қайдан біледі?

Кез келген салада нәтижеге жету үшін теория мен практика бірлігі керек­тігі атқан таңдай ақиқат.

Тарлан тарихымыздан қағазға түспесе де, тек арқылы бізге жеткен тағы бір тағы­лым – халқымыздың бірауыз сөзге тоқ­таған қасиеті. Әрине, желбуаз, лепірме, көбік сөзге емес, қара қылды қақ жарған тура сөзге тоқтаса керек.

Бүгіннің шындығы: кейбір жиын­дар­да көзі жетпеген, өзі сенбейтін нәр­сеге өзгені иландырғысы келетіндер аз емес. Осындайда айтыс-тартыс үдеп, сал­ғы­ласу жалғасады. Соның кесірінен уақыт зая кетеді.

Жалған есеп беріп, көпіртіп күбі піс­кендей есіп-желіп сөйлейтіндерді кім тоқтатпақ? Мұны көріп-біліп, сезетін қауым әдеп сақтап, сөзді бұзбауға тырыса­ды, жиынның тезірек түгесілуін төзім­дікпен тосады. Көпшілігі кезекте тұрған келесі жиналысқа кешігіп қал­мауын ойлап отырады. Сонда босқа кеткен есіл уақыттың өтеуін кімнен, неден сұрамақ?

Біздіңше, әрине, әркім өзінен сұра­ғаны жөн. Одан соң, әр жиынның тиім­ділігіне жоғары тұрған құрылымдар мони­торинг жүргізер болса, сапа бірден өзгеріп шыға келер еді.

«Алтын қазына – уақытыңды ұрла­ту да, біреудің өлшеулі мерзімін ұр­лау да – күнә» дейді ілімі бар даналар. Оған жол бермеу үшін өзіміз өзге­руі­міз қажет. Дәлірек айтсақ, әр деңгей­де­гі алқа жиындарын, жиналыстар мен кеңес­терді өткізудің жоспары, бекі­тіл­ген кестесі қатаң сақталуға тиіс. Ұйым­дас­тырушылар оған қатысушы тарап­тардың ой-өресін, мәдениетін, білімін, құзыреті мен мүддесін ескеруі керек. Нақтылыққа, уақыт пен кеңістікке қатыс­ты ұлт құндылықтарын құнттағаны жөн. Көпшілік алдында өзгеге пайдасы тиетін орынды уәж, жүйелі сөз айтылуға тиіс.

Жекелеген жағдайда асығыс әзірле­не­тін жиындардың кінәраты мен кем­шілігі көрініп тұрады. Халықты бір­са­рынды, шұбалаңқы жиналыс әбден жалықтырғанын аңғару қиын емес. Әрине, олардың қорытындысы қойырт­пақ, шешімі шалажансар, әлжуаз болып шығатыны да белгілі. Қағазда бар, істе нәтиже жоқ үрдіс – сол көпсөзділіктің, қағазбастылықтың, жиынқұмарлықтың жемісі. Өзін өзі алдаумен тең десе болады.

Ойлана қарасақ, «әйтеуір өттіге» құры­­латын формальді есеп пен жина­лыс­қа жол бермеудің тетіктері де жет­кілік­ті. Ол үшін іс-шараның мән-мағы­на­сын саралайтын, сараптайтын жаңа­шыл мем­лекеттік көзқарас, сындарлы сана қа­жет. Негізі, жиынды азайтудың жолы – күн­де нақты көрсеткіші бар іспен айна­лысу.

Бұл ретте халық арманы Мөңке бидің:

«Кер заманның кезінде...

Айнымалы, төкпелі биің болады,

Халыққа бір тиын пайдасы жоқ,

Әр тұста бас қосқан жиын болады», деген ащы да қатаң болжамымен бүгінге ескерту болып жеткенін ұмытпалық. Ұлтымыздың тағы бір данасы Мәшһүр Жүсіп: «Кері кететін елдің кеңесі көп болады» депті. Бұл сөздің де тағылымы терең.

Қайсыбір жылы Елбасы осындай пайдасыз ұзақ отырыс-жиналыстарға жол бер­ген Үкіметтен бастап мемлекет­тік орган­­дарды қатты сынағаны да есіміз­де. Бір жылда шенеуніктің 100 тәулігі жиын­­­­ға қатысуға шығындалатынын ал­ға тартып, мәселені реттеу үшін арнайы Жар­лық шығарған болатын. Содан бері Үкі­мет отырысын – тек сейсенбіде, Пар­ламент жиналыстарын – сәрсенбі, бей­сенбіде өткізу дәстүрге айналған-ды. Әл­­бетте, орталық мемлекеттік орган­дар­­дың жұ­мысында формализм мен бюро­кра­­тияны азайтуға бағытталған қадам мем­лекеттік құрылымдардың өңір­лік, қа­ла­­лық, аудандық деңгейін тү­гел қам­ты­ды деп айта алмаймыз. Оларға қарас­­ты бөлім­шелер мен филиалдарда бұ­­рын­ғы сарын басым сияқты. Оны кім қадағалапты?

Әйтпесе, азаматтарды кеңседе емес, қолайлы тұрғылықты жерінде немесе жаңа технологияның мүмкіндігін пайдаланып, онлайн форматта қабылдауды әлдеқашан реттеуге болар еді. Халыққа көрсетілетін қызметті жеңілдетудің ор­нына, мемлекеттік мекеменің, ұйым­ның және кәсіпорынның атын жамы­лып, тұтынушылардың жүйкесін жұқар­татындарға кім тежеу қоймақ? Әсіресе, тұрмыстық деңгейдегі бюрократиядан (оның түсін түстеп жатпайық) арылатын кез жетті. Тіпті сақшы, күзетші, кас­сир, билет сатушы, бақылаушы сияқты күн­делікті тіршілікте қатынасқа түсетін көп­теген қызметшілер ерсі, мәдениетсіз қы­лығы үшін қысылмайтын халге жет­кені қоғамды ойландыруға тиіс. Бү­гінде талап пен тәртіпті, қатаңдықты қарапайымдылықтан айыра білетін, өз міндеті мен өзгенің құқығын құрмет­тейтін маман мен кәсіп иесінің әдептен озбайтын қызметі – елімізге сын, мемле­кетімізге мін болуы мүмкін. Солардың қызметіне, білім деңгейіне қарап, тұтас мемлекетімізге баға береді, еліміздің абыройын таразылайды. Дәл осы секторда істейтін мыңдаған, миллиондаған кадрлардың сапасын қадағалауды арттырып, тиянақтылық танытпаса, туризм саласы ғана емес, мемлекеттік құры­лымдардың барлық тізбегі теріс әдет­терге шырмалып қалуы мүмкін. Сон­дықтан әдептілікке оқытып-үйретуді бір ғана мемлекеттік басқару органына немесе агенттікке жүктеп қою аздық етеді. Бұл меншік түріне қарамас­тан кез келген мекеме басшылығының күнделікті атқаратын абыройлы міндетіне айналуға тиіс деп ойлаймыз.

Мұндай келеңсіз құбылыс жер-жер­де белең алмауы үшін қызмет көрсе­тетін мекемелердің оң тәжірибесін, өне­­гелі істерін жиі насихаттаған жөн. Сон­дай-ақ барлық ұйымда, ведомствода жи­налыс өткізудің, жұртшылықты қабылдау рәсімінің ережесін енгізіп, жал­пыға жария етудің уақыты жетті деп ойлаймыз. Бұл жөнінде Қазақстан Республикасының әкімшілік рәсімдік-процестік кодексіне жүгінсек (2-бөлім 7-тарау, 36-46 баптар), ережеде айқын­далатыны да анық жазылған. Олай бол­са, сол ережені халықтың білгені абзал. Сонда ғана сөз пен істің арасы алшақ­тамайды. Жақсының ісі алға басып, заң тайынсыз бен тойымсызды тыятынын көрер едік. Сондықтан мұндай нақты қадамдарды құқықтық мемлекетімізді нығайту басымдыққа айналуы қажет. Ал үлкенді-кішілі әр мәжілістің, жиынның, басқосудың, отырыстың орнына, маңы­зына, уақытына, тәртібіне (регламент) мән беру – ерте ме, кеш пе, жалпы елдің ғана емес, әрбіріміздің кәсіби, адами білігіміз болып қалмақ.

 

Дархан МЫҢБАЙ,

Мәжіліс депутаты,

Nur Otan партиясы

фракциясының мүшесі