04 Наурыз, 2014

Ақмарал АРЫСТАНБЕКОВА: «Саяси үдерістер жаһандану ықпалымен айқындалады»

1223 рет
көрсетілді
14 мин
оқу үшін
100-191Ақмарал Хайдарқызы АРЫСТАНБЕКОВА туралы айтқанда, «тұңғыш» сөзін көп қолдануға тура келеді. Ол – тәуелсіз Қазақстанның тұңғыш елшісі және ел тарихындағы тұңғыш әйел-елші. Қазақстанның сыртқы істер министрі (1989-1991 жж.), Қазақстан Республикасының БҰҰ жанындағы тұңғыш Тұрақты өкілі (1992-1999 жж.), Франциядағы Төтенше және өкілетті елші (1999-2003 жж.) және Қазақстан Республикасының ЮНЕСКО жанындағы Тұрақты өкілі қызметін қоса атқарушы (1999-2001 жж.) болды. Қазіргі уақытта Қазақстан Республикасы Сыртқы істер министрлігінің Ерекше тапсырмалар жөніндегі елшісі. Тарих ғылымдарының докторы, профессор, халықаралық қатынастар және дүниежүзілік саясат мәселелері жөніндегі бес монографияның, отандық және шетелдік басылымдардағы көптеген жарияланымдардың авторы. АқмаралБиылғы жылдың 2 наурызында еліміздің әлемдегі ең басты ұйым – БҰҰ-ға толыққанды мүше болғанына 22 жыл толды. Осы орайда, біз Ақмарал Арыстанбековаға Қазақстан мен БҰҰ арасындағы ынтымақтастық мәселелеріне, сондай-ақ, Мемлекет басшысының Жарлығымен бекітілген Қазақстан Республикасы Сыртқы саясатының 2014-2020 жылдарға арналған тұжырымдамасына қатысты сауалдарымызды қойған едік. – Ақмарал Хайдарқызы, биылғы жылдың 21 қаң­та­рында Мемлекет басшысы Нұр­сұлтан Назарбаев Қа­­­зақ­стан Республикасы Сырт­­қы саясатының 2014-2020 жылдарға арналған тұ­жы­рымдамасы туралы Жар­­лық­қа қол қойған болатын. Бұл Тұжырымдама «Қа­зақ­стан-2050» Стратегия­сын­­да бекітілген сыртқы сая­си ұс­танымдар аясында әзір­лен­ген. Жаңа құжат осыған де­йін да­йындалған құжаттардан несі­мен ерекшеленеді? – Қазақстан Республикасының 2014-2020 жылдарға ар­нал­­­ған Сыртқы саясат тұ­жырым­дамасында Отанымыздың «Қа­зақстан-2050» Стратегиясы негі­зінде қарқынды эконо­микалық дамуымен, саяси тұрақтылығымен, байыпты сыртқы саяси бағытымен ерекшеленетін қалыптасқан мемлекет ретіндегі басты қағи­даттары, мақсаттары, міндеттері мен басымдықтары анықталған. Сондай-ақ, Қазақстан сыртқы саясатының көпвекторлы, тең­герімді қағидаттары мен елі­міздің ұлттық мүдделерін табанды қорғауға негізделген сабақ­тастығы қуатталған. Мемлекет басшысының шет мемлекеттермен қарым-қатынасты халық­аралық құқық нормалары мен қағидаттарына негіздеген бұл сыртқы саяси бағыты тәуелсіздік жылдары бойында Қазақстанды халықаралық қатынастардың толық құқылы және жауапты қатысушылары қатарына қосты. Бұл құжат еліміз дамуының жаңа кезеңінде Қазақстанның сыртқы саяси бағыты сыртқы саясаттың басымдықтарын жос­парлау мен жүзеге асырудағы прагматизммен және жұмыстың озықтығымен, елдің ұлттық мүдделерін қамтамасыз ететін идеялар мен бастамалардың ұсынылуымен де ерекшеленетін болады. Тұжырымдамаға тұң­ғыш рет кең жариялылық сипат берілуі мемлекетіміздің сыртқы саясатының ашықтығы мен болжамдылығының айғағы болып табылады. – Сыртқы саясаттың 2014-2020 жылдарға арналған тұжы­рымдамасында Қазақстанның ұлттық мүдделеріне сәйкес, сырт­қы саясаттағы негізгі күш-жігер бірнеше мақсатқа қол жеткізуге бағытталатыны жайлы жазылған. Олардың қатарына еліміздің қауіпсіздігі мен аумақ­тық тұтастығын қамтамасыз ету, бейбітшілікті, өңірлік және жаһандық қа­уіпсіздікті нығайту секілді қа­дау-қадау мәселелер бар. Бұл бағыттағы жұмыстар туралы не айтасыз? – Тұжырымдамада атап көр­сетілгеніндей, мемлекетіміздің сыртқы саясатының негізгі мақ­саты еліміздің ұлттық қауіп­сіздігін, қорғаныс қабілетін, егемендігі мен аумақтық тұтас­тығын барынша қамтамасыз ету болып табылады. Басты сыртқы саяси күш-жігер орнықты экономикалық даму үшін, халық өмірінің деңгейі мен сапасын арттыру үшін, құқықтық мемлекет пен демократиялық институттарды нығайту үшін қолайлы сыртқы жағдай жа­сауға бағытталады. Қа­зақстан ха­лықаралық бей­бітшілікті, өңірлік және жаһандық қауіпсіздікті нығайту, Біріккен Ұлттар Ұйымының орталық және үйлестірушілік рөлі кезінде әділетті және демократиялық әлемдік реттілік орнату жөніндегі күш-жігерін жалғастыратын болады. Қазіргі заманғы әлемдегі жаһандану жағдайында жаһандық үдерістер мен проблемалардың күрделілігі мен сан алуандығы елдің дамуы мен оның әлемдік аренадағы ұлттық мүдделерін қамтамасыз етудің аса маңызды құралы болып табылатын мемлекеттің сыртқы саясатының негізгі бағыттарын дер кезінде болжамдау мен белгілеуді қажет етеді. – Қазақстан – БҰҰ, ТМД, АӨСШК, ҰҚШҰ, ШЫҰ, ЕҚЫҰ, сондай-ақ, Түркітілдес мемлекеттер ынтымақтастығы кеңесі және басқа да халық­аралық ұйымдар мен фо­рум­дар қызметінің жауап­ты қатысушысы. Біз әңгіме өзегіне айналдырып отыр­ған Тұжырымдамада елі­міз­дің осы ұйымдардың қыз­меті шеңберіндегі негізгі мін­деттері туралы айтылады. Қазақ­стан­ның сыртқы саяси бастамаларды ілгерілету төңірегіндегі мұндай қадам­дарын қалай пайымдар едіңіз? un11 – Әлем дамуының қазіргі заманғы беталыстары, қалыптасып отырған халықаралық-саяси ахуал жаһандану жағдайында жаһандық проблемаларды дүниежүзілік қоғамдастықтың ортақ мүдделері негізінде шешуге жаңаша тұр­ғыдан қарауды талап етеді. Осы орайда, бүгінде бейбітшілік пен қауіпсіздікті сақтауда көп­жақты дипломатияның рөлі, мемлекеттердің көпжақты саяс­и және қаржы-экономика инс­титуттарының қызметіне, интеграциялық үдерістер мен өңірлік ынтымақтастыққа белсене қатысуының қажеттігі арта түседі. Ал Тұжырымдамада көпжақты келісімдер мен шешімдер бел­гілеу үдерісінде Қазақстанның ұлттық мүдделерінің есепке алынуын қамтамасыз ету, өңірлік және жаһандық қауіпсіздікті нығайту, саяси-құқықтық нормаларды кемелдендіру, өңірлік және халықаралық ұйымдардың жұмысының пәрменділігін арттыру жөніндегі халықаралық күш-жігерге елдің сындарлы қатысуы басты міндеттер ретінде атап көрсетіледі. Тұжырымдамада, сондай-ақ, Қазақстанның БҰҰ Жарғысының мақсаттары мен қағидаттарын ұстанатындығы, мемлекеттер арасындағы саяси қарым-қатынас пен ынтымақтастық үшін құқықтың үстемдігі қағидатының түпнегіздік маңызы, жанжалдарды саяси-дипломатиялық тетіктер мен құралдар негізінде шешу қажеттігі нақтыланған. Әлемнің ядролық қарудан азат болуына қол жеткізу, осы бағыт­пен үдерісте Қазақстанның сіңірген тарихи еңбегі мен дүние­жүзілік қоғамдастық үшін үлгілі қызметі ядролық және жаппай қырып-жоятын өзге де қару түрлерін таратпау режімін нығайту ұстанымының бұл­жымайтындығын қуаттайды. Дүниежүзіндегі саяси және экономикалық өзара тәуелділіктің арта түсуі еліміздің халықаралық ин­теграциялық үдерістерге қа­тысуының басымдығын да анықтап отыр. Тұжырымдамада атап көрсетілгеніндей, еліміз экономикасының бәсекеге қабілеттілігі мен инвестициялық тартымдылығын арттыру, қазақстандық бизнес пен өнім­нің дүниежүзілік нарықтарға қатысуын ұлғайту үшін қолайлы жағдай жасау мақсатындағы іс-қимылдар экономикалық және сау­да дипломатиясын одан әрі дамытуды көздейді. Қа­зақ­станның донор-мемлекет ретін­де дамуға ресми көмектесу жөнін­дегі ха­лықаралық қызметке қатыс­пақ­шы ниеті де өзіне назар аудартады. – Қазақстан БҰҰ мүшесі ретінде бұл Ұйымның қыз­метіне белсенді қатысып жүр. Мәселен, еліміз көтерген бірқа­тар бастамалар әлемдік қоғамдастық тарапынан қолдау тапты. Бұл 2017-2018 жылдары Қазақстанның БҰҰ Қауіпсіздік Кеңесіне тұрақты емес мүше болуға үміткерлігі заңды деген ой туғызады. Осы ретте, еліміздің Бас ұйымның қызметіне жан-жақты қатысып келе жатқаны Қазақстанның халықаралық беделін қалып­тастыруға қаншалықты ықпал етті дей аласыз? – 1991 жылғы желтоқсанда, Қазақстанның Тәуелсіздігі жарияланған соң екі күннен кейін, Мемлекет басшысы мені еліміздің Біріккен Ұлттар Ұйы­мына кіруін дайындау үшін Нью-Йоркке жіберді. 1992 жылғы 2 наурызда Тәуелсіз жаңа мемлекет – Қазақстан Республикасы Біріккен Ұлттар Ұйымына мүше болып бірауыздан қабылданды. Бұл – Отанымыз үшін тарихи күн. Тәуелсіздіктің 20 жылы ішінде Қазақстан дүниежүзілік қоғам­дастықтың толық құқылы мүшесі және халықаралық құқықтың сындарлы субъектісі деңгейіне көтерілді. Қазақстан Республикасының БҰҰ-дағы тұңғыш Тұрақты өкілі болып 8 жыл дерлік жұмыс атқарғанда мен Қазақстанның халықаралық құқық нормалары мен қағидаттарын ұстануға негізделген дәйекті сыртқы саяс­и бағыты арқасында Тәуелсіз жас мемлекеттің халықаралық беделінің нығайғанын айқын көрдім. БҰҰ-мен біздің ын­ты­мақтастығымыз, тіпті, еліміз Ұйымға мүше болып қабыл­данбай тұрып басталғанын атап айту керек. Мен Қазақ КСР Сырт­қы істер министрі және кеңес делегациясының мүшесі ретінде 1990 жылы БҰҰ Бас Ассамблеясының 45-сессиясының жұмысына алғаш рет қатысқан болатынмын. Қазақстан Президенті егемен Қазақстанның әлеуметтік-экономикалық дамуының басым бағыттарында дүниежүзілік тәжірибені зерделеу мен ен­гізуге өте маңызды мән берді. Осы себепті, 1991 жылы әлеу­меттік және экономикалық са­ла­лардағы республикалық заңдарды талдап-белгілеу кезін­де БҰҰ БА 45-сессиясының құжаттары белсенді пайдаланылды. Сол жылы жазда Сыртқы істер министрлігі тарапынан республикаға БҰҰ Трансұлттық корпорациялар жөніндегі орта­лығының директоры шақы­рылып, ол Алматы қаласы мен Қарағанды облысының кәсіп­орындарында нарықтық экономика мәселелері бойынша кездесулер мен консультациялар өткізді. Орталық директоры, сондай-ақ, Қазақстан Үкіметі мен БҰҰ-ның аталған Орталығы арасындағы Ынтымақтастық туралы келісімге қол қойды, ал кейіннен республиканың сыртқы экономикалық қызметі мен еркін экономикалық аймақтар туралы алғашқы заңдарының жобаларына халықаралық сараптау ұйымдастыруға көмектесті. Қазақстан Біріккен Ұлттар Ұйымында ядролық полигонды жабу және қуаты жөнінен әлемдегі төртінші ядролық әлеуеттен ерікті түрде бас тарту жөніндегі теңдессіз әрекеті, өңірлік және жаһандық қауіпсіздік пен тұрақ­тылықты нығайтуға нақты үлес қосқаны, мәдениеттер мен дін­дер арасындағы үнқатысуды дамытуға ден қоюы арқылы барынша кеңінен танылды. Өңірлік тұрақтылық пен әлемдегі қауіп­сіздікті нығайту туралы БҰҰ Жарғысының қағидаларына сай келетіндіктен, Бас ұйым жас мемлекеттің АӨСШК-ден бастап басқа да барлық сыртқы саяси бас­тамаларын қолдап келеді. – Тәуелсіздіктің алғашқы жылдарынан бері Қазақстан Ресей, Қытай, Орталық Азия мемлекеттері, АҚШ, Еуропа және ТМД кеңістігіндегі елдермен тығыз дипломатиялық байланыс орнатуға үлкен ба­сымдық беріп келеді. Ал жаңа саяси Тұжырымдамада дәс­түрлі басымдықтардың аясын кеңейту көзделіп қана қоймай, алдағы уақытта сырт­қы саясаттың азиялық векторын ілгерілету мәселесі де қарас­тырылыпты. Қазіргі таң­да бұл бағытта қандай арнайы бағдарламаны іске асыру жос­парланып отыр? – Өңірлік ынтымақтастық саласында Тұжырымдамада Орталық Азия алғаш рет өңірлік тұрақтылықты қамтамасыз ету, саяси және экономикалық ынтымақтастықтың белсенділігін арттыру, ішкі және сыртқы сын-қатерлерге бірлесіп қарсы әрекет жасау тұрғысында біз­дің сыртқы саясатымыздың стратегиялық сипатының негізгі басымдықтарының бірі ретінде белгіленген. Өңірлік интеграция­ны белсене ілгерілету Орталық Азия өңіріндегі әлеуметтік-эко­номикалық, экологиялық, сау­да және көлік проблемаларын бірлесіп шешудің пәрменділігіне септеседі. Мемлекеттің сыртқы сая­са­тының азиялық векторын нығайтуға, әлемнің басқа өңір­лерінің елдерімен қатынастар географиясын ұлғайтуға маңызды мән беріліп отыр. Қазақстан Шығыс, Оңтүстік, Оңтүстік-Шығыс Азия және Тынық мұхит өңірі елдерімен, сондай-ақ, олар­­­дың өңірлік бірлестіктерімен сауда-экономикалық және ин­вес­тициялық-технологиялық ын­тымақтастықтың белсенділігін арттырмақ. Азиядағы дәстүрлі серіктестер – Жапониямен, Корея Республикасымен, Үндіс­танмен, Малайзиямен қатар, Индонезиямен, Вьетнаммен, Син­гапурмен, Таиландпен ұзақ мерзімді және перспективалы байланыстар дамитын болады. Орта және Таяу Шығыс, Орталық және Латын Америкасы, Африка континенті елдерімен ынтымақтастықты дамыту мақ­сатында Вьетнамда, Оңтүстік Африка Республикасында елші­ліктеріміз ашылды, Эфиопияда, Мексикада және Кувейтте де елшіліктеріміз ашылатын болады. – Сіздің ойыңызша, бұл Тұжырымдамада әлемдік да­мудың заманауи бағыттары мен үрдістері, халықаралық күн тәртібінде тұрған түйткілді мәселелер толықтай көрініс тапқан ба? – Тұтастай алғанда, Тұжы­рымдама дүниежүзілік дамудың қазіргі заманғы беталыстарына, халықаралық күн тәртібінің көкейкесті проблемаларына сай келеді. XX және XXΙ ғасырлардың тоғысында әлемдік саясаттың жаңа субъектілерінің, трансұлттық қатерлердің пайда болуы жаһандық проблемаларды шешуге дүниежүзілік қоғамдастықтың ортақ мүдделері негізге алынған жаңа көзқарас тұрғысынан келуді талап етеді. Қазіргі заманғы әлемдік саяси үдерістердің өрістеу дәрежесі жаһанданудың ықпалымен ай­қындалады. Әлемдік саясаттың жаһандануына ілесе халықаралық қайшылықтар жаһанданады, басқарудың жаһандық құры­лымдары қайта құрылады, әлемдік үдерістердің реттелу дәрежесін арттыру қажет болады. Бұл факторлар көпжақты дипломатия мен халықаралық институттардың, ең алдымен, Біріккен Ұлттар Ұйымының рөлінің едәуір артуына себепші болады. Қазақстанның геосаяси жағдайы, оның теңгерімді жә­не байыпты сыртқы саясаты республиканың көпжақты дип­ломатия шеңберінде өңірлік те, жаһандық та сипаттағы өзекті саяси проблемалардың шешімін табуға нақты қатысуына және бұған өз үлесін қосуына мүмкіндік береді. Жаңа Тұжырымдамада алға қойылған мақсаттар мен міндеттердің ойдағыдай және пәрменді жүзеге асырылуы мемлекетіміздің бұдан әрі үдемелі дамуына, дүниежүзілік аренада рөлі мен беделінің артуына мүмкіндік туғызатын болады деп сенемін. – Әңгімеңізге рахмет. Әңгімелескен Ләйла ЕДІЛҚЫЗЫ,  «Егемен Қазақстан».