Польша әлемдік қаржылық-экономикалық дағдарысқа сыртқы қарыз мөлшері аз деңгейде, ІЖӨ-нің 50 пайыздан кем көлемінде енді. Оған бір жағынан ел конституциясындағы сыртқы қарыз мөлшері ІЖӨ-нің 60 пайызынан аспауы тиіс деген норманың барлығы әсер етсе, екіншіден, поляктардың біреуден қарыз алуды қаламайтын ұлттық қалыбының әсері болса керек. Қалай дегенде де, Польша дағдарыс басталысымен рецессияға түскен жоқ. Өйткені, жеке адамдар мен заңды тұлғалар, бизнес, тұрғын үй немесе өзге де қажеттіліктер үшін банктер алдында несиеге белшесінен батпаған еді.
«Тойға кешіккен кәсіпкер»
Алайда, айта кеткен жөн, жеке кәсіпкерлер соңғы жылдары бұл несие көлемін біршама арттырды, бірақ ол поляк профессорының сөзімен айтқанда: «Тойға кешігіп, жұрт барлығын ішіп-жеп тарап бара жатқанда келген қонақ тәрізді болды», яғни поляк кәсіпкері несие аламын дегенше өз елінің экономикалық қуаты да артып кеткен болатын. Бұл жерде есте ұстайтын тағы бір мәселе, ол – Польшаның дер кезінде берілген кейнсиан ынталандыруын тиімді пайдалануында жатты. Еуроодақтың қуатты мемлекеттерінің кедей елдердің ішкі тұтынуын арттыру арқылы экономиканы сақтап қалу бағытына бөлген қаржысы бұл елді демеуге дөп түскен тамаша тарту болды. Өзге елдер не нәрсені де қатты үнемдеу саясатын ұстанып жатқанда, көмек арқасында салықты 40 пайыздан 32-ге дейін түсіру ішкі өнім өндірушілерге мықты қолдау болды. Әрі бір жағынан Польшаның еуроаймаққа енбей, өз ақшасымен қалуы да оған өзінің оң ықпалын тигізді.
Алғашында еуроға қарағанда біраз жеңілдеген злотых шеттен келетін тауарлардың бағасын қымбаттатқанымен, түптеп келгенде, мұның өзі Польша экономикасына тиімді болып шықты. Ол шетелдің қымбат тауарына қарағанда өзіміздің сапалы тауарларымызды алайық деген, қай кезде де тиімділікті бірінші орынға қоятын поляктардың діліне сәйкес келе кеткен. Тауар өндірушілер де өз бұйымдарының сапалы болса тезірек өтуіне қолайлылық туатынын есептеп, тауардың сапасына зор мән берген. Ал сапалы тауарға деген сұраныс ел ішінде ғана емес, шеттегі тұтынушыларды де қызықтыра түсті. Әрі жыл аяғына таман жеңілдеп кеткен злотых өз салмағының 70 пайыздайын кейін қайтарып алған. Осылайша Польша экономикасы дағдарыстың тайдай тулаған толқынына шыдас беріп қана қоймай, нығая түскен.
Әріптестікке таңдалған бесеу
1998 жылы Польша елдің экономикалық дамуының жаңа бағытын қолға алды. Оның басты мақсаты – жедел, тез арада экономикалық өсуге қол жеткізу, инфляцияны төмендету, жұмыссыздықты азайтып, жаңа жұмыс орындарын ашу болды. Оған қоса, әкімшілік басқару жүйесіне жүргізілген реформа, ІЖӨ өсуі, шетелдік инвестицияның тартылуына қолайлы жағдайлар туғызылуы Польшаны өзге Батыс елдеріндегідей дағдарыс батпағына батырмады. Не нәрсені бастаса да тиімділік тұрғысын ең басты қағидат ретінде ұстанатын поляктар осы өсу жолында әріптестер таңдауда да қалыбынан танған жоқ.
Польша Премьер-министрінің орынбасары Януш Пехоцински Қазақстан мен Польша арасындағы әріптестікті жоғары бағалай келіп: «Қазақстан мен Польшаны табысты экономикалық жаңғырудың мысалы ретінде қарастыруға болады. Бұл мәселеде біздердің жинақтаған тәжірибеміз бен нарықтың тұрақтылығы трейдерлерді ынталандырып, біздің инвестициялық тартымдылығымызды арттыра түседі», дей келіп, Қазақстанның Польша үшін Канада, Түркия, Бразилия, Алжирмен қатар таңдаулы экономикалық әріптес ретінде бестікке енгендігін айтқан.
Біздің елімізге де Польшаның әріптес ретіндегі маңызы жоғары. Еуропа нарығында Қазақстан үшін Польша алтыншы орында тұр, яғни 2013 жылы екі арадағы тауар айналымы 1,2 млрд. АҚШ долларын құраған. Соңғы жылдары екіжақты әріптестіктің негізі бұрынғы көмірсутек шикізаты төңірегінде ғана өрбімей, бизнесті бірлесе атқару саласына да керегесін жая түскен. Мәселен, бүгінгі таңда 160-тай поляк компаниялары Қазақстанда өз өкілдіктерін ашқан, немесе бірлескен кәсіпорындар жұмыстарын бастаған, ал 1000-ға тарта кәсіпорын қазақстандық фирмалармен сауда-саттық бойынша қатынастар орнатып отыр.
Бүгінгі қазақ-поляк жұртының экономика саласындағы қатынастарының негізін үш маңызды үкіметаралық келісім құрайды: Экономикалық ынтымақтастық жөніндегі келісім, Инвестицияларды тарту мен өзара қорғау жөніндегі келісім, Қосарланған салық салуды болдырмау және табыс пен капиталға салынатын салықтарға қатысты салық салудан жалтаруға жол бермеу туралы конвенция. Бұған қоса, ынтымақтастықты дамытуға экономиканың жекелеген салаларында жасалған екіжақты келісімдер байланыстардың тереңдей түсуіне оң ықпалын тигізуде.
Қазақстанмен арадағы сауда-экономикалық қатынастардың дендей түсуі турасындағы себептерге келсек, онда бірнеше мәселе алға шығады. Оның алғашқысы – Польша тарапының қазақ даласындағы көмірсутек қорына деген қызығушылығы. Әлемдік тұрғыда саяси және экономикалық жағынан зор мәнге ие осы шикізат көздеріне поляк экономикасының тәуелділігі тым жоғары. Польша экономикасында энергия үнемдеуші технологиялардың дамуы энергияға деген сұранысты азайтады деген үміт тудырғанымен, халық санының өсуі және өндіріс ошақтары жұмысының қарқындауы оған деген қажеттілікті тіптен ұлғайта түскен. Оның үстіне Польшадағы өндіріс орындарының көпшілігі энергия үнемдеуді ойласпаған социалистік кезеңде салынғандықтан, барлығын бірдей жаңа технологияларға негіздеу мүмкін болмай, сұраныс жүгі, тіпті, қомақтылана түскен. Ал Батыс және Шығыс Еуропаға қуат көздерін жеткізуші Ресей тарапының кеңестік кезеңдегі ықпалының Шығыс Еуропаға әлсіреуін енді энергия тасымалы арқылы қайтадан нығайтуды көздейтіндігі және де аян. Алдына жоғары мақсат қойып, 2022 жылға дейін әлемдегі 20 дамыған елдің қатарына енеміз деп отырған елге өзінде жоқ зат үшін бір елдің ғана қасы мен қабағына қараудың қаншалықты тәуекел болатыны да белгілі. Сондықтан да, бұл ретте Польшаның Ресейден де өзге энергия көздерін іздеуі бұлтартпас қажеттілік.
Екіншіден, Ресейдің жаңа энергетикалық саясаты да Польшаға қолайлы болмай тұр. Ресей әлемдік рынокқа энергия тасымалдауда өнімнің өзіндік құнын азайтуда транзитті мемлекеттер санын қысқартуды көздеп отыр. Осы мақсатта Ресей мен Түркия арасында «Көгілдір тасқын» – «Голубой поток» газ құбырының іске қосылуы, Балтық теңізінің түбі арқылы өтетін құбыр мен Приморскіде терминал салуы Польша сынды бұрынғы транзитті мемлекеттердің экономикасына оңай тимей тұр. Оның үстіне 2006 жылы Украина, 2007 жылы Беларусь арқылы транзит мәселесінде қиындық туғаннан аузы күйген еуропалықтар өзге өңірлерден қажеттіліктерін іздей бастады.
Енді 20 дамыған елдің қатарына ену мәселесіне тоқтала кетейік. Премьер-министр Дональд Туск үкіметтің ЕО-ның бюджет қоры жобасын қабылдауына байланысты өткізген баспасөз мәслихатында: «2022 жылы біз оны толықтай бағындыра аламыз, ІЖӨ-ні ЕО елдерінің орташа статистикалық көлемінің 80 пайызына жеткіземіз, ал 2016-2017 жылдары Польша Еуропадағы жоғары сапалы автожолдар бойынша Германия, Франция, Испания, Италиядан кейін бесінші орынға шығатын болады, зерттеу жұмыстарына ІЖӨ-нің 2 пайызын бөлеміз, және 1,5 млн. аз қамтылған азаматтардың өмір сүру деңгейін аймақтардың дамуын қолға алудың арқасында көтеретін боламыз», – деген еді поляктардың алға қойған биік мақсаттарын жария етіп.
Алдындағы игі мұратқа ұмтылған ел үшін Қазақстан тек энергиясымен ғана емес, жаңа нарыққа, Азия мемлекеттеріне ашылатын қақпа іспетті. Кеден одағына енген Қазақстанмен сауда-экономикалық қатынастарға қоса, Оңтүстік Азия, Оңтүстік-Шығыс Азия, Қазақстан мен Қытай арқылы Тынық мұхиты бассейніндегі елдерге өз өнімдерін жеткізуді көздеген Польша үшін біздің ел таптырмас әріптес. Қазақстанға да еліміздің транзиттік әлеуетінің тиімді пайдаланылуы іздегенге сұраған дегендей.
Тиімді серіктестік тетігі
Бүгінгі күні екі ел арасындағы қарым-қатынаста мұнай-газ өндірісі, көлік, коммуникациялар, құрылыс, кәсіпкерлік, ауылшаруашылық өндірісінің тауарларын қайта өңдеу, мәшине жасау, туризм, жиһаз және фармацевтика салаларындағы байланыстардың қарқын ала бастағанын айта кеткен орынды. Мәселен, Польшадағы ірі фармацевтикалық топ «Польфарма» Шымкенттің «Химфарм» дәрі-дәрмек зауытын технологиялық тұрғыдан жаңғыртуды қолға алып, жаңа ампулалық-инфузиялық цехты салып бітті. Жылына 350 млн. ампула және 4 млн. пакет шығаратын зауыт өнімдерінің халықаралық стандарттарға жауап беруімен қатар, бағасының өзге елдерден шыққан осындай препараттарға қарағанда арзандығы да назар аудартады.
Поляктардың Қазақ еліне деген ықыластары айрықша. Оны әр жыл сайын елімізде өткізілетін халықаралық түрлі көрмелерге қатысушылар ішінен поляктардың үлкен шоғырының өз өнімдерімен келуінен байқауға болады. Мысалға, 2013 жылдың қазан айында Ақтөбе қаласында өткізілген Ұлттық экономикалық көрмеге 22 поляк компаниясы қатысты. Польша тарапы ЭКСПО-2017 көрмесінің Қазақстанда өткізілуіне де қолдау танытып, өздерінің бұл көрмеден қалыс қалмайтындықтарын айтып отыр.
Қазақстан-Польша арасындағы сауда-экономикалық ұтымды ынтымақтастықпен бекітілген қатынастар Еуропа Одағы шеңберінде де, екіжақты тұрғыда да жемісті жалғасып келеді. Және арадағы сауда-саттықта тауарлық позициялар өзгергенімен, тауар айналымының құрылымы бірнеше жыл бойы тұрақты болуда. Қазақстанның Польшаға жіберген экспорты құрылымындағы басым тауарлар: отын-энергетика, химия, қара металлургия өндірісінің өнімдері, ауылшаруашылық өнімдері, соның ішінде астық пен ұн болса, Польшадан Қазақстанға келетін импорттың негізгі салалары: химия өндірісінің өнімдері, машиналар мен жабдықтар, электр құралдары, асыл емес металдар мен олардан жасалған бұйымдар, целлюлоза, қағаз, синтетикалық материалдар мен резеңкеден жасалған бұйымдар, көліктер, мал шаруашылығы мен өсімдік өнімдері, жиһаз бен оның жинақтаушы бөлшектері, азық-түлік сынды сан түрлі тауарларды қамтиды.
Еліміздің еуропалық серіктестерімен ықпалдасуын көздейтін “Еуропаға жол” бағдарламасын іске асырудың арқасында серіктестік шеңбері де кеңейіп келеді. Осы бағдарлама аясында және Қазақстан экономикасының дағдарыстан кейінгі даму жоспары бойынша «Даму» кәсіпкерлікті дамыту қоры мен Польша кәсіпкерлікті дамыту агенттігі арасында ынтымақтастық қарым-қатынас қалыптасқан. Өндірісті технологиялармен қамтамасыз ету және қазақстандық экспортты ілгерілету мәселелері бойынша сындарлы ынтымақтастық әрі қарай жалғасуда. “KAZNEX” экспортты дамыту және ілгерілету корпорациясы мен 2008 жылы құрылған Варшавадағы Польша-Қазақстан сауда-өнеркәсіп палатасы арасындағы әрекеттестік нәтижесінде экономикалық форумдар мен екі мемлекет кәсіпкерлерінің бірқатар бизнес-миссиялары табысты ұйымдастырылып келеді.
Қалай дегенде де, бір-бірінен қашықта жатқанымен, экономикалық мүдделері тоғысқан, оның үстіне еліміздегі поляк этносы мен ол елге біздің жерімізден көшіп барған этностық поляктар да Қазақтан мен Польша арасындағы ынтымақтастықтың өрістей түсуіне пейілді. Жалаң сөз емес, Польшаға барған сапарда көзбен көріп, құлақпен естіген жәйттер болған соң айтып отырмыз. Бұл елде Қазақстанды білетін, оған деген жылы көзқарасы бар адамдарды жиі кездестіресіз. Көздеріне жас алып, сағына туған жерді еске алып, қазақтарды қандай жақсы көретіндіктерін айтқан бұрынғы отандастарымыз қаншама.
Ұсынақты, қолдары епсекті, үнемділік пен тиімділікті таразының басына тең ұстайтын поляктардың біздің елімізге қызығушылықтары қандай болса, біздің де Польшаға көз тігуден ұтылмасымыз анық.
Анар ТӨЛЕУХАНҚЫЗЫ,
«Егемен Қазақстан».