Бүгінгі таңда Қазақстанда 2 млн-нан аса зейнеткер бар. Мұны еңбекке қабілетті жастағы азаматтармен салыстырғанда, әр зейнеткерге шамамен жұмысқа жарамды 7 адамнан келеді. Республикалық бюджет шығыстарының төрттен бір бөлігі жыл сайын зейнетақы төлеуге жұмсалады (2022 жылы 2,9 трлн теңге). Бұл ретте зейнетақының орташа мөлшері 105 538 теңгені құрайды. Оның ішінде ынтымақты зейнетақы – 72 914 теңге, базалық зейнетақы – 32 624 теңге.
Халықтың жалпы әлемдік қартаю үрдісі елімізге де сөзсіз әсер етеді. БҰҰ болжамдары бойынша, 2050 жылға қарай еңбекке қабілетті халыққа жүктеме екі есе артады, зейнеткерлер саны 3 млн-нан аса адамға жетеді. Осылайша, 1 зейнеткерге еңбекке қабілетті жастағы 3,5 адам ғана келеді.
Ынтымақты жүйенің жинақталуымен 2028 жылға қарай зейнетақы ел бойынша орташа айлық жалақының шамамен 47,4%-ын ғана (БЖЗҚ-ның актуарлық бағалауы бойынша) алмастырады. Бүгінгі таңда шешуші шаралар қабылданбай, өткен ғасырдың 80-жылдарында дүниеге келген, зейнеткерлік жасқа жеткен азаматтарды зейнетақымен қамсыздандыру деңгейі өте төмен болады. Олардың зейнетақысы 2040 жылға қарай жоғалған еңбек табысының тек 39,2%-ын ғана жабады. Кейінгі ұрпақ үшін бұл жағдай одан да төмендей түседі. Мысалы, 2060 жылы зейнетақы жоғалған табыстың 29,5%-ын ғана жабады.
Азаматтарды зейнетақымен қамтамасыз ету жүйесін дамыту – мемлекеттің басым міндеттерінің бірі. Болашақта зейнетақы жүйесінің тиімділігін жолға қою үшін қазіргі уақытта зейнетақы жүйесін одан әрі жаңғыртудың 2030 жылға дейінгі қолданыстағы тұжырымдамасына өзгерістер мен толықтырулар енгізу бойынша жұмыс жүргізілуде.
Біріншіден, ең төменгі кепілдіктер жүйесін жетілдіру шеңберінде 2028 жылдан бастап базалық зейнетақы төлемінен ең төменгі кепілдендірілген зейнетақыға көшу көзделген. Қазіргі уақытта Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі оны тағайындаудың нақты тетігін пысықтап жатыр.
Екіншіден, 2023 жылдан бастап жұмыс берушілерге 5% міндетті зейнетақы жарналарын енгізу көзделген. Жұмыс берушінің міндетті зейнетақы жарналарын енгізу қолданыстағы тұжырымдамада көзделген. Тұжырымдамаға түзетулер жобасы шеңберінде салымшылардың жеке (мұраға қалдырылған) зейнетақы жинақтарын толықтыруға шартты-жинақтаушы құрамдауышты қалыптастырудан (шартты түрде «бай» және табысы төмен салымшылар арасында жинақтарды қайта бөлу қағидаттарына негізделген) осы жарналардың нысаналы бағытын өзгерту көзделеді.
Нәтижесінде, азаматтарды зейнетақымен қамсыздандыру деңгейін халықаралық еңбек ұйымы ұсынатын стандарттан төмен емес деңгейде сақтау қамтамасыз етіледі (жоғалған табыстың кемінде 40%-ын зейнетақымен алмастыру).
Тұжырымдамаға өзгерістер жобасында көрсетілген зейнетақы жүйесін одан әрі дамыту тәсілдері мүдделі мемлекеттік органдар деңгейінде, тәуелсіз сарапшылардың қатысуымен қаралды, сондай-ақ қоғамдық тыңдау рәсімінен өтті.
Өткен жылдың 7 желтоқсанында тұжырымдамаға өзгерістер жобасын Президент жанындағы реформалар жөніндегі Жоғары кеңес қарады. Енді республикалық бюджет комиссиясының тұжырымдамаға енгізілетін өзгерістер жобасының шығын нормаларын қарауы қалып тұр.