Таным • 31 Шілде, 2022

Аққу көлі аңызы

846 рет
көрсетілді
6 мин
оқу үшін

Сарайшық – ортағасырлық қала. Аңызға бай шежірелі шәрі. Көне заманның көзін­дей күмбезді мекен, ордалы орда. Сол шайыр шаһарда хан­ның жалғыз қызы айлы түн­нің алдында тізерлей отырып, қолаң шашын қайыққа төгіп тастап, тәтті көлге қарап таранады деседі. Аспан­да жұлдыз біткен сол үшін туып, сол үшін өледі екен. Жанарынан жалт еткен сәулеге ұшқан құс та, жүгірген аң да байлаулы. Әйтсе де сол арудың өмірі тәтті болғанымен, тағдыры тым ащы болыпты.

Аққу көлі аңызы

Аңызға бергісіз әбеқоңыр әң­гіме. Картина сөйлейді, біз тың­даушымыз. Белгілі суретші Камила Жапалованың өмір өрнегі. Қазір Жайық өзенінің оң жағасында сол алып қаланың қираған құландысы ғана жатыр. ХІІІ-ХVІ ғасырларда батыс пен шығысты жалғаған Ұлы Жібек жолының бойындағы берекелі бекеттің жанына бүккен бір сыры бар. Сол сыр «Алтын қайық» болып бояуға айналған. Әпсанада да астар жатады. Тарланбоз тарихшы Әлкей Марғұланның зерттеуіне сүйенсек, Сарайшық әйгілі Алтын Орда мемлекетінің астанасы Бату Сарайымен қатар, ХІІІ ғасырдың орта кезінде салынған қала.

Сол сәукелелі Сарайшықтан таған тарта қалсаңыз, «Алтын қа­йық» жайлы әсерлі әңгіме менмұн­далайды. Бізді еліктірген де осы ойлы оқиға. Өркендеу кезеңі Алтын орданың билеушісі Өзбектің ұлы Жәнібек ханның (1341-1357) тұсы­на сәйкес келеді. Пайымды патша күн кідіртпей өтіп жатқан керуеннен түскен табысты қарашаның игілігіне жұмсап, қаланың көркеюі­не атсалысқан. Талайды тамсандырып, таңдайын қақтырған «Аққу көлін» Жәнібек хан осы кезеңде салдырған.

Ханның сүйікті қызы бір сәт табиғат аясында серуендемесе жа­ны жай таппайды екен. Көбіне су жағасына барып, жағада жүзген балықтарды тамашалап, топталып ұшқан құстарды қызықтап, жайқала өскен гүлдердің жұпарына мастанып, ордасына қайтады. Осыны байқағанын әкесі уәзірлеріне дереу тапсырма беріп, сүйікті қызына Сарайшықтың күн батыс жағынан жасанды көл жасатады. Көлдің суын мезгіл-мезгіл ауыстырып, әрбір таза су құйған сайын көл беті­не секер себуді бұйырады. Қант­қа толған көлдің тәттілігі сонша аққулар жиі қонақтаған. Кейін жұрт көркем көлді «секер көл» немесе «аққу көл» деп атап кеткен.

Хан бұл істі еріккеннен емес, үлкен парасаттылықпен жасат­қан. Қызметкерлеріне оңтүстіктің бал татыған жеміс ағаштарының түр-түрін алдырып, көл жағалай отырғыздырады. Балғын көшеттер жерсінгенше сол жақтың шебер бағбандарын жалдайды. Осы ғажа­йыпты көзімен көріп, куә­гер болған итальяндық саяхатшы әрі жиһанкез Франческо Пего­лотти өз күнделігінде «...сол кездерде бау-бақша отаны атанған пар­сы­ларда кездеспеген жүзім мен же­міс ағаштарының ерекше түрлері Сарайшықта өседі екен» деп жазған. Алыстан ат терлетіп келген жолаушы Аққу көліне аялдамай кетпеген.

Уылжып піскен, дәмі тіл үйіретін небір жемісті көрген жиһангездер ағаштардың көлеңкесінде демалатын болған. Ағаш аясында шалқасынан жатып, үзіп жеген жемістерін елдеріне барғанда аңыз қылып айтады екен. Мұны естіген шетелдіктер Сарайшықты бір көруді армандап, секер көлде серуендеуді мақсат еткен. Көлдің тәтті болуының тағы бір себебі, Жәнібек хан көл жағасына жиі-жиі мия ектірген. Мия тамырының бал татитыны бәріңізге аян.

Хан жалғызына аққу пішіндес қайық жасатып, балапанының жұ­мақта жүргендей сезінгенін қалаған. Қызы алтын қайығына мініп, аптасына үш-төрт рет серуенге шығады екен. Ол серуенге шыққанда қала тұрғындары мен керуеншілер көл жағасына көптеп жиналатын бол­ған. Ханның қызы қанша дәу­летті болғанымен, өте кішіпейіл, қара­пайым қалпынан айнымаған. Көл жағасына жиналғандарды қайы­ғына кезек-кезек отырғызып, ары-бері қыдыртады. Тіпті айдың жа­рығымен бірге көңіл сергітуге шық­қан құрбы-құрдастарына қосылып:

Сарайшықтың саздары,

Қаңқылдайды қаздары.

Су сұраса, бал берер,

Біздің елдің қыздары,

деп әндететін де болған.

Хан ордасында көлге қонған аққу-қаздардың басқа жаққа ұшып кетпеуіне барлық жағдай жасал­ған. Ханшайым достарына қосылып, аққу мүсінді алтын қайығымен құс­тарға дән беріп, бірте-бірте қолға үйреткен. Олардан қауіп-қатер­дің келмесін сезген ақ қанаттылар арулардың алақанын қытықтап, жем де жеген. Әйтсе де, қуаныш­ты күндер көпке созылмайды. Кенеттен келген дерттен ханның қызы көз жұмады. Бойжеткен небәрі он бес жаста еді. Құлынының жасауын күні бұрын әзірлеп, жазғы салым ұзатқалы отырған әкесі қайғыдан қан жұтады. Ханшайымның қазасы мұқым халықтың қабырғасын қайыстырады.

Жалғызынан айырылған патша өзі сенетін жеті адамды шақырып, қызын бүгін түнде жерлеуді тапсырады. Қызын алтын табытқа салдырып, алтын қайығы мен қайыры жоқ алтын жасауларын бірге жерлеуді, жерленген орынды ұшқан құс, жүгірген аң, екі аяқты жан білмейтіндей құпия ұстауды, ал сенімінен шықса, әрқайсысына алтын қайықтың құнындай байлық беретінін айтады. Жалданған жетеу айдың жарығымен аруды арулап, қара жерге тапсырады. Алайда хан жерлеуге қатысқандардың елге келісімен басын алады. Қыздың жасауы көмілген тұстық топырақты содан бері ешкім тапқан емес.

Әрине, бұл ел аузында жүрген аңыз. Қылқалам шебері Камила Жапалова осы әпсанаға сүйеніп оқиғаны кенепке түсірген. Ғажайып шығарма кімді де болсын елең еткізбей қоймайды. Батик әдісімен жібек матадан тоқылған туынды тарихтың таралғысы. Бұл оқиғаны жазушы Рақымжан Отарбаев та «Шыңғыс ханның көз жасы» хикая­тында қолданады. Психологиялық иірімге толы философиялық туындыда да хан қызының өмірін тәтті етуге тырысқанымен, тағдырға амалы жүрмейді. Дәл шебер салған суреттегідей.