Су мөлшерін қадағалаудағы ұтымды қадамдар
«Қазақстан Республикасының Үкіметі мен Қытай Халық Республикасының Үкіметі арасындағы Қорғас өзенінде «Достық» бірлескен ортақ су торабын салудағы ынтымақтастық туралы келісімді ратификациялау туралы» Қазақстан Республикасы заңының жобасы бойынша пайым. Жақында Парламент Сенаты «Қазақстан Республикасының Үкіметі мен Қытай Халық Республикасының Үкіметі арасындағы Қорғас өзенінде «Достық» бірлескен ортақ су торабын салудағы ынтымақтастық туралы келісімді ратификациялау туралы» заң жобасын қабылдады. Заңның мақсаты трансшекаралық Қорғас өзенінде «Достық» бірлескен ортақ су торабының құрылысы мәселелерін реттеу болып табылады және бұл бағыт еліміздің су ресурстарын пайдалану мен қорғау бағытындағы стратегиясына сәйкес келеді. Қазақстан Республикасының Президенті Нұрсұлтан Назарбаевтың «Қазақстан-2050» Стратегиясында: «Әлемдік су ресурстары да қатты қысым көріп отыр. Соңғы 60 жылда Жер шарында ауызсуды пайдалану 8 есе өсті... Су – барынша шектеулі ресурс және оның көздерін иелену үшін күрес жер бетіндегі шиеленіс пен жанжалдар себептерінің бірі ретінде қазірдің өзінде геосаясаттың аса маңызды факторына айналып отыр... Қазірдің өзінде біз трансшекаралық өзендердің су ресурстарын пайдалануда бірқатар мәселелермен бетпе-бет келдік», деп атап көрсетуі су ресурстарын тиімді пайдалану мен қорғаудың ел экономикасы үшін аса зор стратегиялық маңызы бар екендігін айғақтайды. Қорғас өзені Балқаш көлі бассейніне жатады, Іле өзенінің оң сағасы болып табылады. Қорғас өзені 1881 жылдан бастап Ресей империясы мен Цинь империясының арасындағы бірінші шекаралық өзен болып есептеліп, кейін Кеңес Одағы мен Қытай Халық Республикасы (әрі қарай – ҚХР), ал 1991 жылдан, Қазақстан тәуелсіздік алған кезеңнен бері, Қазақстан мен ҚХР арасындағы шекаралық өзен болып отыр. Қорғас өзені Жоңғар Алатауы мен Борохоро жоталарының қиысқан жерінде Қазақстан Республикасының Алматы облысы аумағынан басталады. Өзеннің ұзындығы 180 шақырымға жуық, оның ішінде 160 шақырымға жуығы Қазақстан мен ҚХР арасындағы шекара болып табылады. Қорғас өзені кең және сел қауіпті алқапты қалыптастырып, оңтүстікке қарай перпендикулярлы ағады. Селдердің көздері негізінен көптеген жотадай көлдер, олардың ең танымалы №2 Қапқан деп аталады. Кеңес дәуірінде тараптар Қорғас өзенінің су ресурстарын төмендегі құжаттар негізінде тең үлесте бөліп отырған: - 1965 жылғы 30 сәуірдегі Қорғас өзенінің суын бөлу туралы келісім; - 1975 жылғы 26 қарашадағы Қорғас өзеніндегі суды бөлу бойынша бірлескен кеңес-қытай комиссиясының жұмысы туралы хаттама; - 1983 жылғы 15 сәуірдегі Қорғас өзенінің жоғары ағысындағы суды бөлу туралы хаттама. Ол жылдары суды бөлу ауыр техника көмегімен жүзеге асырылған. Жаз айларында, өзенде су көп болған кезде суды бөлу өте қиын болған. Күрделі гидротехникалық ғимараттың болмауына байланысты әрбір тарап су алуды, өз мұқтаждығына ескере отырып, жеке-жеке жүзеге асырды, сол себепті де судың нақты есебі болған жоқ. Осыған байланысты, 1991 жылы Қазақстан Үкіметі атынан ҚХР-дің Шыңжан Ұйғыр автономиялы ауданының су шаруашылығы министріне Қорғас өзенінде су торабының құрылысын салу туралы хат жолданды. 1992 жылғы қараша айында Алматы қаласында осы мәселе бойынша тараптар сарапшыларының кездесуі өтті. Осы кездесу барысында тараптар бірлескен су торабын салу туралы уағдаластыққа қол жеткізді. Бірақ та сол кездегі экономикалық қиыншылықтарға байланысты бұл жұмыстар уақытша тоқтатылды. 2002 жылдан бастап бұл жұмыстар қайтадан жанданып, сол жылдың 28 тамызында Қазақстан Республикасының Панфилов учаскесі бойынша және ҚХР-дің Шыңжан Ұйғыр автономиялы ауданының Іле округі бойынша Қорғас өзенінің суын пайдалану мен бөлу туралы келісімге және бірлескен бақылау комиссиясының хаттамасына қол қойылып, екі тарап өкілдерінен бірлескен комиссия құрылды. Осы комиссияның қажырлы жұмыстары нәтижесінде 2005 жылдан жобалау жұмыстары басталды. Алайда, су торабы құрылысы бойынша түпкілікті уағдаластыққа тек 2008 жылдың қараша айында Алматы қаласында өткен Трансшекаралық өзендерді пайдалану және қорғау жөніндегі Қазақстан-Қытай бірлескен комиссияның отырысында қол жеткізілді. 2010 жылдың 13 қарашасында Қарағанды қаласында трансшекаралық өзендерді пайдалану және қорғау бойынша Қазақстан-Қытай бірлескен комиссияның 8-ші отырысында Қазақстан Республикасының Үкіметі атынан Қазақстан Республикасы Ауыл шаруашылығы министрі Қорғас өзеніндегі «Достық» бірлескен су торабы құрылысын салудағы ынтымақтастық туралы келісімге қол қойылды. Су торабы құрылысы 2011 жылдың мамырында басталып, 2013 жылдың 5 маусымында Қорғас өзеніндегі «Достық» бірлескен су торабын пайдалануға берудің салтанатты ашылуы өткізілді. Бұл «Достық» бірлескен ортақ су торабы Қазақстан мен Қытай мемлекеттерінің трансшекаралық Қорғас өзені су ресурстарын теңбе-тең пайдалануға мүмкіндік береді, екі елдің сәйкес қызмет атқарушы мекемелері автоматтандырылған жүйе арқылы Қорғас өзенінен әр тараптың алған су мөлшерін қадағалап отырады, суды тиімді пайдалану бойынша туындаған мәселелерді өзара келісім негізінде жедел шешуге қол жеткізеді. Су торабы ашылғаннан бері, 2013 жылдың шілде-қараша айларында әр тарап Қорғас өзенінен 120,8 мың текше метр су алып, өз қажеттіктеріне жаратқан. Бұл ретте, Қытай мемлекеті тарапынан алынған су Шыңжан-Ұйғыр автономиялы ауданындағы егістік жерлерді суландыруға бағытталса, Қазақстан алған су көлемі Алматы облысының Панфилов ауданының 16 мың гектар егін алқаптарын суаруға жұмсалуда. Болашақта трансшекаралық өзендерді бірлесіп ортақ пайдалану жөніндегі жұмыстар Қытай Халық Республикасымен одан әрі жалғасын табады деген жоспарлар бар, атап айтқанда, Су ресурстары комитетімен Шығыс Қазақстан облысының Үлкен-Ұласты, Алматы облысының Сүмбе өзендерінде осындай су тораптарын салу жөнінде іздестіру-жобалау жұмыстары жүргізіліп жатыр. Бұл жұмыстар, сөз жоқ, қазіргі әлемде су қорының тапшылығы, суды пайдалану мәселелері үлкен проблемаға айналып отырған кезде, Мемлекет басшысының трансшекаралық өзендерді тиімді пайдалану жөніндегі тапсырмаларын орындау бағытындағы іс-қимылдарға сәйкес келеді. Мұрат БАҚТИЯРҰЛЫ, Сенат депутаты. *Сізді не толғандырады?Балалардың жазғы демалысына бас ауыртпауды доғарайық
Міне, жазғы каникул кезеңі де жақындап қалды. Ал балалар мен жасөспірімдердің жазғы демалысы мен іспен айналысуын ұйымдастыру мәселесі бүгінгі таңда анағұрлым өзекті әлеуметтік проблемалардың бірі болып отыр.
Тіпті, Білім және ғылым министрлігінің ресми деректері бойынша оқушыларды ұйымдастырылған жазғы демалыс түрлерімен қамту деңгейі төмендеп келеді. Мысалы, 2010 жылы ол 92,7 пайызды, 2012 жылы 91,4 пайызды құраған. Бірақ, тексере келе, бұл сандар да өте жоғары екеніне көз жетеді, өйткені, балалардың қысқа уақыт болатын мектеп жанындағы лагерьлерін ұйымдастыру олардың жазғы каникул кезеңінде демалысын, бос уақыты мен бір іспен айналысуын ұйымдастырудың негізгі бағыты болып қалуда. Онымен тек төменгі сынып оқушылары қамтылады және де көбінесе тамақтандырусыз, демалыс үшін қажетті жағдайларсыз ұйымдастырылады, сондай-ақ, жоғары сынып оқушылары жинау және мектептің жаңа оқу жылына дайындалу бойынша екі апталық практикамен қамтылады. Кезінде жекешелендірілген көптеген балалар лагерьлері қазіргі таңда мақсатты пайдаланылып отырған жоқ, жұмыс істеп тұрғандары – қалдық қағидаты бойынша ұсталынуда, солардың өзіне де жолдама құны қымбат болғандықтан, жағдайы осал, көпбалалы отбасылардағы балалардың басым көпшілігіне қол жеткізу екіталай. Жазғы еңбек тоқсанында балалар мен жасөспірімдерді еңбекке тәрбиелеудің ең жақсы дәстүрлері, өкінішке қарай, жойылып, бүгінде оны жандандыру, еңбек пен демалыс лагерьлерінде, жоғары сынып оқушыларының еңбек отрядтарында, оқушылардың өндіріс бригадаларында, мектеп орманшылығында еңбек дағдыларына баулу мәселесімен, жалпылай айтқанда, ешкім айналыспайды. Балалар мен жасөспірімдерді жазғы кезде сауықтыру, мемлекеттік-жекеменшік әріптестікті дамыту, мүдделі орталық, жергілікті органдардың күш-жігерін үйлестіру бойынша жүйелі ұйымдастырушылық жұмыс мектептерден еріксіз ақпарат жинаумен шектелсе, бұл нақты жағдайды көрсетпейді. Іс жүзінде оқушылардың негізгі бөлігі жазғы кезде өздерімен өздері болады. Бұған қоса, отбасы институтының бәсеңсуіне байланысты, балалармен және жасөспірімдермен тәрбие жұмысы, олардың жазғы кезеңдегі бейәлеуметтік жүріс-тұрысының алдын алу шаралары жоққа шығарылады. Жоғарыда баяндалғанның негізінде тиісті орталық және жергілікті атқарушы органдарға қалыптасқан жағдайды зерделеу қажет. Оның ішінде мына мәселелерге назар аударылуы тиіс деп білеміз. Біріншіден, жазғы каникул кезінде балалар мен жасөспірімдер демалысының, сауықтырылуының және іспен айналысуының жүйелі мониторингін жүргізу және бақылау тәжірибесіне қайтып оралу керек. Екіншіден, жекешелендірілген және басқа қызмет түріне қайта бағдарланған лагерьлерді қайтару, жұмыс істемей тұрған лагерьлерді қалпына келтіру есебінен балаларды сауықтыруға арналған сауықтыру мекемелерінің, балдырғандарды оңалту профилакторийлерінің желісін дамыту жөніндегі арнайы («Баспана» бағдарламасына ұқсас) бағдарлама қабылдау мүмкіндігін қарастыру қажет. Үшіншіден, жазғы кезде жоғары сынып оқушыларының іспен айналысуын қамтамасыз ету, олардың денсаулығын нығайту мақсатында жазғы еңбек тоқсанын жандандыру бойынша шараларды іске асыру керек. Бұған қоса, жалға алынған лагерьлерде түрлі конфессия өкілдерінің балалар демалысын ұйымдастыру оқиғаларына байланысты қаладан тыс лагерьлердің қызметін бақылауды күшейту мәселесін қарастырған жөн. Сондай-ақ, балалардың судағы қауіпсіздігі мәселесін пысықтау, үлкен суда құтқару станцияларын құру мәселесін пысықтау, оларды сүңгу құралдарымен, жағажай аймақтарымен жабдықтау қажет. Оның ішінде білікті психолог-педагогикалық, спорт-денешынықтыру кадрларын, медициналық мамандарды даярлау проблемасын шешу, лагерь жағдайында балалармен жұмыс істеу үшін аға және отряд бастаушысы мектебі жүйесін қайта қалпына келтіру керек. Сонымен қатар, Қазақстан тарихын зерделеуде балалардың ой-өрісін кеңейту, қызығушылығын тудыру, экскурссиялық қызмет түрін, ішкі туризмді дамыту мақсатында жазғы сауықтыру лагерьлерінен келген балалардың ұйымдасқан топтары Астанадағы, облыс орталықтарындағы, курорттық аймақтардағы мұражайларға, ойын-сауық орталықтарына барған кезде олар үшін тегін кіру билеттері мәселесін қарастыру жайы оң шешілсе, ұтылмайтынымыз анық. Қорыта айтқанда, балаларды сауықтыру демалысын, жасөспірімдердің жазғы еңбек тоқсанында іспен айналысуы жүйесін дамыту өскелең ұрпақтың денсаулығын анағұрлым жақсартуға және көптеген проблемалардан құтылуға мүмкіндік береді. Майра АЙСИНА, Мәжіліс депутаты. * Іскерлік іссапарларыГрекияда діни жиын өтті
Қазақстан Республикасы Парламенті Мәжілісінің депутаты, Экологиялық мәселелер және табиғат пайдалану комитетінің төрағасы Александр Милютин Грекиядан оралды. Ол аталған елдің Солоники қаласында ұйымдастырылған Православтардың Парламентаралық Ассамблеясының төрағалар мен халықаралық хатшылар комиссиясының отырысына қатысты. Басқосу шеңберінде «Христиандық – православие және бұқаралық ақпарат құралдары» деген тақырыпта семинар-конференция өтті, деп хабарлады Мәжілістің баспасөз қызметі. *Талқылау тағылымы Электр қуаты тұтынушыға жеткенше оның құны неге шектен тыс шарықтап кетеді? Мәжілістің соңғы жалпы отырысында осы мәселеге қатысты заң жобасы бірінші оқылымда қаралып, қызу талқыланды. Заң жобасының өзі кейбір заңнамалық актілерге электр энергетикасы нысандарының жұмысын бақылауды және қадағалауды ұйымдастыру мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы деп аталса да, талқылау барысында электр қуатына байланысты талай толғақты мәселелердің басы шалынды. Мәселен, депутат Рауан Шаекин бүгінгі күні электр қуатын өндіретін кәсіпорындар 1 квт-сағатты 8 теңгеден өндірсе, ол тұтынушыға жеткенде 20 теңгеге дейін бір-ақ көтерілетінін айта келіп, мұның мән-мәнісі неде екеніне тоқталды, яғни ол қымбаттаудың нақты себептерін де ашып берді. Халыққа электр қуатын жеткізетін кәсіпорындар үш сатыдан тұрады екен: өндіруші; тасымалдаушы; жабдықтаушы. Біз өндіруші мен электр қуатын тасымалдайтындардың тарифін монополияға қарсы күрес туралы заңмен шектен шығармаймыз. Алайда, тұтынушыны электр қуатымен тікелей жабдықтайтын кәсіпорындардың 80 пайыздық әрекетін аталмыш заңмен реттей алмай отырмыз, дей келіп, бәленің бәрі осы жерде екенін атап көрсетті. Біздің осы заңымыздың әлсіздігінен тұтынушыға жеткенде электр қуатының бағасы аспандап кетіп тұр. Соның арқасында, тарифтерді ойларына келген көлемге дейін көтеріп отырған электр қуатымен жабдықтайтын кәсіпорындар шектен шығып кеткен көлемде табыс табуда деді ол. Осылай деген депутат осы жерде монополияға қарсы күрес агенттігінің тексеріс анықтамасының қорытындысынан мысалдар келтірді. Мысалы, «Астанаэнергосбыт» ЖШС осы жолмен 2012 жылы 344 млн., ал 2013 жылдың алғашқы жартысында ғана 1 млрд. 43 млн. теңге тыс табыс тапқан. Р.Шаекин осының бәрі аталмыш кәсіпорындардың мүддесіне лобби жасалып отырғанның салдары екенін ашып айтты. Және ол бір жыл емес, 8 жылға созылып отырған іс, егер біз осы мәселеде саяси шешім қабылдай алмасақ, бәрі де өз орнында қала береді, деді депутат. Сөзінің соңында Р.Шаекин мына заң жобасының да тиімді боларына күмән келтірді. Екінші оқылымда үкіметтік нұсқаға «ұмытып» кеткен қосымшаларының бәрі енгізілетіні кестеден көрініп тұр, сөйтіп, бұл заң жобасы өзінің бақылау мен қадағалау үшін жасалып отырғандығынан мүлде ауытқып кетеріне сенімдімін. Ондайға айтатын себептер де дайын тұрады. Біреулері біз шетелдерге сатамыз деп кергиді, тағы біреулері тағы да басқа себептер табады. Сондықтан екінші оқылымға дейін тасымалдау мен жабдықтау мәселесіне бірдей қарау жөнінде ойланайық, деп қорытты ол өзінің сөзін. Ал депутат Шавхат Өтемісов қуат өндіретін және тасымалдайтын ұйымдарға уақытша басқару институтын енгізу туралы норманың түп орнымен қате екенін жеткізді. Бұл жаңа өзгеріс түпкілікті ойластырылмаған, оны орындау және іске асыру тетігі де нақтыланбаған. Сонымен бірге, ол әрбір жекеменшік субъектілердің несиелік және қарыздық міндеттемелері болатынын ескермеген. Мұндай міндеттемелерді жарты жылға қалай тоқтатуға болады? Ал егер уақытша басқару кезінде электрстансаның негізгі жабдықтарына нұқсан келсе ше? Оның шығынын кім өтейді? Өкінішке қарай, заң жобасы, міне, осындай мәселелерді есепке алмаған, деді ол. Сондай-ақ, ол заң жобасының нормалары бизнес-қауымдастықтың сарап қорытындысын алмай енгізілгенін де сынады. Заң жобасы екінші оқылымға ұсынылғанда аталған сындар түзетілер деген үмітпен депутаттар бірауыздан мақұлдады. Жақсыбай САМРАТ, «Егемен Қазақстан».Фотокүнделік
Суреттерді түсірген Ерлан ОМАРОВ.