Коллажды жасаған Амангелді Қияс, «ЕQ»
Қазақстан лифтішілері ұлттық қауымдастығының басшысы Ержан Игібаевтың айтуынша, Алматыда шу болған лифт орналасқан тұрғын үй кешенінің пайдалануға берілгеніне 10 жыл ғана болған. Бұл – жарамдылық мерзімімен салыстырғанда мүлдем жаңа үй. Ал лифтінің «секіріп кетуіне» кабинасының өздігінен бақылаусыз қозғалғаны, тежеу механизмінің дұрыс істемеуі себеп болған. Одан бөлек лифт кабинасындағы жоғарғы қызу көрсеткіші лифт жабдықтарының қауіпсіз жұмысына кері әсер етіпті. Сондай-ақ тұрғын үй кешеніндегі лифтіге қызмет көрсететін «Л» серіктестігінде өнеркәсіптік қауіпсіздік комитетінен рұқсат қағазы және СТ-РК 3305-2018 лифтілердің Ұлттық стандартына сәйкестік сертификаты болмағаны да тексеру нәтижесінде белгілі болды. Аталған сервистік компанияның қызметтің бұл түрімен айналысуға, қызмет көрсету шартын жасасуға құқығы болмағанын білдіреді.
Бұған дейін Қазақстанда сервистік компаниялар қызметінің реттелмеуінен лифтілер шахтаға құлап, апатқа ұрындырған жағдайлар жайлы сан рет айтылды, жазылды. Бірақ бұдан апат саны азайған жоқ. Тіпті жыл басынан бергі жағдайларды санасақ та жеткілікті.
Лифт саласындағы басты мәселе – ескірген лифтілердің көбеюі сервистік қызмет көрсететін компаниялар тарапынан тиісті қызметтің кәсіби деңгейде көрсетілмеуінен туындап отыр.
Сарапшы бізбен әңгімесінде айтып өткендей, тұрғын үй кешендерінде лифтке сервистік қызмет көрсететін компанияларда Төтенше жағдайлар министрлігі Өнеркәсіптік қауіпсіздік комитеті берген лифтілерге техникалық қызмет көрсету бойынша жұмыстарды жүргізу құқығының куәлігі болуы керек. Одан кейінгі талап – СТ-3305-2018 «Мүгедектерге арналған лифтілер, эскалаторлар, траволаторлар және көтергіштер» Ұлттық стандартының талаптарын сақтауға, жабдықтауға, орнатуға және пайдалануға, тәулік бойы жедел қызмет көрсетуге міндетті.
Қазір Қазақстан бойынша 4 мыңнан аса лифтіні жаңғырту қажет. Олардың бәрінің нормативтік мерзімі өткен. Стандартты қызмет ету мерзімі – негізінен 25 жыл. Мамандар мерзімі аяқталуға жақын лифт қызметін 2 жылға ғана ұзартуға мүмкіндік барын айтады.
Алматыда 6 мыңға жуық лифт бар. Салыстыру үшін айтсақ, 2019 жылдың басында қалада жаңғыртуды қажет ететін мыңға жуық лифт болыпты, қазір олардың саны 300 лифтіге дейін қысқарды. Қалғаны 2022 жылдың соңына дейін ауыстырылады.
Лифт таңдау – құрылыс компанияларының құқы. Дегенмен Қазақстанда шыққан лифт бағасы Ресей және Беларусь өндірісіндегі лифттердің бағасымен теңесіп қалды. Орташа есеппен бір отандық зауыт толығымен іске қосылса, жылына 500-ге жуық лифт шығаруға болады. Ержан Игібаевтың айтуынша, лифт саласында отандық өнімдерді қолдау мәселесі де өткір тұр. Қазақстанға жылына 5 мыңнан аса лифт сырттан тасымалданады. Ал отандық өндірушілер сұраныстың 21 пайызын ғана қанағаттандырып отыр. Қазір елде лифтінің керек-жарағын шығаратын 3 зауыттың бірі – Алматыда, қалғаны Алматы, Ақмола облыстарында жұмыс істеп тұр. Олардың өнімдерінің сапасы ішкі нарықта бренд ретінде танылып жүрген технологиялармен теңесе алады. Сарапшы айтып өткендей, тапсырыс берушілерге дайын өнімді шетелден сатып алу тиімді, жергілікті нарықта толық өндірістік цикл үшін қажетті кейбір керекті құрамдас бөліктер тапшы. Атап айтқанда, элеваторды құрастыруға арналған негізгі қондырғылар басқа елдерден келсе, пайдаланылған бөлшектер мен тораптардың 40 пайызға жуығы негізінен Қытай мен Корея елдерінен әкелінеді. Бағасы біраз өлшемдерге тәуелді болған соң инфляция, доллардың бағамына қарай өзгеріп тұрады.
«Дайын лифтіні жеткізушілерге кеден бажы салынбайды. Ал оны жинақтау үшін салынатын баж – 5-15 пайыз. Бұл фактор қазақстандық өндірушілерге экономикалық жағынан тиімсіз. Таратып айтқанда, Қазақстанда лифт құрастырғаннан дайын өнімді сырттан әкелген оңай. Осыған орай, нарықта отандық өндірушілерге басымдық беру, жеңілдетілген несие беру қарастырылып жатыр. Қазақстанда өндірілген лифтілердің бағасы бәсекеге қабілетті екені осыған дейін талай рет айтылған. Бірақ оның бағасы бірқатар параметрлерге тәуелді болған соң, доллардың бағамына қарай құбылып отырады. 9 қабатқа арналған 500 килолық лифттің бағасы – монтажсыз 8-8,5 млн теңге, ал монтаж бағасы – 1-1,5 млн теңге. Лифтілердің кабинасы, айнасы тәрізді біраз бөлшектері өзімізде дайындалады. Сырттан тасымалданатыны – ақпаратты басқару нүктелері. Бізге өнімдерін экспорттап отырған Ресей мен Беларусь өнімдерінің басқару тетіктері – импорт. Басқаша айтқанда жан-жағымыздан келіп жатқан өнімдердің бағдарламалық басқару тетіктері – реэкспорт. Біздің импорттық нүктелерімізден олар да импорттап отыр. Қазір бұрынғы Кеңес Одағына мүше елдер арасында лифт өндірісі бойынша оқ бойы озып кеткен ешкім жоқ. Бәрі – бір деңгейде. Елде ақпаратты технологияның тілін меңгерген жастар көбейіп келеді. Демек лифтінің ақпараттық бағдарламасын да өзімізде дайындауға мүмкіндік бар», дейді Е.Игібаев.
Тұрғын үй кешендеріндегі жеделсаты айналасында проблема қордаланып қалды. Қазақстанның ірі қалаларында, атап айтқанда, Алматы мен Астанада лифтілерге қызмет көрсететін 60-тан 80-ге дейін кәсіпорын бар. Бірақ олардың бәрі бірдей сертификаттаудан өтпеген. Тіпті тендерде жолы болғандардың кейбірінде сертификат жоқ екенін айтады мамандар.
2012 жылы заңнамаға өзгеріс енгізіліп, лифтіні монтаждауға, оған қызмет көрсетуге лицензия беру алынып тасталды. Сол-ақ екен, пәтер иелері кооперативтері көңіліне жақын компаниялармен келісім жасап, біліктілігі төмен, қызмет ақысы арзан мамандардың көмегіне жүгіне бастады. Е.Игібаев айтып өткендей, қазір қауымдастықта Ұлттық стандарттау жүйесінің сертификатына ие сервистік компаниялар бар. Мамандарының да кәсіби біліктілігіне ешкім сын айтып көрген емес. Бірақ саланың қыр-сырын түсінбейтін және мамандардың біліктілігіне көңіл бөлмейтін сервистік компаниялардың «жолы болып» алдарын орап кеткені нарықтың көңіл күйін бұзып қана қоймай, тұрғындардың өміріне қауіп төндіріп отыр. Сол себепті қауымдастық Өнеркәсіптік қауіпсіздік комитетіне хабарласып, компаниялардың қабылдау процесін бақылауды күшейтуді сұрап отыр.
Былтыр қауымдастықта диспетчерлік қызмет көрсететін компаниялар туралы деректерді жаңғыртуды талап ететін қанатқақты жобаға жолдама беріпті. Енді лифтілерде оның көтергіш крандарының жағдайынан хабардар беріп тұратын деректер автоматты түрде жаңартылып тұрады. Егер тұрғын күмәнданса, сервистік қызмет көрсететін компания туралы мәліметтерді талап етуге құқы бар. Себебі лифт – тек қана жалт-жұлт етіп тұрған әдемі кабина емес, кез келген сәтте өмірге қауіп төндіруі мүмкін объект. 2020 жылы бақылау, реттеу жұмыстарын Төтенше жағдайлар министрлігінің Өнеркәсіптік қауіпсіздік комитетінен жергілікті атқарушы органдарға бермекке талпыныстар жасалған. Ал жергілікті атқарушы орындар болса, бұл құзыретті тұрғын үй инспекциясына сілтейді. Мұндай жауапсыздық онсыз да түйткілді саланың жағдайын одан сайын күрделендіріп жіберген. Себебі тұрғын үй инспекциясы қызметкерлерінің кәсіби біліктілігі проблеманы шеше алмайды әрі істі жүргізе алатын мамандар да тапшы.
Қазақстан жыл сайын 5 мың лифт импорттайды. 2017 жылы елімізде 5 лифт құрастырушы зауыт болған. 2019 жылы қолданыстағы 2 056 лифтінің 232-і ғана отандық болса, қалған
1 824-і импортталған. Ал қазір бізде жұмыс істеп тұрған 5 зауыттан үшеуі ғана қалған. Бұл мәселе бойынша нарықта отандық кәсіпкерлерге басымдық беру, жеңілдетілген несие беру жағы енді қолға алынды. Осыған дейін аталған жағдай Парламентте көтерілген. Тозығы жеткен лифт шахтасының есігі ашық-шашық жататыны биыл да депутаттар тарапынан айтылды.
Сенатор Есқали Әбдікеров мамыр айында Үкіметке жолдаған ұсыныс-хатында лифтілердің жағдайы мен оған техникалық қызмет көрсететін компаниялардың сапасы, сондай-ақ жергілікті атқарушы органдар тарапынан осы тұрғыдағы бақылаудың төмендігі сын көтермейтінін жеткізген. Оның айтуынша, кейінгі 5 жылда еліміздегі көпқабатты тұрғын үйлерде лифтілердегі апаттық жағдайлар көбейіп, азаматтардың жарақат алу, қайғылы қазаға ұшырау оқиғалары жиілеп кеткен. Жергілікті жерлерде лифтілерді техникалық күтіп ұстауды жүзеге асыратын компаниялардың қызметіне бақылау жасалмайды, олардың қызметіне қойылатын талаптар айқындалмаған, лифт ұйымдарын сертификаттау тетігі әзірленбеген. Лифтілерді монтаждау және оған техникалық қызмет көрсету құқығына лицензия берудің күшін жою жағдайды ушықтырып отыр.
Қазақстан лифтшілері ұлттық қауымдастығының мәліметтеріне қарағанда, 2018-2022 жылдар аралығында елімізде лифт ақауынан 13 жағдай тіркеліп, оның 8-і қайғылы жағдаймен аяқталған екен.
Қазақстанда зәулім үйлер қатары жыл сайын көбейіп барады. Заманға лайықты жылдам әрі жайлы лифтілер де аса қажетті құралға айналғанын, өркениет пен лифтіні бөліп жара алмайтынымызды көріп жүрміз. Бұл бағытта бизнестің ғана емес, бизнестің жұмысын үйлестіріп, «тендерге» «бата беріп отырған» жауапты орындардың да жауапкершілігін көтеру маңызды.
АЛМАТЫ