Қазіргі кезде Қазақстан Республикасы үшін көші-қон мәселесінің маңызы айрықша болып отыр. Өйткені, республикамыздың жер көлемі ұшан-теңіз кең, ал тұрғындарының саны онымен салыстырғанда өте аз – 15 миллионнан енді ғана асты. Сондықтан да Қазақстан халқының санын көбейтіп, демографиялық жағдайымызды жақсарту бірінші кезекте қолға алынуда. Қазақстан Республикасының Президенті Н.Назарбаевтың еліміздің тұрғындарының санын алдағы уақытта 20 миллионға жеткізу керек деп нақты міндет белгілеуінің де басты себебі, міне, осыған байланысты.
Осыған орай, “Халықтың көші-қоны туралы” жаңа заңның жобасы жасалып, талқылаудан өтуде. Бұл заң ішкі және сыртқы көшке қатысты біраз мәселелерді қамтиды. Олардың арасында этностық қазақтардың тарихи отанына оралуының алар орыны ерекше. Өйткені, Қазақстандағы демографиялық ахуалды жақсартып, халқымыздың санын көбейтуге үлес қосатын – осы оралмандар көші.
Міне, осы тұрғыдан келгенде, көші-қон туралы жаңа заң қандай жаңалық әкеледі; бұл саладағы қордаланған мәселелерді шешуге қандай ықпалын тигізеді деген сұрақ еріксіз бой көтереді. Осыған орай, мына мәселені де қадап айтқымыз келеді. Дүниежүзі қазақтары қауымдастығы бұдан бұрын қабылданған “Халықтың көші-қоны туралы” Заңның жобасын дайындауға белсенділікпен ат- салысқан еді. Яғни, біздің бұрынғы заң мен қазіргі жаңа заң жобасын салыстыра нақты пікір білдіруге толық мүмкіндігіміз бар. Айта кеткен жөн, заңның жаңа жобасында біраз жақсы жаңалықтар мен жетістіктер бар. Оны дайындаған Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің бұл іске үлкен жауапкершілікпен көңіл бөлгені бірден аңғарылады. Бұған жақында ғана заң жобасын талқылау мақсатында өткізілген екі бірдей мәжіліске қатар қатысқанымызда көзіміз айқын жетті.
Қазақстан Республикасы Тәуелсіздік алған күннен бастап Елбасының тікелей қолға алуымен сырт жерлердегі қандастарымызды атажұртқа көшіріп әкелуге айрықша көңіл бөліп, көптеген игі істерді жүзеге асырды. Соның нәтижесінде, қазір жыл сайынғы көші-қон квотасының саны 20 мың отбасына дейін жетіп, жаңадан “Нұрлы көш” бағдарламасы қабылданды. Оралмандарға арналған бұдан да басқа қаржылай көмек пен құқықтық жеңілдіктер бар. Алайда, бұл салада тез арада бір жүйеге түсіріп, реттейтін мәселелер де аз емес.
Бұған нақты мысал келтірейік. Көші-қон саласында соңғы жылдары ерекше дау-дамай туғызып жүрген мәселелердің бірі – оралман деген атау. Біраз жұрт мұндай атау өте орынды деп есептейді. Тіпті бұдан он жыл, он бес жыл бұрын көшіп келгендер де өздерін оралманбыз деп есептеп, түрлі көмек, жеңілдік талап етеді. Яғни, олардың ойынша оралман деген атау шетелден келген қазақтардың бәрінің еншісіне өмірбақи жазылып қоятын мәңгілік мәртебе сияқты.
Ал ағайындардың екінші тобы бұл атауға мүлдем қарсы. Оралман деген сөз бір қазақты екіге бөлу, кемсіту деп санайды. Соған байланысты, бұл атауды түп-тамырымен жойып, қолданыстан алып тастау керек деген арыз-шағымдар ең жоғарғы орындарға дейін жазылды. Көші-қон комитеті тіл мамандарын жинап, бұл жөнінде бірнеше рет пікір алысу да өткізді.
Ал сонда мұндай қарама-қайшылық пен түсініспеушіліктің туындауының себебі неде?!. Себебі, о бастан оралман деген атауға түсініктің нақты, дәл берілмеуінде. Өкінішке қарай, заңның жаңа жобасында да бұл мәселе ескерілмеген. Мысалы, заң жобасының 1-бабында “Оралмандар – тарихи Отанында тұрақты тұру мақсатымен Қазақстанға келген және осы заңда белгіленген тәртіппен тиісті мәртебе алған, Қазақстан Республикасы егемендік алған сәтте шетелде тұрақты тұрып жатқан ұлты қазақ шетелдіктер немесе азаматтығы жоқ адамдар және олардың Қазақстан Республикасы егемендік алғаннан кейін одан тысқары жерде туған ұлты қазақ балалары” деп көрсетілген. Міне, осы ұзыннан ұзақ құрмалас сөйлемнің алғашқы екі жәй сөйлеміне сүйеніп қорытынды жасасақ, шетелден келіп тиісті мәртебе алған қазақтардың бәрі – оралман. Яғни, бұдан он жыл, он бес жыл бұрын келген ағайындардың өздерін әлі күнге оралманбыз деп есептеуі заңға сәйкес болып шығады.
Ал сол тармақтың үшінші және төртінші жай сөйлеміне қарасақ, шетелде тұратын 5 миллион қазақ үрім-бұтағымен қосылып түгелдей – оралман. Ал шындығына келгенде, шетелде тұратын қазақ та, оның үрім-бұтағы да ешқандай оралман емес, тек оралман атануға құқы бар үміткерлер. Яғни, олар Қазақстанға келіп, арнайы куәлік алғаннан кейін ғана оралман атанады. Және ол куәліктің мерзімі біткен күннен бастап оралман емес, қолында шетелдік паспорты бар этностық қазақ немесе Қазақстан Республикасының өзгелермен құқы тең азаматы. Заңда осы мәселені тайға таңба басқандай етіп неге анықтап көрсетіп қоймаймыз?!
Жалпы, осындай бұлдыр, түсініксіз сөйлемдерді оқып отырып заң жобасын жасаушылардың ынта-ықыласы жақсы болғанымен, айтар ойды нақты, түсінікті жеткізуге келгенде кібіртіктей беретіндерін айқын аңғарамыз. Оралман деген атауды он бес жылдан бері халыққа дұрыстап түсіндіре алмай жүргеніміздің басты себебі, міне, осыдан болса керек. Осыған орай заң жобасындағы оралман деген ұғымға “қолында оралман деген мерзімі өтіп кетпеген куәлігі бар, жәрдемақы алуға құқылы” деген тіркес қосылуға тиіс.
Көші-қон саласындағы қазіргі кездегі олқылықтардың басым көпшілігі ұйымдастыру жұмыстарының төмендігінен туындап отыр. Мысалы, сырт жерлердегі ағайындардың атажұртқа келуін барынша оңайлату үшін, ең алдымен, олармен алдын ала байланыс жасап, құжаттарын дайындап, шекарадан өтуінен бастап, тұрақты тұратын жеріне дейінгі бүкіл жолын реттеп, үйлестіріп отыру керек. Бұл ретте, өркениетті мемлекеттердің осы саладағы іс-тәжірибелері еріксіз еске түседі. Германия, Израиль сияқты елдер мұндай жұмыстарды мемлекеттік органдар арқылы бір орталықтан басқарып, тарихи отанына ораламын деушілерді алдын ала тізімдеп, нақты тәртіп-ережелер бойынша кезекке қойып, қай жерге орналасатынын анықтап, қоныс аударуға содан кейін ғана рұқсат береді. Соңғы кезде Ресей үкіметі де шетелдегі отандастарын көшіріп әкелуде осындай тәртіп қолдана бастады.
Өкінішке қарай, бізде көші-қонның дайындық жұмыстары әлі күнге жүйелі жүргізілмей келеді. Біз, көбіне, өз аяғымен келген оралмандарды кабинетте отырып тізімге алып, квотаның кезегіне қоюмен ғана шектелеміз. Ал сонда Қазақстанның көші-қон жұмыстарын өзге елдер сияқты белгілі бір жүйемен, нақты ереже-тәртіппен жүргізуіне не кедергі болып отыр?!. Мұндай сұрақ көтерілсе, ешқандай ақылға қонбайтын, ұсақ-түйек жауап айтылады. Бұған нақты дәлел келтірейік. Кейбір облыстарға келген оралмандардың біраз бөлігінің жәрдемақы алғаннан кейін ізім-ғайым жоғалып кететіні туралы әңгіме соңғы кезде жиі айтылып жүр. Астанада өткен мәжілісте де бұл мәселе көтерілді. Бірақ оған берілген жауаптан түсінгеніміз – қаржылай жәрдемақы алған оралмандардың қайда кеткенін, не істеп жүргенін ешкім білмейді және білу мүмкін де емес. Осындай уәж естігенде мынадай сұрақ туады: Қазіргі кезде оралманның бір отбасына орта есеппен бір миллион теңге көлемінде қаржы беріледі. Осы ақшаны жыл сайын квотаға кіретін 15-20 мың отбасына көбейтіп көріңіз. Бұл өте көп мөлшердегі қаржы. Міне, осынша көп қаржының кімге беріліп, қайда кетіп жатқанына қатаң бақылау жасауға неге болмайды?!. Әр отбасының иесіне 1 миллион теңге ұстатып, содан кейін оның есебін сұрамау, ешқандай жауапкершілік талап етпеу бізден басқа қандай елде бар екен?!.
Оралман – шөп арасына түссе таптырмай кететін ине емес, қайда барарын ешкім білмейтін жел айдаған қаңбақ емес, бала-шағасы, дүние-мүлкі бар кәдімгі адам. Қайда кетсе де құжаттарын реттейді, ең құрығанда, бір жерден тіркеуден шығып, екінші жерге тіркеуге тұрады. Квота алған жерінен кететін болса, түн жамылып, жанға білдірмей жасырына көшуі де неғайбыл. Ал сонда ол жерде өкімет бар емес пе?!. Иә, ауылдың әкімі, ішкі істер, тіркеу мекемелері бар. Міне, осылар ақша алған бойда көше жөнелген оралмандардың қайда баратынын неге сұрамайды?!.
Бұл ретте, әсіресе, Көші-қон комитетінің облыстық департаменттерінің не істеп отырғаны мүлдем түсініксіз. Өйткені, квотаға кіретіндерді тізімге алып, құжаттарын қабылдайтындар да, қаржы беретіндер де – солар. Ал сонда өздері тізімге алып, қаржы берген адамдарының қайда кеткендерін, не істеп жүргендерін ол департаменттегілер қалайша білмейді?!. Әрине, шындап кіріссе әбден білуге болады. Бірақ оған ықылас жоқ. Өйткені, мұның аржағында біраз күмәнді нәрселер жатыр. Нақты дәлел келтірейік, Бүгінгі таңда оралман ретінде тіркеліп, Қазақстан азаматтығын алуға құжат өткізген және бұл жөнінде Елбасының Жарлығы да шыққан, бірақ соған қарамастан Қазақстан төлқұжатын алмай қашып жүрген ағайындар баршылық (Кейбір деректерге қарағанда, мұндай адамдардың саны 35 мыңдай.)
Ал сонда олардың төлқұжат алудан қашуының себебі неде?!. Себебі түсінікті – олар азаматтыққа құжат өткізгенде Қазақстанда тұрақтап қалуды емес, тек әртүрлі жолдармен квотаға кіріп, ақша табуды ғана ойлаған. Ақшаны алған соң Қазақстанның төлқұжаты қажет емес, енді олар қайтып кетуді ойластырып жүр немесе әлдеқашан кетіп те қалған.
Ал неше түрлі жалған құжатпен квотаға кіріп ақша алып жатқандар бұдан әлдеқайда көп болса керек. Квота алған бойда ізім-ғайым жоқ болып кететіндер, осындай жалған оралмандар. Ал мұндай көзбояушылық жасаудың жолы өте көп, тәсілі алуан түрлі. Мысалы, жоқ адамдарды жасанды құжаттармен квотаға қосу, оралмандардың балаларының санын өтірік көбейту сияқты жағдайлар жиі кездеседі. Немесе Қазақстанға келмеген адамның паспортына шекарадан өтті деген жалған штамп басылады (Өткен жылы көршілес елдердің біріне барғанда квотаға қосу үшін паспорттарын Қазақстанға беріп жіберген, бірақ ақыры соңында паспорт та жоқ, квотаның ақшасы да жоқ, жер сипап отырған адамдарды өз көзіммен көрдім). Тұрақты тіркеу де осылай жалған жолмен шешіледі. Немесе бұрынғы квота алған адамның шетелдік паспортының бір-екі әрпін өзгертіп, квотаға қайтадан кіреді (Теріскей облыстардың бірінде дәл осындай көзбояушылық жасамақ болғандар қолға түсті). Алыс шетелдердің жоғары оқу орындарын бітірді деген жасанды диплом мен туу туралы алған куәлік жасау да көбейген. Қазір компьютердің заманы – түрлі мөр, штамп, диплом жасау онша қиынға түспейді.
Осындай мәселе көтерілсе квотаға енгізуді арнайы комиссия шешеді деген уәж жиі айтылады. Бірақ ол комиссияның әрбір оралманды көзбе-көз санап, тексеріп отыра алмайтыны айтпаса да түсінікті. Олар, негізінен, түскен құжаттармен жұмыс істейді. Ал құжаттардың шын, не жалған екенін ажырату оңай емес. Оның үстіне, шет тілінде жазылған құжаттың нотариус бекіткен аудармасы негізге алынады. Ал нотариус болса құжаттың рас-өтірігін анықтамайды, аударманың дұрыс-бұрыстығына ғана жауап береді.
Міне, осындай шым-шытырық жағдайлар квотаға неше түрлі жалған құжатпен кіріп, мемлекеттің қаржысын талан-таражға салуға жол ашып отыр. Бұл жөнінде соңғы кезде баспасөз беттерінде жиі сөз болуда. Облыстық көші-қон департаменттерінің біраз қызметкерлерінің үстінен осы жөнінде қылмыстық іс те қозғалды.
Мұндай жағдай, әсіресе, оралмандарға баспана емес, ақшалай жәрдемақы берілетін болғаннан кейін айрықша асқындады. Мысалы, біз шетелдерден 2007 жылы 15 мың отбасы, 2008 жылы 20 мың отбасы көшіп келді, сөйтіп, көші-қон квотасының жоспарын толық орындадық деген мақтанышты әңгімені әр жерден естіп қаламыз. Ал, бірақ осы мәліметтерді дұрыстап тексерсек, сөйтіп, ұшан-теңіз жәрдемақы алған оралмандарды іздеп, нақты санақ жүргізсек, көптеген былықтардың беті ашылар еді. Бұл жағдай Көші-қон комитетіне қазіргі жаңа басшылық келіп, квотаға кірудің талап-шарттарын едәуір қатайтқан соң 2009 жылы біраз саябырсыды. Дегенмен, шешілмеген мәселелер әлде де баршылық.
Көші-қондағы жемқорлықтың асқындауына сырттан келетін ағайындардың азая түсуі де өз әсерін тигізіп отыр. Мысалы, жыл сайын әр облысқа көші-қон квотасы бойынша орта есеппен бір мың, бір жарым мың отбасыға орын бөлініп, қаржы беріледі. Ал көп жағдайда ол облыстарда жаңадан келіп, дайын тұрған осыншама шынайы оралман табыла бермейді. Оның есесіне жалған құжатпен жүрген жасанды оралмандар баршылық. Облыстық департаменттегілер осы жасанды оралмандарды тізімге кіргізіп, жоспарды да орындап, пайдаға да кенеліп, “екі жеп биге шығады”.
Көші-қон саласындағы мұндай жағдайға тосқауыл қоятын уақыт әлдеқашан жетті. Соған орай, квотаға жаңадан, нақты көшіп келген, өмірде бар, құжаттары дұрыс адамдардың ғана кіруін қамтамасыз ететін және олардың тиісті жәрдемақыны алысымен дереу кері қайтып кетпей, Қазақстанда тұрақты тұрып қалуын қадағалап отырудың бір жүйеге түскен механизмін жасап бекіту қажет. Жаңа заңда бұл мәселе ерекше ескерілгені жөн. Сондай-ақ, квота бойынша жәрдемақы алып, бірақ өздері Қазақстанға келмей қалатын немесе қайтып кететін адамдардың заң алдындағы жауапкершілігін нақтылау керек.
Соңғы екі-үш жыл көлемінде квотаға кіріп, жәрдемақы алғандардың қаншасы Қазақстанда тұрып жатыр, қаншасы келген жақтарына қайтадан қайтып кетті және оның себептері не деген мәселе нақты тексеріліп, сараптамадан өткізілуге тиіс.
Сондай-ақ, сырт жерлерге барып, көші-қон жұмыстарын алдын ала дайындап, ұйымдастыруды да қолға алу керек. Бұған Қазақстанның қазіргі халықаралық аренадағы абырой-беделі толық жетеді. Әсіресе, қазақтар тығыз орналасқан елдердің Ташкент, Нөкіс, Баян-Өлгий, Үрімжі сияқты қалаларынан көші-қон мекемелерінің бір-екі адамнан тұратын шағын өкілдіктерін ашқан жөн. Мұндай өкілдіктер тек этностық қазақтардың көшін ғана емес, еңбек көші-қонын да, басқа көштерді де реттеп отырады. Қазақстанның тоғыз жолдың торабында жатқанын, біздің жерімізде алуан түрлі көштің толассыз ағылып жататынын ескерсек, көші-қонмен айналысатын мұндай өкілдіктердің болашағы зор, пайдасы үлкен.
Алыстағы ағайындармен көші-қон жөнінде ақпараттық портал ашып, сайт арқылы байланыс жасауды да қолға алу керек. Яғни, сырт жерлердегі қазақтар Қазақстанға қалай көшіп баруға болатынын, қай облысқа, қай жерге орналасқан тиімді екендігін интернет арқылы алдын ала біліп отырғандары абзал. Атажұртқа көшу туралы өтініштерін де осы электрондық байланыс арқылы жіберулеріне болады. Сондай-ақ, этностық қазақтардың көшін шетелдегі елшіліктеріміз бен консулдық мекемелеріміздің, түрлі халықаралық ұйымдардың, өзіміздің қоғамдық бірлестіктердің көмегіне сүйене отырып ұйымдастыруға да әбден мүмкіндік бар. Мұндай ұйымдастыру жұмыстарына алдын ала белгілі бір көлемде арнайы қаржы бөлу мәселесі де шешілуі керек.
Бұл айтылған мәселелерді жүзеге асыру қаржылық, заңдық-құқықтық, техникалық жағынан онша қиын емес. Тек оған шынайы ынта-ықылас керек. Ал ынта-ықылас байқалмаса, онда неше түрлі сылтау айтып, көші-қон жұмысын өткен ғасырдың тоқсаныншы жылдардағы ескі сарынмен жүргізіп, қазіргі қалпымыздан танбай, бей-жай отыра беретін боламыз.
Осы ретте мына мәселені де атап көрсеткіміз келеді. “Халықтың көші-қоны туралы” заң жобасында көші-қон мәселелері жөніндегі уәкілетті органның құзыреті 12 түрлі тармақпен белгіленген. Бірақ оның ішінде көші-қон жұмысын ұйымдастыру туралы бір ауыз сөз жоқ. Мұны қалай түсінеміз?!. Көші-қон мекемесінің ең басты міндеті – көшті ұйымдастыру емес пе?! Заңда осы мәселе де нақты, айқын етіп көрсетілуі өте қажет.
Жоғарыда көші-қон квотасына кіріп, жәрдемақы алудың жемқорлықтың бір көзіне айналғанын айттық. Бұл мәселелерді толық шешуге жалғыз Көші-қон комитетінің шамасы келмейді. Соған орай, заң жобасында ішкі істер, ұлттық қауіпсіздік мәселелері жөніндегі уәкілетті органдар мен әділет органдарының құзыретіне осы мәселелерді де жүктеп, “олар көші-қон саласындағы түрлі жемқорлықтар мен заңсыздықтарды болдырмауды қадағалайды” деп нақты көрсеткен жөн.
Бүгінгі таңда шетелден келген этностық қазақтардың ең көп қиындық көретін мәселесі – тұрақты тіркелу. Әсіресе, қалалық жерге келген оралман танысы болмағандықтан тұрақты тіркеле алмайды. Тұрақты тіркеуі жоқ адамға оралман куәлігі берілмейді, квотаға кірмейді. Оны ешкім жұмысқа да қабылдамайды. Соңғы уақытта Алматы сияқты үлкен қалаларда тұрақты тіркеуге тұру тіптен қиындады. Мұның бәрі алыстағы ағайындардың атажұртқа келуіне үлкен кедергі болып отыр. Сондықтан заң жобасында Көші-қон мәселелері жөніндегі уәкілетті органдар мен ішкі істер органдарының шетелден келген этностық қазақтарды бірлесе отырып 10 күн мерзім ішінде бейімдеу орталықтарына, егер ондай орталық болмаған жағдайда алдын ала белгіленген басқа бір мекен-жайға міндетті түрде тұрақты тіркейтіні атап көрсетілуге тиіс.
Оралмандардың көп қиындық көретін және бір мәселесі – аттестаттары мен дипломдарын, басқа да құжаттарын куәландыру, яғни нострификация жасату. Бұл құжаттардың шын немесе жалған екендігін анықтауда түсініспеушіліктер жиі кездеседі. Тіпті, Қазақстанға көшіп келген қазақтарға “аттестаттар мен дипломдарыңды бұрынғы тұрған елдеріңе барып куәландырып әкеліңдер” деген талап та қойылады. Міне, осыны болдырмау үшін заңда білім беру саласындағы уәкілетті орган шетелден келген этностық қазақтардың білімі жөніндегі түрлі құжаттарын куәландыруды жүзеге асырады деген мәселе де қамтылуы керек. Сондай-ақ, оралмандарды орта және жоғары мамандықтар бойынша қайта дайындықтан өткізу мәселесі де ескерілгені жөн.
Шетелден келген оралмандардың арасында әйелі не күйеуі өзге ұлт өкіліне жататын отбасылар да бар. Бұл, әсіресе, Қарақалпақстаннан келген ағайындар арасында жиі байқалады. Міне, сондай отбасындағы өзге ұлт өкілін квотаға қоспай, жеңілдіктерден құр қалдыру жиі кездеседі. Мысалы, қазаққа күйеуге шығып, бес-алты бала туып берген қарақалпақ әйелінің не жазығы бар?!. Оны “ұлтың басқа” деп шеттету заңға да, адамгершілікке де сай келмейді. Соған орай, заң жобасының 9-бабына “оралман мәртебесін алған отбасының мүшесі болып саналатын өзге ұлт өкілі де оралмандарға тиісті жеңілдіктер алуға құқылы” деген толықтыру қосқан жөн.
Оралман мәртебесін алу үшін қазақ екендігін дәлелдейтін құжат керек. Бірақ, бұл мәселе де күн өткен сайын қиындап барады. Кейбір елдердегі жеке куәлікте де, паспортта да адамның қай ұлтқа жататыны көрсетілмейді. Тіпті, әртүрлі себептермен төлқұжаттарында өзге ұлт өкілдері болып кеткен қандастарымыз да аз емес. Мысалы, Тәжікстандағы біраз ағайындарымыздың әкелері қазақ, ал балалары тәжік не өзбек болып жазылған. Міне, осыларды этностық қазақ деп танып, оралман мәртебесін берудің жолы қандай?!. Заң жобасының 39-бабының 2-тармағы мен 40-баптың 2-тармағында бұл мәселені Қазақстан Республикасының шетелдегі мекемелері анықтайды деп жазылған. Бірақ бұл өте күмәнді мәселе. Шетелдегі елшіліктер Қазақстанға келген оралманның қазақ екендігін алыста жатып қалай анықтайды?!. Тіпті, оралманды өзінің қазақ екендігін дәлелдейтін анықтама әкел деп шетелге қайтадан жібергенде, ол мұндай анықтаманы қалай алады, кімнен алады?!.
Міне, осыны болдырмау үшін шетелден келген азаматтың қазақ екендігі Қазақстаның өз ішінде анықталуы тиіс. Бұл міндетті оралмандарды көшіп келу квотасына енгізу жөніндегі комиссияға жүктеу керек. Яғни, заң жобасына “Оралманның ұлтты қазақ екендігін көшіп келу квотасына енгізу жөніндегі комиссия анықтап шешеді” деген тіркес енгізген жөн.
Заң жобасының 44-бабында “оралман мәртебесі оралман Қазақстан Республикасының азаматтығын алғаннан кейін тоқтатылады” деп көрсетілген. Бүгінгі таңда оралмандарға байланысты түсініспеушілік пен дау-дамайдың біразы, міне, осы мәселеден де туындап отыр. Мысалы, оралман квота кезегіне тұрып, жәрдемақы алуға жақындағанда Қазақстан азаматтығына қабылданғаны туралы Президент Жарлығы шықса, ол жәрдемақыдан құр қалады. Біздіңше, бұл әділдік емес. Осыны да заңмен нақтылау керек. Бірақ бұл жөнінде және бір қауіп бар. Егер шетелден келіп, Қазақстан азаматтығын алғандардың бәріне оралман ретінде жәрдемақы төлей бастасақ, тегін ақшадан дәметкен жүздеген мың адам кезекке тұрады. Көші-қондағы жемқорлықтың ең асқындаған түрі, міне, сол кезде шығуы мүмкін. Сондықтан, Қазақстан азаматтығын алғандарға оралман ретінде жәрдемақы төлеудің қатаң ереже-тәртібін жасап, бекіту керек.
Сөзімізді қорытындылай келе айтарымыз – Тәуелсіздік алғаннан бергі кезеңде атажұртқа оралған сан мыңдаған қандастарымыз еліміздің өсіп-өркендеуіне, демографиялық жағдайымыздың жақсаруына ұшан-теңіз үлес қосып, қуаныштарды да, қиындықтарды да өзгелермен бірге тең бөлісіп, тынбай еңбек етіп, жұрт қатарлы өмір сүруде. Ал көші-қон саласында әртүрлі келеңсіз жағдайлар кездессе, ол, ең алдымен, ұйымдастыру жұмысындағы олқылықтардан туындап отыр.
“Халықтың көші-қоны туралы” жаңа заң осы олқылықтарды болдырмаудың барлық алғышарттарын жасап, шетелдегі ағайындарымыздың атажұртқа көптеп келуіне бұрынғыдан да кең жол ашады деген үмітіміз де, сеніміміз де мол.
Сұлтанәлі БАЛҒАБАЕВ, Дүниежүзі қазақтары қауымдастығы төрағасының орынбасары.