Коллажды жасаған Зәуреш СМАҒҰЛ, «EQ»
Жуырда Индустрия және инфрақұрылымдық даму вице-министрі Еркебұлан Дауылбаев аталған бағдарлама жабылуы мүмкін екенін айтты. Нарықтың осы сегменті онсыз да инфляция мен импорттың алдында басын иіп, іштен тынып тұр. Ұлттық статистика бюросының мәліметінше, бір жылда пәтерлерді қайта сату бағасы – 26,9 пайызға, жаңа тұрғын үйлерді сату 17,3 пайызға өскен.
Тұрғын үй нарығы бірінші кезекте тұрғындардың табыс деңгейімен тығыз байланысты екенін сарапшылардың бәрі айтады. Екі аяқты тең басып тұрсақ, нарық алға жүреді. Ал біздегі жағдай басқаша. Статистикалық мәліметтерге сәйкес осы жылдың қыркүйегінде орташа жалақы 322,9 мың теңге болды.
Қараша айында бір шаршы метрдің орташа бағасы 426 813 теңгені, қайталама тұрғын үй нарығында шаршы метрдің құны 474 877 теңгені, ал премиум санаттағы шаршы метрдің бағасы 960 мың – 1,5 млн теңгені құрады. Есептесек бір жалақыға 0,76 шаршы метр, қайталама нарықта 0,68 шаршы метр сатып ала аламыз. Ал премиум санаттағы шаршы метрге қол жеткізу үшін үш айдың жалақысы керек. Energyprom.kz мониторинг агенттігі жариялаған ақпаратқа сәйкес, тұрғын үйге қолжетімділік бойынша елдердің әлемдік рейтингінде Қазақстан 112 елдің ішінде 44-орында тұр. Қолжетімділік индексі – 10,5. Елдегі баспананың орташа құны орта табысы бар отбасының 10 жылдық жалақысына сәйкес.
Аспандаған баға мемлекеттің қолдауының алдын орап кететінін көріп жүрміз. Әрбір шаршы метрдің нарықтық құнының қандай екенін, бағаға қандай факторлар әсер ететінін кәсіби сарапшылар анықтай алмай жатыр. Сарапшылардың пікірінше, нарықтағы дағдарыстың қандай деңгейде екенін білу үшін тұрғын үй нарығындағы дағдарыстың тереңдігін анықтау қажет. Кәсіби мамандардың санасындағы баға хаосы қазіргі күні нарықта анықтамалық нүктелер жоқтығының, бағаны реттеп, тежеп отыратын факторлар әлсіздігінің салдары екені түсінікті болып қалды. Ұлттық валютаның құнсыздануы бірден ревальвацияға, импорттық құрамдас бөліктер құнының өсуіне әкеледі, ал ұлттық валютамыз жыл басынан бері шамамен 10 пайызға әлсіреген.
Қазақстан құрылысшылар одағы төрағасының орынбасары Жанна Бектемірованың айтуынша, «7-20-25» бағдарламасының әлеуетін пайдалана алмадық. Әу бастағы жоспар бойынша бұл бағдарламаны 5 жылда орындау үшін
1 трлн теңге бөлінген. Бірақ бағдарламаның қалай орындалып жатқаны туралы ашық дерекөздерде айтылмайды. Қазір құрылыс тауарларының кейбір түріндегі импорт үлесі 80 пайыздан асып кетті. Түйіп айтқанда, тұрғын үй нарығы инфляцияға тәуелді. Өткен жылы құрылысқа қажетті тауар, оның ішінде әйнек өзіндік құнымен салыстырғанда үш есе, полимер 18 пайызға, радиатор мен жылу қазандықтары 10 пайызға, күйдірілген кірпіш 9 пайызға қымбаттады. Лифті өндірісінде де отандық үлес аз. Несиелік тұрғын үй бойынша 1 шаршы метр бағасын Алматы мен Астанада 220-240 мың теңге деп белгілеп, үстіндегі бағасын субсидиялауға Үкіметтің шамасы келмейді.
Осыған дейін сарапшылар тұрғын үй нарығындағы үкіметтің интервенциясы нарықтың беталысын адастырып жібергенін айтатын. Тәжірибелі құрылысшы Алмас Ордабаев құрылысқа жер бөлінген кезде арнайы геологиялық зерттеулер жүргізілуі керектігін, құрылысқа қатысты кәсіпорында бүкіл материалдың өртке төзімділігін тексеретін зертхана болғанын айтады. Қазір мұның бірі де жоқ. Мемлекеттік құрылым бұл туралы жақ ашпайды. Осының салдарынан нарықта қабырғасынан күн көрінген, жел тұрса шайқалып кететін сапасыз үйлер көбейді.
– Мұны тоқтату керек. Мұндай үйлер 9 балл емес, 6 балдық жер сілкінісіне де төтеп бере алмайды. Енді 10-15 жылда әлеуметтік санаттағы тұрғын үйлер құлап, қоқыс алаңына айналатынын сезіп жүрміз. Қазірдің өзінде қаланың шеткері аудандарында қисайған үйлердің қатары көбейе бастағаны, қала билігінің іргетасын қайта бекітетіні айтылып жүр. Мемлекеттік бағдарламаға қатысып, сапасыз үй салған инвесторлардың жауапкершілігі туралы естіген жоқпын. Біз тек тұрғын үй нарығы емес, барлық сегментте сандық көрсеткіштен сапалық деңгейге көшуіміз керек. Бұл фактор нарықтық құбылыстарды зерттеуді, жоспарлы экономикадан нарықтық экономикаға өтуді тездетеді, – деді А.Ордабаев.
Қазақстан құрылыс салушылар қауымдастығының президенті Виктор Микрюков биыл салынған үйлердің басым көпшілігі өткен жылы жобаланғанын, құрылысқа қажетті тауарлар өткен жылдың қорынан пайдаланып жатқанын айтты. Осыған дейін Еуроодақтан тасымалданатын тауарлар Ресей арқылы жетті. Қазір шетелдік компаниялардың басым көпшілігі тауарларын жеткізетін басқа жолдарды іздеп жатыр. Демек қордағы тауар тапшы. Еуроодақтан келетін жолдың ұзаруы, айналма жол тек жеткізу мерзіміне ғана емес, оның бағасына да әсер етеді. Бұл мәселе үкіметаралық деңгейде шешілмесе, тауар тапшылығы нарықтың көзін бітеп тастайды. Пандемия пайда болған кезде, тауарды тасымалдау тізбегі бұзылып, логистика қымбаттап кетті.
– Тұрғын үй бағасының өзіндік құнының 49 пайызы құрылыс материалдарынан тұрады. Оның негізгілері кірпіш, темірбетон бұйымдары. Геосаяси жағдайға байланысты рубльмен сатылатын материалдардың құны көтерілді. Биылғы жобалардың аздығы да келер жылғы бағаға әсер етеді. Алдағы уақытқа болжам Үкіметтің жағдайды тұрақтандыру үшін қабылдаған шешімдеріне қарап түзіледі. Бірақ алдағы бірер айда, тіпті жыл соңына дейін жағдайдың өзгере қоймайтынын компания басшылары ашық айтып отыр. Енді жаңа нарық дәлізі жүйеленгенше, тауар тасымалдауда кідіріс болуы мүмкін. Бұл фактор да тапшылыққа, қымбатшылыққа әсер етері даусыз, – дейді В.Микрюков.
Қаржы сарапшысы Андрей Чеботаревтің түсіндіруінше, тұрғын үй нарығына болжам жасаған кезде нарықты коммерциялық және мемлекеттік деп бөліп, жеке-жеке талдау қажет. Бізде коммерциялық нарықтың мүмкіндігі көзден таса қалды да, әлеуметтік санаттағы бағытқа басымдық берілді. Осының нәтижесінде халықты баспанамен қамтамасыз етуде біраз алға жылжыдық. Халықаралық өлшем бойынша бір адамға 60-70 шаршы метр болса, бізде бұл көрсеткіш 23,2 шаршы метр. Ал 10 жыл бұрын бұл көрсеткіш 18,7 шаршы метр болатын.
– Әзірге БҰҰ көрсеткіштеріне қол жеткізу бойынша нақты жоспар жоқ. Бірақ кейбір құрылыс компаниялары тарапынан лобби бар. Себебі мемлекеттік бағдарламалар бойынша құрылысты жүргізу жекелеген компанияларға ғана беріледі. Олардың арасында тендердің қалай өтетінін, жеңімпаз компаниялар қандай ерекшеліктері арқылы дараланып шыққанын білмеймін, – деді А.Чеботарев.
Қазақстанда ипотека нарығы қалыптаспағанын Үкімет біліп отыр. Жыл басынан бері Үкімет нарықтан кеткісі келсе де кете алмай жүргенін, Ұлттық банк арқылы сырттан бақылап отырғанын біз де сезіп жүрміз. Ұлттық банктің Ақша-кредит саясаты комитеті 2022 жылдың 6 желтоқсанынан бастап базалық мөлшерлемені 16,75 пайыз деңгейіне дейін көтеру туралы шешім қабылдауы бағаға әсер етеді. Сарапшының пайымдауынша, халықты тұрғын үймен қамтамасыз ететін кез келген мүмкіндікті уыстан шығарып алуға болмайды. Тұрғын үй құрылысының инвесторлары әлеуметтік арзан үй салуға мүдделі емес, олар тек қымбат үйлерді салуды тиімді санайды, мемлекеттік, әлеуметтік бағдарламаларға қатыспайды. Инвесторларды қолжетімді үйлерді салуға міндеттеу үшін нарықтағы ойын ережесі барлығына бірдей болуы керек. Нарықтағы 10 мәміленің 9-ы ипотекамен жасалады. Эконом-санатты тұрғын үйлер ғана емес, тіпті элиталық жылжымайтын мүліктерді де несие арқылы сатып алады. Тұрғын үй нарығында жүрген жекелеген инвесторларға ұзақ мерзімге субсидия беріп, оларды арзан, сапалы пәтер салуға ресурс ретінде пайдалануға болады.
– Енді коммерциялық ипотека емес, әлеуметтік бағыттағы ипотекадағы шаршы метр бағасы 20 пайызға көтеріледі. Бұдан төмен баға құрылыс компаниялары үшін шығын. Үкімет түрлі бағдарламалары арқылы нарыққа араласуын тоқтатса, ипотекалық нарық коммерцияланып, нарықтың мемлекеттік бюджетке тәуелділігі төмендейді, нарықта бәсеке пайда болады. Бұл әлемдік тәжірибеде бар үрдіс, – дейді сарапшы.
А.Чеботарев айтқандай, құрылысқа қажетті тауарлардың 80-90 пайызын өздері шығаратын елдерде бағаны тізбек бойынша реттейді. Мұның мәнісі құрылыс тауарларын шығаратын компания мен құрылыс компаниялары арасында бір-бірінен тауар алмасып тұру туралы арнайы келісім болады. Құрылыс компаниялары олардан тауар сатып алады. Ал екінші тарап тауармен қамтамасыз етуді өз жауапкершілігіне алады. Біздің жағдайда ол мүмкін емес. Бағаға әсер ететін факторлар арасында үйлесімділік жоқ. Мемлекет интервенция арқылы бағаның нарық жолымен реттелу мүмкіндіктерін шектеп тастайды.
– Халыққа үй салуға арналған бағдарлама көбейген сайын тұрғын үй салатын компаниялар да көбейіп, сапа мәселесі тасада қалған болатын. Қазір Отбасы банкінің де талаптарында өзгерістер бар. Бағдарламасына қатысушылардың кірісін растайтын талап енгізілді. Яғни тұрғын үй нарығындағы үрдіс бәсекелестік ортаға жақындай бастады. Демек мемлекеттік бағдарламалар санын қысқарту арқылы ғана нарықтағы ұсынысты халықтың төлем қабілетіне сәйкестендіре, сапалық деңгейге көтере алатынымызды түсіндік, – дейді А.Чеботарев.
АЛМАТЫ