Коллажды жасаған – Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»
Басқасы басқа, бюджет, тіпті инфақұрылымдарды қаржыландыру мәселесін шешу үшін де БЖЗҚ-ға қол соза бастадық.
Премьер-министр Әлихан Смайылов бұл жағдай бұрын Экономиканы жаңғырту мәселелері жөніндегі мемлекеттік комиссияда қолдау тапқанын, алынған қаржының қайтарылуына Үкіметтің өзі кепілдік береді дегені бар-тын. Әңгіме 1,5 трлн теңге туралы болып отыр.
«Қазіргі уақытта біз Ұлттық банкпен бірлесіп, қаражат тарту шарттары бойынша мәселелерді пысықтап жатырмыз. Үкіметтің борыштық міндеттемелерін орындау аясында қаржы қайтарылатын болады», деді Премьер-министр. Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев Ұлттық қордың трансфертін азайту туралы шегелеп тұрып айтса да, Үкімет «Ұлттық қорға деген тәуелділікті кезең-кезеңге бөліп шешіп тастаймыз» деп уәде берсе де, 2023 жыл бізге жағымды жаңалық алып келген жоқ.
Бюджетке қатысты мәселелерді реттеу үшін Үкімет елдің Ұлттық қорынан рекордтық сома – 5,3 трлн теңгені алғанын жақында білдік. Ал бюджеттің жыртығы сыртқы қарыздар арқылы шешілгені туралы мәліметтер әлі жаңартылған жоқ.
Сонымен, Сенат спикері Мәулен Әшімбаев қараша айының соңында ел қазынасына түсуге тиіс 11 трлн теңгенің 9,3 трлн теңгесі ғана түскеніне назар аударды, «Самұрық-Қазына» қорының бағалы қағаздары қордың ақшасына сатып алынады, нәтижесінде олар тиімсіз болып шыққанын ашып айтты.
Сенат спикерінің пікірінше, облигацияларға қойылатын талаптар мен ережелерді нарық қалыптастыруға тиіс. «Самұрық-Қазына» облигацияларды шығарып, оларды нарыққа берсе, олардың қаншалықты орынды және тартымды екенін нарықтың өзі бағалауға тиіс. Біз бұл жерде «Самұрық-Қазына» облигация шығаратын, Ұлттық қор сатып алатын және қандай да бір рәсімдерді оңайлатылған түрде жүргізуге болатын тетікті көріп отырмыз. Осы жобалардың процедуралары мен пысықталуын кім бағалайды? Рәсімдер туралы мәселе Жоғары аудиторлық палатаға жетті ме?» деп атап өтті Сенат спикері.
Ұлттық қордан қаржы алу мәселесі Парламент арқылы шешілуге тиіс екенін заң құптайды. Бұл талаптан ешкім аттап өтпеуі керек. Бірақ олай болмағанын бүгін біліп отырмыз. Мемлекет емес, бір отбасының табысы мен шығысы арасында тепе-теңдік орнамаса, ол отбасының «банкрот» болатынынан кез келген жан хабардар деп ойлаймыз. Ал бұл құбылыс мемлекеттік деңгейде байқалса, бюджет саясатының іргетасы ғана емес, экономиканың да іргетасы сыр бере бастады деген сөз.
Сенат төрағасының айтуынша, пайыздық мөлшерлемелердің субсидиялануы Ұлттық қор тұжырымдамасына да қайшы келеді. Егер мұндай нарық заңына қайшы келетін шешімдер жалғаса берсе, біз осыған дейін берілген біраз уәдені орындай алмай қаламыз. Олардың ішінде Мемлекет басшысының тікелей бақылауында тұрған тапсырмалар да бар.
Жалпы, Үкіметтің экономикалық блогінің осы жылға арналған жоспары тым жақсы еді. 2023 жылдың соңына қарай Үкімет 14,6 трлн теңге салық төлемдерінің түсуін қамтамасыз етуге үміттенген. Бірақ оның қанша пайызының орындалғанына Сенат төрағасының өзі күмән келтіріп отыр.
«Берілген уәдені жұтып қою біздің Министрлер кабинеті үшін қалыпты құбылысқа айналып кеткен бе?» деген қауіптің салмағы ауырлап барады. Үкімет 2024 жылға 16 трлн теңге кіріс жоспарын белгілеп тастады.
«Бұл жайт қалай және қайтіп орындалады?» деген сауалға өткен аптада Қаржы министрі Ерұлан Жамаубаевтың өзі жауап беруге тырысты. «Келесі жылы қосылған құн салығы қабылданбайды. Ол әлі де талқыланып жатыр. Ол 2025 жылдан бастап жаңа Салық кодексі аясында қарастырылады», деп жауап берді Қаржы министрі.
Министрдің пікіріне сүйенсек, шенеуніктер әлі де салық жинауды жақсарту арқылы ел бюджетіне қажетті қаражатты жинауға үміттенеді.
«Келесі жылдан бастап салық түсімдерін толығымен қамтамасыз етеміз, біз бұған сенеміз», деп уәде берді Е.Жамаубаев.
Осылайша, осы жылдың кіріс жоспары іс жүзінде орындалмады, бірақ ешкім шығындарды жойған жоқ. Елдің стратегиялық резерві – Ұлттық қор дәстүр бойынша Министрлер кабинетіне бюджеттік кемшіліктерді жоюға көмектеседі.
Үкімет 2023 жылға Парламент арқылы 4 трлн теңге бөлуге қол жеткізді, оның 2,2 трлн-ны – кепілдік берілген трансферт, 1,8 трлн – нысаналы трансферт.
Алайда Министрлер кабинеті мұнымен тоқтап қалмады.
Жуырда Ұлттық банк басшысы Тимур Сүлейменов Үкіметтің Ұлттық қор есебінен «ҚазМұнайГаз» АҚ (ҚМГ) акцияларын 1,3 трлн теңгеге сатып алу туралы шешімінің кейбір жай-жапсарын жария етті.
«Өкінішке қарай, кіріс жоспары толық орындалмай жатыр. Сонымен қатар бюджетіміздің әлеуметтік бағытын ескере отырып, біз бюджеттік жобаларды, әлеуметтік және инфрақұрылымдық жобаларды толық көлемде қаржыландыруға міндеттіміз. Осылайша, жетіспейтін салық түсімдерін өтеу үшін Үкімет Ұлттық қордың қаражатын ҚМГ акцияларына инвестициялау туралы шешім қабылдады», деді Т.Сүлейменов.
Мұндай «стандартты емес» шешім ел Парламентін айналып өтіп қабылданған. Бірақ Ұлттық банк басшысы атап өткендей, Ұлттық қор Қазақстан Үкіметіне тиесілі, сондықтан оның өз қаражатына билік етуге құқығы бар.
Осылайша, 2023 жылы Ұлттық қордан алынған қаражаттың жалпы сомасы 5,3 трлн теңгеге жетті.
Ұлттық банк (ҰБ) төрағасы мойындағандай, бұл – Ұлттық қордан барлық уақыттағы ең жоғары қаражатты алу жағдайы. ҰБ төрағасы Т. Сүлейменовтің айтуынша, қаржылық-экономикалық блок бұл проблемалардың барлығын жақсы түсінеді. Парламент те түсінуге тиіс. Бізде бұдан өзге жол қалмай бара жатыр. Бас банкирдің пайымдауынша, бұл жолы тиімсіз салық жеңілдіктерін алып тастап, әкімшілікпен жұмыс істеу керек.
«Самұрық-Қазына» активінің ІЖӨ-дегі үлесін 10-15 пайызға түсіру керек», деген мәселе осыған дейін жиі көтерілген. Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев 2020 жылы 8 сәуір күні «Самұрық-Қазына» ұлттық әл-ауқат қорының пайдасынан зияны көп екенін меңзеп, қорға ауқымды реформа қажет екенін айтқан болатын. Оның сол кездегі төрағасы Алмасадам Сәтқалиевке бір ай уақыт беріп, шаруаны тындыра алмаса, қызметінен кетіп қана қоймай, ұлттық компания да жұмысын тоқтататынын кесіп айтқан еді. Сарапшылардың сөзіне сенсек, «Самұрық-Қазынаны» қалай ұтымды трансформациялау қажет екенін қордың бүгінгі менеджменті де, Үкімет те толық білмей отыр. Бюджетті қаржыландыру немесе инфрақұрылымды жаңғыртуға қаржы бөлу шетелдік инвесторлардың міндеті емес. Олар өзіне қарасты нысандарға ғана жауап береді. Ал өзге мәселе ішкі нарықтың әсері, салық арқылы шешілуі керек. Бізде екеуінің де міндетін Ұлттық қор атқарып келді. Ұлттық қордың міндеті шектеле бастағанда, БЖЗҚ-ға ауыз салды.
Қаржы сарапшысы Бейсенбек Зиябеков әлеуметтік төлемдер немесе инфрақұрылымды қаржыландыру тәрізді халықтың әлеуметтік жағдайына тікелей әсер ететін мәселелер тығырыққа тіреліп қалатынын айтады. Бұл құбылыс Үкіметтің осыған дейінгі немесе бүгінгі құрамының масылдық пиғылдан арыла алмай жүргенін білдіреді.
2009 жылы «Самұрық» пен «Қазына» қорлары артық қаржы шығындарын шектеп, инвестициялық жобаларды үйлестіріп, Үкімет тарапынан қадағалау үшін біріктірілді, ІЖӨ-нің 60 пайызын уысында ұстады. Құрамына «KEGOC», «ҚазақГаз», «Қазақстан темір жолы» және басқа алпауыт компаниялар енетін «Самұрық-Қазынаның» экономикамызға енгеніне 14 жылдан асып барады. «Самұрық-Қазына» туралы өз сөзінде Президент Қасым-Жомарт Тоқаев: «Қор өзінің негізгі міндетін орындап отыр ма? Ұлттық байлықты еселей алды ма? Қордағы қомақты жалақы алатын қызметкер мен директорлар кеңесі немен айналысады? Қызметі өте қымбат консалтинг компаниялар мен шетелдік мамандарды жұмысқа тартқаннан пайда бар ма? Осыған байланысты Үкіметке Стратегиялық жоспарлау және реформалар агенттігімен бірлесіп, «Самұрық-Қазынаның» жұмысына қатысты квазимемлекеттік секторды түбегейлі өзгерту үшін ұсыныстар әзірлеуді тапсырамын. Егер «Самұрық-Қазынаны» реформалау мүмкін болмаса, ондай құрылымның экономикамызда болмағаны дұрыс» деген мәселені төтесінен қойған. Бұл сауалдың жауабын тек Мемлекет басшысы емес, халық, бизнес 14 жылдан бері күтіп келеді.
Экономист Сапарбай Жұбаев осыған дейін журналистермен кездескен кезде «Самұрық-Қазынаны» реформалау мәселесі күрделі жағдайда қалып отырғанын, меншігіндегі кәсіпорындарды жекеге өткізсе, Үкімет және министрліктермен жекешелендірілген кәсіпорындар арасында «Самұрық-Қазына» сияқты құрылым қажет болмай қалатынын айтыпты.
«Самұрық-Қазына» холдингі 900 млрд теңге табысының 110 млрд теңгесін ғана бюджетке береді» деген пікір ел ішінде ара-тұра айтылып қалады. Тәуелсіз сарапшылар кейбір холдингтердің саясатынан мемлекетке бағынғысы келмейтін көзқарас жиі аңғарылатынын айтады. Тіпті газ бағасын өсіріп, халықтың шыдамын сынауды жақсы көретін «ҚазТрансГаз» «Самұрық-Қазынаның» құрамына кірсе де, оған жекелеген монополистер иелік етіп келді. Бірақ нәтижесі аз, ұлттық компаниялардан қомақты тендер алып, дәулет жинаған адамдардың біразы шетелде, біразы «ескі Қазақстанмен» қалса, енді біреулері түрменің арғы жағында отыр.
«Үкімет «Самұрық-Қазына» арқылы экономикадағы үлесін сақтап қалуға жанталасуы нарық заңына қайшы еді. Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев мемлекет пен халықтың мүддесіне бағытталған табыстарды арттыру үшін «Самұрық-Қазына» мен Үкімет арасындағы өзара қатынастардың сипатын өзгерту қажет екенін айтты. Мемлекет экономикасының 60 пайызға жуық әлеуетін қолына біріктіріп отыр. Дамыған елдерде бұл көрсеткіш – 10-15 пайыз. Біз тым болмаса бұл көрсеткішті 15-20 пайызға түсіруіміз керек. Сол кезде ғана бизнес көлеңкеден шығады, дамиды», деді сарапшы.
Ұлттық компанияларға өзін-өзі басқару мүмкіндігін қайтаратын кез келді. Үкімет «Самұрық-Қазына» ШОБ-тың ірі компанияларға айналу мүмкіндігін, сол арқылы ұлттық инвесторлардың қалыптасуын шектеп отыр.
«30 жыл ішінде Қазақстанда бірде-бір жылу орталығы немесе зауыт салынған жоқ. Алматының ЖЭО-2-сін қарыз алып, газдандыруға кірісіп жатырмыз. Жыл басында Екібастұз бен Риддерде ЖЭО жарылғанда, Үкімет оған инвестор таба алмай дағдарып қалды. Ел ішінен шыққан ұлттық инвесторлар мұндай ірі жобаны қаржыландыруға қауқарсыз болып шықты. Әрбір компания өзінің даму стратегиясын, кадрлық саясатын, өнім сатудан түскен табысын өндірістің қажеттілігіне, жұмысшылардың әлеуметтік жағдайын жақсартуға жұмсауға тиіс. Біздегі қолданыстағы заңдар лоббистердің, монополистердің кез келген тесіктен жол тауып шығуына мүмкіндік береді. Заң жетілдірілмей, заман түзелмейді», дейді С.Жұбаев.
АЛМАТЫ