Инфографикаларды жасаған – Зәуреш Смағұл, «ЕQ»
Реформа кезеңі келді
Біздің елде бұл бағытта біраз алға жылжу бар. Каспий құбыр желісінің Қазақстанда баламасы жоқ деген пікірдің әр кез дұрыс бола бермейтіні мемлекеттік деңгейде мойындалды. Енді осы бағытта біраз жобалар қолға алынып жатыр. Өйткені мұнайды әлемдік нарыққа жеткізудің баламалы бағыттарын әртараптандыру кеше де, бүгін де өзекті болған...
Бір жағынан шикізатымызды тасымалдаудың балама жолдарын іздестірсек, екінші жағынан мұндағы негізгі сөз – шикізат. Осы уақытқа дейін мұнай мен газ, әсіресе ілеспе газ терең өңделді, соның салдарынан олардан алынатын өнімдер толық іске қосылмады. Қысқасы, бізге ең жоғарғы деңгейдегі мұнай кластерлерін құру керек. Оның дамуы реформаларды жалғастыруға, инвестиция тартуға, жаңа технологияларды енгізуге және энергетикалық кешенді әртараптандыруға байланысты болмақ. Сарапшылар мұнай түсімі туралы мәліметтердің ашық болғанын жиі айтады. Осы қажеттілік 2022 жылы қазақ мұнайының үштен екісі әлемдік нарықтарға түсетін Ресей Каспий құбыр консорциумы арқылы өз мұнайын транзиттеу кезінде еліміз тап болған мәселелерге байланысты туындады.
Сауда және интеграция министрлігі орташа нарықтық құны барреліне 25 доллардан 105 долларға дейінгі аралықтағы шикі мұнайға экспорттық кедендік бажды анықтау тәсілін өзгертуді ұсынып отыр. Сарапшылар да бұл ұсынысты құп көреді. Себебі мұнай нарығы былтыр да, биыл да құбылмалылық пен белгісіздіктің құрсауынан шыға алмай келеді.
Жыл басында, яғни наурызда, «қара алтынның» бағасы барреліне 130 доллардан жоғары көтерілсе, жыл соңында 80 доллардан төмен құлдырау байқалды.
Орта дәліздің орайлы өлшемі
«ҚазМұнайГаз» ұлттық компаниясының мәліметінше, қазақтың қара алтынын тасымалдаудың қосымша бағыттарын пысықтау жалғасып жатыр. Оның ішінде Транскаспий бағыты бойынша мұнай жеткізуге басымдық бере бастадық. «Әзербайжан тарапымен «Баку – Джейхан» мұнай құбыры бойынша, сондай-ақ Бакуден басқа бағыттар бойынша (Баку – Супса құбыры, Батуми бағытындағы теміржол жеткізілімдері, Әзербайжан мұнай өңдеу зауыты жеткізілімдері) транзит көлемін ұлғайту жөніндегі келіссөздер жалғасатын болады», деп жазды ҚМГ таратқан баспасөз мәлімдемесінде. Ұлттық компания «Ескене – Құрық» мұнай құбырын салудың ықтимал жобасы да қарастырылып жатқанын айтты. Қажетті жұмыстар жүргізілгеннен кейін компания жобаның қаншалықты орынды екенін және іске асырудың қандай мерзімдерін белгілеу керектігін жақсы түсіну үшін осы бастаманы егжей-тегжей зерттейді.
Естеріңізге сала кетейік, Әзербайжан Баку – Тбилиси – Карс (БТК) теміржолының өткізу қабілетін кеңейту бойынша техникалық жұмыстар басталды, 120 миллион доллар инвестиция салынып, келесі жылы жұмысты аяқтау жоспарланып отыр. Бұл кеңейту БТК желісінің өткізу қабілеттілігін жылына 1 миллион тоннадан 5 миллионға дейін арттырады. 2017 жылы іске қосылғаннан бері BTK арқылы барлығы 1,5 миллион тоннаға жуық жүк тасымалданғанын ескерсек, бұл – назар аударатын көрсеткіш.
Қазір біздің елде өндірілетін мұнайдың шамамен 80%-ы Каспий құбыр консорциумы жүйесі және «ҚазТрансОйл» арқылы Атырау – Самара мұнай құбыры арқылы Еуропалық одақ және Оңтүстік – Шығыс Азия елдері бағытында, Атасу – Алашанькоу мұнай құбыры арқылы Қытай бағытында және тағы басқа бағыттар бойынша экспортқа жөнелтіледі. Министрлік таратқан ақпаратта қазақ мұнайын Ресей аумағы арқылы құбыр және теңіз көлігімен тасымалдау және тиеп-жөнелту неғұрлым үнемді екені айтылған. Сонымен қатар экспорттық бағыттарды одан әрі әртараптандыру шеңберінде жаңа экспорттық мұнай құбырын салу мүмкіндігін қарастыру бойынша жұмыс жүргізіліп жатыр. 2023 жылдан 2026 жылға дейін әрқайсысы 12 мың тонна дедвейтті мұнай құю танкерлерін салу жоспарланған. Олардың саны кепілдендірілген мұнай көлеміне байланысты. Биылғы Әзербайжан президентінің Қазақстанға сапары барысында екі елдің президенттері қазақ мұнайын Әзербайжан құбырлары арқылы тасымалдауға қатысты қосымша уағдаластықтарға қол жеткізді. Бұл – орта дәлізге жаңа өлшем береді.
Мұнайды әртараптандыру жолдары
Қазақстан өз мұнайын экспортқа жеткізу үшін Ресейді айналып өтіп, Әзербайжан арқылы танкер паркін құра бастады. «Қазақтеңізкөлікфлоты» 2023 жылы Каспийде 8 мың тоннадан тасымалдайтын екі мұнай құю танкерін сатып алуды жоспарлап отыр. Отандық компания хабарлағандай, оны Abu Dhabi Ports Company (БАӘ) жеткізбек. Қазір оған әрқайсысы 12,4 мың тонна сыятын «Ақтау», «Астана» және «Алматы» танкерлері тиесілі. Каспий теңізі таяз болғандықтан мұнай тасымалдаумен осындай шағын кемелер ғана айналыса алады.
Сарапшылар Қазақстаннан қазақ мұнайын әлемдік нарықтарға жеткізуде Ресейді айналып өтуге мүмкіндік беретін бағыттың бірі – Баку – Тбилиси – Джейхан арқылы кем дегенде 20 млн тонна мұнай экспорттауға болатынын ашық айтып отыр. Саясаттанушы Жарас Ахметов айтып өткендей, бұл КҚК және Транснефть желісі транзитінен бас тарту деген сөз емес. Бірақ балама бағыттарды дамытып, кеңейтуге түпкілікті көңіл бөлген жөн.
«Қазтеңізкөлікфлоты» 2023 жылы Каспий теңізінде жұмыс істеу үшін дедвейті 8 мың тонна болатын екі мұнай танкерін сатып алуды жоспарлап отыр. Қазақстандық компанияның хабарлауынша, жеткізуші Абу-Даби порттары компаниясы (БАӘ) болады.
Қазақстанға экспорттық жеткізілімдерді әртараптандыру үшін жаңа танкерлер қажет, қазір олардың 80%-ы Ресей арқылы өтеді. Тасымалдау екі құбыр бағыты бойынша жүзеге асырылады – Каспий құбыр консорциумы (КҚК) құбыры бойынша Новороссийск портына дейін (айдау көлемі 2022 жылы – 52,2 млн тонна) және Атырау – Самара мұнай құбыры арқылы және одан әрі Ресей аумағы арқылы Усть-Франция портына дейін. (2022 жылға дейін айдау – 8,4 млн тонна).
Әлемдік экономика және саясат институтының (IMEP) сарапшысы Лидия Пархомчик журналистермен кездескен кезде мұнай экспортының балама бағыттарын табу мәселесі Қазақстан үшін тағы да күн тәртібіне қойылғанын айтып берді. Оның пікірінше, көмірсутегі экспортының қазіргі моделінде бірқатар осалдық бар.
Сарапшы пайымынша, 2022 жылы елден экспортталған мұнайдың шамамен 93,9 пайызы Ресейге экспортталды, оның жалпы көлемі 64,3 миллион тоннаны құрады, бұл ретте 52 миллион тоннаға жуық мұнай тасымалданды. Каспий құбыр консорциумы (КҚК) (80,8%), ал Атырау – Самара құбыры арқылы – 8,4 млн тонна (13,1%).
Сонымен қатар экспорт тағы үш бағыт бойынша Қазақстан – Қытай құбыр жүйесі арқылы және Каспий теңізі арқылы теңіз көлігімен, сондай-ақ Өзбекстанға теміржол арқылы жалғасып жатыр. Дегенмен сарапшының айтуынша, бұл салалардағы экспорт көлемі мардымсыз күйінде қалып отыр.
Айтпақшы, 2022 жылы Ақтау порты арқылы 2,3 миллион тонна мұнай, «Атасу – Алашанькоу» мұнай құбыры арқылы 1,2 миллион тоннаға жуық мұнай жөнелтілді. Теміржол арқылы небәрі 0,4 млн тонна мұнай тасымалданған.
Энергетика министрлігінің мәліметінше, қазіргі жағдайда Қазақстан жылына 16,5 миллион тонна көлемінде мұнайды КҚК-ны айналып өтіп экспорттай алады.
«Ресей төңірегінде өсіп келе жатқан геосаяси турбуленттілік жағдайында қазақ мұнайы экспортының балама нұсқаларын іздеу міндеті өзекті болып отыр», деп атап өтті Лидия Пархомчик.
Көңілге қонымдысы – Каспий бағыты
Транскаспий бағыты бойынша мұнай тасымалдау мұнай ағындарын қайта бағыттаудың ең перспективалы нұсқасы болып саналады. 2022 жылдың шілдесінде Президент Қасым-Жомарт Тоқаев «ҚазМұнайГазға» Каспий теңізі арқылы экспорттық жеткізілімдерді кеңейту мүмкіндіктерін зерттеуді тапсырған болатын.
Нәтижесінде, «ҚазМұнайГаз» бен Әзербайжан SOCAR арасында Баку –Тбилиси – Джейхан (БТД) құбыры арқылы Сангачал терминалына жылына 1,5 миллион тоннаға дейін мұнай жеткізу туралы келісімге қол жеткізілді. Reuters агенттігінің бағалауы бойынша, 2023 жылдың ақпан айынан бастап «ҚазМұнайГаз» БТД арқылы Теңіз кенішінен 120 мың тоннаға дейін мұнай жеткізеді.
Айта кетейік, «Теңізшевройл» компаниясы Батуми мұнай терминалын шикізатпен қамтамасыз ете бастады. Қаңтар айында мультимодальды тасымалдау арқылы Батуми портына 82,5 мың тонна Теңіз мұнайы жеткізілді. Грузия терминалына Теңіз мұнайының ай сайынғы жеткізілімі 100 мың тоннаға дейін жетеді.
Биыл Ақтау – Баку бағыты бойынша мұнай экспортын 3,5 миллион тоннаға дейін арттыру жоспарланып отыр. Бұл ретте Ақтау портынан экспорттық жеткізілім көлемін 20 млн тоннаға дейін арттыру мүмкіндігі бар.
Осылайша, ортамерзімді перспективада БТД арқылы қазақ мұнайын айдау жылына 5 миллион тоннаға дейін ұлғайтылуы мүмкін. 5 миллион тоннаға жуық мұнайды Баку – Супса мұнай құбыры арқылы Грузияға қайта бағыттауға болады, ал Бакуден Батумиге теміржол арқылы жеткізуді жылына 5 миллион тоннаға дейін арттыруға болады. Ұзақмерзімді перспективада жыл сайын 5 миллион тоннаға дейінгі көлемде Иран арқылы своп мұнай жеткізуді қалпына келтіру мүмкіндігі жоққа шығарылмайды.
Бұл үшін, біріншіден, бүгінде 12 миллион тоннаны құрайтын Ақтау портының мұнай тиеу қуатын арттыру қажет.
Екіншіден, танкерлер флотын қалпына келтіру. Тасымалдауға арналған мұнай көлемінің болмауына байланысты «Қазтеңізкөлікфлоты» Каспий max танкерлерінің санын 6 кемеден 3 кемеге дейін қысқартуға мәжбүр болды. Бірақ бұл мөлшер шикізаттың қосымша көлемін тасымалдауға жетпейді.
Үшіншіден, Теңіз кен орнынан мұнай терминалдарына дейін мұнай құбырын тарту жобасын жүзеге асыру.
Төртіншіден, қызмет көрсетілетін кемелердің тоннажын арттыру үшін Ақтау портында тереңдету жұмыстарын жүргізу. «Дегенмен теңіз жолының толық іске қосылуы үшін Қазақстан өз іс-әрекеттерін Әзербайжанмен сәйкестендіру қажет екенін түсіну керек. Осылайша, Ақтау портымен қатар Баку порты да мұнай қабылдау мүмкіндігін кеңейтуі қажет», дейді Лидия Пархомчик.
«Қазтеңізкөлікфлотының» мәліметінше, бүгінде транскаспийлік мұнай дәлізінің максималды жүктемесі 5,2 млн тоннаны құрайды. Бұл көрсеткіш Ақтау портының ауыстырып тиеу қабілетінің жай-күйін, Әзербайжан мен Грузиядағы қабылдау порты инфрақұрылымының мүмкіндіктерін, сондай-ақ Батумиге баратын теміржол желісінің кептелісін ескереді.
Сарапшының пікірінше, мұндай жағдайда біздің тарап Каспий теңізіндегі әріптестеріне мұнай жеткізілімінің тұрақты өсу кепілдігін беруі қажет. Сарапшылар да Транскаспий бағыты тек мұнай тасымалдауға арналмаған әрі оның өткізгіштік қуаты анағұрлым аз екенін жиі айтады. Осы бағытпен тасымалданатын мұнайдың қанша бөлігі Каспий теңізімен Әзербайжанға, Грузияға, Түркияға және Еуропаға экспортталатыны туралы мәліметтер әр жерде әртүрлі айтылады.
«2024 жылдың шілдесінен бастап Теңіз кенішін болашақта кеңейту жобасының іске қосылуы күтілуде. Бұл мұнай өндіруді жылына 12 миллион тоннаға арттыруға мүмкіндік береді. Бұл көлемді теңіз арқылы жөнелтуге келісімшарт жасалуы мүмкін», дейді Л. Пархомчик.
Маман 2030 жылға қарай тасымалдаудың қосымша көлемі пайда болатынына сенімді. Сонда Қашаған кенішіндегі өндіріс екі есеге артады.
Қытай бағыты
2023 жылы 19 шілде күні Үкімет Қазақстан мен Ресей арасындағы Ресейден Қытайға мұнайды Қазақстан арқылы тасымалдау туралы келісімге өзгерістер енгізу туралы құжат жобасын ашық НҚА порталында жариялады.
Мұндай келісім 2014 жылғы 1 қаңтардан бері әрекет етіп, 2023 жыл соңында аяқталуға тиіс еді. Жаңа құжат жобасында бұрынғы келісімнен бірқатар өзгешелігі бар. Атап айтқанда, бұрын Ресей Қазақстан арқылы Қытайға 7 млн тонна (10 млн тоннаға дейін арттыруға болады) мұнай тасымалдай алса, енді оның мөлшері бірден 10 млн тонна болып бекітілмек.
Баламалы экспорт бағыты да екі магистралдық мұнай құбырынан – Кеңқияқ – Құмкөл және Атасу – Алашаңқайдан тұратын Қазақстан – Қытай құбыры (ҚҚҚ).
Бұл құбыр жүйесі арқылы жылына 20 миллион тоннаға дейін мұнай тасымалдауға болады. Демек мұнай дипломатиясындағы ойын ережесін мұнай тасымалын әртараптандырудың беталысы анықтайды...
Алматы