Мәселе • 28 Ақпан, 2024

Жолаушысыз сапаржай

99 рет
көрсетілді
10 мин
оқу үшін

Елдегі дәстүрлі автобекеттер заман үдерісіне ілесе алмай қалғандай. Бір кездері Астанадағы «Сапаржайда» тәулігіне 150-дей жолаушы автобусы әр өңірге қос-қостан сапар шегіп жататын. Қазір қыс айларында бір күнде 2-3 рейсті әзер жөнелтіп тұр. Негізі, 50-ден астам тасымалдаушы компаниямен жасасқан келісімшарты бар. Бірақ жолаушы жоқ. Адамдар автобекетке ат басын бұруды күрт сиретіп жіберді.

Жолаушысыз сапаржай

Коллажды жасаған – Зәуреш СМАҒҰЛ, «EQ»

Астанадағы «Сапаржайға» ар­найы барып, толық аралап, жағ­дайды көзімізбен көріп қайт­тық. Табло бағанында екі бағыт­тың ғана рейсі жазылған. Соған сай үлкен залда екі-ақ жолаушы елеусіз ғана отыр. Екі қабатты қонақүй де қаңырап бос тұрған сияқты. Әрі-бері жүрген жан баласын байқамадық. Екінші беттегі асханада да шай ішіп, жүрек жалғап тұрған адам көзге түспеді. Ертерек келіп қойдық па деп сағатқа қарасақ, тіршілік қай­найтын сәскенің кезі болып қалыпты. Шашыраңқы тұрған дүң­гіршектердің кейбірінде болмашы сатылым заттары қылаң бергенімен, тұтынушыдан жұр­дай. Аумағы атшаптырым аста­налық автобекет қаңырап бос тұр. Не істемек керек?

Іздеп жүріп «Сапаржай-Астана» ЖШС директорының қабылдауына сұрандық.

«2020 жылы пандемия бас­тал­ғалы жұмысымыз алға баспай қойды. Оның себебі көп. Сол кезде сапаржай 9 ай бойы жабық тұрды. Көптеген тиісті мекемелерге арнайы хат жаздық. Оның арасында Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Кемелұлынан бас­тап Көлік министрлігі, Ас­тана әкімдігіне жолданған арыз-шағымдарымыз да бар. Біздің жабылып тұрған мәсе­ле­міз бо­йынша үкіметтік комиссия құ­рылып, үш ай дегенде оны сол кездегі вице-премьер Ералы Тоғжанов бас­тап келді. Комиссия құрамында қалалық әкімдік пен «Атамекен» ҰКП-ның және Көлік министрлігі Автожол комитетінен де өкілдер болды. Олардың қа­та­рында қалалық санитарлық-эпидемиялық бақы­лау қыз­ме­тінің бастығы да жүрді. Осы мем­ле­кет­тік органдардың өкіл­дерінен құралған комиссия сапаржайдың іші-сыртын толық қарап, автобус­тар­ды түгел тексерді. Сөйтіп, са­ни­тарлық нормаға толық сәйкес деген тоқтамға келіп, жұмыс іс­теуі­мізге рұқсат бергендей болды. Десе де автовокзал ашылмады. Сол 9 ай бойы жабық тұрды», дейді автобекеттің директоры Жұмаш Әбдірахманов.

Директордың айтуынша, осы екі арада Ресейден келген «inDrive» қо­сымшасы мен қаланың әр тұ­сын­дағы «жабайы» тасымал күш алып кетті. Олар адамдарды алыс-жақын қалаларға еш­қандай рұқсатсыз, жолаушы та­­сы­малдауда талап етілетін еш­­бір тиісті құжатсыз тасымалдай бастады. Әсіресе халық арасында «Шанхай» аталып кеткен қала шетіндегі Көк базар мен Алай базарында жолаушыларды бей-берекет жинаудың жабайы тәсілдері амалға асып жатты. Мұндай әрекет кейбір мешіттер мен басқа да ірі сауда орындарының жанында да болған. Ал олардың заңсыз ісіне тыйым салатын мемлекеттік ор­ган­дар сол кезде пандемия себе­бінен жұмыс істемеді.

Өз еліміздің азаматы болып саналатын жолаушыларды жабайы түрде тасымалдауға сол кезде мемле­кеттік органдардың неге көз жұма қарағаны әлі түсі­нік­сіз. Өйткені алыс-жақынға автокөлікпен жолаушы тасымалдау үшін арнайы органдардан міндетті рұқсат құжаты болуы шарт. Әуелі тасы­мал­ға шығатын автобус жүргізушісі бір тәулік демалып, әр рейстің алдында медициналық тексеруден өтіп отыру­ға тиіс. Сондай-ақ автобус немесе ша­ғын автобус әр рейс­ке шықпас бұрын тех­ни­ка­лық байқаудан өткізілуі керек.

«Әйтпегенде жол үстінде жо­­лау­­шы­ның өмірі мен денсау­лығына қатер төнуі бек ықтимал. Конституцияның бірінші бабында «еліміздің ең қымбат қазынасы – адам және адамның өмірі» екені тайға таңба басқандай анық жазылған. Жолаушы қозғалысын бақылауға міндетті мемлекеттік органдар бұл маңызды іске неге селқос қарайтынын түсінбедік», деді директор.

Пандемияға дейін Астанадағы сапаржайда 150-ге жуық адам қыз­мет етіпті. Табыстың жоқты­ғы­нан олар­дың саны қысқара келіп, бүгінде 25 жұмысшы ғана қалған. Оның өзінде ай сайын 2-3 қызметкерді ақысыз демалысқа жіберіп отырады екен. Жалақылары да тым төмен. Авто­­бекет залындағы бос алаң­дар­ды ком­мерциялық мақ­сат­та жалға бе­ріп, 25 қызметкердің еңбекақысын әупірім­мен айырып отырған жағдайы бар. Мұндай аянышты жағдайға түсіп қал­ған­дарын «inDrive» пен «жабайы» тасымалдың белең алып кеткенінен көреді.

«Бұлардың бәрінде дерлік жолау­шыға қызмет көрсету лицензиясы да жоқ. Заң бойынша тұ­рақты немесе тұрақсыз қатынау деген бар. Тұрақты қатынау де­ге­ні біздің автовокзалдан ғана жү­руге тиіс. Тұрақсыз дегені – тап­­сырыспен ғана жүретін қо­­­ғам­дық көліктер. Мысалы, турис­­терді немесе спортшылар­ды және саяхатқа шыққан мектеп оқушыларын тасымалдаумен айналысатындар. Қа­зір­гі тұрақсыз қатынаушылардың ли­цен­­зиясының мерзімі шексіз сияқ­ты. Кейбірі 2000- жылдары алған лицензия­сымен әлі де адам тасып жүр. Негізі ел ішінде жүретін жолаушы автобустарына әкімдіктің Көлік басқармасы рұқсат қағазын береді», деді Ж.Әбдірахманов.

Қалалар арасында қатынау тәртібі бойынша егер Шымкент­тен бері қарай бір автобус са­парға шықса, онда оған қарсы Астанадан да дәл сондай бір көлік жолға түсуге тиіс. Жүру кес­тесі жасалып, соған сай нақты ережелері болады. Оны бұзғандар заң алдында жауапкершілікке тартылуы керек. Қазір «Сапаржай-Астана» ЖШС-мен келісімшарт жасасқан 50 шақты тасымалдау­шы компания бар. Олар заңға негізделіп қойған талаптарға толық сай келеді және қызметтік ережені қатаң ұста­на­ды.

«Бұлармен бірге автовок­зал­дардың диспетчері бар. Олар сапардағы әр жолау­шы автобу­сы­ның әр қадамын бақылап, керек жерде бағыттап отырады. Келеңсіз жағдай туындаса, көмек беру шараларын қарастырады. Мем­лекеттік органдарға хабар жібе­ре­ді. Жол үстінде автобус бұзыл­са, екіншісін жөнелтуді ұйым­дас­тырады. Ал заңсыз, жабайы тасымалда оның бірі де жоқ. Осыны әрбір азаматқа тәптіштеп түсіндіретін бұқаралық ақпарат құралдары да біз­дің «майданға» жеткілікті көңіл бөле бер­мейді», дейді сұхбат беруші.

Елімізде кейбір автобустар 1000 немесе 1500 шақырымға дейін қа­шық­тық­ты еңсереді. Ол жол­дар­дың жағ­дайы тағы белгілі. Жол бойындағы қыз­мет көрсету орындары мен мекеме­лер­дің халі де мәз емес. Көк базар жанындағы «жабайы» тасымалдаумен айналысатын бірнеше автобусқа барып жөн-жосық сұрап көрдік. Олардың жолаушылармен қарым-қатынасына және қылып отырған қызметіне қарап, «жабайы тасымал» деген ұғым осы арада ойымызға нық­тап орнықты. Заңды сұрағымызға шалағай жауаптары да біртүрлі күдік ұялатады. Лицензиялары бары-жоғын, бұл жерде тұрып жолаушы жинауға кім рұқсат еткенін, қандай ереже мен талапқа сай жұмыс істейтіндерін білгі­міз келген. Ол әрекетімізден түк шықпады.

Онда орындар түрлі бағамен сатылады. Алдыңғы жағы қымбат болса, артқы орындар арзан. Билет беру деген түсінік осынау қауымға мүлде жат сияқты. Жолаушылардың орнын өз қалауы бо­йынша реттей салады. Бұған қоса жатын орындары бар автобустардың жолаушы тасымалдауына біздің елде рұқсат жоқ. Бірақ оларда бар. Сондай-ақ автобус толмаған жағдайда екінші күнге қала салады. Мына бейқамдық пен тәртіпсіздікті бай­­қай алмай жүрген тиісті мем­лекеттік органдарға қарап, «Көр­мес, түйені де көрмес» деген мәтел тілге оралды.

Сапаржай директорының сөзіне қарағанда, қазір «inDrive» қызметі Ресейде тоқтатылыпты. Себебі солар­дың себе­бінен жол оқиғасы мен жол апаты өте көп тіркелген.

Иә, мыңдаған шақырым жолды бір жүргізушінің демалыссыз басып өтуі мүмкін емес. Жолсоқты болып шаршаған, көзі талған жүргізуші түрлі себеппен жолдың қарсы бетіне шығып кетіп, қаншама өмірдің қыршынынан қиылуына себепші болмай ма? Бұған қоса дерексіз жоғалып жатқан адамдар мен балалардың да із-түссіз кетуіне заңсыз, бейберекет жолаушы тасы­малдаудың да септігі бар ма деген ой келеді. Ара-тұра заңмен ты­йым салынған кей заттарды қылмыс әлемінің өкілдері осындай көліктермен діттеген жеріне жеткізуге тырысады деген әңгімені де естіп қаламыз.

«inDrive» қосымшасының заң­сыз әрекеттері туралы мем­лекет­тік орган­дар­ға көптеген хат жолдадық. Оларды тым алыс сапарға жібермей, арасы 50 ша­қы­рымдық қашықтықпен шектеу қою керек дегенде ұсыныс енгіздік. Бірақ бұл мәселенің бәрін мемлекеттік органдардың түпкілікті тексеріп, зерде­леу­­ге кәсіпкерлерді тексеруге салын­ған мораторий қолбайлау болыпты. Ендігі жағдай оңалып, тиісті шаралар қолға алынады деген үміттеміз. Қаңтар айын­да Көлік министрі Марат Қарабаев елдегі автобекет басшылары мен салада қызмет етіп жүрген жүзге тарта адамның басын қосып, жиын өткізді. Онда көп мәселе талқыланды. Одан кейін осы ақпан айының 13-інде тағы бас қосуымыз керек болатын. Ол жиын кейінге шегерілді. Себебі қаладағы жұқпалы ауру тағы ушығып, адамдар қайтадан бетперде тағуға мәжбүр болды. Ке­ле­сі кездесуде бей-берекет кет­кен саланы жүйелеп, бір ретке кел­ті­ретін заң талқылауға түседі», деді Ж.Әбдірахманов.

Замана үдерісіне ілесе алмай қалған кәсіпорын басшылары барлық кінәні өзгеге артпай, бәсекелестермен ортақ келісімге келіп, уақыт талабына сай жұмыс істегендері де жөн бе деген ой келеді.