Коллажды жасаған – Алмас МАНАП, «EQ»
1993 жылы оңтүстікке бағыт алған пойызда ерекше көңілді бір вагон дүниені шайқалтып келе жатты. Олай болатыны да бар, себебі бұл вагон түгелімен ақын-жазушы, әнші-жыршы, күйші-сазгерлердің еншісіне тиген. Әдеттегідей өзін қай ортаға да сай ұстайтын Шерхан Мұртазаның дауысы купелердің ашық есіктерінен жарқын-жарқын шығады. Асып-тасқан көңілге купелер де тарлық қылып, дүркіреп дәлізге де шығып кетеміз.
Жамбыл облысындағы табиғаты көркем Билікөл деген жерге Әкім Таразидің алпыс жылдығын атап өтуге келе жатырмыз. Әкім Тарази денсаулығы болмай, толықтау денесімен ырсылдай демалып, дуылдасқан жұртқа мұңая қарап отырғаны есімде. Жастығым шығар: «Мына кісіге қиын болмас па екен?» деп ойлағанымды да ұмытқаным жоқ. Міне, сонда орта тұстағы бір купенің есігі ішінде адам жоқ сияқты тарс жабық тұрды.
Кенет сол тұстан өте берген Шерхан Мұртаза қалт тоқтап, тұтқаны бүркіттікіндей шеңгелді қолымен қармай ұстап, жылжымалы кең есікті жұлқа сырғытып ашып жіберді. Онда кімдер отырғанын біліп келе жатсақ та, іштен ай маңдайы жарқырап Сайын Мұратбеков пен ақсұр жүзі ағараң еткен ірбістікіндей жұмыр пішінді Мұхтар Мағауинді көргенде есімізден танып қала жаздадық. Енді ше, қазақ әдебиетінің екі бірдей классигі у-шу, ән-күй, әзіл-қалжыңымызды естісе де, бұлар не істеп жатыр деп есіктерін бір ашпапты.
– Әй, жігіттер, – деді Шерхан Мұртаза әдетінше мысымен баса сөйлеп, – мына пойыз қазір біреуміз бұрылып кетейік десек те бұрылмайды. Құдай бізді ажырамасын деп, екі рельсті қосақтап қойған. Сонда біздікі не жүріс, сендердікі не отырыс?!
Біз екеуі шықпай қояр ма екен деп едік, шықты. Оларды кішірейткен Сайын Мұратбековтің төрт жас, Мұхтар Мағауиннің сегіз жас кішілігі ғана емес. Бірақ «Әй, Шераға», «Үй, Шераға» десіп қалғандарын естіп, арқамыздан жүк түскендей бәріміз жадырап сала бердік. Демек соған дейін олар жақын аралас-құралас болмаған болып тұр ғой. Әйтпесе жол үстінде бір-бірін бұлайша жатырқамас еді.
Меніңше, олардың арасындағы сегіз жас, бір буын айырмашылығы үлкен рөл ойнады. Ол сегіз жас біз ойлағандай, «бес жас – бел құрдас емес». Сол сегіз-он жылдың ішінде кеңес одағында адам тұрмақ, қоғам да өзгерді. «Хрущевтің жылымығы» басталғанда Шерағаң 21 жаста, ал Мағауин бар болғаны он үште ғана еді. Міне, содан кейінгі он шақты жылда әйгілі «алпысыншы жылғылар» өсіп жетілді де, әдебиетімізге Мағауиндер бастаған өзгеше ойлайтын жастар келді. Шерхан Мұртаза болса, оларды қызметі жағынан да қанатының астына алатын дәрежеге жеткен. Өзгеше ойлайын десе де, басшылық қызметі ойлатпайды. Бірақ басшылықта мойынсал қызметкерлігінен гөрі, Шерағаңның қара нардай қайраткерлігі басым.
Жас буын сонда бас көтеріп қараса, олар идеясын өткізетін орын бос емес. «Лениншіл жасқа» («Жас Алаш») ренжіп жүр едім», дейді Мағауин. Шерағаң бірінші ағалық, кісілік қадам жасапты. Сын сағатта өз газетінде Мағауинді қолдап мақала бергізіпті. Бұл оған пойызда купенің есігін күтпеген жерден жұлқып ашқандай әсер етсе керек. Кейін Шерағаңа бір азат жол болса да жылы естелігін арнады.
Сондағы нендей реніш деген сұрақтың жауабының түбі жоқ. Ойлап-ойлап, бір-ақ нәрсені жобалағандай боласың. Әр салада жүрсе де өзгеше ойлайтын жігіттер жан-жақтарын байқастай бастаған кез. Бірақ Шерағаң кадрды әр жақтан алымды-қарымды жігіттерден жинады. Оларды өзгеше ойлайтын жігіттер деп айта алмайсың, алайда өзгеше жазатыны бүкіл елге әйгі. Бұл Мағауиннің ауыр характеріне қалай әсер еткенін білмейміз, бірақ бір Әбіш, бір Оралхан, бір Мұхтар Шахановтың өзі не тұрады? Керек десеңіз, олардың арасында Ақселеу Сейдімбектен Кәдірбек Сегізбайұлына дейін болды.
Мұхтар Мағауин солардың көбімен жарасқан жоқ. Кейбірімен дос, туысқан болып кететін-ақ жөні бар. Бірақ Мұхтар Мағауин өзі күресетін жолды ғана хақ деп білген адам. Осыдан келіп Мағауиннің «мені» алға шықты. Мағауиннің «мені» құбылысқа айналды.
Оның «Менін» басқа түгілі, Қабдеш Жұмаділовтің өзі де тіксіне қабылдағанын байқадым. Қабдеш ағаны «Кітапхана» деген телебағдарламаға шақырып, мемуарлық шығармаларды талдағанбыз. Сонда ол кісі «Меннің» бәрі мемуар емес» деп қалды. Оны неге тіке бетіне келіп айтпады деген сұрақ туады. Себебі Мағауиннің жолына ешкім тұрғысы келмейді. Ондай кескекті ердің сойы тумаласын да кескілеп тастайтынын бәрі біледі.
Мұндайда өзіңнің көзіңмен көріп, құлағыңмен естіген жайттармен ғана шектелген ләзім. Менің де екі алыптың алдына келуіме, жас күнімде «Қазақ әдебиеті» газетінде жарияланған «Тарғыл төбеттің иесі» деген әңгімем себеп болып еді. Мұхтар Мағауин «Жазушы» баспасына қабылдауына, Шерхан Мұртаза «Қазақ әдебиеті» газетіне жұмысқа шақырды. Маған бірінші жұмыс керек болды да, кездесуді кейінге қалдырдым.
Басқалардың тағдырына жауап бере алмаймын, ал мен аранға солай түстім. Бұл ешқандай да бақастық емес, кәдімгі әдебиет пен журналистиканың арасындағы бітіспес қайшылық екенін кейін түсініп отырмыз. Екеуі де мықты жазушы болса да, өмір әкеліп салған жолмен бірі әдебиеттің, екіншісі журналистиканың туын көтеріпті.
Дәстүрлі жыл қорытындысында Мұхтар Мағауин: «Жұмабай Шаштайұлы мен Жүсіпбек Қорғасбекті әдебиет үшін шақыртып едім, келмеді», деді. «Жазуларында бірдеме бар еді, бірақ адасып басқаларды жағалап кетті» деп салды. Мен жазған «Тарғыл төбеттің иесін» неге жақсы көріп қалды десем, оның «Тазының өлімі» деген хикаяты бар екен. Жас демей, тақырыптас қана емес, қолтаңбадан рухтас сарынның ұшқынын таныған секілді.
Оны маған Мағауиннің тапсыруымен Әлібек Малаев деген аудармашыға әлгі әңгімемді орысшаға аудартқан Таласбек Әсемқұлов айтты. Сонда жас жазушыларды төңірегімізге жинап, шығармаларын орыс тіліне аудартып, одаққа танытамыз деген ниет болған болуы керек. Бұл Мағауиннің «Көкмұнар» романындағы Едігенің «қазақ романдары әлемді жаулайды» деген арман-қиялымен үндеседі.
Ал осы уақытта Шерхан Мұртаза ондай қиялға көп берілмей, реалды өмірдегі публицистиканы алға оздырды. Мұхтар Мағауинде көркемдік шындық басым болса, Шерхан Мұртазада өмір шындығы басым тұрды. Олардың бетпе-бет келіп айтысқанын ешкім естіген емес. Есесіне көпшіліктің көзінше Мұхтар Мағауиннің «Шераға» деп, бір әдептен аттай алмай тұрғанын өзіміз де көрдік. Ол құрмет пе, қаймығу ма, жасын сыйлағандық па, не болса да өздерінің ішінде.
Бірақ санаулы ғана адам білетін мынандай бір әңгіме тағы бар. Олжас Сүлейменовтің тұсында Шерхан Мұртазаны «Қазақ әдебиеті» газетінің бас редакторлығынан ығыстыру керек болған. «Қазақ әдебиеті» – ол кезде көп ештеңеден қаймықпайтын жалғыз батыл газет. Сонда бұл орынға келуі мүмкін жұмбақ адам үлкен дүрлігіс тудырды. Ол адам Мұхтар Мағауин болып шықты. Міне, осы жерде жоғарыда айтқан ілгерінді-кейінді екі буынның өз идеяларын өткізетін орындарға бұрыннан таласып келе жатқаны алғаш рет ашық талқыға түсті.
Біреулер мынандай да аңыз айтады. Асығыс-үсігіс шақырылған хатшылық Шерхан Мұртазаны орнынан босату туралы шешім шығарған. Ашуға мінген Шерағаң былғары портфелін алып, кеңседен кетіп қалған. Сол аралықта үлкен үйден Жазушылар одағына телефон соғылған. «Қазақ әдебиеті» газетінің бас редакторы өз беттеріңмен алып тастайтындай ойыншық па сендерге?» депті-міс. Сонда Жазушылар одағындағы екі-үш қызметкер қайта келіп, хатшылық протоколын жыртып, ештеңе болмағандай, жиналыс өтпегендей етіп қоқысқа тастаған деседі.
Егер бұл аңыз болмай, рас болса да ешқандай дәлел жоқ. Бірақ «Шерхан Мұртаза кетсе, орнына Мұхтар Мағауин емес, Оралхан Бөкей келсін» деген арыздың жазылғаны шындық. Оған Мұхтар ағаның «Жұлдыздағы» Жарасқан Әбдірәшевтің бөлмесіне кіріп барып: «Мен «Қазақ әдебиетіне» бас редактор боламын да, бәрін түгел орындарынан босатамын» деген сөзі себеп болған тәрізді.
Қарап отырсаңыз, ешқандай жершілдік те, рушылдық та емес, кәдімгі ықпалды орынға бару жолындағы үйреншікті әрекеттер. Ондай интригалар бұрын да болған, қазір де болып жатыр, алда да бола береді. Айырмасы сол жолы оның Олжас Сүлейменов, Шерхан Мұртаза, Мұхтар Мағауин сияқты тұлғалардың қатысуымен өткені.
Сол арада Шерағаңды «Жұлдыз» журналына жіберіп құтылмақ та болған. Шерағаңның мінбеден «Жұлдыз» мен үшін пройденный этап» деп бас тартқаны есімде қалыпты. Ақыры «Жұлдыз» журналының бас редакторлығына Мұхтар Мағауин келіп отырды. Сонда Мұхтар Мағауин бүкіл идеяларын «Жұлдызға» салып кеп жібергенде, бар қазақтың сүйікті журналы бұл іске қатепті қара нардай шыдап берді. Бар болған-біткені осы ғана.
Олардың арасында күрделі қарым-қатынастар, арандатушылықтар мен айдап салушылықтар – бәрі болды. Шерхан Мұртаза мен Мұхтар Мағауиннен Абыл мен Қабыл жасағысы келгендер де бар. Ақын-жазушыларды рушыл, жікшіл, жершіл етіп көрсеткісі келетіндер де солар. Осы әңгіме осы күнге дейін жалғасып келе жатыр. Рушылдық пен жершілдік сол үлкен тұлғалардан қалған мұрадай қастерлейтіндер де табылады. Шын мәнінде ақын-жазушылардың арасында рушылдық ешқашан болған емес. Бір-екі жерлесін қасына ерткеннің өзінде, ешкім ешкімнің кітабын жазып беріп, талантты адам жасап жіберуі мүмкін де емес. Бұдан шығатын қорытынды біреу-ақ, жазушылар ру-ру болып қырқысады екен дегеннің бәрі – миф!
Мұхтар Мағауин «Жұлдызға» бас редактор болып келгенде, жігіттер бір жағы құттықтап, бір жағы кешірім сұрап кіріп-шығып жатты. Орнында қалған Шерағаңның оларда шаруасы да болған жоқ. Қайта «Жұлдыз» енді жақсы шығады. Бұл өлермендікпен бар қазақ оқитын журнал жасайды», деді. Сонда Шерағаңның көзінен жылтыраған сәуле көрдік, жеңілмегеніне шүкір деді ме, жоқ, Мағауинмен бір-бірін жақыннан байқастап жүретіндеріне қуанды ма, белгісіз.
Мен ол кезде жиырма жетідемін. Көңіл деген ақ парақтай. Оған тек жақсы ойлар ғана жазылуы керек. Мағауиннің де дәлізде біреулерге «Шерағаң» деп әңгіме айтып тұрғанын көңілге түйіп қойдым. Біз теңбіз, қатармыз, бір биіктеміз дегендей бойын өлшеп көріп тұрған адамның түрі. Екі жақтың әскері бір-бірінен кешірім сұрап жатыр, ал олар өз араларында түк болмағандай жайбарақат. Кеше ғана осы дәлізде біреуді біреу сатып, бір кабинеттен екінші кабинетке өтіп, ешкім сапырылыспаған сияқты. Ең қызығы, олардың емен есікті кең кабинеттері бір қабаттың екі қанатында болатын. Одан кейін де талай майдандар болды, екеуінің де қоластындағылар бір-бірімен тарпысып қалып жүрді, бірақ өздерінің бетпе-бет келіп қатты сөз айтысқандарын ешкім көрген жоқ. Шығармашылық ғұмырларында сталиндік қуғын-сүргін терең із қалдырған екеуінде де бір-бірінің басын аман сақтау инстинкті бәрібір жоғары тұрған сияқты. Оны айтасыз, олар басқаларды шен көрмесе де, бір-бірін бағалап, құрметтеп, мақтан тұтқан секілді. Сөйте тұрып бір-бірінің айбынынан ыққан, қаймыққан, жасқанған тәрізді. Қазаққа олардың сол биікте қалғаны керек, оны біз осы соңғы айларда айқын сезіндік. Егер бұл сөзді біліп тұрып айтпасақ, онда нағыз қу, зәлім, мыстан болғанымыз!
...Оң жақ баспалдақ «Жұлдыздікі» де, сол жақ баспалдақ «Қазақ әдебиетінікі». Жоғары көтеріліп келе жатып, оны осы сол жақ баспалдақтың басынан көрдім. «Жұлдыздың» бас редакторы бұл жақта неғып тұр деп таңырқап қалдым. Сөйтсем төменнен төбемді көріп, әдейі бері өтіп тосып тұр екен. Өзінен өзі: «Сенің Оралхан ағаң газетчик емес, бәрібір Шерағаңдай газет шығара алмайды», деді де бұрылып кетті. Тоқта!
Бұл кісі не деп кетті? Ал кеп басым қатсын. Басқасы басқа, Оралхан Бөкейдің орны бөлек. Шерағаң екеуі тумаса да, туғандай болып кеткен. Сол үшін бе, жоқ. Енді не? Ептеп санаға саңылау тауып, сәуле түсті. «Шерағаң ауысса, орнына Орағаң келсін» деген арызды кек тұтып қалған. Өйтпесең, Мағауин болармысың! Әлде қателестім бе?
Бәлкім Шерағаң екеуі таразының екі басындай бір қабаттың екі жағын тең ұстап отырған кезді қимаған болар. Байқасақ қазір сол қимастық сезім бәріміздің бойымызда бар. Мұртаза мен Мағауин феноменінің біз білетін шындығы да осы. Отаршылдық таңған жаладан тәуелсіз сана ғана құтқарады. Шерхан Мұртаза да, Мұхтар Мағауин де – нақ осы тәуелсіз сана үшін күрескен тұлғалар. Тәуелсіз сана өткеннің жаласынан да, наласынан да ада болғаны дұрыс. Мұнымен Мағауин мифінің жаңа бір парағы ашылатынына бек сенімдіміз...