Қоғам • 12 Наурыз, 2024

Селебеден себелеген сәуле

68 рет
көрсетілді
11 мин
оқу үшін

Қостанай өңірімен шекаралас Челябі облысының (қазақтар Селебе деп те атайды) Чесмен ауданындағы Редутово деп аталатын татар ауылы маңындағы қыратта қазақтың Қыстау ауылының жұрты жатыр. Мұнда қазір аудандық тарихи-өлкетану музейі жанынан ашылған «Звездный» далалық оқу кешені жұмыс істейді.

Селебеден себелеген сәуле

«Ұлы даланың мың­жылды­ғы» атты экомәдени мар­шрут аясында ту­рис­тер Қыстауда қалған қазақ ауыл­дары­ның жұр­тын аралап, ХІХ ғасырдан жеткен көне зираттардағы таңбаларға үңіледі. Одан әрі­­рек­тегі қола дәуірінің ескерткіші Таят­­­қан қо­ны­сы­на, қасиетті Әулиетас шоқы­­сына, жа­пан даланың иесі мен едім деген­дей, ме­­ңі­рейіп жалғыз тұрған мәңгір тасқа барады.

«Звездныйда» 4 киіз үй тігіл­ген. Ішіндегі ең еңселісі – тоғыз қанат ақ боз үй. Маңайында одан шағындау тағы 3 киіз үй тұр. Кон­ференция залының қызметін атқа­ратын бірінші киіз үйде қол­өнер­ге арналған шеберлік сы­нып­тары өтеді. Өлке тарихына қатысты танымдық фильмдер көрсетіледі. Музей іспеттес екінші киіз үйде қазақ халқының тұрмысы мен салт-дәстүріне, қолөнері және шар­уа­шылық мәдениетіне қатыс­ты жәдігерлер көп. Тоқыма кілем­нің түр-түрі, ат әбзелдері, баға­лы аң терілері, ұлттық киім үлгілері, бесік, тағы да басқа тұр­мысқа қажетті құралдар толып тұр. Мұн­дағы бұйымдарды қолмен ұстап көруге, мәселен, сөреде тұр­ған кесені алып шай ішуге рұқсат етілген. Ал қалған екі киіз үй қонақтарға арналған.

пр

Челябі мемлекеттік универ­ситеті тарих-филология факуль­те­тінің 4-курс студенті Анна Заки­рова аталған кешенге жиі ке­ліп, қазақ мәдениеті мен тарихына қатысты түрлі танымдық іс-шараларды өткізіп тұрады. Мәселен, Аннаның Челябі облысы губернаторының грантын ұтып алған «Қолөнер мұрасы» атты жобасы бар. Бұл жоба аясында студент қыз далалық оқу кешеніне келген балаларға қазақтың қой жүнін өңдеу, киіз басу өнерін үйретеді. Балалар мұндай тәжірибе сабақтарының барысында бағзы қазақ тұрмысындағы жүн сабау, жүн түту, түбіт тарау, ұршық иіру, кілем тоқу тәрізді қолөнер ісін өз қолдарымен атқарып көреді. Қазақ тұрмысының тарихынан маңызды орын алатын ұсталық, тері илеу, ою-өрнек салу өнері туралы дәріс тыңдайды.

«Біздің командамызды осы өлкедегі дәстүрлі мәдениетті зерттеу, сақтау, насихаттауды мұрат тұтқан түрлі мамандық иелері біріктіреді. Басты мақсатымыз – ішкі туризмнің дамуына үлес қосу. Осыған орай, біз өңір тарихын, оның ерекшелігін, көрікті орындары мен көрнекті адамдары туралы тереңірек зерттеу жүргіздік. Нәтижесінде, қола дәуір мен орта ғасырлардан жеткен көне қорғандар, көптеген киелі орындар, 22 қазақ зираты, XIX-XX ғасырларға жататын біраз қазақ ауылдарының жұрты табылды. Осының бәрі өлке тарихынан, табиғаты мен мәдениетінен сыр шертеді. Редутово селосының ма­ңайын­да археология мен мәде­ниет ескерткіштері көп. Күні бүгінге дейін жұрт киелі орын санап, діни рәсімдер өткізетін нысандар бар. Мысалы, Редутоводан 500 метрдей жерде тұрған Әулиетас шоқысы әлі күнге дейін киелі орын саналады. Бізге жеткен мәліметтерге сенсек, ХІХ ғасырдан ХХ ғасырдың басқы кезеңіне дейін Әулиетасқа зиярат жасап келушілер көп болған. Ескіде Әулиетас пен Туеткан (Түйеаққан болуы мүмкін) өзенінің арасында жатқан Пердекөл деп ата­латын шағын көлдердің, Туго­рек (Торғайық болуы мүмкін) көлі­нің маңында Қыдыр әулие кездеседі деген наным болған. Әулиенің ақ жылан болып келген әруақтармен кездесуі туралы аңыз бар. Кейінгі кезде Әулиетасқа келушілер көбіне тасаттық берген. Құрбандық шалып, садақа беріп, сондай-ақ жауын шақыратын жай­­­тас­тарды пайдаланып дұға ба­ғыш­­­таған. Сонымен қатар Ресей империясынан шыққан тұңғыш қазақ миллионері Жаманшалов пен Иманбаевтар әулеті де осы топырақта жатыр. Ағайынды Иманбаевтар фольклор жинаушы, этнограф болған. Ағайынды Ысмайыл, Жүсіп Жаманшаловтар өз дәуірінің беделді адамдары болған», дейді жас ғалым.

ап

Ысмайыл қажы Жаманша­лов­­тың Бақытжан Қаратаев, Серәлі Лапин секілді Алаш зия­лы­­ла­ры­ның қатарында Ресей Дума­с­ы­ның Мұсылман фракциясымен тығыз байланыста бол­ға­ны туралы дерек бар. Сәбит Мұқановтың «Халық мұрасы» еңбегінде «Кейбір бай қазақтар егін­шілікпен де шұғыл­да­нып, жүз­деген десятина егін еккен. Мы­сал­ы, Қостанай үйезінде Сы­м­айыл Жаманшалов деген помещик болды», деп жазады.

Ақын Ақылбек Шаяхмет «Пи­ра­­мида» деп аталатын жина­ғын­да күш атасы Қажымұ­қан­ның қажы атануына Ысмайыл Жаман­ша­ловтың қатысы бар деген қызық дерек келтіреді. Автор бұл әңгімені ақын Өтеген Қалабаевтан естігенін айтады. «Қостанай жерінде, қалың Қып­шақ елінде Қарабалық өңі­рін­де Смайыл Жаманшалов деген болыс болған. Атақты адвокат Плеваконың өзімен тамыр, дос болған Ысмайыл болыс Ро­ма­нов­­­тар­дың 300 жылдық тойы­на қатыс­­қан санаулы байлардың бірі. Ысмайыл болыс та Меккеге қажы­лыққа барып келген. Сол кез­­дері Мұқан балуан іргедегі Троицк қаласына келіп, балуандар кү­ре­сіне қатысып жүреді екен. Ысмайыл болыс балуанды үйіне ертіп әкеліп, қонақ қылып, өзінің туған шешесін Мұқан балуанға қосып, қажылыққа жіберген. Бұл сапардың алдында екеуін некелеп, имандылық жолына аттан­дыр­ған. Олар аман-есен ауылдарына оралғаннан кейін біреуі Қажы ана, екіншісі Қажымұқан атанған. Бұл деректер тарихи құжат­тар­мен де сәйкес келеді. Өйт­кені Қажымұқанның Троицк жәр­­мең­ке­сіне келгені, онда балуан­дар сайы­сына қатысқаны да анық. Ысмайыл болыстың мекені осы Троицк қаласының іргесінде, қалаға он-он бес километрдей жерде орналасқан», дейді Ақылбек ағамыз.

Әулиетастан 200 метр­дей әріде Арғын зираты жатыр. Анна Закированың айтуынша, бұл қо­рымда 86 зират бар. Төрт зи­рат­тың құлыптасында араб қар­­пімен қашалған жазуы бар. 12 құлыптаста арғын, қып­шақ, жаппас, жағалбайлы, ұста қыпшақ руларының таңбасы басылған. Арғын зиратынан әрі қарай Есперлі зираты, одан әрі Жаманшал зираты мен Бибол зираты бар. Реду­то­воға ең алысы – Төртбай зираты.

«Шекара сызығы өзгермей тұр­ғанда Челябі облысының оң­түстігін қазақтар мекен еткен. Әу баста Ресей империясының шекара сызығы Үй өзенінің бо­йымен өткен. Үй өзенінің төменгі жағы қазақтың жері болған. XIX ғасырда жаңа шекара сызығы тартылып, қазақтар әрі ығысады. Сондықтан бұл өлкеде қазақтың ескі наным-түсінігіне қатысты жер-су атаулары көп кездеседі», дейді Анна Закирова.

рвш

Аннаның айтуынша, кезінде Қостанай үйезіне қараған жерлерді жайлаған қазақтардың тұрмыс-тір­ші­лігі сол кезде ірі сауда орта­лығы болып тұрған Троицк қала­сы­мен тығыз байланысты болған. Бір-бірімен аталас туыс болып келетін әрі ортақ саяси көзқарас ұстанған Хасан Иманбаев, Ысмайыл Жа­ман­шалов, Әбубәкір Алдияров сын­ды ірі байлардың Троицкіде үйі, сауда мекемелері болған. Бала­ларын Троицкідегі татар-қа­зақ медреселерінде оқытқан.

«Сарыой және Шұбар болыс­та­рының аса беделді адамдары болған бұл байлардың үшеуі де қыпшақтың жантілес ұста руынан. Хасан Иманбаевтың Алма­тыда тұратын ұрпағы Асылбек Әлмұхаметовтің көме­гі­мен Иманбай әулеті туралы мол дерекке қанықтық. Иман­бай Құдайбергеннің зираты Чес­мен ауданында жатыр. Басына сұр мәрмәр құлыптастан белгі қойылған. Құлыптастың арап қарпімен қашалған «Мен бұл дүниенің қызығын көрдім, сара­­йына көрік бердім. Ал ақыреттегі жалғыз серігім – иманым ғана. Тірі адамның бәрі ажалдың дәмін татары хақ. Артта қалған ұрпаққа қайғы-қасірет көрмеуді жазсын! 1912 жыл, 21 қыркүйек, Қыпшақ Қарабалық Ұста руы, Алланың құлы Иманбай Құдайбергенұлы 84 жасында жұма күні қайтыс болды. Марқұмның әруағына дұға бағыштауды сұраймыз» деген мазмұнда жазуы бар. Иманбайдың ұлы Ешмұхамет Иманбаев әуелі Сарыой, кейін жаңа шекара сызығы тартылған соң Шұбар болысында ауыл басқарған беделді кісі болған. Ешмұхамет Иманбаев Жетпісбай Андреевпен бірге 1907 жылы нау­рызда Троицкіде қазақ тілінде «Қазақ» газетінің жалғыз санын шығарған. Сондай-ақ дәл осы жылы орыс-қазақ тілінде жарық көрген «Қазақ газеті» басылымын шығарған. Араға 4 жыл салып, Ешмұхаметтің қатысуымен әйгілі «Айқап» альманағы шыға бастайды. Ешмұхаметтің зиратын таба алмадық. Ал әйелі Иманбай зиратының жанына жерленген. Басына белгі орнатылмаған. Қо­лы­­­­мызда бар шежіреге сенсек, Ешмұхаметтің Хасан, Оспан, Омар, Әубәкір деген төрт ұлы бол­ған. Хасан қазақтың тұрмыстық мә­дениетіне қатысты коллекция­лар­ды жинаушы. Ол кісінің коллекциясы күні бүгінге дейін сақ­таулы тұрған құнды жәдігерлер қатарынан саналады», дейді жас зерттеуші.

Табанды зерттеуші Анна Заки­рова іздеп жүріп қазақтың тұрмыс, киім мәдениетіне қатысты көптеген жәдігерлерді жинап, музейге өткізген Хасанның өз зиратын да тауып алыпты. «Ол кісінің зираты Чесмен ауданындағы Боскөл поселкесінің жанындағы шағын қорымнан табылды. Бұл қорымға негізінен кіші жүз жаппас руының адам­дары жерленген. Марқұмның құлыптасына кирилл қарпімен «Хасан Иманбаев» деп жазылған. Оның астында төте жазумен қашал­ған «Жаратушы мәңгілік! 1955 жыл, 14 қаңтар. Қып­шақ руы, ұста тайпасы Иманбаев Хасан Ешмұхаметұлы 84 жасында қайтыс болды. Рухы Алланың мейіріміне бө­лен­сін. Әмин!» деген жазу бар», дейді Анна Салаватқызы.

Шекараның арғы бетіндегі кө­не қыстауда қалған талай тарих­тың құпия тиегін ағытқан Анна­ның әңгімесі бізге Селебеден себе­леген сәуле секілді әсер етті. Ескі жұрттағы сөнген оттың, суыған ошақтың сәулесі.

 

Қостанай облысы