07 Қаңтар, 2015

Қазақ хандығы

1922 рет
көрсетілді
22 мин
оқу үшін
* Қазақ хандығы – 550 қазақ хандығы «Қасым ханның қасқа жолы» «Қасым хан ұлы князь үшін­ші Василий билеген Москва князь­дігімен дипломатиялық бай­ланыс орнатты. Қазақ халқы дербес ел ретінде батыс Еуропаға әйгілі болды. Австрия дипломаты Сигизмунд Герберштейн өзінің еңбектерінде бұл жайында құнды пікірлер жаз­ған». («Қазақ КСР тарихы», 1979 ж.) Қасым ханның мемлекет мүд­десін, ел тыныштығын бәрі­нен жоғары бағалаған, бейбіт­шілік­сүйгіш саясатын Мұхаммед Хайдар Дулати шежіресіндегі мына бір оқиғадан анық байқауға болады: 1512 жылы Қасым ханның ордасына Моғол­стан билеушісі Саид хан келеді. Ол қазақтарды өзбектерге қарсы соғысқа шақырған өтінішін айтады. Саид ханның өтінішін қа­был алмау, одақтас екі мемлекет ара­сындағы достыққа көлеңке түсіретін еді. Сондықтан Моғолстан билеу­шісінің меселін қайтарып, рен­жітуге болмайды. Екінші жағынан, жойқын соғыстардан қал­­жыраған халықтың енді ғана ты­ныш­тық­қа қолы жетіп, бейбіт өмір сүріп жатқанда ел шырқын бұзу да қазақ­тарға өте тиімсіз еді. Қасым хан Моғолстан билеушісін құшақ жа­йып, зор құрметпен қарсы алады. Шежіреде былай делінген: «Қа­сым ханның Саидты жақ­сы қарсы алғаны сондай, хан өз өмі­рінің соңғы күндеріне дейін осы ілти­патты кез­десуді ұмытқан жоқ. Қашан­да, реті келгенде хан, Алла ру­хы­на иман берсін, Қасым хан­ды еске түсіріп, мақтап, оның із­гілі­гін еске түсіріп отырушы еді». («Та­рих-и-Рашиди», «Қазақ ханды­ғы тарихының материалдары» 1969 ж.). Моғолстан билеушісі қазақ ха­ны­ның ордасында шексіз құр­мет пен сыйға бөленіп, жаздай қонақ болады. Қасым хан қадірлі қонағына көптеген бағалы сый-сияпат жасайды. Атағы алыс елдерге жайылған, арқасына хан тақымынан басқа жел де тимеген қос арғымағының бірі – Оғ­л­ан­торы атты сәйгүлігін сыйға тар­тыпты. Сонымен жаз өте шығып, қазақтар Қасым ханның шешімімен қыстауға жылжыды. Қасым хан қол астындағы елінің қыс қамына кіріс­кенін, бұл уақытта әскер жасақ­тауға болмайтынын айтып, қо­на­ғын зор құрметпен шығарып сала­ды. Қазақ елі билеушісінің шексіз ілтипаты мен зор құрметіне, мол сый-сияпатына риза болған Саид хан риясыз алғысын айтып, еліне, Әндіжанға қайтыпты. Тарих­та «қазақтармен бейбіт бітім» деп аталған осы сапардан кейін Қа­сым хан «қой да аман, қойшы да тыныш» дегендей елінің бейбіт өмір, мамыражай шаруашылығын басқара беріпті. Кемеңгер Қасым хан ел басқару жүйесінде ата жолын берік ұстап, ескі билерден қалған қазақтың заң­дық ғұрыптарын қадірлеп, олар­ды заманға бейімдеп, жаңа жағ­дайға сәйкес жаңа низам жүйесін жаса­ды. «Қасым ханның қасқа жолы» аталған бұл көне жарғы сол кездегі қазақ қауымының қоғам­дық, құқықтық қатынастарын қалып­тастырды, әдет-ғұрып, тұр­мыс-салт ережелерін бекітті, адам­дар және ру-тайпалар арасын­дағы барлық қатынас жүйе­лерін реттеді. Академик Ә.Марғұлан «Қасым ханның қасқа жолы» заңдарын былай түсіндіреді: «Қасым хан­ның қасқа жолының» негізі орта ғасыр­ларда Қыпшақ, Шағатай ұлыстары қол­данған «Ярғу» заң­дары­нан алын­ған, қазақша «Жарғы» деген ұғым береді. Түпкі мәні жарудан, нәр­сенің салмағын бір жа­ғына ау­дармай, тең бөлуден дәл, әділ айту­дан шыққан. Дауды әділ, тура шешкен билерді халық ардақтап, «қара қылды қақ жарған» деп мақ­та­ған. Өзінің мазмұны бойынша, бұл заң­ның түбегейлі идеясы ежелгі әс­ке­ри-демократия арнасына барып тіре­леді. XV-XVI ғасырларда Бұ­хар­­дың Ишан қазылары қазақ өл­кесіне діни үгіт таратып, «ежелгі Жар­ғы заңынан бас тартыңдар. Ол көк­ке табынатын дінсіздіктің ісі, оның орнына шариғат қағидасына ауы­сыңдар. Ант бергенде, көк соқ­сын деп айтпаңдар, құран соқсын деп құранды бастарыңа көтеріңдер», – деп үгіттейді. Бірақ, халық бұ­қара­­­сы оған селқос қарап, көп за­ман ша­риғат қағидасына ойыса қой­ма­ды. Бұл тарихи жағдайларды жақ­сы түсінген Қасым халық тіле­гіне жақын ежелгі «Жарғы» заңын жаңа­дан күшейтті. Халық Қа­сым­ның шариғатты алмай, ежел­ден қа­­лып­­тасқан билер заңы – «Жар­ғы­ны» жаңадан көтергенін қат­ты ұна­тып, оны «Қасым ханның қас­қа жолы» деп атап кетті» (Ә.Мар­ғұлан «Қасым ханның қасқа жолы» ҚСЭ, 1975 ж., 6-том). Озық ойлы Қасым хан заманының халық болашағына пайдалы жаңа­лық­тарын көре білді. Шариғат заң­дарын қабылдамағанмен, ислам діні уағыздарының жақсы жақтарын да көре білді. Исламнан Қасым ханға ерекше ұнағаны – араб жазуы бол­ды. Ол дереу араб жазуын жап­­­пай үйренуді бұйырды. Араб жазуын жастарға, хан ордасының жылнамасын жүргізетін, ресми хат жазатын абыздарға үйретіп, дін­нің санкриттік түрін кеңінен пай­даланды (Ә.Марғұлан, «Таңбалы тас» жазуы). Сыртқы саясатта көрегендік дип­­­ломатиялық қатынастар жасай отырып, Қасым хан елінің ұзақ уақыт тыныштықта тіршілік етуіне жағдай жасай келе, мемлекетінің іргесін ке­ңейтіп, шекарасын нығайтуда да ас­қан дарындылық танытты. Қаһар­ман қолбасшы Қасым хан Сыр бойындағы, Түркістан аймағындағы қала­ларды түгел өзіне қаратты. Хан­­­дықтың шекарасы оңтүстікте Жетісу жерінің дені, солтүстікте Ұлы­тау өңірі мен Балқаш көлінен асып, Қарқаралы тауларына дейін жетті. Батыс солтүстікте Жайық өзенінің алабын қамтып, Сарайшық қаласын бағындырды. Қасым хан мемлекетінің ішкі жағдайын да нығайтып, елдің бірлігін бекітті. Тарихи дерек­тер­ден хан Ордасының бірде Жеті­су­да, Қаратал өңірінде, бірде Шу бойын­да, енді бірде Арқада, Ұлы­тау­да немесе батыста, Жайық жаға­сында болғанын көреміз. Бұл ке­меңгер билеушінің халық орта­сын­да жиі болып, мемлекетінің бірлігін арттырып, тұтастығын танытудағы көрегендігі болса керек. Міне, осындай парасаттылықтың арқасында ол Қазақ хандығының мерейін биікке көтеріп, әскери күш-қуатын жеңімпаздық дәре­жеге жеткізді. Ол хандық құр­ған жыл­дар қазақ мемлекетінің тари­хын­дағы жан-жақты даму, ше­кара­сы нығайып, дербес әскери-дер­жавалық ел ретінде кеңінен та­ны­лу, сауда, дипломатиялық қа­рым-қа­тынастардың дәуірлеу кезеңі болды. Осындай мемлекеттік дәрежедегі ірі қайраткерлігімен қатар Қасым хан мол ақыл-парасатымен де, жеке басындағы ізгі адамгершілік қа­­сиеттерімен де, жан-жақты білі­мімен де замандастарынан көш бойы озық тұрған тұлға болды. Ол халқына тән барлық асыл қа­сиеттерді бойына сіңірген жан еді. Ұлы ханның даналығын, көре­ген көсемдігін, халқының қа­мын жеген парасаттылығын, батыр­лы­ғы­мен бірге ғұламалығын сол заман­ның тарихшылары мен ғалым­дары жарыса жазып кетті. Көне­ден жеткен сол мұраларда Қасым ханға халқының бақытына туған дара тұлға деген бірауызды баға берілген. Хас перзентінің туған елі үшін, атамекен жері үшін атқарған жанқиярлық ұлы істерін халқы да қастерлеп, ұлы ханның есімін ұрпақтан-ұрпаққа ұмытылмас ұла­ғат, мақтан тұтар мәңгілік мұра етіп қалдырып келеді. Бұл тарихи тұл­ғаның есімі мен еңбегін терең зерттеп, ұлттық мақтанышымыздың символдарының біріне айналдыру – тарихшы-ғалымдарға аманат. Ерлік пен елдік сыны Тарих сахнасына екпіндей кіріп, жарты әлемге танылып үлгерген Қазақ хандығы Қасым хан қайтыс болғаннан соң өзінің ішкі-сыртқы сая­сатында біршама тоқырау ке­зеңін бастап өткерді. Қырсық шал­­ған­да, ұлы таққа отырған Қасым хан­ның баласы Момыш хан (1522-1523) бір жыл өтпей жатып, қанды соғыстардың бірінде қаза тапты. Енді ұлы таққа Қасым ханның ағасы Әдік сұлтанның ұлы Тайыр (1523-1533) отырды. Тарихшылардың айтуынша, Тайыр әскери-саяси істерге шорқақ, дипломатиялық дарыны төмен, мінезі қытымыр адам болса керек. Ол ішкі бақталастық қырқысуларды өршітумен бірге, төңіректегі елдердің бәрімен жаула­сып үлгереді. Қазақ хандығы­мен үнемі жауласып келген Шайбани әулетімен ғана емес, мемлекеттің сенімді одақтасы болып келген Ноғай ордасындағы маңғыт мырза­ларымен де, Моғолстан хан­дарымен де текетіреске түсті. Ішкі билікте халыққа рақымсыз қаталдық көр­сету, сырт­қы саясатта дос пен қас­ты айырмай жаппай елмен жау­ласу Тайыр ханның түбіне жетті. Қарауындағы халықтың наразы­лығы күшейіп, маңайында аз ғана әскері қалған Тайыр хан Қасым заманынан бері қазақтармен бір ұлыс болып келе жатқан қырғыз­дардың арасына барып паналайды. Тарихшы Мұхаммед Хайдар Дула­ти­дың, Тарих-и-Рашиди» атты ең­бегіндегі деректер бойынша: «Ал­ғашқыда Тайыр ханның қол астына қараған 1 миллион халықтан кейін 400 мыңдай адам ғана қалған, бастапқыда 10 лек болған әскерден 2 лек әскер ғана қалған. Ақыры ол қырғыздарды ғана билеп қалған». 1533 жылдар ша­ма­сында Тайыр хан қайтыс бол­ды. Енді Қазақ Ордасының ұлы ханы болып Әз-Жәнібектің тағы бір немересі, Жәдік Сұлтанның баласы Тоғым (1533-1537 жылдар) ақ кигізге көтерілді. Алайда, осы кезеңде Тайыр хан билік құрған он жыл ішіндегі келеңсіз істер ел ішіне терең іріткі салып, ұлы хандықтың іргесі шайқалып, әрбір өңірде жеке хандар билік құра бастады. (Мәселен, Әдік сұлтан ұлы Бұйдаш хан Жетісу өңірін билесе, Жаныш сұлтан ұлы Ахмет хан Сырдария маңында билік құрды). Тайыр ханның дарынсыз билігі Қазақ хандығының өркендеу дәуірін тежеп, елдің дамуына үлкен нұқсан келтірді. Дегенмен, бір кездегі Керей мен Жәнібек негізін салып, Бұрындық хан мен Қасым хан әрі қарай нығайта шыңдалған Қазақ мемлекетінің елдік қасиеті өзі­нің көшелі арнасынан әлі де жа­ңыла қойған жоқ еді. Тоғым хан «қар жастанып, мұз төсене» жүріп, береке-бірліктен айырылып, бытырай бастаған қазақ ұлыстары мен қырғыз елінің басын қосып, қайтадан бір арнаға ұйыстырды. Қазақ хандығының әскери-саяси әлеуетін қайтадан қалпына келтіру үшін жан аямады. Тоғым ханның тала­йым тағдырына орай, Қазақ мем­лекетін тарих сахнасынан бір­жола өшіріп жіберуге ұмтылған жау­­­лары – бір жағынан қалмақ, бір жа­­ғы­нан моғол, бір жағынан өзбек тоқ­­таусыз соғыс салып, қыспаққа алды. Қазақ Ордасының күлін көкке ұшыруды көксеп, өзара одақ құрған өзбек ханы Ұбайдолла мен моғол ханы Әбдірәшид 1537 жылдың жазында бірі Мәуеренахр жақтан, бірі Шығыс Түркістаннан лап қойды. Жау хабарын естіген Тоғым қазақ пен қырғыздың біріккен жасағымен шеп құрды. Моғол мен өзбектің жер қайыcқан әскері Ыстықкөл маңында қосылды. Тарих бойынша, 944 жылы, 18 сафар, яғни 1537 жылдың 27 шілдесінде Тоғым ханның тас түйін әскері басқыншыларға қарсы шайқасқа шықты. Бірақ күш тең емес еді. Өзбек пен моғолдың бірік­кен әскері қазақ-қырғыз жасағынан әлденеше есе көп еді. Жау әскерінің сан жағынан сөзсіз басымдығын біле тұра, Тоғым хан ерлік пен елдік сынға түскен ұлы шайқасқа тайсалмай түсті. 1537 жылдың 27 шілдесінде таң азаннан, түн қараңғылығына дейін созылған қиян-кескі шайқаста қазақ-қырғыз жасағы түгелге дерлік қырғынға ұшы­рады. Елінің еркіндігі жерінің азат­тығы жолында көзсіз ерлікке бар­ған қазақ-қырғыз жасағының бар­лық әскер басы – Тоғым хан бас­таған 37 сұлтан ұрыс даласында мерт болды. Оның ішінде Тоғым ханның тоғыз ұлы бірдей қыршын кетті... Халқымыздың тарихындағы толып жатқан ақтаңдақтың бірі – елінің ертеңі үшін ондаған мың боздақтар жер жастанған осынау Санташ соғысы. Тарихшылар осы бір сұрапыл жылдардың ақиқатын ашып, кіндігінен тараған тоғыз ұл, бүкіл әулетімен қазаға ұшыраған Тоғым ханның өшпес ерлігінің шежіресін жасауы керек. Ел тәуел­сіздігі жолында шейіт болған ұлан­дар өрлігін ұрпаққа ұлағат ету парыз. Орнында бар оңалар. Тарих сахнасында өзінің орнын ойып алған Қазақ хандығының алғашқы жүзжылдық даму кезеңіндегі қайта­дан дәуірлеу жылдары бастал­ды. Қазақ хандығының қайта­дан нығаюы, Қасым хан заманындағы дәрежесіне көтеріліп, сол замандағы ірі де іргелі мемлекетке айналуы – Хақназар (Ақназар) ханның есімімен байланысты. Хақназар – қасқа жолды Қасым ханның бел баласы. Ол билік құрған кезеңде (1538-1580) ел іргесін кеңей­тіп, мемлекеттің беделін арттырып, халқының сенімін нығайтып, Қазақ Ордасын берік ұйыстырды. Ол ел басқаруда, мемлекеттің әс­ке­ри-саяси істерін жүргізуде қабі­леті мол қайраткерлік танытты. Сонымен бірге, аса күрделі сыртқы жағдайларда дипломатиялық да­рыны мол майталман екенін көр­сетті. Қасым хан заманында пайда болған қазақ-қырғыз одағын үздік­сіз нығайтты. Тіпті сол заман­ның тарихи деректерінде Хақназар хан «Қазақтар мен қырғыздардың патшасы» (Хайдар иби Әли әл-Хұсайн Рази «Тарих-и-Хайдари») деп атап көрсетілген. Хақназар хандық құрған дәуір­де Қазақ хандығының сырт­қы жағ­дайында аса ірі тарихи оқи­ғалар орын алды. Бұл кезеңде Қазақ мемлекетінің батысындағы орыс патшалығы тым күшейе бас­та­ған еді. Орыс патшалығы ше­ка­расын шығысқа қарай кеңейту мақ­­сатындағы соғыстарды сәтті жүргізді. 1552 жылы Қазан хандығы, 1556 жылы Астрахань хандығы тізе бүгіп, Ресейге бағынды. Орыс шапқыншылығының салдарынан Ноғай ордасы ыдырай бастады. Хақназар хан билігіндегі Қазақ хандығының күшеюі және халық тұрмысының жақсаруы Ноғай ордасына қарасты көшпелі тайпа­лардың бір бөлігі – қаңлылар, қып­шақтар және басқалар Қазақ хандығына қосылуымен тұспа-тұс келді. Хақназар еліне келіп қосылған тайпаларды құшақ жая қабылдады. Онымен ғана шектелмей, қажет кезінде Ноғай билеушілерімен ашық соғыс жүргізіп, Қазақ хан­ды­ғының батыс шекарасын Еділ мен Жайықтың сағасына дейін созды. Ыдыраған Ноғай ордасы бірнеше топқа бөлінді. Мәселен, Ысмағұл мырзаның тобы – Мәскеу княздығына қосылуға ұмтылды, ал оған қарсы топ Қазақ хандығына қосылуға күш салды. Осы жағдайды пайдаланып, Хақназар хан Ноғай ордасының бірқатар ұлыстарын (олардың көпшілігі алшын одағына кіретін қазақ тайпалары болатын) өзіне қосып алды. 1557 жылы Ыс­мағұл орыс патшасы IV-Иванға хат жазып: «Менің туыстарым қазір Жайықтың арғы жағында, бізден қалып қойып, қазақ патшасына қосылып кетті» (В.Веньяминов-Зернов «Қасым хандығын зерттеу») деп шағымданды. 1569 жылы Ноғай одағы мемлекет ретінде өмір сүруін тоқтатты. Бұрын Ноғай одағына қараған қазақ тайпалары өздерінің этникалық атамекені қазақ хандығына бірікті. Ноғай одағының астанасы болып келген Сарайшық қаласы да Қазақ хандығының құзырына өтті. Орыс патшалығы мен Қазақ хандығы арасындағы ұлан-ғайыр өңірді алып жатқан Ноғай одағының құлауы, Шығысқа қарай кеңейіп келе жатқан орыс мемлекетінің шекарасын қазақ мемлекетінің шекарасымен жақындата түсті. 1563 жылы Сібір хандығының билігін тартып алған Көшім хан қазақтарға қарсы соғыс ашты. Моғол билеушілері де қуаты артқан Қазақ хандығына шабуылдауын қоймады. Осындай күрделі жағдайларды жете түсінген Хақназар хан мемле­кетінің сыртқы саясатын өзгертті. Қазақ хандығының бітіспес жауы – Мәуреннахрдағы Шайбани әулетімен одақтастық байланыс орнатуға ұмтылды. Сөйтіп Шайбани әулетінен шыққан Бұхара ханы Абдолла ІІ-мен дипломатиялық қарым-қатынас орнатты. Екі мемле­кет арасындағы соғыс қимыл­дары біраз уақыт тоқтады. Осы ке­зең­­дегі Хақназар ханның жеңісті жорық­тарының нәтижесінде бүкіл Шығыс Түркістанды иеленіп отыр­­ған, күні кеше Жетісуға ауыз сал­ған Моғолстан мемлекеті күй­рей жеңілді. Енді ол Қазақ елі үшін қатер болудан қалды. Моғол қо­нысы Тәңіртаудың арғы бетіне ысырылды. Оқтын-оқтын тұтанып жорықтар ұйымдастыруды әдетке айналдырған қалмақтарды ойсырата жеңіп, бетін қайтарды. Осылай Қазақ хандығының саяси ахуалын нығайтып, халықаралық жағдайын қалпына келтірген соң Хақназар хан мемлекетінің бола­шағы үшін үлкен қауіп болып отырған Өзбек-Бұхар хандығына қарсы жүйелі күресін бастады. Бұл кезде, Бұхара ханы Абдолла ІІ-нің тұсында Ташкент маңайын Норозахмет (Барақ) ханның баласы Баба сұлтан биледі. Ол Бұхараға бағынбай, үнемі Абдолла ханмен соғысты. Хақназар хан өзбек би­леу­шілерінің өзара қыр­қысында біресе Абдоллаға, біресе Баба сұл­танға жақтас болып, олардың бодан­дығында болған Түркістан, Сауран сияқты бірқатар қалаларды қайтарып алды. Абдолла ханға қарсы ұйымдастырылған шешуші соғыс қимылдары басталған 1580 жылдың көктемінде Қазақ Ордасының одақтасы, Ташкент әміршісі Баба сұлтан опасыздық жасап, бірге аттанған жорық жолын­да хан шатырына тұтқиылдан шабуыл жасап, Хақназар ханды қапы­­да өлтіреді. Осы опасыздық сал­дарынан Қазақ хандығының бірқатар әскербасы, оның ішінде Хақназар ханның екі ұлы, інісі Жалым сұлтан және оның екі ұлы өкінішті қазаға ұшырайды. Қазақ хандығының төрт құбыла­сын кеңейтіп, мерейін өсірген Хақ­на­зар ханның кенеттен болған қа­за­сы артындағы халқын, жорық үс­тін­дегі қалың әскерін үлкен дағ­да­рысқа тап қылады. Осындай күй­зе­лісті кезеңде қайрат танытып, қалың қолды жауға қарай бастаған Шығай сұлтан болды. Кешікпей Жәдік сұл­танның баласы, Әз-Жәні­бек хан­ның немересі Шығай сұл­тан ақ киізге салынып, хан сайланды. Шығай хан (1580-1582) опасыз­дық жасаған Баба сұлтаннан кек қайтаруды мақсат етті. Шығай хан мен оның ұлы Тәуекел сұлтан Абдолла ханмен бірлесе отырып, бірнеше жорық жасады. 1582 жылы қазақ-өзбек әскері Баба сұлтан әскерін ойсырата жеңді. Осы ұрыс­та Шығай хан мерт болды. Сол жыл­дың маусым айында Түркістан қаласының түбіндегі қанды шай­қаста Тәуекел сұлтан бастаған қазақ қолы Баба сұлтан әскерін то­лық талқандап, Баба сұлтанды өлтірді. Қас жауын жойғанға риза бол­ған Абдолла хан Самарқанд өл­кесіндегі Афойкент уалаятын Тәу­екелге тарту етті. Сонымен бір­ге, Сырдария бойындағы Сау­ран, Түркістан, Отырар, Сайрам сияқ­ты қала-бекіністер де Қазақ хандығының құрамына берілді. Шығай хан соғыста шейіт бол­ғаннан кейін Қазақ хандығы­ның тағына оның ұлы Тәуекел сұл­тан отырды. Тәуекел әкесі Шығай­дың тірі кезінде-ақ қол бас­таған дарынды баһадүр еді. Тарихшы Хафиз Таным өз еңбектерінде: «Бүкіл Дешті-Қыпшаққа даңқы шыққан Тәуекел сұлтан ерлігі жөнінен де, мәрттігі жөнінен де, қажыр-қайраты жөнінен де әлемде теңдесі жоқ дара туған жан», – деп сипаттайды. Тәуекел хан кезеңінде (1582-1598) Қазақ хандығы мен Ресей патшалығы арасында дипло­матиялық қарым-қатынас күшейе түсті. Ресейдің мақсаты: Қазақ хандығымен одақ­тасып, Сібір билеушісі Көшім хан­ға қарсы күресу, Тәуекел хан мен Иран шахы Аббас І арасында Бұхара хандығына қарсы одақ құрғызу еді. 1595 жылы Тәуекел хан В.Степанов бастаған орыс елшілігін қабылдады. Сөйтіп, Қазақ хандығы мен Орыс мемлекеті арасында Сібір ханы Көшімге және Бұхара ханы Абдоллаға қарсы одақ қалыптасты. Жылқыбай ЖАҒЫПАРҰЛЫ, «Егемен Қазақстан». (Жалғасы бар).