Коллажды жасаған – Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»
Керісінше, бюджет шығысы жоспардың 95 пайызын орындап қойған. Мұны формулаға салсақ, кіріс – 5,6 трлн теңге, шығыс – 10,7 трлн теңге. Ұлттық қор трансферті де 87 пайызға орындалыпты. Енді жартыжылдыққа қалғаны – 13 пайыз.
Түсінікті тілмен айтқанда, 2024 жылы алуға болатын 4 трлн теңге лимиттің 3 трлн теңгесін жұмсап қойдық.
Бұл тығырықтан Ұлттық қор арқылы шықпақ болған әрекетіміз нәтиже бермегенге ұқсайды. Алдағы 6 айда үп еткен желдің өзі Ұлттық қорға қол создыратын әрекетімізге шектеу қояйын деп тұр.
Бюджеттің алдағы жартыжылдықтағы кіріс-шығысы қаралып, сараланып жатыр. Кейінгі бес жылдағы тапшылығы 11 трлн теңгеден асып кеткені осыған дейін айтылды. Бюджетті тиімді басқару және оның өлшемдерін неғұрлым дұрыс болжау, инфляцияға төзімділігін зерделеу – Үкіметтің алдында тұрған басты міндет. Себебі алғашқы жартыжылдықта басталған тапшылық жыл аяғына дейін жалғасуы мүмкін.
«AERC» Экономиканы қолданбалы зерттеулер орталығы 2024 жылы мемлекеттік бюджет тапшылығы 6,69 трлн теңге болатынын айтып отыр.
«2024 жылға арналған мемлекеттік бюджет шығындары 29,7 трлн теңгеге тең болады деп болжанады. Шығындар бойынша болжам сәуірдегі шолудан сақталып отыр» делінген есепте.
Мемлекет басшысы Атырауда өткен Ұлттық құрылтайда да бюджет қаражатын тиімді пайдалану мәселесін таратып айтып, қаржы ең қажет жобаларға, ең маңызды мәселелерді шешуге жұмсалуы қажеттігін тағы да ескертті.
Экономикалық сипаттағы шешімін таппаған тағы бір мәселе – бюджетті бөлу тәртібі, кіріс пен шығыс арасындағы үлкен теңгерімсіздік. Сарапшы Мағбат Спановтың айтуынша, біздегі тапшылыққа инфляция да себеп болып отыр.
«Шығыстардың ұлғаюы мемлекеттік органдардың барлық бюджеттік баптарына тән: өткен жылдары жоғары инфляцияны бастан өткергендіктен, шығынның барлығы индекстелді. Соның салдарынан бұл шығындардың лимиті өсіп жатыр. Алайда әкімшілер бұл қаражаттың қаншалықты тиімді пайдаланылып, қандай мақсатқа бағытталғанын талдамайды. Жаңа бюджет жобасын талдауға көп уақыт болмады, дегенмен жинақталған деректер болжамға мүмкіндік береді. Бюджет кірісінде проблема бар. Үкімет оны Ұлттық қор арқылы толтырудан өзге шешім ұсынып отырған жоқ. Одан бөлек, Ұлттық банк пен Үкіметтің макроэкономикалық болжамында біраз айырмашылық бар. Қаржы министрлігі көп жыл бұрын ұмыт болған мәселемен – қаржы тапшылығы мәселесімен бетпе-бет келіп отыр. Мемлекет бюджеттік міндеттемелерді 572 млрд теңгеге орындай алмады, ал Денсаулық сақтау министрлігі ақшаның негізгі бөлігін (405 млрд теңге) ала алмады. Әлеуметтік-экономикалық үдерістерді қолмен реттеуді, нарықтың дамуын тежейтін әкімшілік және бюрократиялық кедергілерді жою керек», дейді сарапшы.
Сарапшы айтып өткендей, Үкімет ендігі басы артық шығындардан арылып, бизнеске еркіндік беруі керек. Мемлекеттік қолдау шараларының тиімділігін бағалау туралы да пікір көп. Оған тек субсидия емес, жеңілдікпен несиелеу, сондай-ақ кепілдіктер де кіреді. Алайда мұндай бағалауды әлі ешкім жүргізген жоқ. Мемлекеттік қолдау алатын компаниялардан бұл қолдаудың тиімділігін, оның ішінде кіріс және жұмыспен қамтудың өсуін көрсетуді талап ету ұсынылды. Бірақ нәтижесінің қандай екені әзірге белгісіз. Білетініміз – экономикалық дамуға мұнай дем беріп отыр. Өзге кіріс көзі келер жылдан бастап жұмыс істей бастайды. Қазіргі бюджет тапшылығы – оны жоспарлағандардың қателігі. Мемлекеттің экономиканы тым қатты өбектеп кетуі оның нарық жолымен өсуіне кедергі келтірмек.
«Бизнес жан-жаққа қанат жаюға, үлкеюге қорқады. Мемлекеттің демеу қаржысымен жұмыстарын жалғастыру оларға тиімді. Біз, керісінше тұрақсыз кәсіпорындарды ынталандырамыз. Ал олар мемлекеттік қолдаудан ажыраған кезде нарықтық экономикаға бейімделе алмай қалады. Кәсіпорын санын арттыруға бағытталған даму бағдарламаларын қайта қарау қажет. Аз шығынмен және таза табыспен жұмыс істеп келе жатқан кәсіпорындардың кірісін арттыруға, сол арқылы салық төлеуге жағдай жасау керек», дейді.
Айтуынша, көлеңкеге кетіп қалған бизнес – Үкімет үшін үлкен сын. Салық жеңілдіктері де жақсы нәтиже берді деп айта алмаймыз. Мұндай күйзелістермен экономикалық проблемаларды елемей қоюға болмайды.
«Ұлттық қордан шығыстарды ұлғайту контрциклдік фискалдық саясатқа қайшы. Бұл бағыт мұнай кірісіне тәуелділік мәселесін қиындатады. Ұлттық қордың трансферті экономикалық өсімге жұмыс істеп отырған жоқ. Бұл қаржы әлеуметтік төлемдер мен тұтынуға жұмсалады. Мемлекет басшысы нәтиже бермеген бұрынғы бағдарламалардың орындалуын тоқтату керектігін осыған дейін ескертті», дейді Мағбат Спанов.
Қаржыгер Расул Рысмамбетовтің айтуынша, Мемлекет басшысы 2021 жылы бюджет қаражатын пайдалану тиімділігі туралы айтқан болатын. Биыл еліміз үшін сынақ жылы болмақ, өйткені экономикада үлкен теңгерімсіздік сақталып отыр. Экономикалық өсімді 6%-ға жеткізу қиын болады. 4%-дық межені бағындырсақ та жаман емес.
«Аймақтардағы әкімдер экономиканы дамытып, бизнеске жағдай жасап, жұмыс орындарын көбейтіп, салық жинаудың орнына Астанадан қаржы сұрай салғанды қолай көреді. Себебі Үкімет 2023 жылы жүздеген миллиард теңгені құрайтын ҚҚС қайтаруды тоқтатты және кейбір компаниялардан 2024 жылға қалдырып отырған табыс салығын «алдын ала» жинап алды. 2024 жылдың бірінші тоқсанында салық жинаудың төмендеп кеткеніне осы фактор да әсер етті. Басқаша айтқанда, Үкіметтің өткен жылғы салық саласындағы «ноу-хоулары» осы жылдың бюджет кірісінің тапшылығына әкелді. Биыл жыл аяғына дейін алдын ала алып қойған қаржының орнын қалай толтырамыз деген мәселе Үкіметті мазалап отыр», дейді сарапшы.
Бюджет кірісінің тапшылығы Үкіметке жыл соңына дейін кіріс жағдайын түзетуді міндеттейді. Жалпы, қазынамызды Ұлттық қорға қол созбай қалай толтырамыз деген мәселе алдағы екі-үш жылда трендтен түспейтінін сезіп отырмыз. Ұлттық компаниялардың, әсіресе «Самұрық-Қазына» қорындағы тендерлерді бірыңғай мемлекеттік сатып алу жүйесіне көшіріп, мемлекеттік сатып алу заңының қолданылу аясына ауыстыру қажеттігін сарапшылар жиі айтады. Расул Рысмамбетовтің сөзінше, Үкіметтің бұл бағытағы шешімдерінде оң өзгерістер бар. Үкімет банктерге салынатын корпоративті табыс салығын 25 пайызға дейін көтеруді құп көріп отыр. 2025 жылдың 1 қаңтарынан бастап өндірілген уранды өндіру салығы 6 пайыздан 9 пайызға дейін өседі. Ал 2026 жылдың 1 қаңтарынан бастап уранға сараланған мөлшерлемелер жылдық өндіріс көлеміне және уранның орташа алынған бағасына байланысты енгізіледі. Демек бюджеттің кіріс бөлігін әртараптандырып, шығысын азайтатын жобалар енді қолға алына бастады деуге болады.
АЛМАТЫ