Әділдік пен ашықтыққа қадам
Отырыс барысында депутаттар Сенат тағайындаған Орталық сайлау комиссиясының мүшесі Анастасия Щегорцованың өкілеттік мерзімі аяқталуына байланысты оның өкілеттігін тоқтату және қызметінен босату туралы мәселені қарады. Регламентке сәйкес бұл мәселені Конституциялық заңнама, сот жүйесі және құқық қорғау органдары комитеті алдын ала талқылап, өз қорытындысын әзірлеген еді. Ашық дауыс беру арқылы депутаттар бұл шешімді қолдады.
Сенат спикері аталған лауазымға коммуникация саласында тәжірибесі мол, Ақпарат министрлігінде және «Хабар» агенттігінде жауапты басшылық қызметтер атқарған Ләззат Сүйіндіктің кандидатурасын ұсынды. Сенаторлар ұсынысты қолдап, Ләззат Сүйіндік ОСК мүшесі болып тағайындалды.
Сонымен қатар отырыс барысында «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне сот жүйесін реформалау және процестік заңнаманы жетілдіру мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң екі оқылымда қаралды. Айта кетейік, биыл маусымда қабылданған «Қазақстан Республикасының кейбір конституциялық заңдарына өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» Конституциялық заң дербес кассациялық соттар құруды және олардың сот актілерін қарау жөніндегі өкілеттіктерін қарастырады. Осыған байланысты отырыста қаралған заң арқылы Қылмыстық-процестік кодекске, Азаматтық процестік кодекске, Әкімшілік рәсімдік-процестік кодекске және басқа да бірқатар заңға тиісті түзетулер енгізу көзделіп отыр.
Сондай-ақ Жоғарғы соттың заңды күшіне енген сот актілерін кассациялық сатыда қарағаннан кейін оларды қайта қарау тәртібі енгізіледі. Мәселен, Жоғарғы сотта істерді қайта қарау Жоғарғы сот судьясының ұсынуы немесе Бас прокурордың наразылығы бойынша айрықша жағдайларда ғана жүзеге асырылады. Ал әкімшілік істер бойынша сот актілері апелляциялық шағым жасалғаннан кейін заңды күшіне енеді.
Бұл жерде заң нормаларына сәйкес азаматтық және қылмыстық істер бойынша кассациялық сатыда істерді алдын ала қарау алынып тасталды. Кассациялық сотта алты айдан аспайтын мерзімде қылмыстық және азаматтық істерді қайта қарау, сондай-ақ азаматтардың өтініштерін рәсімдеуді оңайлату бойынша да бірқатар шара қарастырылған.
Депутаттар атап өткендей, кассациялық сатыға қолжетімділікті кеңейту үшін 2027 жылғы 1 шілдеден бастап талап қою сомасы 2 000 АЕК-тен кем болған жағдайда жеке тұлғалардың және талап қою сомасы 30 000 АЕК-тен кем болғанда заңды тұлғалардың мүліктік мүдделеріне байланысты даулар бойынша, сондай-ақ қылмыстық теріс қылықтар мен онша ауыр емес қылмыстар бойынша шектеулер алынып тасталды.
«Мақұлданған заң Мемлекет басшысының сот жүйесін реформалау жөніндегі тапсырмасын іске асыру мақсатында әзірленді. Заңға Парламент депутаттары бастамашы болды. Осы заң аясында қылмыстық, азаматтық және әкімшілік істерді кассациялық сатыда қарау тәртібіне қатысты өзгерістер топтамасы қарастырылған. Бұл түзетулер Мемлекет басшысының тапсырмасымен келесі жылы құрылатын үш дербес кассациялық соттардың қызметімен байланысты. Атап айтқанда, кассациялық тәртіпте істерді қараудың негіздері, шарттары және мерзімдері қайта қаралды. Судьялардың тәуелсіздігін және олардың жауапкершілігін күшейтуге арналған ережелер де бар. Алдағы уақытта заң сот процестерінің ашықтығы мен әділдігін қамтамасыз етуге оң септігін тигізеді деп сенеміз», деді М.Әшімбаев.
Футбол туралы заң керек пе?
Палата отырысында сенаторлар өздерінің депутаттық сауалдарын жолдады. Мәселен, Дархан Қыдырәлі балалар мен жасөспірімдер спортының дамуына кедергі келтіретін проблемаларды атап өтіп, футболға қатысты жағдайларға ерекше назар аударды. Депутат аталған бағыттағы мәселелерге тоқталып, инфрақұрылым, жаттықтырушыларды даярлау және легионерлерге қатысты лимит белгілеу жөніндегі ұсыныстарын жеткізді. Оның айтуынша, клубтарды қаржыландыру мен легионерлерге жоғары жалақы төлеу мәселелері айтылмайтын тақырып, бұл қаржының тиімді бөлінуіне бақылауды қиындатады.
«Еуропаның топ құрамаларының бапкерлерінің біразынан көбірек жалақы алатын ұлттық құрама бас бапкерінің айлығы – құпия. Көпшілігі жергілікті бюджетке байлаулы футбол клубтарындағы легионерлердің айлықтары да ашық айтылмайды. Көптеген мемлекетте футболға қатысты арнайы заң қабылданған. Осы саладағы жүйесіздік пен жүгенсіздікті реттеу үшін бәлкім бізге де футбол туралы арнайы заң қабылдаудың уақыты келген шығар», деді сенатор.
Д.Қыдырәлі «Атырау» – «Ақтөбе» және «Атырау» – «Астана» командалары арасындағы соңғы матчтар туралы төрешілерінің шешімдері қоғамда үлкен дүмпу туғызғанын атап өтті. Алайда бұл жағдайларға қатысты қатаң шаралар қабылданбады, бұл ұлттық чемпионаттың әділдігіне күмән келтіреді. Оның пікірінше, Футбол федерациясы отандық төрешілер мен жаттықтырушыларды даярлауды белсенді түрде қолдауға тиіс, өйткені қызмет ететін 155 төрешіні оқыту деңгейі жоғары стандарттарға сәйкес келмейді. Бұл еліміздің әлі де әлемдік турнирлерге төрешілер шығара алмай отырғанын және олардың біліктілігін арттыру қажеттігін көрсетеді.
Жетімдерді баспанамен қамту жайы
Сенатор Геннадий Шиповских жетімдер мен ата-ана қамқорлығынсыз қалған балаларды жұмыспен қамту және тұрғын үймен қамтамасыз ету мәселелерін көтерді. Ол қолданыстағы мемлекеттік бағдарламалардың жеткілікті деңгейде тиімді емес екенін айтып, мәселені шешуді көздейтін бірқатар шараға тоқталып өтті.
Жетім балаларға баспана алуға жеңілдік қарастырылған, алайда статистика көрсеткендей, кәмелетке толғандардың бәріне бірдей баспана беріле бермейді. 2022 жылы кезекте тұрған 61 471 жетімнің 852-сі ғана баспана алды, ал 2023 жылы 62 290 мұқтаж адамның 809-ы ғана тұрғын үйге ие болды. Ол білім алуға мүмкіндік беру үшін колледждер мен жоғары оқу орындарындағы жетім балаларға арналған грантқа квотаны ұлғайтуды ұсынды.
«Өкініштісі, бүгінде орта мектепті бітірген жетім балалардың жұмысқа орналасу көрсеткіші көңіл көншітпейді. Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің ақпаратына сүйенсек, биыл мансап орталықтарының квотасы аясында 4 275 адам жұмысқа орналасты, оның 85-сі ғана – жетімдер. Жастар арасында жұмыспен қамту шараларымен 188 663 адам қамтылса, оның небәрі 56-сы ғана – жетім балалар. Өзім де ата-анадан ерте айырылып, балалар үйінің тәрбиесін көрдім және бұл мәселелерді іштен білемін десем артық болмас. Ондағы жолдастарымызбен осы күнге дейін араласып тұрамыз. Менің атыма жетім азаматтардан көптеген өтініш келіп түседі, олардың басым бөлігі баспана алу мен жұмысқа орналасуға қатысты», деді Г.Шиповских.
Депутат Премьер-министрге кәмелетке толған жетім балаларға тұрғын үйді күту мерзімін қысқартатын арнайы бағдарлама әзірлеуді, сондай-ақ оқуын аяқтағаннан кейін оларды жұмысқа орналастыру үшін дербес бағдарламаны іске қосуды ұсынды.
«Қазпоштаның» жауабы көңіл көншітпейді
Сенатор Амангелді Нұғманов Ақтөбе облысының кейбір ауылдарында пошта бөлімшелерінің жабылуына алаңдаушылық білдірді. Депутаттың пікірінше, бұл шешім зейнеткерлер мен көрші елді мекендерге баруға мәжбүр болатын жәрдемақы алушыларға кері әсерін тигізеді.
«Халық саны аз елді мекендердегі бөлімшелерін жабу туралы шешім наразылық туғызып жатыр. Олар зейнетақы мен жәрдемақы алатын әдеттегі ыңғайлы жерлерінің орнына қыста, көктемгі жол бұзылған мезгілдерде алыс қашықтықты жүріп өтуге мәжбүр болады», деді А.Нұғманов.
Сенатордың пікірінше, «Қазпоштаның» халқы аз елді мекендерге қызмет көрсетудің тиімсіздігін сылтау еткен жауабы өңірлердің әлеуметтік және экономикалық келешегінен бейхабар екенін білдіреді. Депутат бұл мекеме негізінде халыққа қызмет көрсету үшін құрылғанын ұмытпау керек екенін атап өтті. Сондай-ақ ол бөлімшелердің жабылуы тұрғылықты жеріне қарамастан барлық азамат үшін қызметтерге тең қол жеткізуге бағытталған Ауылдық аумақтарды дамыту тұжырымдамасына қайшы келетінін еске салды.
Сондай-ақ отырыс барысында сенатор Андрей Лукин Курчатов қаласының базасында ғылыми қалашық құру мәселесін қарастыру және заңнамаға тиісті өзгерістер енгізу туралы ұсыныс жасаса, Амангелді Толамисов жоғары оқу орындарының «лигасына» қатысты проблемаларға назар аударып, осы бағыттағы бірқатар рәсімді қайта қарау қажет екенін айтты.