Сурет: ru.freepik.com
Кеңестің сапалық құрамын күшейту – басты назарда
Жоғары сот кеңесі төраға мен 15 мүшеден тұрады. Олардың сегізі қызметтегі судьялар (аудандық және облыстық соттардан – үш судья, Жоғарғы соттан – екі судья), төртеуі – лауазымы бойынша кеңес мүшелері (ЖС төрағасы, Бас прокурор, Парламент Сенаты мен Мәжілісінің тиісті тұрақты комитеттерінің төрағалары), үш мүшесі заңгерлер қоғамдастығы мен адвокатураның өкілдерінен құрылады. Кеңес өкілеттіктеріне судьяларды даярлау, оқыту және олардың біліктілігін арттыру, іріктеу және қызметте жоғарылату, судьялардың кадрлық резервін қалыптастыру, тәртіптік жауапкершілік мәселелері жатады.
Кеңес құрылған сәттен бастап үздік халықаралық тәжірибелерді ескере отырып, соттар мен судьялардың сыртқы және ішкі тәуелсіздігін заңнамалық, практикалық, сондай-ақ институционалдық тұрғыда нығайту жөнінде дәйекті шаралар қабылданды. Президент 2022 жылғы Жолдауында Жоғары сот кеңесінің мәртебесін нығайту және оның кадрлық функциялары барлық деңгейдегі судьяларды іріктеуден бастап тағайындау жөніндегі ұсынымдарға дейін айқын, толыққанды институт ретінде қалыптасуы қажеттігін атап өтті. Сот төрағаларының судьяларға ықпалын кезең-кезеңімен азайту жолымен судьялар корпусының ішкі тәуелсіздігін күшейту үшін Жоғары сот кеңесіне судьялыққа кандидаттарды даярлау, олардың біліктілігін арттыру функциялары, сондай-ақ іс жүзінде барлық кадрлық мәселе, оның ішінде бұрын Жоғарғы сот төрағасының ұсынуы бойынша қаралған зейнеткерлік жасқа толғаннан кейін судья лауазымында одан әрі болу заңнамалық тәртіппен берілді.
Жоғары сот кеңесінің құзыретіне судьяның отставкасын тоқтату жөніндегі өкілеттіктер берілді. Биыл сот билігінің беделіне нұқсан келтіретін теріс қылық жасағаны үшін бір судьяның отставкасын тоқтату туралы ұсыным берілді. Судьяларға қысымды қысқарту және олардың тәуелсіздігінің деңгейін арттыру үшін судьяларға қатысты арнайы жедел-іздестіру іс-шараларын Бас прокурордың алдын ала санкциясымен ғана жүргізуге болады. Барлық қабылданған шара судьялар тәуелсіздігінің кепілдіктерін одан әрі күшейтуге, Жоғарғы сотты өзіне тән емес функциялардан босатуға және Жоғары сот кеңесінің рөлін нығайтуға бағытталған.
Кеңестің тәуелсіздігін қамтамасыз ету мақсатында оның сапалық құрамын қалыптастыру үшін шаралар қабылданып жатыр. Бұған дейін биліктің атқарушы тармағының тарапынан сот жүйесіне қысымды болдырмау мақсатында Кеңес мүшелерінің қатарынан Әділет министрі мен Мемлекеттік қызмет істері агенттігінің төрағасы шығарылды. Болашақта Мемлекет басшысының Судьялардың IX съезінде берген тапсырмаларын орындау шеңберінде судьяларды іріктеудің объективтілігін қамтамасыз ету үшін халықаралық тәжірибені ескере отырып, кеңестің теңгерімді құрамын қалыптастыру бөлігінде ұсыныстар әзірлеу бойынша жұмыс жүргізіледі.
Жоғары сот кеңесінің басты функцияларының бірі – бос судьялық лауазымдарға судьяларды іріктеу. Бұл демократиялық және транспаренттілік қағидаттарына сәйкес конкурстық негізде біліктілік емтиханын тапсырудан басталады. Бүгінде емтихан оңтайландырылды. Атап айтқанда, заңнаманы білу деңгейін тексеретін тестілеу нәтижесі мәнінің шекті балы 80-нен 75-ке дейін төмендетілді. Сондай-ақ біліктілік емтиханының кейбір кезеңдерін (заңнаманы білуге тестілеу, эссе жазу, кейстік тапсырмаларды шешу, әңгімелесу) қайта тапсыру мерзімі 6 айдан 3 айға дейін қысқартылды.
Жыл басынан бері жарияланған төрт біліктілік емтиханына 827 үміткер қатысты, оның барлық кезеңінен 64 адам сәтті аяқтады, ал 200 үміткер енді әңгімелесу кезеңінен өтеді. Бұдан кейін кеңес бос судьялық лауазымдарға конкурстық іріктеуді жүзеге асырады. Іріктеу баршаға танылған халықаралық стандарттарға сәйкес HR құралдарының кең спектрі пайдаланылып жүргізіледі.
Қасым-Жомарт Тоқаев 2021 жылғы 15 қаңтарда Парламенттің бірінші сессиясының ашылуында «Сот жүйесі жабық корпорация болмауға тиіс. Сондықтан судьялар корпусын айтарлықтай жаңартып, оған құқықтың түрлі салаларынан мамандарды тарту қажет», деген еді.
Сот жүйесіне жоғары білікті кадрларды тарту үшін заңнамада бұрын судья болып жұмыс істемеген заңгерлерді Жоғарғы соттың немесе облыстық соттың судьясы лауазымына тағайындау мүмкіндігі қарастырылған. Осы тетік бойынша Жоғарғы соттың алты судьясы сайланды. Сондай-ақ облыстық соттарда бұрын судьялық өтілі болмаған үш судья қызмет атқарып жатыр.
Кандидаттардың Жоғары сот кеңесінің ұсынымын алғаннан кейін тағылымдамадан өту құқығы бекітілді әрі оның мерзімдері қысқартылды. Осы норма қабылданғаннан кейін судья қызметіне тағайындауға ұсынылған жаңа үміткерлердің саны шамамен бір жарым есе өсті.
Тағы бір маңызды жаңалық – құқықтық алаңға судьяларды сайлау элементтерін енгізу. Енді Жоғары сот кеңесі Мемлекет басшысына Жоғарғы сот судьясы лауазымына кандидатураларды Парламент Сенатына балама негізде енгізуге ұсынады. Бұл іріктеудің объективтілігін арттырады, сондай-ақ Жоғарғы сотқа ең лайықты судьяларды іріктеу үдерісіне атқарушы биліктің ықпалының болмауын көрсетеді.
Биыл 1 қаңтардан бастап аудандық соттар төрағаларын сайлау жүйесін енгізу маңызды жаңалық болды. Бұл тетік аудандық соттың төрағасы лауазымына кандидаттарды судьялар қауымдастығы органдарының – облыстық соттардың кеңейтілген жалпы отырыстарының, яғни судьялардың өздерінің қарауы мен таңдауын көздейді. Жоғары сот кеңесі осы тәсілмен кадр резервінің әлеуетін барынша пайдаланады, ал судьялар қауымдастығы аудандық сотта басшылық позицияға өз кандидатын ұсына алады.
Қазіргі таңда мұндай форматта бір іріктеу өткізілді, аудандық соттар төрағаларының 41 бос орнына 105 кандидат қатысты. Іріктеу қорытындылары бойынша 12 үміткер ұсыным алды. Бүгінде аудандық соттардың төрағаларын іріктеудің кезекті кезеңі аяқталуға жақын.
Конкурстық рәсімдерді одан әрі жетілдіру мақсатында шалғайда орналасқан соттардағы бос орындардың ұзақ уақыт толтырылмауын, көп құрамды және шалғайдағы соттардағы сот жүктемесінің айырмашылығын ескере келе алыс жерлерде орналасқан соттарды жасақтау үшін адамдардың белгілі бір санаттары үшін жекелеген оңайлатылған конкурс енгізу мүмкіндігі қарастырылады. Отставкаға шығу үшін еңбек өтілін есептеу кезінде судьяның осындай соттарда еңбек еткен өтілінің бір жылын бір жарым жыл ретінде есептеу мүмкіндігі қаралып жатыр. Сонымен қатар кейбір бос жоғары тұрған және басшы судьялық лауазымдарға судьяларды кадр резервінен конкурссыз тағайындау мүмкіндігін қарастыру ұсынылады.
Сот жүйесінің беделі – халық сенімінің өлшемі
Кейінгі кезде қоғамда білікті заңгерлердің судья қызметіне барғысы келмейтіні, судьялардың қызметінен кетуі де көбейіп бара жатқаны туралы жиі айтылып жүр. Алайда мұндай үрдіс байқалғанымен, субъективті себептермен кететіндер қатары айтарлықтай көп емес. Дерекке сүйенсек, 2024 жылдың 10 айында 125 судья өкілеттігін тоқтатты, оның 88-і немесе 70%-ы объективті себептермен (отставкаға шығуына, зейнеткерлік жасқа немесе судья қызметінде болудың шекті жасына толуына байланысты, өз тілегі бойынша, басқа жұмысқа ауысуына, қайтыс болуына байланысты), 29-ы немесе 23% субъективті негіздер бойынша (сот жүктемесінің жоғары болуы, төмен жалақы, денсаулық жағдайы, үстеме жұмыс, корпоративтік сектордан жоғары жалақы және жақсы әлеуметтік пакеті бар жұмыс ұсыну) және 8-і немесе 7% – теріс себептермен (тәртіптік теріс қылықтар жасау, кәсіби қызметін бағалаудың теріс қорытындылары, айыптау үкімі) қызметтерінен босатылды.
Егер статистикаға жүгінетін болсақ, онда алдыңғы бес жыл ішінде өз өкілеттігін тоқтатқан судьялардың жалпы санының 17-29% судьялық қызметін субъективті негіздер бойынша тастап кеткен. Яғни орын алып отырған жағдай алдыңғы жылдардағыдай, өзгеріссіз. Сонымен қатар ойланатын мәселелер бар. Әсіресе зейнеткерлік жасқа толмаған судьялардың отставкаға шығуы фактілерін ескерсек, олардың астарында субъективті факторлар болуы мүмкін.
Меніңше, жергілікті жерлерде судьялардың нақты жұмыс жағдайын, олардың материалдық-техникалық, әлеуметтік және медициналық қамтамасыз етілуін, судьялық мансаптағы үміттері мен келешегін, отбасы және басқа да жағдайын зерделеу қажет. Осы аталған жағдайлардың тиісінше қамтамасыз етілмеуі олардың талпынысын тежеп, кәсіби жабығуға әкеледі. Судьялардың атқарып отырған қызметіне көңілі толмауына жалақы мөлшерінің төмен болуы да ықпал етеді. Қызметінен кеткен судьялар босатқан судьялық орындарды жаңа судьялар ғана толтыра алады. Ал судьялыққа біліктілік емтиханының және бос судьялық орындарға конкурстық рәсімдер кезеңдерінің ұзақтығын ескерсек, бос судьялық орындарды уақтылы толтыру ұзақ уақытты қажет етеді.
Сонымен қатар кейінгі жылдары судья қызметінен өз еркімен кеткен судьялар санының біршама өсу үрдісі, сондай-ақ басқа заң салаларынан мықты заңгерлерді сот жүйесіне тарту жөніндегі шаралар Мемлекет басшысының судьялар корпусын шұғыл жаңарту және сауықтыру қажеттігі туралы тапсырмаларына сәйкес келетінін атап өткен жөн. Сондықтан Жоғарғы сот пен Жоғары сот кеңесіне осы бағытта терең талдау жүргізіп, судьялардың тәуелсіздігінің әлеуметтік, материалдық кепілдіктерін одан әрі жақсартуға және жүйеге жоғары білікті заңгерлерді тартуға бағытталған шаралармен бірге тәжірибелі судьялардың қызметтен кетуін азайту, сот жүктемесін төмендету бойынша шаралар кешенін пысықтау қажет.
Сот жүйесінің беделі мен имиджін судьялар, ең алдымен, өзінің мінез-құлқымен, жүріс-тұрысымен және мінсіз әрекетімен көтеруі керек. Мемлекет басшысы судья сот актісін шығарған кезде өрескел қателік жіберген және күші жойылған әрбір сот актісін Сот жюриі тексеруінің жаңа тетігін енгізуді тапсырды.
Жоғары сот кеңесінің алдына қойылған міндеттерді іске асыру үшін «Қазақстан Республикасының сот жүйесі мен судьяларының мәртебесі туралы» Конституциялық заңға тиісті түзетулер қабылданды. Ол заңнамалық өзгерістер биыл 1 қазаннан бастап күшіне енді. Енді төмен тұрған соттар судьяларының тарапынан заңды өрескел бұзуы туралы көрсетілген жоғары тұрған соттың барлық ұсынымы Сот жюриінде қаралады.
Судьялар қауымдастығының пікірін ескеру үшін Жоғарғы соттың немесе облыстық соттың жалпы отырысының судьяны тәртіптік жауапкершілікке тарту немесе тартпау туралы алдын ала ұсынымын алу көзделген. Алайда судьяны жазалау туралы түпкілікті шешімді Сот жюриі істі жан-жақты және объективті қарау қорытындылары бойынша ғана қабылдайды. Ондай шешім судьяның іс-әрекеттерінде тәртіптік теріс қылық құрамы болған кезде ғана шығарылуы мүмкін.
Осы тетікті іске асыру үшін Сот жюриінің құрамы 9 мүшеден 15 мүшеге дейін көбейтілді және оның құрамынан Жоғары сот кеңесінің мүшесі шығарылды. Заңдылықты өрескел бұзуы фактілері бойынша кез келген судьяға қатысты Сот жюриіне ұсыным енгізу жөніндегі Жоғарғы сот төрағасының құқығы шектелді. Оның судья әдебін бұзуы фактілері бойынша сот төрағаларына ғана қатысты осындай құқығы сақталды.
Жоғарғы сот және облыстық соттар басшылығының өрескел бұзушылықтар фактілерін жалпы отырыстың қарауына уақтылы шығару және материалдарды Сот жюриіне жіберу міндеті енгізілді. Сонымен қатар судьялардың тәртіптік жауапкершілігі мәселелеріне, оның ішінде олардың тәуелсіздігінің кепілдіктеріне конституциялық сот ісін жүргізу ықпал етті.
Конституциялық соттың 2023 жылғы 21 сәуірдегі №10 нормативтік қаулысын іске асыру мақсатында Сот жюриіне жіберілгенге дейін тәртіптік істің барлық материалымен судьяны таныстыру, сондай-ақ тәртіптік істі қарауға қатысу үшін судьяның адвокаттар мен заң консультанттары арасынан өкілдерді тарту құқығы заңнамалық тұрғыдан көзделген. Конституциялық соттың 2023 жылғы 6 желтоқсандағы №36 нормативтік қаулысында баяндалған құқықтық ұстанымы ескеріліп, заңнамалық деңгейде «заңдылықты өрескел бұзу» ұғымы бекітілді және ондай факт жоғары тұрған соттың ұсынымында көрсетілуге тиіс. Сонымен, қабылданған шаралар судьялардың сот төрелігін жүзеге асыру сапасы үшін жауапкершілігін күшейте отырып, олардың тәуелсіздігінің процессуалдық кепілдіктерін нығайтуға мүмкіндік берді.
Сот төрелігі академиясы нағыз оқу шеберханасы болуға тиіс
Осы жылы 15 шілдеден бастап Сот төрелігі академиясы Жоғарғы соттан Жоғары сот кеңесінің қарауына берілді. Бұл дегеніміз – барлық кадрлық мәселе, оның ішінде судьялыққа кандидаттарды даярлау және жұмыс істеп жүрген судьялардың біліктілігін арттыру мәселелері енді бір мемлекеттік органда шоғырланады деген сөз. Сот төрелігі академиясы – оқу орны ретінде қызметін жаңа уақыт талаптарына сәйкес қайта форматтау – бір күннің мәселесі емес екенін ескеру қажет. Қазіргі заман талабына сай Сот төрелігі академиясы моделінің нақты перспективаларын анықтау үшін экономикалық негіздемелер, қаржылық есептеулер және уақыт қажет.
Бүгінде Сот төрелігі академиясы құқық магистрін даярлайды, олар судьялыққа біліктілік емтиханын тапсырғаннан кейін судьялардың бос лауазымдарына орналасуға конкурстарға қатысады. Егер бұрын магистранттар негізінен, сот жүйесінің қызметкерлері болса, биылғы оқу жылында ақылы негізде басқа салалардан 40-қа жуық заңгер қабылданды. Олар сыртқы заңгерлік практикасы бай және құқықтық ой-өрісі кең мамандар: адвокаттар, заң консультанттары, сот орындаушылары және корпоративтік сектордағы заңгерлер.
Судья кадрларын даярлауды одан әрі жетілдіру Сот төрелігі академиясын үздік нәтижелермен тәмамдаған түлектерге республика соттарында бос судьялық лауазымдарды таңдау құқығын беруді көздейді. Сот оқуын дамыту үдерісі оқу бағдарламаларын қайта қарауды және жетілдіруді қажет етеді. Демек оқу білімді немесе техникалық дағдыларды кеңейтуге ғана емес, сонымен қатар судьялардың дұрыс мінез-құлқын, жүріс-тұрысын қалыптастыруға да бағытталуы керек.
Мәселен, Кеңес қолданатын НR құралдарының тиімділігін бағалау қорытындылары жөніндегі есепте «Судьяларды кәсіптік даярлауға ғана емес, сонымен қатар коммуникация дағдыларын дамытуға, әдеп нормаларын сақтауға және еңбегінің нәтиже беруіне бағдарлау қажет. Бұл көрсеткіштер судьяның дұрыс келбетін қалыптастыруда да маңызды рөл атқарады. Судьялардың жұмсақ дағдылардың тиісті жиынтығының болмауына байланысты қоғамда жалпы сот жүйесі туралы жағымсыз теріс түсінік қалыптасады», деп көрсетілген.
Сондықтан Сот оқуының жаңа тұжырымдамасының жобасы әзірленді. Бұл ретте академияның материалдық-техникалық базасының маңызы зор. Алайда Сот төрелігі академиясы 1970 жылы салынған ескі ғимараттың бір бөлігінде орналасқан. Оқу сабақтарын, семинарларды, конференцияларды өткізу үшін, тәжірибе алмасу мақсатында шетелдерден серіктестерді шақырып, кездесулер өткізуге арналған лайықты аудиториялар мен арнайы залдар жоқ. Іс-шаралардың көпшілігі онлайн форматта өткізіледі.
Мемлекет басшысының тапсырмасын іске асыру мақсатында Астана қаласының әкімдігімен Сот төрелігі академиясының жаңа заманауи кампусын салу туралы нақты уағдаластыққа қол жеткізілді. Тиісті жұмыстар басталып кетті. Академияның қызметін реттейтін нормативтік-құқықтық актілер заңнамаға сәйкес келтіріліп жатыр. Сот төрелігі академиясының оқытушылары мен қызметкерлерінің әлеуметтік және тұрғын үй мәселелері біртіндеп шешіліп келеді. Болашақта академия сот жүйесі үшін кадрлар даярлайтын нағыз оқу шеберханасы болуға тиіс.
Кеңеске келіп түскен әр пікір ескеріледі. 2023-2024 жылдары азаматтардан судьялыққа кандидаттарға қатысты 5 мыңнан аса пікір келіп түсті. Конкурсқа қатысып отырған кандидаттарға қатысты жұртшылықтың пікірі әлеуметтік желілер мен БАҚ мониторингі арқылы да зерттеледі.
Бұған қоса судьяларды қызметтерінен босату мәселелерін ашық және жария түрде қарауға бағытталған құқықтық негіз құрылды. Біліктілік емтиханы кезеңдерінің бейнежазбасы кеңестің интернет парақшаларына жарияланады.
Өтініштердің түсуіне қарай кез келген күні азаматтарды қабылдау қайта басталды. Негізінен, азаматтар сот шешімдеріне шағымданады. Егер негіз болса, тиісті тексеру жүргізу үшін шаралар қабылданады.
Түйіндесек, Мемлекет басшысының жан-жақты қолдауымен судьялардың тәуелсіздігін күшейтуге, сондай-ақ Жоғары сот кеңесін кадрлық функциялары бар толыққанды институт ретінде нығайтуға бағытталған соттардың кадр саясаты саласында дәйекті және нақты шаралар қабылданды. Судьяларды даярлау, іріктеу, мансаптық ілгерілету рәсімдері және олардың жауапкершілігін жетілдіру жөніндегі жұмыс әлі де жалғасады.
Дмитрий МАЛАХОВ,
Жоғары Сот кеңесінің Төрағасы