Инвестиция • 30 Қаңтар, 2025

Инвестор тартуға да икем керек

81 рет
көрсетілді
7 мин
оқу үшін

Былтыр шетелдік капитал легі 36%-ға азайған. Осы ретте Мем­лекет басшысы Үкіметке шұғыл шаралар қабылдауды тапсырып, инвесторлармен жұмыс­ты жүйелейтін Инвести­ция­лық штаб құруға пәрмен берді. 90-жылдары қандай шартпен болса да инвестицияның келуіне мүдделі болсақ, қазір шикізатқа тәуелділіктен арылу – басты міндет.

Инвестор тартуға да икем керек

Коллажды жасаған – Амангелді Қияс, «ЕQ»

Мұндай тәжірибе ұзаққа апармайды

Бір кездері мұнай-газ секторы баға жетпес байлық һәм көл-көсір табыстың кепілі еді. Қазір оның да мүмкіндігі тарылды. Сондықтан қазір бізге шикізат тасушылар емес, өндіріс ашып, жаңа технология әкелетін стратегиялық инвес­торлар керек.

Инвестиция тартуда Ақтөбе, Алматы, Атырау, Шығыс Қазақстан, Жамбыл, Павлодар, Солтүстік Қазақ­стан облыстары мен Алматы қаласы көш­тен қала бастаған. Жеке инвести­ция азайған сайын, жетпеген қаржыны бюджет өз есебінен толтырады. Президент мұндай тәжірибе ұзаққа апармайтынын айтты.

– Үкімет инвесторды іздеуге, қол­дауға және қорғауға қатысты жұмыстың бәрін жүйелі жүргізетін біртұтас эко­жүйе құруы қажет. Был­тырғы 9 ай­да елі­мізге 12,7 млрд доллар тікелей шетел ин­вес­тициясы тартылды. Бұл 2023 жыл­дың дәл сондай кезеңімен салыстыр­ған­да 36 пайызға кем, – деді Мемлекет басшысы. 

Қаржы министрлігі Мемлекеттік кіріс­тер комитетінің әдістеме де­пар­­та­ментінің директоры Ораз Абдрахманов алдағы салықтық ре­форма­лар ин­вес­­тор тартуға бір­шама әсер етеді дейді.

– Жаңа Салық кодексінде инвес­тицияларды ынталандыруға ба­ғыт­талған бірқатар шара қарас­ты­рылған. Атап айт­қанда, құрылыс салу, машина, жаб­дық және бағ­дар­ламалық қамта­масыз етуді сатып алу кезінде салықтық префе­рен­циялар ұсынылады. Сондай-ақ қайта жаңарту, модерниза­ция, күр­делі және ағымдағы жөн­деуге жұм­­сал­ған шығындарға да осындай шеге­рімдер енгізіледі. Ғылымға ин­­вести­ция тартуды қолдау мақса­тында ғылыми зерттеулерді қаржы­лан­дыру шығындарына 300%-дық «супер­шегерім» қарастырылған. Со­ны­мен қатар шикізатты қайта өңдеуге бағытталған инвестициялар үшін ҚҚС бойынша ынталандыру шаралары ұсынылады, – деді ол.

Экономист Сапарбай Жобаевтың айтуынша, инвестиция тақырыбында ең маңызды мәселе – салықтық жеңіл­дік­тер. Қазір «егер дайын өнімге ин­вести­ция салса, салықтық жеңіл­діктер бері­леді» деген жүйе енгізіліп жатыр. Бұл – өңдеу өнер­кәсібін дамытуға ба­ғыт­талған қадам, яғни бізге шикізат өн­ді­рісімен ғана емес, дайын өнім шы­ға­румен де айналысатын инвесторлар керек.

 

Жеңілдіктің бес санаты

пр

Инфографиканы жасаған – Амангелді Қияс, «EQ»

Мемлекеттік кірістер комитетінің бізге берген жауабына сүйенсек, қазіргі кез­дегі бірқатар салық жеңілдігін 5 не­гіз­гі санатқа бөлуге болады:

Біріншісі, инвестициялық салықтық жеңілдіктер. Бұл жеңілдіктер жаңа өндіріс ашатын немесе қолданыстағы өндірісті жаңғыртатын компанияларға беріледі. Егер инвестор жаңа зауыт, фабрика немесе басқа да өндіріс нысанын салса, онда ол бұл шығындарын кор­поративтік табыс салығынан (КТС) алып тастай алады.

Екіншісі – арнайы экономикалық аймақтар (АЭА) үшін салықтық же­ңіл­­діктер. Бізде 14 АЭА бар. Бұл аймақ­тарда жұмыс істейтін инвес­тор­лар көптеген салықтан босатылады. Мәселен, КТС пен мүлік салығы төлен­бей­ді, жер салығы жойылады, жер учас­кесін пайдаланғаны үшін төлем жасамайды. 2021 жылдан бас­тап ҚҚС-дан да босатылған. АЭА аумағында өндіріс ашсаңыз, 10 жыл бойы КТС, жер және мүлік салығын төлемейсіз.

Үшіншісі – инвестициялық келісім­дер аясындағы салықтық жеңілдіктер. Егер инвестор 7,5 млн АЕК-тен жоғары ин­вестиция салса, оған да қосымша са­лықтық жеңілдіктер беріледі.

Төртіншісі – инвестициялық басым жобалар үшін жеңілдіктер. Егер инвестор ірі өндіріс жобасына 200 мың, 1 млн немесе 2 млн АЕК салып жатса, оған қосымша жеңілдіктер бері­ле­ді.

Бесіншісі – еліміздің заңды тұл­­­ға­ла­ры үшін инвестициялық жеңіл­діктер. Егер кәсіпорын тех­нологиялық жабдық, қосалқы бөл­шек, шикізат пен материалдар импорттаса, онда кедендік баж са­лығын төлемейді. Импортталған ши­кізат пен материал­дар­ға қосылған құн салығы (ҚҚС) салынбайды. Мемле­кет жер учаскесі, ғимарат, жабдық және басқа да мү­лік­терді тегін бере алады.

 

Жемқорлық тұсау болып тұр

Берілген жеңілдіктің өзі инвестиция ағынының артуына көмек­теспей тұр. Мұның себебін сарап­шы­ Сапарбай Жобаев геосаяси жағдайдың ушығуынан әрі жүйедегі қателіктерден көреді.

– Жалпы, инвестиция көлемі шамамен 24 млрд долларды құраса, оның 13,5-14 млрд доллары тікелей инвестиция болды. Бұл өзгерістердің басты себебі – қазіргі геосаяси жағдай. Бізге негі­зінен Қытай мен Ресей тікелей инвестиция құяды. Бірақ қазір Ресей соғысқа байланысты бюджетінің басым бөлігін қорғаныс саласына бағыттап жатыр, сондықтан Қазақстанға инвестиция салу мүмкіндігі шектелді. Қытайдың жағдайы да күрделене түсті, – дейді.

Сонымен қатар инвестор құқығын қорғау мәселесі де өзекті болып отыр.

– Өкінішке қарай, еліміз жем­қор­лық дең­гейі жоғары мемле­кет­тер­дің қатарында, бұл жағдай инвесторлар үшін қауіп тудырады. Ха­лықаралық жемқорлық индексіне сәй­кес, Қазақстан қазіргі уақытта 160 мемлекеттің ішінде 93-орында тұр. Көптеген инвестор мемлекеттік органдармен жұмыс істеуден қашып, жеке­меншік кәсіпорындармен әріп­тестік орнатуды құп көреді. Жуырда мынадай бір әңгіме естідім. Біздің бір шенеунік Түркияға барып, жергілікті инвестормен кездесіп «Қайдан жер қажет болса, сол жерді сіздерге бе­реміз, қалаған жерге зауыт саласыздар» деп ұсыныс айтқан. Олар болса «Бұл жердің бұрын иесі болмаған ба? Егер бүгін басқа біреуден тартып алып беретін болсаң, ертең басқа әкім келсе, менен де тартып алуы мүм­кін ғой?» дейді күмәнданып. Бұл – еліміздегі инвестициялық кли­­мат­тың тұрақсыздығына деген сенім­сіздіктің көрінісі. Инвесторлар үшін ең басты мәселе – құқықтық тұ­рақ­тылық пен кепілдік. Олар әкім­дердің жиі ауысатынын, билік басын­дағылардың тұрақ­сыз екенін, кейбір шенеуніктердің жем­қор­лыққа бейім екенін жақсы біледі. Сондықтан олар жерді мемлекеттен жалға алудан гөрі, оны мен­шік иесінен сатып алып, сонымен жұмыс істеуді қалайды. Бұл жағдайда жердің нақты иесі болады, ал әкімдік шешім­де­ріне тәуелділік азаяды, – дейді экономист.

Сарапшылар сөзінен түйгеніміз, инвесторлар еркін жұмыс істеп, ел эко­номикасына аянбай ақша құюы үшін бізге мына кедергілерді жою шарт: жемқорлық, квазимемлекеттік кәсіпорындарды жекешелендіру, әкімшілік ресурстарды қысқарту, сот жүйе­сінің тәуелсіздігін қамтамасыз