
Елнұр БЕЙСЕНБАЕВ:
– Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев Ғылым және технологиялар жөніндегі Ұлттық кеңесте «Ғылымсыз ел құрдымға кетеді. Ғылымы озық ел кез келген дағдарысты еңсере алады. Ғылым өркендесе, экономика да өркендейді, яғни халықтың әл-ауқаты артады, түптеп келгенде ғылым азаматтардың тұрмысын сапалы, болашағын жарқын етеді», деді. Бір ғана мысал келтірейін, біз өткен жылы 27 қарашада бюджетті бекіттік. Сонда экономиканың құлдырап жатқанын айттым. Неге? Себебі бізде экономика ғылымы құрдымға кетті. Экономистер фриланста жұмыс істейді, іргелі ғылыммен айналыспайды. Бұған Үкімет тарапынан тапсырыс жоқ. Ғылымға қаражат бөлінбесе, ғылым дамымайды, бұл – түсінікті нәрсе. Қаржы ғана ғылымның драйвері бола алады.
Біздегі экономиканың тұралап тұрған себебі сол. Елімізде шенеуніктер экономика ғылымының сарапшысы болып алған. Шенеуніктер менеджер болуы керек, ал ғалымдар мәселені зерттеу керек. 2025 жылдың 1 қаңтарынан бастап «Ғылым және технологиялық саясат туралы» заң күшіне енді. Мұнда біршама тетік бар, сол заңды ғалымдармен бірге әрі қарай жетілдірген жөн. Зияткерлік меншік жөніндегі Дүниежүзілік ұйымның дерегі бойынша жалпы патенттеуде ең жоғары рейтингте тұрған елдер – Қытай мен АҚШ. Қытай жылына шамамен 1,5 млн патент жасайды екен. Айталық, соның 500-600 патенті өндіріске енгізілсе, керемет қой. Қытайдың экономикалық жағынан дамуында зияткерлік меншіктің үлесі басым. Халықаралық ұйымның мәліметінше, 2024 жылы АҚШ-та 598 мың, Жапонияда 300 мың патент жасалған. Ал Қазақстанда 917 өнертабыс патенттеліпті. Бұл – шыны керек, ғалымдардың санына шаққанда өте аз нәтиже. Бірақ бар. Осы жұмыстың кемі жартысы ғалымдардікі болар. Мен партияға келіп өнертабысын өндіріске енгізудің жолдарын сұрап келген бірде-бір ғалымды көрген жоқпын. Патент алып қоюмен шектелмей, сол өнертабысын өндіріске енгізуге Үкіметтен, партия арқылы түрлі көздерден қаржы тарту жағын бірге қарастырайық.
Дархан АХМЕД-ЗАКИ:
– Қазіргі таңда ғылымға мемлекет тарапынан көп көңіл бөлініп отыр. Президент өзі төрағалық еткен Ғылым және технологиялар жөніндегі ұлттық кеңесте ғылымды дамытуға бағытталған бірқатар тапсырма берді, соның бір көрінісі – осы «Ғылым және технологиялық саясат туралы» заңның қабылданғаны. Соңғы сандарға зер салсақ, елімізде 25 мың 475 адам ғылыммен айналысады, оның 46 пайызы – жастар. Бұл кез келген ғылыми жобалардың құрамындағы ғалымдар саны кемі 40 пайыз жас зерттеушілер болуы керектігі туралы талаптың, сонымен қатар жас ғалымдарға арналған жеке гранттың енгізілуі секілді біраз оң өзгерістің нәтижесінде іске асты. Кейінгі кезде қоғамның қойылып отырған сұрағы – ғылымға бөліп отырған қаржының нәтижесі, нақты экономикаға үлесі. Бұл жерде жұмыс негізінен үш бағытта жүргізіліп жатыр. Бірінші, еліміздегі экономиканың өзін ғылыми ізденіске негіздеп, соған сәйкес өнім шығару. Неге десеңіз, біздегі кейбір салаларда ғылымның үлесі мүлдем көрінбейді. Екінші бағыт – ғылымға мемлекеттен бөлініп жатқан ақшаның тиімділігі. Бұл бағыттағы жұмыс жаңа заң шеңберінде іске асырылып отыр. Жаңа жылда күшіне енген заңда жаңадан қаржыландыру тетіктері айқын көрінбесе де, мұнда назар аударатын дүниелер бар. Мәселен, жергілікті атқарушы органдар деңгейінде өңірлерде аймақтық ғылыми кеңестер құрылып жатыр. Кеңестердің жұмысын ұйымдастыру, керек болса Бюджеттік кодекс ішінде қаржы бөлу, соған сай әкімшілік шаруаларды үйлестіру – жаңа үлгідегі қолға алған бағытымыз. Кезекті мәселе – ғылыми жетістіктерді бағалау. TRL арқылы бағалаудың нәтижесі қаржыландыру деңгейін де өзгертеді. Ғылым және технологиялар жөніндегі ұлттық кеңес құрылғандықтан, Жоғары техникалық комиссияның да жұмысы өзгеше жанданады. Байқасаңыздар, комиссияға қазір еліміздегі белді компаниялар мен кәсіпорындарының басшылары мүше болды. Жыл бойы ғылыми сессиялар, хакатондар ұйымдастырып, ғылыми-техникалық тапсырмалар бекітілді. Енді соңғы бекітілген құжаттарға қарасақ, биылғы бөлінетін бағдарламалық қаржыландыру бағытындағы қаражаттың кемінде 10 пайызы сол тапсырмаларға сәйкес болады. Ал осы тапсырмалардан екі мәселе шығады. Біріншіден, ғылыми мекемелердің осы тапсырмаларды орындауға қаншалық дайын екені. Соған сәйкес, қажетті қаржының бір бөлігін зертханалық жабдықтарға жұмсау, бүкіл қызмет көрсету жүйесін қалыпқа келтіру керек болады. Әлгінде айтылған патент болса да, қандай да бір ғылыми жаңалық өндіріске енгізілгеннен кейін ғалымдардың құқықтары қорғалып, жалақысына қоса лайықты роялитиін алып отыруға жағдай жасауды қажет етеді. Алдағы талқылауда енді Ұлттық ғылым академиясының жұмысын жетілдіруге мүмкіндік беретін заңнамалық өзгерістер енгізуге тиімді ұсыныстарды қабылдауға министрлік ашық.
Мүсілім ХАСЕНОВ, Ұлттық ғылым академиясы жанынан құрылған Жас ғалымдар кеңесінің омбудсмені, құқықтану PhD:
– Бүгінде ғалым мамандығы тұрақты және тартымды, заңды қорғалған болуы керек. Мемлекеттің міндеті – осыған қажетті барлық жағдайды жасау. Мұның іргетасы әлбетте заң болады. Қабылданған «Ғылым және технологиялық саясат туралы» заңында отандық ғылымды дамытуға, басқару, қаржыландыру, ғалымдарды әлеуметтік тұрғыдан ынталандырудың бірқатар тиімді тетігі айқындалды. Бұл алға қарай жасалған бір қадам болды. Алайда ғылымды әрі қарай да ілгерілету үшін, сонымен қатар тұтас ғылым саласы мен ғалымдар кезігіп отырған мәселелерді және ғалымдардың басқа бағытқа кетуін, білікті кадрлардың шетелге ағылуын азайтамыз десек, алға бағыттайтын кемі екі қадам жасауға тиіспіз. Мәселен, бізде «Педагог мәртебесі туралы» заң қабылданғанын оң тәжірибе ретінде қарастыра аламыз. Кейбіреулер «Білім туралы» заң тұрғанда педагогтің мәртебесін анықтайтын екінші заңның қажеті қанша?» деуі мүмкін. Бірақ идеологиялық, саяси жағынан алғанда бұл – жастарды салаға тарту үшін өте орынды және маңызды шешім. Немесе екінші мысал, ТМД-да Үкіметаралық Ассамблея 2008 жылы қабылдаған «Ғалым және ғылыми қызметкердің мәртебесі туралы» заңы бар. Ғылыми қызметкердің құқықтық мәртебесі басқа ешқандай мамандықта жоқ академиялық еркіндіктен, әлеуметтік және зияткерлік құқықтан тұрады. Осы үш маңызды аспектіні заң тұрғысында реттеу үшін бізге де болашақта ғалымдардың мәртебесін айқындайтын бөлек заң қажет. Бірақ әзірге қолданыстағы «Ғылым және технологиялық саясат туралы» заңға «Ғалым және ғылыми қызметкердің мәртебесі туралы» арнайы бөлім енгізген жөн. Бұл өз кезегінде ғалым мамандығы мемлекеттің қамқорлығында екенін көрсететін белгі болар еді. Қолданыстағы заңға енгізуді ұсынатын тағы бір өзгеріс академияның құзыретіне қатысты болып отыр. Заңда Ұлттық ғылым академиясы еліміздегі ең жоғары ғылыми орган ретінде көрсетілгенімен, бұл мәртебенің нені білдіретіні анық жазылмаған. Бүкіл әлемде академия өзін-өзі басқаратын, дербес, тәуелсіз ұйым саналады. Біз осындай құзыретті заңға енгізуді ұсынамыз. Екінші, қазіргі таңда Ғылым және жоғары білім министрлігі академиктерді сайлау талаптары мен қағидаларын әзірлейді және бекітеді. Дәл осы жайт әлемдік үздік тәжірибеге, ұстанымдарға қайшы келеді. Өйткені академия ең жоғары ғылыми орган ретінде мұндай талап пен қағиданы өз бетінше әзірлеп, бекіте алады. Одан кейін қолданыстағы заңның «Ғылыми және (немесе) ғылыми-техникалық қызметті басқару» деп аталатын 18-бабында басқаруды жүзеге асыратын бірқатар орган көрсетілген. Соның қатарында академия жоқ. Ал мұнда аталған бірқатар орган стратегиялық, сараптамалық және әкімшілік функциялардың бөлінуін сақтай отырып, Қазақстан Республикасында ұлттық ғылыми жүйені дамыту және оның жұмыс істеуі мақсатында ғылыми және (немесе) ғылыми-техникалық қызметті басқаратыны көрсетілген. Бір қызығы, академияның сараптамалық қызмет көрсететіні заңда белгіленген. Осы олқылықтың орнын толтыруды ұсынамыз.
Елнұр БЕЙСЕНБАЕВ:
– Жүйеде (бірқатар орган қатарында – ред.) министрліктің өзі де бар емес пе?
Мүсілім ХАСЕНОВ:
– Иә, мұнда Президент, Үкімет, Жоғары ғылыми-техникалық комиссия, Үкімет жанындағы Технологиялық саясат жөніндегі кеңес, апелляциялық комиссия, ұлттық ғылыми кеңестер, уәкілетті, салалық уәкілетті және жергілікті атқарушы органдар бар, бірақ академия жоқ. Бұл жерде қателік кетіп қалған шығар, біз осыны түзетуді ұсынамыз.
Елнұр БЕЙСЕНБАЕВ:
– Білмеймін, бұл тұста сізге қарсы уәж айтар едім. Меніңше, академияны мемлекеттік органға араластырудың қажеті жоқ. Мұнда уәкілеттер мен мүмкіндіктерді нақты, анық бөлу керек. Егер жауапкершілікті тым көп ала берсеңіздер, ертең өздеріңізге қиын тиюі мүмкін. Ғалымдарды қорғау міндетін де академияға беруді қалайсыздар, онда министрлік неге отыр? Үкіметтің құрамына кіретін мемлекеттік ұйым ел көлемінде жоғары құзыретке ие. Дәл осы мекеме саладағы мамандарын, ғалымдарды қорғауы керек. Академиктерді сайлау талаптарын, қағидаларын әзірлеп, бекітуді академияның өзіне беру дегенмен келісемін. Академикті академиктер сайлауға тиіс, оған өздері жауап береді. Бірақ кез келген бюрократиялық шаруаларға ғылыми органның араласуын жөн санамаймын. Бұл керісінше тығырыққа тірейді. Әрине, жеке пікірім, қателесуім де мүмкін.
Мүсілім ХАСЕНОВ:
– Иә, талқылау қажет. Десек те біздің ұстаным – бәрібір де академияның өзін-өзі басқаруына жағдай жасау. Заңға енгізуді қажет ететін тағы бір ұсынысымыз – академиктердің ғылыми бағдарламаларын қаржыландыру мәселесін қарастыру. Содан соң заңда Ұлттық ғылым академиясының жанынан жұмыс істейтін арнайы лауазымды тұлға – ғалымдар мен ғылыми қызметкерлердің құқықтары жөніндегі уәкіл (ғылыми омбудсмен) болуы керек. Қазақстанда омбудсмен институты оң нәтижелер көрсетті, бұл – балалар омбудсмені, әлеуметтік омбудсмен, бизнесомбудсмен, инвестициялық омбудсмен, сақтандыру омбудсмені және басқалар. Осы қатарды ғылыми омбудсменмен толықтыру ғалымдар мен ғылыми қызметкерлердің жағдайын жақсартады, мемлекеттің осы кәсіп өкілдеріне деген қамқорлығын көрсетеді. Тағы бір маңызды ұсынысымыз – ғалым мамандығына деген оң көзқарас қалыптастыруды күшейту. «Халықтың сүйіктісі» ұлттық сыйлығында 13 жыл бойы ғалым немесе ғылыми қызметкер аталымы болмаған. Жақында ғана қосылды. Мемлекеттің ғылымға деген қолдауын сезіп, көріп келеміз, десек те, меніңше, ғалымдар қоғамда әлі де лайық бағасын алмай отыр. Мұндай мәселе де заң жүзінде оң шешімін таба алады. Депутаттардан осы және жоғарыда аталған ұсыныстарды қолданыстағы заңға енгізуде қолдау көрсетіп, белсенді болуды сұраймыз.
Дархан АХМЕД-ЗАКИ:
– «Ғылым және технологиялық саясат туралы» заң әзірленген кезде академияны жоғары ғылыми орган ретінде енгізуге қатысты «Неге бұл жоғары орган болуға тиіс? Органның мәртебесі қайсы?» деген сұрақтар қойылды. Қамқоршылық кеңестің, заңда жазылған іске асыру механизмі шамамен Назарбаев университетінің, Назарбаев қорының қағидаларына балама сияқты. Біз министрлік тарапынан толықтырудың, түзетудің қажет екенін, осылайша, өзін-өзі басқару мүмкіндігі бар қамқоршылық кеңес деңгейінде біраз құзырет беру керегін түсініп отырмыз. Осыған қатысты ұсынысты орынды деп бағалаймын.
Мақсат ЖАБАҒИН, Ұлттық ғылым академиясы жанындағы Жас ғалымдар кеңесінің төрағасы:
– Біз аталған заң жобасын бір жыл бойы талқыладық. Иә, әлбетте Президенттің бастамасымен ғалымдарға жасалып жатқан мемлекеттің қолдауларын гранттар, сыйлықтар, стипендиялар, әлеуметтік көмектер арқылы көріп отырмыз. Десек те «Жас ғалым» ұғымы әрдайым қалыс қалып қоя береді. Бұл болашақта түрлі әлеуметтік мәселені шешуде қиындық тудырады. Сол себепті аталған ұғымды заңға, заңнамалық актілерге, бұйрықтарға енгізуді қажет етеді. Ал академияның мәртебесі туралы мәселеге келсек, мұны Ұлттық құрылтай отырысында да айттым, рас, дербестікке жетіп қалдық. Дегенмен академияның қаржылық құқығын заңнан оқысаңыз, іс жүзінде министрлікке байланып қалғанын ұғасыз. Меніңше, академия Президентке тікелей бағынатын жоғары ұйым болғандықтан, министрлікпен таразының тең тұсында тұрып, әрекет ете алатындай жағдай жасалуы қажет. Мұндайда пікірталастар мен қайшылықтар туып, тығырыққа тірелеміз деп ойламаймын, керісінше академия дербес ұйым ретінде ғалымдардың құқын қорғай алатын құзыретке ие болса, министрлікке бағынышты институттар мен жоғары оқу орындары ішкі қарсылықтарын, келіспеушіліктерін біз арқылы жеткізіп, мәселесін шеше алады.
Еламан АЙБОЛДИНОВ, Ғылым және технологиялар жөніндегі ұлттық кеңестің мүшесі:
– 2010 жылы кандидаттық диссертация тоқтаған кезде бірінші жылдан бастап 150 докторант қабылданатын. Қазір жыл сайын 2 мыңнан аса докторант даярланып жатыр. Президент докторантурада оқитын студенттердің санын 5 мыңға дейін ұлғайтуды тапсырып отыр. Қазір білім алып жүрген докторанттарға қарасаңыз, бір жағынан оқып, екінші жағынан жұмыс істейді. Университеттердегі проректор қызметі, әкімшілік жұмыстар, Үкімет, жергілікті атқарушы органдар секілді ұйымдарда, әйтеуір ғылымға қатысы жоқ бағытта еңбек етеді. Мұндайда қайдан ғылыми жоба пайда болады, қайдан сапа қалыптасады? Осы мәселені заң жүзінде реттеуді ұсынамын. Себебі бізге нақты ғылыммен айналысатын мамандар керек.
Әсия ЕРМҰХАМБЕТОВА, Ұлттық кеңестің және академия жанындағы Жас ғалымдар кеңесі төралқасының мүшесі, «Young researchers alliance» төрайымы:
– Гранттық қаржыландырудың қаншама жыл бойы шешілмей келе жатқан шаруалары дендеген дертке айналды. Қаңтардың басында ғана осы жылға Жас ғалымдарға арналған грантқа құжат тапсырып болдым. Өтінім әлі формалды тексерісте. Әрине, біз құжатта гранттық жобаның қаңтарда басталғанын көрсетеміз, бірақ сараптама өткізілмеді, осыншама жұмыс жүргізіліп біткенше жаз болады. Сөйтіп, биыл да ең аз дегенде грант қаржысын маусымда алуымыз бек мүмкін. Біздің альянсқа мүше зерттеушілердің тәжірибесінен білемін, кейбір университеттерде былтыр қазан, тіпті қараша айында алғандар болған. Сонда бұл жоба бізде үшжылдық емес, екіжылдық қана болады. Өйткені грантқа жобаны өткіземін, тексертемін, бәрінен өтіп, қаржы аламын дегенше осы болады. Өткен жылы жалпы конкурста грант жеңіп алған жоба жетекшісі, яғни ғалым үшжылдық грант аясында докторант даярлауға міндетті болатыны хабарланды. PhD даярлауға кемі үшжылдық оқу керек. Ал грант пен докторанттың оқу мерзімі бір-бірімен сәйкеспейді. Түптеп келгенде, 3 жылға берілетін бір гранттың аясында докторантты даярлау мүмкін емес. «Ғылым туралы» заңның редакциясына ғылыми жобалардың уақытын 5 жылға созу туралы өзгеріс енгізілген. Мұндай ұсынысты, қателеспесем, 2020 жылы Президент те айтқан. Бірақ іс жүзінде жұмыс істемейді. Мұның себебін министрлік қанша мәрте түсіндірді, алайда қайткенде де мәселенің нүктесін қою керек қой. Ғалым өзінің жұмысына, қосымша жеңіп алған гранттық жобасына, жылдар жұмсалатын ғылыми мақаланы жазу, шығаруға жауап берумен қатар, енді докторанттың диссертациясын жазбақ па? Біз осыған әкеліп отырмыз, өйткені докторант ертең қорғамай қалса, тағы сол грант алған ғалым кінәлі. Дәл осы тиімсіз жүйе докторанттардың ғылыми жетекшісіне қалағанын жасатып, ойындағы жалақысын қойғызуына жеткізуі мүмкін. Себебі докторант болмаса, грант болмайтынын біледі. Осы түйткілді заңға өзгеріс енгізу арқылы түбегейлі шешу керек. Тым болмаса жобаның уақытын созу қажет.
Дархан АХМЕД-ЗАКИ:
– Бұған бірден түсініктеме бере кетейінші. Бюджеттік кодексті қарастырғанда ғылыми жобаларға 5 жылдық мерзім енгізуді ұсынғанбыз. Мұнда екі маңызды мәселе бар. Біріншіден, өкінішке қарай, бізде қазір бұрынғыдай ұзақжылдық жоспарлау жоқ. Бұл – үш жылдан аса уақыт алатын жобаны жай ғана қабылдамайды деген сөз. Егер біз өзімізге үш жылдан аса жобаны іске асыру міндетін алсақ, Қаржы министрлігіне қарасты Қазынашылық комитетіне келісімшартты көрсетуіміз керек. Қаржы министрлігі не дейді? «Бұл Бюджет кодексіне сай келмейді» дейді. Екіншіден, әр өңірге барған сайын бізге де докторант даярлау туралы сұрақ қояды. Сіздерге гранттық жобаға міндетті түрде бірінші курстың докторантын алуды жазбаған ғой, 2-3 курстың студентін қосуға да болады. Ал докторант пен ғылыми жетекші арасында туындауы мүмкін жайтты қарастыруға келеді.
Айсұлу МОЛДАБЕКОВА, Экономика институтының бөлім меңгерушісі:
– Елнұр мырза жоғарыда патенттеу туралы мәселені орынды көтерді. Осыған қоса кеткім келеді. Иә, өнертабыстарды патенттеу керек, алайда Интеллектуалды құқық туралы заңға қарайтын болсақ, патенттеуге кемінде 5-6 жыл кетеді. Біздің жобалар үш жылды ғана қамтиды. Қоғамдық, гуманитарлық, әлеуметтік салалардағы ғылымдарға келетін болсақ, мұнда патенттеу тіпті қиын. Өйткені аталған салалардағы ғылыми зерттеулер нәтижесі патенттеуге көбіне келмейді, қорытындысы негізінде әдетте мемлекеттік саясатқа ұсыныс дайындайды. Ал осы әлеуметтік, экономикалық, идеологиялық, тағы басқа да бағытта ғылыми негізделген өте көп ұсыныс сол жоба деңгейінде қалады. Мүмкін әкімшіліктермен, министрліктердің әлеуметтік, экономикалық, қоғамдық блоктағы жобалармен айналысатын ғалымдармен бірлескен орталық па, әдістемелік бір тетік керек. Қаншама ғылыми зерделенген жобаның нәтижесіндегі ұсыныстар биліктің шешім шығару ісіне енгізілмей жатады. Содан кейін тағы бір мәселе мынада, біздің әкімшілік үкіметтік емес ұйымдармен (ҮЕҰ) тығыз жұмыс істейді. Сондай ұйымдардың мемлекеттік тапсырыспен жасалған зерттеулерін қарасаңыз, жыл сайын қайталанатын сауалнама әдістері мен техникалық тапсырмалар. Дәл сол ҮЕҰ тақырыптарын біздің ғылыми институттар да зерттейді. Институттар мен ҮЕҰ-ға бөлінетін қаржы көлемін қарасаңыз, жер мен көктей. Институттар ірі іргелі зерттеу жүргізеді, бірақ жұмысы жылы жабылып қалады. ҮЕҰ 2-3 айлық жоба жасап жылдық бюджетін жауып жатады. Мен олардың жұмыс істеуіне қарсы емеспін, бірақ ортақ тақырып болғанда неге бірлесіп зерттемеске? Біз ҮЕҰ-ға шыға аламыз, ондағылар «Міне, бізде мынадай үлкен лот бар. Соның ішінде 5 млн теңгеге зерттеу жасауды ұсынамыз», дейді. Бұл деген абсурд қой. 5 млн теңгеге үлкен жоба жасалмайды, мұның артында негізгі бюджет 70-80 млн теңгеге дейін баруы мүмкін. Қолданысқа енгізілген заңның атауы «Ғылым және технологиялық саясат туралы». Бірақ ішінде әлеуметтік саладағы ғылыми нәтижелерді пайдалану жөнінде тетік жоқ. Заңға өзгеріс ретінде енгізуге болатын келесі ұсынысым грантқа қатысты болып тұр. Біз гранттық қаржыландыруға небір мықты жобаларды ұсынамыз, бұған елдегі, шетелдегі сарапшылардан өте жақсы балл аламыз. Ақыр аяғына келгенде сапасына емес, бюджет көлеміне қарай грант тізіміне енгізбей тастайды. Сөйтіп, үздік жобалар ауада қалып қояды. Бюджеттің тапшылығынан ғана өтпей қалған жобаларды келер жылы қайтадан ұсына алмаймыз, плагиат деп санайды. Жобаны әзірлеуге қаншама уақыт, күш жұмсаймыз, мүлдем іске асырылмаған жұмысты плагиат дейді. «Мына жобалар бюджет болған соң өтті, мына жобалар барлық кезеңнен сәтті өткенімен қаржының тапшылығына байланысты өтпеді, мұны келер жылы қайта ұсынуға болады», деп жіктеудің жүйесін жасауға болады ғой. Ғалымдар үшін бұл да өзекті мәселе, заң жүзінде шешімі табылса, құба-құп.