Ән • 05 Ақпан, 2025

Дүниені тербеген ғажап әуен

426 рет
көрсетілді
6 мин
оқу үшін

Еріксіз байлап-матап қоятын нәрселер болады. Біреулер құбылыс, тылсым деп жатады. Өтіп бара жатып кілт тоқтайсың да, арбалып тұрып қаласың. Мәселен, «Менің атым – Қожа» немесе «Тақиялы періште» сынды фильмдерге әлі күнге «қадалып» қалатынымыз бар. Тура сол сияқты эфирде «Дариға-дәурен» әні қалықтаған жылдары да әлгіндей күйді талай кешкенбіз. Иә, ақын Несіпбек Айтұлының сөзіне жазылған Тұрсынжан Шапайдың әні «Дариға-дәуренді» Рамазан Стамғазиев орындағанда еріксіз мойын бұратынбыз. Ән баурап, өзіне байлап-матап алатын. Өнер деген осы да.

Дүниені тербеген ғажап әуен

Не құдіреті бар екен, дом­быра­ күмбір еткенде, күн­ сәу­лелі қазақ даласы көз алды­ңа ке­ліп тұра қалатын. Осы­ ән­ бас­талғанда. Сосын әрі қа­рай құ­діретті дауыс тыныс алып, қуат­ты ағынымен жете­лей­ жө­неле­тін. Туынды қай ­уа­қыт­тан бері шырқала бас­таға­нын біл­ме­дік, алайда бейнебаян­ ретінде экран­нан еліктірген уа­қы­ты – екі­мыңыншы жылдардың басы болса керек. Қас-қарая үйге кірген­де көңіл қойып тыңдайтынымыз осы туындының бейнебаяны. Клипінің өзі киноға бергісіз әсерге бөлейтін. Бұрындары Абай­дың «Қансонарда бүркіт­ші шығады аңға» өлеңін оқып өскен жеткіншекке анық сурет, қапы­сыз қойылым. Хакім «көлеңкесі түседі көкейіңе, әр сөзін бір ойланып, салмақтасаң» деуші еді ғой. Мына әнді көмкерген бей­­небаян да қансонарда саят құр­­ғандарды кадрға тартқан. «Ың­­ғай­­лы, ықшам киінген» төрт ат­тылы та­зыларын ертіп, қыран­дарын қон­дырып шыға келгенде ғана қа­зақ даласының сәні кіргендей. Оның үстіне, дүниені «Да­риға-дәуреннің» ғажабы тербеп тұрса. Ән даң­ғайыр даланы көшірердей ессіз елік­тір­мейді, «көңілге түрлі ой салады». Тым арғы дәуірлерден жеткен әуен «құлақтан кіріп, бойды алып» жүйке-тамырларыңа жан бітіреді. Қайбір уақыттан бері ұйқыда жат­қан жасушаларға дем салады. Астыңдағы ат алшаң басып,­ омы­рауымен қарды қаққа айыра желе жөнелгенде, жануардың жа­лындағы ағысқа жүрек қағысы қосы­лып, тымақты алшысынан ки­ген атам қазақ баласы да айдынданып кетпей ме?

Иә, әншінің дауысын айт, сөздің байлауы мен саздың сиқы­рына үңіл. Мұндай терең толғақ­ты әуенді Құдай Тұрсын­жан Шапайдың кеудесіне, дүниені бауырына алған мұндай сәулелі сөзді Тәңір Несіпбек Айтұлының зердесіне түсіріп, бұлбұл үнді Рамазанның күміс көмейіне қондырғанының өзі тегін дейсіз бе? Бәрі ретімен қиюласып тұр. Осылай қылайын десе де, реті келе қоймайтын құбылыс тек Құдайдың қалауымен ғана дү­ниеге келеді. Тіпті ән емес, терең тынысты қалың ой қанатын қа­ғып жіберіп қазақ даласының аспанына арқау болғандай көрініс кеңістікке жетелеп бара жатады. «Аққу-қаз әуелейді қалықтаған, Қайтейін, қанатым жоқ – қалып барам» деген жолдар әуен сырымен матаса келе көңілге орныққанда, адамзат баласының күллі арман-аңсарына тіл біткендей және сол аяулы сезім жолында адасқан жүректің өкініші мен қапасы қоса қылаң ұрады. Мұнда терең толғақты өмір сыры мен осындай мән бар. Мыңжылдық сарындар мен нақыстар тудырған қасиетті рухтың қайнар көзі әнші­нің көмекейінен аттанып, енді тыңдарманның көкірегінде өмірін жалғастырады. Мүмкін естір құлақ біткен жанның ұғынардай саңылауы болса, өзімен қоса оның да өмірін ұзартады. «Жүрегім құс боп ұшып кетті-ау бірге, Жылатып жалғыз қалай алып қалам» дегенді ақын қалай қиналмай айта салған. Ұрмай-соқпай екіге бөлінген адам жанының тағы бір бөлінбесі басқа дүниені кезіп жүрген шығар, біз білмейміз ғой. Мұнша жылап, мұнша тебіреніп тұрған жан баласы өзінің осыншама құдіретті екенін түсіне алмауында боп тұр ғой бар гәп. Және де сол құдіреттің бәрін әуен де тап басып, көңіл ауа­нын жанды жерінен ұстайды. Ән емес, тұтас дәуір көшіп келеді көз алдыңа. Оны қабылдап алуға да деңгей керек, әрине.     

Бір сұхбатында Рамазан Стам­ғазиев «Дариға-дәурен», «Арман», «Сәуле-ғұмыр» әндеріне тоқ­талыпты: «Тұрсынжан ағаның триптих дүниесі ғой. Ол кісі былай дейді: «Адам өмірге келгенде ар­манға бой алдырады, содан кейін дәуренін сүреді, өмірден өткенде соңында сәулесі ғана қалады». Осы әндер айтылған жерде менің есімім аталады. Несағаңның, Тұр­сынжан ағаның есімі аталады. Бәрі де – еңбектің нәтижесі. Талай авторларды көрдім, «әнімді, әйтеуір, шығарсаң болды» деген. Бұл кісілерде ондай атымен жоқ. Күнімен, түнімен, таң атқанша бір сөзге таласып отырған кездері болған. Бір сөздің өзін ақынға алты-жеті рет жаздырған. Үш адам­ның ортасында қайнаған ән өте бір қайнауы бітік, көбігі алын­ған, жетеріне жеткен ән болды. Жететін жеріне жеткізіп барып шығарған дүниені осы кі­сілерден көрдім. Сөз қадірін осы кісілерден үйрендім», депті. Әрі қарай айтқан артық, көңіл қойып тыңдау керек.