Таным • 21 Ақпан, 2025

Кемеңгерлік құбылысы

78 рет
көрсетілді
15 мин
оқу үшін

Дүниедегі қандай құбылыстың болсын табиғи негіздері мен ерекшеліктері болатыны сияқты, кемеңгерліктің де өзіндік генезисі бар. Кемеңгер тұлғаға тән бірнеше басты ерекшеліктерді сараласақ, мынадай компоненттерге бөліп алуға боларлық: интуитивтілік, иррационалдық, әмбебаптық, тосындық, көсемдік, гуманизм, жаңашылдық.

Кемеңгерлік құбылысы

РЕДАКЦИЯДАН: 2025 жылы 22 ақпанда Л.Н.Гумилев атындағы ЕҰУ бас ғимаратында «Ғылым әдіснамасы: талқы және таным» атты ғылыми-теориялық конференция өтеді. Шара тарихи және бүгінгі тұлғатану, әдебиеттану, мәдениеттану мәселесіне арналады.

Интуитивтілік

Кемеңгерге тән осы аса маңызды қа­сиет оның көптеген сипатына жол ашады. Айталық, кемеңгердің қиял шексіздігі, еркіндігі, сезімпаздығы интуитивтіліктен өріс алады. Интуитивтілік – жалпы бар­­­лық дарындарға ортақ қасиет. Ал да­рын­­ды­лардан кемеңгердің айырмашы­лығы жоғарыда келтірілген басқа да қа­сиет­термен тығыз сабақтастығы мен бірлес­тігінде, сезіну мен қорыту қабілетінің күш­ті­лігінде. Мұнда интуиция ақылға ықпал етеді. И.Кант «Таза ақылдың сыны» еңбегінде адамның интуиция арқылы сезіну және рационалды қорыту үдерісі жө­нінде: «Адамның кез келген білімі интуи­циядан басталады да, ұғымдарға жалға­сып және идеялармен аяқталады» дейді. Абай :

Ақылмен ойлап білген сөз,

Бойыңа жұқпас, сырғанар.

Ынталы жүрек сезген сөз,

Бар тамырды қуалар –

деп тұжырымдап сезіну жүзіндегі сөздің қуатын, демек ойдың да әсерін айрықша бағалаған.Осыған ұқсас мысалдар өлеңдері мен қарасөздерінде баршылық.

Шығармашылық адамға интуитивтілік ең алдымен тіпті күрделі мәселелер жөнін­де дәл шешім қабылдауға мүмкіндік береді. Құбылыстың жалпы һәм нақты болмысы мен бітімін дәл түсінеді, бейнелейді. Жалпылық құбылыстың себебі мен салдарын толық қамтуға мүмкіндік береді. Ал нақтылық кемеңгерге құбылыстың детальдарын аса дұрыс тану мен бағалауға бастайды. Абай өлеңдерінен кеңдік пен дәлдіктің тұтасқан тұстарын көптеп аңғарамыз. Табиғи интуиция интеллектісі жоғары кемеңгердің ойларын терең беру және құбылыстарды дұрыс бейнелеу бейімін қалыптастырады да, олар аз сөзге көп мағына сыйдырады.

 

Иррационалдық

Кемеңгер тұлға қоғамдық қатынастар­дағы өзгерістерді дер шағында сезеді, біледі және соған бірден шығармашылық реакция білдіреді. Олардың бұл қабілеті интуициядан және иррационалды танымнан өрістейтін ерекшелік. Ол бұрыннан қалыптасқан дәстүрлі құндылықтардың дағдарысқа түсіп жатқанын аңғарып, ендігі уақытта барлығы жаңаша болуы қажеттілігін сезінеді. Кемеңгердің эволю­цияның логикасын сезіну арқылы білуі оған жаңа идеяларды ұсынуға барынша мүмкіндік жасайды. Осындай интуитивті сезіну мен білудің астарында иррационалды таным жатады.

Абай қазақтың ғасырлар бойы қалып­тасқан дәстүрі мен тұрмысынан туындаған құндылықтардың ескіре бастағанын осындай иррационалды таным арқылы сезінді. Сөйтіп, жаңа мазмұндағы құндылықтарды ұсынды. Оның бұл идеясы ең алдымен Ислам дінінің қағидаттарынан, жалпы адамзаттық гуманистік құндылықтардан бастап өркен жайды. Кемеңгердің қазақ тарихындағы осынау бастамасын ирра­ционалды таным арқылы ғана түсінді­ре аламыз. Оны білім арқылы немесе ақындығы арқылы түсіндіруге дәлел аз.

 

Әмбебаптық

Кемеңгердің әмбебаптығы дәуірлік және ғаламдық миссиясын да айқындайды. Бұл арада дәл әмбебаптық қасиет бұрын­ғыны тануға, бүгінгіні бағалауға және болашақты болжауға мүмкіндік береді. Әмбебаптықпен қоса жаңашылдығы, еркіндігі, гуманизмі тағы да басқа қасиет­тері оны барлық дәуірлердің ортақ тұлға­сы етеді. Кемеңгер идеяларының жоға­рыда айтылған ерекшеліктері оның идея­ларының қашанда өзектілігін тұғырлайды. Осы арада біз кемеңгерлер жөнінде, айталық, Абай болсын, Шекспир болсын, Толстой болсын «олар барлығын да күні бұрын айтып қойған, заманынан озық туған» деп жатамыз. Расында солай ма, ойлану қажет. Жаратқан иеміз әрбір пендесін өзінің уақытында туғызады. Мәселе, иррационалды, интуитивті таным және әмбебаптықта болса керек.

Кемеңгерге тән әмбебаптықтың ең негізгі мәні жаратылысты, қоғамды, адамды айрықша көруінде һәм бағалауында. Осы арқылы адамзат баласы жаңа ұғымдар мен бағаларға ие болады. Нәтижесінде, ғалам мен адамды алуан бояуымен тануға мол мүмкіндіктер жасалады. Көркемөнердегі, ғылымдағы жаңалықтардың барлығы да осындай үдерістің нәтижесі. Егер қабілеті ерекше адамдар дүние дидарына жаңаша қарамаса, әлемнің өзі де дамымас еді. Кемеңгерлер адамзат прогресінің ең негізгі қозғаушы күші. Мұндай тұлғалардың қиялы бай, ойы барынша батыл болады да, ірі идеялық бастамаларға баруға, оларды іске асырудың жаңаша тәсілдерін қалыптастыруға мол мүмкіндік ашады. Қиял шексіздігі мен ой еркіндігі заттар мен құбылыстарды жаңаша қырынан танытады десек, оның негізінде әмбебаптыққа бейім үлкен психофизиологиялық себеп жатыр. Ол қасиет кемеңгердің табиғатына салынған. Н.А.Бердяев: «Кемеңгерлік заттарды әмбебап түрінде қабылдайды, ол болмысқа әмбебаптықпен ұмтылады. Кемеңгерліктің өзі адамның тұтас рухының айрықша кернеуі», деп жазады.

Жаратушы кемеңгерге ерекше қабыл­дау сезімі мен танымын сыйлаған. Бұл сезім мен таным түпсанадан өрістеп, оны ин­туициясы жоғары адам етеді. Дәл осы ерекшелік кемеңгер тұлғаға тән не­­гізгі қасиеттерді тудырады және қалып­­тастырады. Бұл арада кемеңгердің интуи­­тивті танымы әрқашан болмыстың ақиқатын танушы және оны іздеуші екенін қоса кеткеніміз жөн. Себебі көркемөнерде болсын, ғылымда болсын барлық кемеңгер­лердің танығаны және ұмтылғаны ақиқат. Өйткені Жаратушы Алла адамға өмірдің ақиқатын тануға және ақиқатпен өмір сүруге нығмет берген. Алланың өзі де ақи­қат және ол жаратқан дүние де ақиқат. Абай осыны айрықша түсінген деуге әбден болады. Оған дәлел көптеген өлеңдері мен мысалдары. Осылардың ішінде ең ерекшесі, әрине «Алланың өзі де рас, сөзі де рас» өлеңі.

Алланың өзі де рас, сөзі де рас

Рас сөз еш уақытта жалған болмас.

Көп кітап келді Алладан, оның төрті

Алланы танытуға сөз айырмас

– дейді кемеңгер ақын. Дүние ақиқатын тану Абайға үшін жай ғана мақсат емес, ең алдымен ақиқатқа деген зор құш­тарлық. Ақиқатқа махаббат болмайынша, оны тануға да болмас. «Адамның білі­мі хақиқат­қа, растыққа құмар болып, әр нәр­сенің тү­бін, хикметін білмекке ынтықпенен табылады», – депті «Кітап тасдиғында».

 

Тосындық

Кемеңгердің басқалардан, оның ішінде дарындылардан жалпы ойлану үдерісі, тәсілі, әдеті басқаша, сол себепті оның идеялары өзіне дейінгі және өз дәуіріндегі идеялардан айрықша болады. Біріншіден, кең, жалпы ойлайды да аса ірі адамзаттық мәселелерді көтереді. Екіншіден, зор дарыны иррационалды ойлаумен тікелей байланысты болып, мұнда интуитивті түйсік алдыға шығады да сезіну рефлексі ақылмен қорытуға ұласады. Сөйтіп кемеңгер тұлға жаратылысты, қоғамды, адамды бағам­дауда олардың әрқайсысының түпкі мәні мен болмысын жіті таниды. Танымның күрделі кеңістігінде өзін еркін сезініп және ойы толық мүмкіндікке ие болып үлкен және тың тұжырымдар жасай алады. Еркіндік оған бұрын басқалар елемеген немесе түсінбеген мәселелердің жауабын табуға жол ашады. Ол әмбебаптығымен және жаңашылдығымен тікелей байла­ныс­ты. Жалпы, кемеңгер тұлғаға тән қасиет­тер бірінен-бірі өрістей келе, оның адами һәм шығармашылық келбетін қалып­тастырады. Үшіншіден, өз дәуірінің таным шеңберінен шығып, жаңа таным кеңісті­гіне барады және өзгелерді де соған бастайды. Нәтижесінде, жаңа мәндер мен құнды­лықтардың идеялық қатары мен иерархия­сын қалыптастырады, жаңа дәстүр түзді.

Жоғарыда аталған үш ерекшелік, яғни болмысқа тұтастай қарап кең ой­лауы, интуитивті сезінуі және жаңа­ша та­ным тұжырымдарының тосынды­ғын қалыптастырады. Олар әрі гносеоло­гия­лық, әрі аксиологиялық сипатқа ие. Алғаш­қысы – ойшыл ретіндегі кемеңгерлігін қалыптастырса, келесісі – бейнелеген құбылыстардың мәні мен маңызын, ие­рар­хиясын аңғартады. Жалпы, осы ерекшеліктер интеллектуалды қабілет болуымен бірге айрықша тұлғаларға тән психофизиологиялық та қасиет екенін айтуға тиіспіз.

Тосындық, қазіргі терминге жуық­тас­ты­рып айтсақ, креативтілік дәуірдің бел­гілі бір танымдық шектерінен шығып, жаңа көз­қарастар кеңістігіне бастайды. Әрбір қоғам өзінің стереотиптерімен өмір сүреді. Абай заманында да солай бол­ған. Ойшыл ақынның көптеген өлең­дерінде және қарасөздерінде осындай қалып­тасқан стереотиптерге қарсылық күшті.

Абай поэзиясындағы тосын құбылыс­тар­дың ең үлкені біздің ойымызша, өзінің алдындағы әдебиеттің үш аса ірі өкілін сынауы.

Шортанбай, Дулат пенен Бұқар жырау,

Өлеңі бірі жамау, бірі құрау.

Әттең, дүние-ай, сөз таныр кісі болса,

Кемшілігі әр жерде-ақ көрініп тұр-ау! –

деген шумақ М.Әуезовтен бастап, қа­зірге дейін көптеген зерттеушілердің назарын аударды. Себебі әдебиет тарихында зор орны бар Бұқар жырау, Дулат пен Шортанбайды Абайдың сынауы бір қара­ғанда тосын екендігі рас. Осы шумақ төңі­регіне қалам тартқандардың қай-қайсы­сы да Абайды ақтауға және үшеуін де мақ­тауға тырысып бақты. Қалай десек те, айтылар сөз айтылды. Бұл арада шумақты кемеңгердің тосындығын көрсету үшін келтірдік. Алайда мұндай тосындықтың негізінде әдеби эволюцияның логикасы бар. Ол мейлінше толымды қарастыруды қажет ететін мәселе.

Абайдағы әрі тосын, әрі күрделі өлеңдер­дің бірі – «Көк тұман – алдың­дағы келер заман...» деп басталатын шығар­масы.

Көк тұман – алдыңдағы келер заман,

Үмітті сәуле етіп көз көп қадалған.

Көп жылдар көп күнді айдап келе жатыр,

Сипат жоқ, сурет те жоқ, көзім талған.

Ол күндер – өткен күнмен бәрі бір бәс,

Келер, кетер, артына із қалдырмас.

Соның бірі – арнаулы таусыншақ күн,

Арғысын бір-ақ Алла біледі рас.

Осы бастапқы екі шумақтың идея­сына қарасақ, оны үлкен тарихи сілкіністер алдын­дағы поэтикалық сезіну ретінде баға­лауға болады. Себебі, Абай да өзгерістер қарсаңындағы тұлға. Мұндай ақындық көңіл-күй Батыс Еуропа әдебиетінде ХІХ ғасырдың соңында, орыс әдебиетінде ХХ ғасырдың басында болғанын білеміз. Декаденттік әдебиет қоғамдық сананың дағдарысын және соған кейіген көңіл-күйін білдіреді. Дәл осы өлеңді Ахмет Байтұрсынұлы да «түсінуге қиын» өлеңде­рінің қатарына жатқызған. Жалпы шығармашылық иелеріндегі тосындық жаңашылдықтың қайнары.

Бастапқыда көпшілікке тосын болған идеялардың бірқатары тәжірибеге еніп, қоғамға жайылып бірте-бірте қалыпты ойларға айналады, тіпті арнаулы дәстүрге ұласуы да әбден мүмкін. Сондай-ақ Абай сынды кемеңгердің жалпы мұратын, шығармашылық идеяларын түсіну үшін «ой көзімен» оқысаңыз, өзара іштей сабақтасқан ұғымдардың мызғымас қисыны мен жүйесін табасыз.

Абайға тән көптеген тосын идеялар әлі күнге дейін зерттелмегенін айтуға тиіс­піз. Әлбетте ол идеялар жөнінде ғасыр­ға жуық уақытта әртүрлі пікірлер қаба­ты қалып­тасты. Бірақ тап басып таны­дық деу қиын. Бұл тосын ойларды толық түсіну үшін қазақ ғылымының әдіс­намасы жеткіліксіз де шығар. Бәлкім, кемең­гер тұлғаның осындай терең ой­лары жөнінде алуан пікірлердің бола бере­тіні де қалыпты жағдай. Мұны көпқыр­лы кемеңгерлерге тән ерекшелік десе де болар.

 

 Көсемдік

Кемеңгерлердің баршасы да ірі көсем­дер. Асылы, кемеңгерлік пен көсемдік бірге жүрмек. А.Байтұрсынұлы: «Абай көсем, үлгі шығарып, өнеге жайғыш болған», дейді. Жаратушы иеміз кемеңгердің кө­семдік миссияны орындауына айрықша қабілет берген. Сондықтан ол ерекше түйсік, ұшқыр сезім, айрықша интуиция­ға ие. Осындай ерекшеліктері жүрегімен қабылдау, сезіну реакциясының, реф­лек­сиясының және аналитикалық ойы­ның күштілігімен тікелей байланыс­ты. Кемеңгер осындай айрықша тұлға бол­ған­дықтан, идеялары барлық дәуір үшін бағалы һәм маңызды.

Абайдың кемеңгерлігін дәлелдейтін іл­геріде айтылғандарға қоса гуманизмі мен жаңашылдығын айрықша атаймыз. Зерт­­теушілер тарапынан ол жөнінде айтыл­­ғандықтан, жалпы пікірімізді ғана білдірмекпіз.

Ойшыл суреткердің аса ірі гуманист тұлға екендігі әбден мойындалған. Зерт­теушілердің барлығы да бірауыздан аса ірі адамгершілік мұраттардың иесі екендігін растайды.

Адамзаттың бәрін сүй бауырым деп,

Және хақ жолы осы деп әділетті.

Осы үш сүю болады имани гүл,

Иманның асылы үш деп сен тәхқиқ біл

және

Адамды сүй, Алланың хикметін сез,

Не қызық бар өмірде онан басқа?

– дейді «ыстық жүрек» пен «нұрлы ақылдың» иесі. Орасан гуманизмі осы шумақтарға сыйып тұр.

Бұларға қоса көпшілікке белгілі Абай­дың әдеби мектеп қалыптастырып, ұлт әдебиетінің жаңа дәуірін бастағанын, үлкен жаңашылдығын айтамыз.

Туабітті зор дарынның жаратылыс құбылыстарын интуитивті сезінуі, иррационалды қабылдауы, сарапшыл ой, адамгершіл мұраттар биігіндегі парасат, туған халқына зор махаббат Алашқа тарих пен тағдыр өткелінде кемеңгер сыйлады. Алланың алқауымен ой тұнған, қасиет сіңген сөзімен ақындық пен хакімдігі жалғасып, жарасып, қазақ баласына баянды бағыт нұсқады.

Кемеңгерлер – адамзат үшін аса ірі миссияны орындаушы таңдаулы тұлға­лар. Алаштың Абайы да осындай феномен­дік құбылыс.

 

Ербол Тілешов,

Ғылым және жоғары білім министрлігі

Тіл саясаты комитетінің төрағасы