Зерде • 03 Сәуір, 2025

Қасым мен Қуандық немесе қалтарыста қалған қолтаңба сыры

1363 рет
көрсетілді
12 мин
оқу үшін

Осыдан біршама уақыт бұрын, 2011 жылғы қыркүйек айының 8-10 күндері Қарағанды облысында Қасым Аманжоловтың туғанына 100 жыл толуына орай өткен естен кетпес мерейтойлық шаралардың куәсі болдық. Облыс орталығында ақынның ескерткіші ашылды, ғылыми конференция ұйымдастырылды, әдеби журнал мен порталдың тұсауы кесілді, деректі фильм көрсетілді, спектакль қойылды, ақындар айтысы мен мүшәйра ұмыт қалмады, одан әрі алыс-жақыннан ағылған ағайынның және шетелдік меймандардың басын қосқан ұланасыр той Қарқаралы ауданында жалғасып, Кент тауының баурайында театрландырылған көрініс, бәйге, күрес, гала-концерт тамашаланды. Топырағы Алаштың небір ұлы тұлғасына ұя да, ұйтқы да болған қасиетті Қарқаралының төрінде жайғасқан Құнанбай қажы мешіті мен Абай тұрған үй жиылған қалың қауымды ерекше әсерге бөледі. Сол уақыттағы облыс әкімінің орынбасары Арман Қырықбаев пен оның төңірегіне топтасқан өңір азаматтары қонақтарға ерекше ілтипат көрсетіп, әр шараның ойдағыдай өтуіне мән бергені байқалып тұрды.

Қасым мен Қуандық немесе қалтарыста қалған қолтаңба сыры

Осындайда қағаз бен қалам­ды серік етіп жүрген жан­дар­дың – басқасы өз алдына – кітап көрмесіне назар салмай өт­пейтіні анық. Сол әдетпен жағалай қа­рап келе жатқанымда, сөредегі бір кіш­кентай ескі кітап көзіме оттай басылды. Мұқабасындағы жазу: «Қуандық Шаң­ғытбаев. Ар. Қазақтың біріккен мемлекеттік баспасы, Алматы, 1945». Аялдауға уақыт тығыз болғандықтан, асығыс-үсігіс тез парақтап, орнына қайта қоюға тура келді. Тек жинақтың ішкі бетіндегі қолтаңбаны және сиямен жазылған сөз тіркесі бар тағы бір парағын телефонға түсіріп үлгердім. Таңдамалысын (1976) және «Махаббат пен ғадауат» (1995) жинағын жеке мұра­ғатымда көзімнің қарашығындай сақтап жүрген аса қадірлі ақынымның тұңғыш кітабының алдымнан шыға келгені мен үшін тосын жайт еді. Бірақ көрмеге қайта оралуға мұрсат болған жоқ.

Тойдан қайтқасын ғана әлгі екі үзік суреттегі мәліметке үңілдім. Сөйтсем, Қуандық Шаңғытбаев өз кітабын Қасым Аманжоловқа тарту еткен болып шықты. Бұған айғақ – келесі қолтаңба:

ап

«Қазақ поэзиясының жарқ еткен бір ақ алмасы, досым, майдандас құрбым, ақкөңіл, адал Қасымыма

Қуаныңнан

Алматы, 1946, 22/VI.»

Не керек, тіршіліктің неше түрлі күйбеңі бұл деректі ұмыттырып жіберіп­ті. Таяу күндері академик Бауыржан Омарұлы хабарласып: «Биыл Қуандық Шаңғытбаевтың 100 жылдығы. Соған байланысты жазарың болса...», деп, мұндай айтулы белестерді қағыс қалдырмайтын қалпынша әңгіме бастағанда, жадым қайта жаңғырды. «Шаң басқан» флешкалар­дың бірінен баяғы «олжа» фотоларды әзер тауып алдым. «Сол көрмедегі кітап қазір қайда екен?» деген сауал тұрды көкейде. Сәтін салып, Бауыржан Омарұлы мен белгілі мәдениет қайраткері Рымбала Кенжебалақызы Омарбекованың бір­лес­кен ыждағаты нәтижесінде кітаптың жайы тез арада анықталды. Ол Қарқаралы тарихи-өлкетану музейінің қорында саф күйінше сақтаулы тұр екен.

«Ар» кітабындағы қолтаңба Қасым Аманжолов пен Қуандық Шаңғытбаев екеуінің өмірдегі де, өлеңдегі де тамыр­ластығы мен тағдырластығын тануға септігін тигізеді.

Қуандық өзінен он төрт жас үлкен аға-досына «майдандас құрбым» дейді. Оның Алматыдан Ақтөбеге екі мәрте қуғындалып кеткені болмаса, әскер қата­рына алынбағаны белгілі. Ендеше, бұл жерде «майдан» ауыспалы, астарлы мағынада қолданылған. Біздіңше, әдебиет пен ұлт майданында тізе қосқандықты білдіреді. Қуандық Шаңғытбаевтың қызы Гауһар мазмұнын құнды құжаттар­мен, ерен естеліктермен, мәйекті мақала­лар­мен байытып, жарыққа шығарған ақын шығармаларының «Шайыр» атты бес томдығының бірінші томына жүгінген­де (Алматы: «СаГа» баспасы, 2010), осыған қатысты көп жайтқа қанығасыз.

Қуандық кітабын сыйлардан бұрын Қасым оған өзінің фотосын естелікке ұсынып, арт жағына: «Қуан! Түбінде поэ­зия тоңын тепкілеп жібітіп, құр тақырға гүл шығарар екеуміз болмасақ игі. Сол үшін алшы суретімді. Қасым. 9/III.46.», деп жазып беріпті (Қуандық болса, Қасымға «Қастай» деп сөйлейді екен). Осылайша, Қасым іні-досына өзіне қосақтай отырып зор міндет жүктейді. Қатаған, қырғын жылдарда айтылған мірдің оғындай асқақ, айбарлы сөздер. Алайда екі ақынды да көп ұзамай қатал сынақ, қатыгез сүргін күтіп тұрды.

Қуандық 17-18 жасында жазған өлең­дерінің басын құрап, әуелде кітабына «Қазақ жүрегі» деп ат қойған болатын. Қаршадай баланың талантын бағалаған Мұхтар Әуезов жинаққа алғысөз жазып, оның «құлақ күйі отаншыл, халықшыл қызулы лирик» болғалы тұрғанын айтып, өлеңдерінде «шіміркеніп, ширы­ғып шыққан өтімді тіл, әсерлі күй», «көп жүрегін өзінен, өз жүрегін көптен тап­қан саналы сезімталдық» бар екендігін аң­ғартқан. Жинақта «Едігенің елмен қош­тасуы» атты өлеңі бар еді. 1944 жылғы 9 тамызда БК(б)П ОК-інің «Татар­дың пар­тия ұйымының жағдайы мен оның бұқаралық-саяси және насихаттау жұмы­сын жақсарту шаралары туралы» қау­лысына сәйкес, татардың «Идегәй» дастанына тыйым салынды. Соның салдары­нан Қуандықтың әлгі өлеңі кітаптан алы­нып тасталып, орнына «Дала», «Асылып кемпір бесікке...» атты өлеңдері енгізілді. Жинақ мерзімінен кешіктіріліп, аты «Ар» деп өзгертіліп, ақыры 1945 жылы жарық көрді.

Ал 1946 жылғы 14 тамызда БК(б)П ОК-інің «Звезда» және «Ленинград» жур­налдары туралы» қаулысы шықты. Михаил Зощенко мен Анна Ахматованың шы­ғармаларын күл-талқан қылды. Бұл дүр­белең қазақ сахарасына да жетті. Қуан­дық Шаңғытбаевтың «Ар» жинағына баспасөз бетіндегі мақалаларда «саяси беті көмескі», «құнсыз», «жат сарынды», «идеясыз», сол сияқты басқа да ауыр айып­тар тағылды. Кітапхана сөрелерінен алынып, отқа жағылды. Ақынның кіта­бын шығаруға атсалысқан, өлеңдерін жа­риялауға көмектескен, поэзиясы туралы жылы лебіз білдірген С.Мұқанов, Ғ.Мұстафин, Б.Кенжебаев, Ә.Сәрсенбаев секілді қаламгерлер де сынға ілікті. Ал Ақтөбеге «жер аударылған» Қуандық еш жерге жұмысқа алынбай, 1946–1949 жылдары қиын кезеңді бастан кешірді. Сол уақытта ештеңеге қарамастан Пушкиннің «Евгений Онегин» романын аударуға кірісті.

Ақтөбенің «Социалистік жол» газе­тіне қызметке іліккені сол еді, «Правда» газетінің 1950 жылғы 26 желтоқсандағы санында «Қазақстан тарихының мәселелері маркстік-лениндік тұрғыдан баяндал­сын» атты мақала жарияланып, соған сәй­кес ҚК(б)П ОК-і тиісінше қаулы қабыл­дады да, «ұлтшылдықпен» күрес науқаны қайта өршіді. Қасым мен Қуандықты тағы да «ұлтшыл» «буржуазияшыл», «мағжаншыл» ақындар ретінде қаралау басталды. «Литературная газета»: «Бұл ең алдымен мына екі ақынға: Қ.Шаңғытбаев пен Қ.Аманжоловқа қатысты. Олар­дың қателіктері кездейсоқ емес және авторлардың белгілі бір көзқарастар жүйесін білдіреді. Шаңғытбаев «Дала» өлеңінде отан ұғымын Қазақстан аума­ғымен шектейді, совет өкіметі жылдарында жүзеге асқан орасан социалистік қайта өзгерістерді көрмейді», – десе («Шайыр», 1-том, 246-б.), «Правда» газеті оларды «бай дастарқанының сүйегін кемірген май­лы­аяққа» теңейді («Шайыр», 1-том, 188-б.).

Қасым Аманжолов пен Қуандық Шаң­ғытбаевтың «Сарыарқа» сөзін пайдаланып жазған өлеңдері ұлтшылдыққа баланды. Мысалы, Қасымның:

«Сарыарқа, сағындырдың, атамекен,

Сар дала, анам едің, құшағың кең.

Тұсыңнан тоқтай алмай барам өтіп,

Артта – сен, алда – майдан, қайтсем екен?!»

деген өлең жолдары туралы: «Жалпы совет жерін қорғауға бара жатқанын ұмытып, жорықтан лоблығандай болады. Ұлы орыс жерінсіз Сарыарқа сәнді өмір сүре алмайтыны ақын қиялынан тыс қалып қояды», деп сыналды. Қуандықтың өлеңіндегі:

«Салдыртып сар белінен Сарырқаның

Жаңғыртып салған әнім – қазақ әні»

деген қатарлар да соған үндес екені белгілі. Кеңестік сыншылардың «Сарыарқа» десе, безек қағатыны бекер емес-ті. Өйткені ол ұғым бүгінгідей тар ауқымда емес, бүкіл қазақ жерін білдіретін мағынада түсінілетін. Мұрат Мөңкеұлының «Сарыарқа» толғауы, Құрманғазы­ның «Сарыарқа» күйі, Иманжүсіптің «Сарыарқа» әні, Мәшһүр Жүсіптің «Сарыарқаның кімдігі екендігі» туындысы, Сұлтанмахмұттың «Сарыарқаның жаңбыры» өлеңі, т.с.с. шығармалар сондай кеңістіктің өлшемінен туған. Мұның жиынтық мазмұны Мағжанның мына жолдарында түйінделген:

«Еділ, Жайық, Сырдария –

Белгілі жұртқа ескі су.

Тәтті, дәмді, тармақты

Ұзын Ертіс, Жетісу.

Осы бес су арасы

Сарыарқа деген жер еді,

Туып-өскен баласын

Айбынды ер алаш дер еді».

Басқа бір тапшыл қазақ ақыны:

«Сарғылт түсті Сарыарқа,

Сүреңі жоқ кең алқа,

Қызыл Арқа атанды,

Жасадық жаңа Отанды...

Шағылысып күнменен,

Қызыл Арқа жайнайды», – деген боль­шевиктік бейнені орнықтырған заманда Қасым мен Қуандықтың қазақтың Сары­арқасын жырлағанын қалай қабыл­данғанын байқау қиын емес.

Қуандықтың Төлеген Тоқтаров пен Бауыржан Момышұлына арнаған өлең­дері де қиғаш талданды. Сондағы оның кінәсі – «совет офицерінің ерлігінің қай­нар көзі ертедегі найза ұстаған ерлер­дің аруағынан туып жатыр деген жал­ған, теріс жорамал» («Шайыр», 1-том, 218-б.). Біз көрген «Ар» жинағында басылған «Төлегеннің суретіне» атты өлеңнің тұсы­на «софылық пікір» деген сөз қолмен жазы­лыпты. Салыстыра қарағанда, оның мә­тіні мен «Шайыр» кітабында берілген «Төлеген Тоқтаровтың суретіне» атты нұсқаның арасында біршама өзгерістер бар екендігін байқадық. Бұл – ақынның шығармашылық лабораториясын зерттей түскенде пайымдалатын нәрселер.

Сондай-ақ Қуандықтың 1943 жылы Екінші дүниежүзілік соғыстың атақты мер­гендерінің бірі – 397 фашисті мерт қылған Төлеуғали Әбдібеков туралы өлең жазып, алғаш рет сол «Ар» жина­ғында жариялағанын да айта кеткен жөн (фамилиясы Әбдіков деп қате кеткен). «Кешігіп жеткен даңқ» па, әлде «еш­кім де, ешнәрсе де ұмытылмайды» деген қағи­даға сай ма, күндердің күнінде бұл өлең­нің авторы – «Халық жазушысы», ал кейіпкері «Халық қаһарманы» мәртебесіне ие болды.

Қасымның қазасын есіткен кезде Қуандық: «Айрылып аға, достан, қай­ғы жұттым», – деп өлең арнаған. 70 жыл­дық шақыру қағазының бетіне:

«Айна­лайын Қасымым!

Жан едің жайсаң жасы мың,

Ертерек неге өлдің сен,

Мені жақсы көретін,

Асылым, ағам, асылым?!

Қуандық қой!», –

деген жолдарды жазған. Қасымның соң­ғы нүктесін қойып үлгермей кеткен «Досымның үйленуі» бір перделі пьеса­сын Қуандық сюжетін бұзбастан көп перделі пьесаға айналдырып, ол Мұхтар Әуезов атындағы Қазақ драма театрында сахналаныпты. Мұның барлығы Гауһар Қуандыққызы құрастырған «Шайыр» жи­нағында егжей-тегжейлі баяндалғанын тағы бір мәрте ескерткіміз келеді.

Қасым болса, Қуандыққа бағыштаған қысқа бір қайырымында:

Қуандық, сен шыққанда, шын қуандық,

Аялап алдымызға «Арыңды» алдық.

«Құлақ тос көрден сен де, аруақтар!»,

Айтпаймын арғы жағын, аллауақпар, – деп жазған екен.

Біз Қуандықтың сол «Ар» кітабын­дағы қалтарыста қалған сырлы қолтаң­басы рухани айналымға түссе деген ойды көздедік.

 

Амантай ШӘРІП,

ҰҒА академигі