
Себебі сол – статистикаға сәйкес, еліміздегі әр бесінші бастауыш сынып оқушысы артық салмақтың зардабын тартып отыр. Әу баста дұрыс тамақ ішуге дағдыланбау, бала кезден қалыптаспаған әдет өмір бойы адамның соңынан қалмайды.
Әлбетте, бұл мәселеде мемлекет қарекетсіз емес, қазіргі таңда мектеп асханаларында көптеген өзгеріс жүріп жатыр. Ең бастысы, отандық мектептерде оқушыларға берілетін тамақтың жаңа стандарттары бекітілді. Ғылыми зерттеулерге сүйенген стандарттар бала азығын ағзаға күнделікті қажетті дәрумендермен теңшеп, астан келетін кеселдердің алдын алуды қарастырады.
Қалай десек те, бұрынғыдай, бала әйтеуір аш жүрмесе болғаны деген ұстаным келмеске кетіп барады. Өйткені ас мәзірінде қант, тұз, өндірістік майлардың, өңделген азық-түліктің қатаң стандарттармен қадағаланбауы – балалар арасындағы диабет, гипертония, артық салмақ сынды мәселелерді туындатқанын нақты статистикамен дәйектеуге болады. Балғын жеміс-жидектердің, көкөніс, айран-сүт пен құрамында темірі бар ұнның жетіспеушілігі қаны аздық пен әлсіздікке бастады. Ең өкініштісі, мектеп асханаларындағы дәмсіз тамақтың жартысына жуығы жуындыға төгіліп, балалар фастфуд сияқты ішіп-жемге әуес болды.
Ал жаңа стандарттар нені өзгерте алатынын баяндамас бұрын, бұрынғы ахуалға да тоқтала кеткен жөн. Мысалы, 2024 жылы жүргізілген тексерістер нәтижесінде 771 мектеп асханасында санитарлық норманың бұзылғаны анықталған. Асханаларда мерзімі өткен өнімдер қолданылған, ыдыстар лас, ал тамақ сапасы күмән тудырады. Осындай жағдай, әсіресе Шымкент, Алматы, Атырау, Жамбыл және Маңғыстау облыстарында жиі кездескені өкінішті.
Ең сорақысы – кейбір мектептерде асхана деген атымен болмағандықтан, елдің әр шалғайындағы 591 мектепте балалар ыстық тамақсыз қалған. Ал асханасы бар деген талай мектептегі тамақтың сапасы көңіл көншітпейді. Оның бір айғағы – 2023 жылы мектеп тамағынан уланған 125 оқушы туралы оқиға. Осыған байланысты 21 қылмыстық іс қозғалып, 20 іс сотқа жіберілді. Сол сияқты соңғы жылдары басқа мектептердің асханаларынан шу шыққанын оп-оңай еске түсіруге болады. Алматы облысында бастауыш сынып оқушыларына екі жыл мерзімі өткен йогурт берілгені анықталып, басы дауға қалды. Павлодарлық оқушы ботқа ішінен құрт тауып алғанын әлеуметтік желілер әжептәуір талқыға салды. Тізе берсең, мұндай мысал жеткілікті.
Қысқасы, осындай жағдайлар ауылдық, әсіресе шалғай аймақтардағы асханаларды жаңғырту қажеттігін, мектептерге таза ауызсу орнату, сапалы су жеткізу жүйесін қалыптастыруды талап етіп отырғанын көрсетті. Өз кезегінде қордалана түскен жағдайлар жұрттың наразылығын тудырып қана қоймай, мұнан былайғы жерде билік бұл мәселемен шындап күресуге бел буғаны қуантады.
Жоғарыда атап өткендей, биылдан жаңа стандарттар жұмысын бастады. Енді оқушылар төрт сағаттан артық уақыт мектепте болса, міндетті түрде ыстық тамақ беріліп, ас мәзіріндегі өнімдердің кемінде 75%-ы өсімдік тектес болуы тиіс. Ыстық тағамдардың температурасы +75°C-тан төмен болмауы керек, ал салқын тағамдар +14°C-тан аспауы тиіс.
Қантты тұтыну мөлшері 26-34 грамм аралығында болуы қажет. Тағам құрамының 75%-дан астамы көкөністер, жемістер, дәнді дақылдар, бұршақ тұқымдастар, жаңғақтар және тұқымдар болуы керек. Ет тағамдары көкөніс гарнирлерімен және салаттармен үйлестірілуі тиіс.
Қараша мен мамыр айлары аралығында дайын тағамдарға балалардың иммунитетін күшейту мақсатында С дәруменін қосу қарастырылған.Осы талаптарды бұзған жеткізушілер мен мектеп әкімшілігі жауапқа тартылады. Дегенмен жылдар бойы қалыптасқан жүйені өзгерту, қатып қалған сеңді бұзу, орасан қаражатты қажет ететін жұмысты жолға қою да оңай емес. Қағаз жүзінде бәрі тамаша болып, жаңа стандарттар, бірақ шынайы өмірде жағдай басқаша сипат алмауы үшін ата-аналар да бұл үдерісте белсенді болуы қажеттігі көрініп отыр.
Мектеп асханаларының сапасын бақылауға ата-аналар комитеттері де мүдделі болу керек. Олар да балаларымен сөйлесіп, не ішіп-жейтінін, тамақтың сапасын ұнататын-ұнатпайтынын сұраcтырып отырса, діттіген мақсатқа жақындай түсеміз. Оған қоса әлеуметтік желілер мен БАҚ арқылы ақпарат тарату – сапасыз тамақ мәселелері бойынша қоғамның назарын аудару да нәтиже беретінін жоққа шығаруға болмайды. Сондай-ақ жаңа стандарттарды жеткізушілерді қатаң іріктеу – мектеп әкімшілігі мен жергілікті билікке сапалы өнім жеткізушілермен ғана келісім жасау қажеттігін талап ету қарастырылған.
Енді не өзгереді десек, бірінші кезекте тамаққа қосылатын тұз бен қант мөлшері төмендетіліп, тұз 0,3%-дан аспауы тиіс, ал қант екі есеге дейін азайтылады (5%-ға дейін). Ас мәзірінде міндетті түрде пайдалы көкөністердің, жемістер мен дәнді дақылдардың, балық, ет, бұршақтардың, сүт өнімдерінің болуы қадағаланады. Мектептерге фастфуд, газдалған сусындар, шұжық, кремді десерттер мен концентраттарды мүлде жолатпау мәселесі де назарға алынып, асханаларда швед үстелі форматында алуан түрлі пайдалы ас мәзірлерінің ланч-пакеттері дайындалмақ.
Армандаған стандарттардың үдесінен шығу үшін сапа төмендегідей бақыланады. Яғни елімізде алғаш рет жеуге жарамсыздық индексі енгізілді, егер мектеп асханаларындағы тамақтың 30%-дан астамы желінбей қалатын болса, онда мәзірді қайта қарауға тура келеді. Және өнімдері қатаң бақылаудан өтіп, ГМО мен сертификатталмаған тауарларға тиым салынады.
Тамақ өнімдерінің өндірістік үдерісінде қолданылатын қауіптілікті талдау және бақылау нүктелері жүйесі – ХАССП қағидаттары енгізіліп, санитарлық бақылау мен персонал міндетті медициналық тексерулерден өткізіліп отырады.
Жаңа стандарттарды жасауға Қазақ тағамтану академиясы тартылып, ол Финляндия, Швеция секілді елдердің нақты өмірдегі тәжірибелеріне сүйенсе, денсаулық сақтау, оқу-ағарту министрліктері, ғалымдар, қоғамдық ұйымдар мен ЮНИСЕФ, тіпті ата-аналарға дейін араласты. Жаңа стандарттар қабылданбас бұрын еліміздің ірі қалаларында сынақтан өткізіліп, бұл мектептер мен балабақшаларда жүзеге асқан қанатқақты жобаны жетілдіре түсуге септесті.
Сонымен жаңа стандарттардан не күтеміз? Бірінші кезекте мектеп оқушылары арасындағы диабет, гипертония, семіздік сияқты кеселдердің көрсеткіші азаюы тиіс. Балаларды кішкентай күнінен дұрыс тамақтана білуге дағдыландыру. Үшіншіден, мұның экономиканың дамуына да игі ықпалы бар, сапалы азық-түлік өсіретін отандық өндірушілер қалыптасады.
Қысқасы, жаңа стандарттар қағазда ғана қалмай, іс жүзінде орындалса, онда бұл ақиқатында да мектеп асханаларындағы үлкен өзгеріс болмақ. Алайда ата-аналар, мектеп әкімшілігі және билік бірігіп, сапаға жұмыс істемесе, балаларымыздың не жеп жүргенін әлі де талай жыл талқылай береміз.
АЛМАТЫ