
Коллажды жасаған – Амангелді Қияс, «EQ»
8% айырмашылық Ресей өндірушілеріне басымдық береді
Кейінгі жылдары салық түсімдері күрт азайды. Егер 2005 жылы бюджетке түсетін салық ішкі жалпы өнімнің (ІЖӨ) 26%-ын құраса, қазір бұл көрсеткіш 12-13% ғана. Экономист Жақсыбек Құлекеевтің айтуынша, салық саясатын жетілдіру – кезек күттірмейтін мәселе.
– Бюджет – кез келген мемлекеттің ажырамас бөлігі, негізгі атрибуты. Егер бюджетке көбірек қаражат түсетін болса, соғұрлым мемлекеттің әлеуметтік-экономикалық мәселелерін шешу әлеуеті арта түседі. Сонымен қатар қазына қаржысы әлеуметтік әлсіз топтарды қорғап, халық арасында тепе-теңдікті қалыптастырып, аймақтардың біркелкі дамуына жағдай жасайды. Егер мемлекеттік институттар бюджетке түсетін салықты жеткілікті мөлшерде жинай алмаса, мұндай жағдайда байлар байыған үстіне байып, кедейлер кедейлене береді. Аймақтар арасындағы әлеуметтік-экономикалық алшақтық ұлғайып, елдің саяси тұтастығына қауіп төнеді, – дейді
Ж.Құлекеев.
Сарапшының айтуынша, салық мөлшерлемесін арттыру Ресеймен саудадағы теңсіздікті жою үшін де жасалып жатыр. Қазір Ресейде ҚҚС – 20%, сондықтан ресейлік тауарлар біздің нарықта бәсекелестерінен басым түседі. Салық көтерілсе, импортталатын тауарлар мен жергілікті өнімдердің жағдайы теңеспек.
– ҚҚС көтерілген уақытта бюджеттің кіріс бөлігіне түсетін қаражат өседі. Бұл – өте жақсы нәрсе. Сонымен бірге, ҚҚС тек бюджетті толықтыратын құрал емес, ол біздің алыс-жақын шетелдермен экономикалық қарым-қатынастарымызды реттеуде де маңызды рөл атқарады. Қазір біздің негізгі сауда серіктесіміз – Ресей, тиісінше дүниежүзінен келетін импорттың қомақты пайызы осы елдің еншісінде. Ресей экономикасы еліміздің экономикасына қарағанда анағұрлым жақсы дамыған. Олардың шығаратын өнімдерінің саны да, сапасы да өзгеше. Жалпы, Ресей экономикасы біздің экономикадан 8 есе үлкен болғандықтан, онда өндірістің масштабы айтарлықтай жоғары. Егер Ресей өз өнімін бізге экспортқа жіберсе, ресейлік өндірушілерге мемлекет 20% салықты қайтарып береді. Ал бізге келген соң оған 12% ҚҚС қосылады. Екі ел арасындағы 8% айырмашылық Ресей өндірушілеріне қосымша басымдық береді. Осыны реттеудің бірден-бір жолы – біздегі мөлшерлемені көрші елмен теңестіру, – деп түсіндірді экономист.
Баға өсімі – үнемі жалғасатын үрдіс емес
Экономикада «масштаб әсері» деген ұғым бар: өндіріс көлемі артқан сайын өнімнің өзіндік құны арзандай береді. Осы тұрғыдан алғанда, Ресей өндірушілерінің нарығы үлкен болғандықтан, оларда белгілі бір басымдықтар бар. Осындай ірі мемлекетпен біз бір экономикалық одақтамыз. Демек Ресейден Қазақстанға тауарлар кірген кезде біз кедендік баж салығын сала алмаймыз. Осы нүктеде тосылып қалатынымыз жасырын емес. Ал өндірісі бізге қарағанда ауқымды Ресей компаниялары өнімдерін бізге арзан бағамен ұсынуға мүмкіндік алады (себебі олардың өнімдерінің өзіндік құны төмен).
Бірақ мәселе мұнымен бітпейді. ҚҚС – жанама салық. Яғни оны компаниялар емес, тұтынушылар төлейді. Басқаша айтқанда, дүкендегі ұн, қант, шай бағасы өседі, ал қосымша шығын сіздің қалтаңыздан шығады. Үкімет бағаның күрт өсуін тоқтату үшін әлеуметтік салықты алып тастауды ұсынған, бірақ бұл идея қолдау таппады. Осы базынамызды экономиске айтып көрдік. Ол «сәл шыдау керек» дейді.
– Әрине, мөлшерлеме көтерілгенде, баға өседі. Бірақ бұл үнемі жалғасатын үрдіс емес. Биыл ҚҚС-ны көтерсек, осы жыл ішінде баға өсімі байқалуы мүмкін. Дегенмен келесі жылдан бастап оның әсері азаяды. Сондықтан сәл шыдайық, уақыт өте келе тұрақтылық орнайды. Пайдасына зер салайық. Мұны көтерудің бірнеше пайдасы бар. Әуелі, бюджеттің кіріс бөлігі толығады. Сосын отандық тауар өндірушілердің бәсекеге қабілеттілігі артады, салықтық жүйе тұрақтанады. Ешбір мемлекет салық мөлшерлемесін жайдан-жай көтермейді, ол белгілі бір қажеттіліктен туындайды. Кейінгі уақытта әртүрлі фактордың әсерінен бюджет кірістері төмендеп кетті, – деп жауабын толықтыра түсті.
Расында, кіріс төмендеді. Оған шағын және орта бизнестің салық жүктемесінің жеңілдетілуі де әсер етті. Сарапшылар сөзінен ұққанымыз – егер ҚҚС мөлшерлемесі өзгеріссіз қалса, онда қазіргі ахуал сақталады – Ресей тауарлары ішкі нарықтағы үстемдігін жалғастырады. Бюджетке түсетін кіріс азайған сайын, мемлекеттің әлеуметтік міндеттемелерді орындау мүмкіндігі де төмендейді. Қазір бюджет қаражатының басым бөлігі әлеуметтік бағдарламаларға, оның ішінде зейнетақы мен жәрдемақы төлеуге жұмсалады. Егер бюджет кірісі азайса, онда бұл міндеттемелерді орындау қиындайды.
Үкімет бастамасын қолдау маңызды
– Салық реформасы бізге қазір өте қатты қажет. Өйткені Конституцияда салық төлеу әр азаматтың міндеті екені нақты көрсетілген. Дегенмен салық жүйесінде әділеттілік қағидаты да сақталуға тиіс. Бұл қағида Конституцияның негізгі талаптарына сәйкес келеді. Сол себепті, Президент көтерген салық реформасы Құрылтайда маңызды мәселе ретінде қарастырылды. Қазір елімізде екі түрлі кәсіпкер бар: бірі заңға сәйкес әділетті түрде салық төлейді, енді бір топ түрлі айла-тәсіл арқылы салықтан жалтаруға тырысады. Олардың ішінде «бөлшектеу» әдісін қолданатындар да көп. Яғни бизнесін бірнеше шағын компанияға бөліп, салық мөлшерін азайтқысы келеді. Бұл – әділетсіздік. Өйткені қарапайым азаматтар өздерінің салықтарын уақтылы төлеп отыр, – дейді депутат Марат Башимов.
Дамыған мемлекеттерде салық төлеуден жалтару ауыр қылмыстардың қатарына кіреді. АҚШ пен Еуропада әр азамат, әр кәсіпкер, әр заңды тұлға салықтан жалтармай, заңды қатаң орындайды. Себебі мемлекеттің тұрақтылығы мен қоғамдағы әлеуметтік теңдік салық түсімдеріне тікелей байланысты.
– Елімізде салық жүйесін әділетті ету үшін реформаның басты мақсаты – барлық кәсіпкерге бірдей жағдай жасау, салықтан жалтару мүмкіндіктерін азайту және бюджетке түсетін түсімді арттыру болуы керек. Мен өз ұсынысымды білдірдім – «супер олигархтар» үшін салық мөлшерін арттыру қажет. Көптеген мемлекетте ауқатты азаматтар табысының белгілі бір бөлігін мемлекетке қайтарады. Мысалы, Германияда байлар табысының 50%-ын, басқа елдерде 30-35%-ын салық ретінде төлейді. Қазір осы мәселе заң жобасында қарастырылып жатыр. Негізгі қағида: байыған сайын салық мөлшері де артуға тиіс. Бұл – халықаралық тәжірибеде бар әділдік ұстанымы. Еліміз де осы бағытқа бет бұруы керек. Реформа аясында Премьер-министр Олжас Бектеновтің бастамаларын қолдау қажет деп білемін. Өзгерістер қоғаммен бірге талқыланып, әділетті шешім қабылдануға тиіс. Салық реформасы – мемлекеттің экономикалық тұрақтылығын қамтамасыз ететін маңызды тетік. Егер салық жүйесі әділетті болса, әлеуметтік теңдік сақталады, бюджет кірісі артады, ал мемлекет өз азаматтарының әл-ауқатын жақсартуға мүмкіндік алады, – дейді депутат.