
Коллажды жасаған – Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»
Жазушы 1957 жылы ақталған сәттен бастап, ол туралы жазылған алғашқы мақалаларда «Бейімбет 1923 жылы Орынборда тұңғыш өлеңдер жинағын шығарды» деген дерек алға тартылып, кейінгі біріне-бірі жалғанған жарияланымдар осы тұжырымды төрден түсірмеді.
Бейімбеттің бірінші биографы, профессор Темірғали Нұртазиннің өзі ақынның 1923 жылы балаларға арналған ертегі кітабы шықты дей келіп, «1925 жылы жаңа өлеңдер жинағы шығады» деп елеусіз жазып өтуге мәжбүр болды. Ал академик Мұхамеджан Қаратаев Бейімбеттің тұңғыш өлеңдер жинағы 1922–1923 жылдары шықты деп екіұштылау пікір қалдырды.
Белгілі зерттеуші Қайнекей Жармағамбетов «Бейімбет 1922–1923 жылдары республикамыздың сол кездегі астанасы Орынборға барды, орталықтағы баспасөзге қатысты, өлеңдерінің жинағын бастырды» дейді. Ол осы дерегін 1958 жылы шыққан «Қазақ совет әдебиеті тарихының очеркі» кітабындағы Б.Майлин туралы мақаласында тағы білдіреді. «Мәдениет және тұрмыс» журналында жарияланған «Біздің Бейімбет» (1965) мақаласында «Бейімбет өлеңдері» деген жинағы 1923 жарияланды» деді.
«Қазақ әдебиетінің тарихы» кітабындағы Б.Майлин туралы мақаласында профессор Сейділда Ордалиев те осылай жазып, бұл пікірін зерттеу кітаптарында өзгеріссіз қайталауға мәжбүр болды. Аға зерттеушілердің Бейімбетке, оның тұңғыш жинағына қатысты осындай саналы қарекетке жол беруінің себебін қазір сеземіз, әрине.
Аталған зерттеуші-ғалымдардың еңбектеріне сүйенген және өз тарапынан нақты ештеңе қоспаған кейінгі кейбір ізденушілер, әрине дайын нәрсені іліп алып, мәселенің мәніне тереңіне бойлай алмады, алғашқы жинақтың ақиқатын ашуға ұмтыла қоймады.
Тұңғыш жинаққа қатысты сол кезде жете мән берілмеген және бір жайт бар. Ол – академик-жазушы Сәбит Мұқановтың естелігі еді. Сәбеңнің жазуына қарағанда, жалпы, Қостанайдан Орынборға келген Бейімбет Майлинге редактор Смағұл Сәдуақасұлы қатты көңіл бөліп, «Еңбекші қазақ» газетіне оның өлеңдерін, фельетондарын, әңгімелерін жиі әрі өте көп жариялап отырған. Мұнымен де қанағаттанбай, Бейімбетке өлеңдер жинағын жасатып, өзі оған кіріспе сөз жазып, тез бастыру үшін Ақмешіт (қазіргі Қызылорда) баспаханасына Бейімбетті әдейі жіберген. «Бұған дейін Бейімбеттің ешбір шығармасы кітап боп басылған жоқ-ты» дейді Сәбит Мұқанов.
Бейімбет Майлин ақталғаннан кейін іле-шала оның таңдамалы шығармаларын, көптомдығын шығару басталғанда, өкінішке қарай, академик-жазушының осынау түпқазық болатын дерегі негізге алынған жоқ. Жазушы шығармашылығын зерттеушілер де, жинақтарын құрастырушылар да оның осы тұңғыш жинағы туралы әңгімені айналып өтті.
С.Мұқанов жоғарыда аталған еңбегінде: «Мен Қызылордаға 1926 жылдың жазында келгенімде Бейімбеттің баспадан екі кітабы шыққан екен: біріншісі – 150 беттік өлеңдері мен поэмаларының жинағы, екіншісі «Күлпаш» атты әңгімелер жинағы» дейді. Бұл «өлеңдері мен поэмаларының жинағы» деп отырғаны – «Бейімбеттің өлеңдері» деп аталған тұңғыш кітабы болатын.
Ал Бейімбеттің Үпі медресесіндегі сыныптасы, башқұрттың классик жазушысы Сайфи Құдаш өз естелігінде: «Менің хатым мен кітабымды алғаннан кейін Бейімбет 1927 жылы 2 февральда маған арнаулы хат жазып, өзінің «Бейімбеттің өлеңдері» деген жинағы мен «Шұғаның белгісі» кітабын жіберді» дейді.
Алғашқы жинақтың ашылмай қалған (келген) шындығы, анығында, жазушы зертханасының, белгісіз туындыларының шығармашылық тарихын таразылаудың қағидатты мәселесі еді. Мұның анық-қанығын білмей тұрып, жазушының көзі тірісінде шыққан кітаптарын саралап шығу мүмкін емес-ті.
Бейімбет Майлиннің тұңғыш жинағына кешегі кеңестік қоғамның мүлде назар аудармай келуінің ең басты себебі – оның көрнекті мемлекет, саяси және мәдениет қайраткері Смағұл Сәдуақасұлының (1900–1933) алғысөзімен («Сөз басы») жариялануы еді. Голощекиннің «Кіші қазан» саясатына қарсы шығып, қазақ еліндегі нақты жағдайды дәл көрсете білген, елін сүйген, ұлтжанды, жиырма бес жастағы кемеңгер Смағұл Сәдуақасұлына «ұлтшыл-уклонист» деп айып таққан кеңестік-партиялық Қазақстандағы қаһарлы қоңыраудың даусы төлбасы жинақтың төркінін тануға мүмкіндік бермеді. Саяси өмір мен баспасөз беттерінде «сәдуақасовшылдық» термині пайда болып, бұл басқаларға құбыжық ретінде көрсетілді.
Ал «халық жаулары» саяси тұрғыда ақтала бастаған 1957 жылдан кейін Бейімбеттің әдеби мұрасына қайта оралу мүмкіндігі туған кезде, аға буын зерттеушілерде ұлтшыл Смағұл Сәдуақасұлымен байланыстырып, Бейімбеттен тағы да айырылып қалармыз деген орынсыз қауіп, әсіре сақтық болған сияқты.
Смағұлдың тұмса жинаққа жазған «Сөз басы» – бейімбеттанудың бастауында тұрған, шын мәнінде, бейімбеттану ғылымының негізін қалаған шығарма. Әдебиет әлеміне Бейімбет (шын аты Бимұхамет) есімді қаламгердің кіріп келе жатқанын және қазақтың болашақ көркемсөз өнерінің туын ұстайтын тұлғаның бірі осы отыз жастағы Бейімбет болатынын жиырма бестегі жас Смағұл жазбай таныды (Смағұлдың жинаққа жазған алғысөзі 1925 жылғы қыркүйекте «Жас қайрат» газетінде де жарияланды).
«Сөз басында» сол тұстағы көркем әдебиеттің көбі өлең екенін, сыншылардың ақынның затын сынамай, атын сынап жүргенін, жалпы кез келген ақын шығармашылығына бірер өлеңмен «толық сын» беруге болмайтынын ескерте келіп, Смағұл былай дейді:
«Бейімбеттің бұл басылып отырған өлеңдері – 1915 жылдан бері жазғандары. Әрине, бұл өлеңдердің ішінде нашары да бар, жақсылары да бар, тіпті жақсылары да бар. Бейімбетті толық білу үшін, оның ақындығын толық сипаттау үшін оның өлеңін түгел оқып шығу керек».
Смағұл алғаш рет Бейімбетті ауыл ақыны ретінде бағалай келіп, «бізде шын жұмыскер өмірін жазған ақын әлі шыққан жоқ. Ондай ақынның аяғы аспаннан салбырап түспейді. Ондай ақын Қазақстанның туып келе жатқан кәсіп шаруасымен бірге туады. Бейімбет сияқтылар сол болашақтың ұйытқысы» деп көрегендікпен жазды.
«Бүгінгі күнсіз ертең жоқ, – дейді, Смағұл бұдан әрі. – Тарихтың ілгері басқан адымын жылдамдатуға шамамыз келсе де, тарихты мүлдем өшіріп тастай алмаймыз. Олай болса, Бейімбет қазіргі тарихтың ең алдыңғы қатарлы ақындарының бірі». Бұл сөздер Бейімбетке арналып отырса да, жалпы алғанда, сол тұстағы әдебиеттің эстетикалық мұратын таңдауға таразы бола алатын еді.
Тұңғыш жинаққа жазған дәйектемесінде С.Сәдуақасұлы өзі ұстанған бағыттың дұрыстығын Бейімбеттің алғашқы өлеңдерінен тапты. Азамат соғысына соқтыратын экспроприациядан гөрі ауылды білім-ғылым жолымен жаңартудың маңызды екенін Бейімбет жазған жырлардан аңғарды.
Жас ақын өз өлеңдері арқылы ел-жұрты хақында нақты көріп-біліп, түйсінген топшылауын білдірді. Бейімбет ауылдың ғасырлар бойы орныққан ішкі-сыртқы келбетін, саяси болмысын еңбек пен білім арқылы жаңарту жолын таңдады, бұл жолдың өзіне жат еместігін жырлады. Сондықтан Смағұл: «Бейімбет ауылдың ақыны, бірақ ол өзгеріп, түрленіп келе жатқан ауылды біледі... Бейімбеттің ауылы – еңбекші ауыл. Мұның ауылының кісілері бұрынғыдан басқаша нұрдың адамдары... Бейімбеттің ауылдың ғана ақындығы болғандығы оның өлеңдерінің бағасын жоймайды...» деген қорытындыға келді.
Жас қаламгер бойынан Смағұл тап басқан талант табиғатын, жазуға құмар қаламының өзіне тән ерекшеліктерін («Бейімбет ілгері өрлеп, өсіп келе жатқан ақын; Бейімбет – ауыл ақыны; Бейімбет – қалың бұқараның бел баласы; Бейімбеттің бір тәуір мінезі: таныс емес нәрсесіне ұмтылмайды. Жоқтан бар ғып, күшеніп қызармайды; Бейімбеттің ауылы – соқалы-сайманды ауыл; Ақынның ақындығы рас болса, айтқаны да рас болады; Бейімбет – анық ақын. Оның айтқаны өтірік емес», т.б.) жалпы жұртшылық күні кешеге дейін ести алмай келді. Шындап келгенде, осы жинақтағы алғысөзі арқылы Смағұл бірінші рет Бейімбетті елге таныстырды; оның шығармашылығын зерделеу мен зерттеудің, талдау мен танудың болашақ бағытын көрсетіп берді.
Тәуелсіздік таңы атқан кезде біз «Смағұл Сәдуақасұлының дәйектемесі қосылды» деген тақырыпшасы бар, алты бөлімге бөлінген, араб қарпімен басылған «Бейімбеттің өлеңдері» деп аталатын тұңғыш жинақты өз үйіріне қосып, әдеби-ғылыми айналымға енгіздік.
Жинақта Бейімбеттің 1915 жылдан бастап 1925 жылға дейінгі он жыл ішінде жазылған 58 өлеңі бар. «Аспан бұлт», «Жазғы кеш», «Мұқтаждық», «Бұлтты күні», «Кедей», «Би», «Нан», т.б. сияқты алғашқы өлеңдерінен бастап, «Өтірікке бәйге», «Байдың қызы», «Рәзия қыз», «Қашқан келіншек» секілді танымал туындыларына дейін бірінші рет осы алғашқы жинақта топтастырылды. Бұлардың дені (екі-үш өлеңнен басқасы) кейінгі жыр жинақтарына қосылып, оқырман назарына толық жетті.
Еркін дәуір туғанда ғана кеңестік заманның қалыптасқан құрсауынан сытылып шыққан «Бейімбеттің өлеңдері» деп аталатын, 1925 жылы Қызылорда қаласында басылып шыққан аталған тұңғыштан тәбәрік деп, соған енген, бірақ бұдан кейін қайта жарияланым көрмеген, жазушының кейінгі бірде-бір жинағында жоқ, 1922 жылы жазылған «Екеу едік» өлеңін оқырман назарына ұсынып отырмыз (Өлеңнің үшінші шумағындағы соңғы екі жолға кітаптағы нұсқасында көп нүкте қойылған; бұл әдіс арқылы ақын әлдебір әдемі сәттің тілмен айтып жеткізіп болмайтын жай-күйін бейнелегісі келді ме, әлде баспа тарапынан жасалған әрекет пе, ол жағы белгісіз және де автор осынау махаббат лирикасына қайта оралмаған, жинақтарына қосуды мақсат тұтпаған). Міне, сол өлең:
Екеу едік
Екеу едік біз шыққанда далаға,
Қыбырлаған мал жатыр ед далада.
Түтінменен жердің жүзі мұнартып,
Күн батып ай туды ол, екі арада.
Екеу едік, оңашада сырластық,
Сыбырластық, жыбырластық, сырды аштық.
Екеумізді байлап-матап еріксіз,
Құшақтатып сүйістірген бір жастық.
Екеу едік ұжмақ желі ескенде,
Бір болайық, бірге өлейік дескенде,
.........................................................
........................................................
Екеу едік сыр айтылып тұрғанда,
Алдағы іске айқын пылан құрғанда.
Серт байласып, қол алысып, анттасып,
Жар жолына жанды құрбан қылғанда.
Екеу едік шын құмардан шыққанда,
Көңіл сырын, жүрек шерін ұққанда.
Мең-зең пішін, сұрғылт түсі биязы,
Не айтпап еді, көп сөз бар ед ұққанға.
Бүгін жалғыз не екенім біле алмай,
Ойнап күліп бұрынғыдай жүре алмай,
Шерлі жүрек, келді жүдеп томсарып,
Бір жұбанбай, жұбатқанға тіл алмай.
Бүгін жалғыз көзге елестеп өткен күн,
Бір қайырылмай алды-артына кеткен күн.
Балдай тәтті су орнына у беріп,
Опасыздық уәдеге жеткен күн.
* * *
Екеу едік біз шыққанда далаға,
Қара құрым мал жатыр ед далада.
Бүгін жалғыз малсыз, жансыз қайғырам,
Кім тұз сепкен қанды жүрек жараға?
Серікқали БАЙМЕНШЕ,
бейімбеттанушы, филология ғылымдарының докторы