10 Шілде, 2010

ЖҮЗІНДЕ – НҰР, КӨЗІНДЕ – МҰҢ

925 рет
көрсетілді
3 мин
оқу үшін
Ахмет пен Бадрисафа портреттері музей төріне қатар ілінді Облыстық тарихи-өлкетану му­зейіне қаладағы қазақ-орыс зия­лыларының көптен бірге жинал­ғаны осы болды. Басқосу өтетін фойеде Ахмет Байтұрсыновтың жергілікті суретші Николай Тор­шин салған портреті сүйеп қойыл­ған. Көк түстен костюм, ақ көйлек киген, көзінде көзілдірігі бар Ахмет еңсесін еркін тастап қарап отыр. Маңдайы кере қарыс, ойға шомған ұлы адамның көзінен мұң да сезілетіндей. Алдында кітап ашулы жатыр, дәуіттегі сияға батырылған қаламсабы ақ парақтың бетімен жүйтки жөнелетіндей. Бұл суретті Николай Васильевич тәуелсіз­дігіміздің алғашқы жылдары салған болатын. – 90-шы жылдардың ішінде Ахмет Байтұрсыновтың 125 жыл­ды­ғы аталып өтті. Сонда мені осы тақырып қатты қызықтырды. Өзім Ахмет туралы газеттерде жария­лан­ған материалдарды тауып оқыдым. Ғалым, күрескер әрі өктем саясат қиянатын көп көрген, әрі соның құрбаны болған тұлғаны мен өз қия­лымдағы Байтұрсынов бейне­сін­де алып шықтым. Бұл портрет мамандар тарапынан жақсы баға алды, – дейді Николай Торшин. Ах­меттің бұл суреті облыстық та­рихи және өлкетану музейінде сақ­таулы тұрған. Өткен жылдың аяғында Қос­танайда “Бадрисафа” экспедиция­сы құрылған болатын. Ол Ахаңның аяулы жары, 30-шы жылдарғы саяси қуғын-сүргіннің жазықсыз құрбаны Бадрисафа (Александра) Байтұрсын келінінің өмірін зерт­теп, жерленген жерін іздестіру жұ­мыс­тарын жүргізуде. Осы экспе­ди­цияның жетекшісі, педагогика ғы­лымдарының докторы, профессор Римма Бектұрғанова Николай Ва­сильевичке Бадрисафаның суретін салуға кеңес берген еді. Бұл орайда суретшінің біраз ізденуіне тура келді. Мұны ол Ахмет тақыры­бы­ның жалғасы деп қабылдап, ол Бәд­рисафа туралы естеліктерді ақтарды. – Ахмет Байтұрсыновты сүй­ген, оның жанына жалау, өміріне серік бола білген орыс қызы Алек­сандра, яғни Бәдрисафа анамыз тра­­гедиялық тұлға. Оның бізге өмі­рі де, өлімі де жұмбақ болып ке­леді. Ауызша жеткен деректер бойынша, оның білімді, көкірегі ашық адам болғанын біліп отыр­мыз. Ахаңды пір тұтқан ол сүйген жарына деген адалдығынан айны­мады, уақыттың дауылына қарсы тұрды. Автор Бадрисафа бойындағы адалдықты, қайсарлықты бояу тілінде бере білген, – дейді Римма Шыңғысқызы. Портретте қайыңдай әрі нәзік, әрі берік орыс әйелі басына ақ ора­мал тартып, үстіне көк жасыл түсті көйлек киген. Көк жасыл түс – мұсылмандықтың белгісі. Жел­ке­сінен байлаған ақ орамал мен ал­ма­ның сабағындай иілген мойнын­дағы қазақы алқа оның қазақ келіні екенін айтып тұрғандай. Суретші осы шығармасында Бәдрисафаның жүрек қалауын ашып көрсеткен. Ұлы қазақты сүйген орыс әйелінің жанарына келіп қалған жасты көрерменнің байқамауы да мүмкін емес. Ол өзі пір тұтқан Ахмет үшін тағдырдың не салғанына да көнді. Портреттердің тұсаукесерінде сөз алған қазақ және орыс зиялы қауым өкілдері бұл шараның жас ұрпақ үшін танымдық маңызының зор екеніне тоқталды. Ахмет пен Бәдрисафа портрет­тері тарихи-өлкетану музейіндегі Қостанай топырағында туған ұлы­ларға арналған залдың қақ төрінен орын алатын болады. Римма Шың­ғысқызы өзінің жеке қаржысына сал­дырған Бәдрисафа портретін облыстық музейдің қорына сыйға тартты. Нәзира ЖӘРІМБЕТОВА, ҚОСТАНАЙ.