Кеше Жоғарғы Сот Төрағасы Мұсабек Әлімбековтің төрағалық етуімен республика соттарының 2010 жылдың бірінші жартыжылдығындағы жұмысының қорытындылары бойынша Жоғарғы Сот судьяларының кеңейтілген кеңесі болып өтті. Оған Жоғарғы Сот Кеңесінің төрағасы О. Жұмабеков, Жоғарғы Сот жанындағы Сот әкімшілігі жөніндегі комитет төрағасы Г.Ким, Жоғарғы Сот және облыстық сот судьялары қатысты.
Отырысты ашқан Жоғарғы Сот Төрағасы М.Әлімбеков біздің осы кеңесіміздің алдында ғана облыстық және оған теңестірілген соттар төрағаларының қатысуымен семинар болып өтті. Онда сот жүйесінде орын алып отырған кемшіліктер және оны жою мәселелері, сонымен қатар сот мониторингін жүргізуге байланысты халықаралық тәжірибелерді саралау барысы қаралды. Мұнда, әсіресе, Нидерланды Әділет министрлігінің кеңесшісі, халықаралық сарапшы Пим Альберспен әңгіме өткізілді. Бұл орайда біздің судьялар тиісті тәжірибе алмасқаны анық, деді.
Республика соттарының 2010 жылдың бірінші жартыжылдығындағы жұмысының қорытындылары бойынша Жоғарғы Сот судьяларының кеңейтілген кеңесіне шақырылған облыстық және оған теңестірілген сот төрағаларына алдымен семинар сабақтары жүргізілді. Онда үстіміздегі жылдың бірінші жартыжылдығында апелляциялық тәртіппен қылмыстық істерді қарау бойынша Жоғарғы Соттың сот практикасы, қадағалау тәртібіндегі өтініштер мен істерді қараудың кейбір мәселелері айтылды. Әсіресе, судьяларды мұнда Нидерланды Әділет министрлігінің кеңесшісі, халықаралық сарапшы Пим Альберс мырзаның “Соттарды жетілдірудің халықаралық тәжірибесі немесе сот мониторингі туралы” тақырыптағы “Қазақстандағы ақпараттарға және сот төрелігіне қолжетімділік және ашықтық” атты Қазақстандағы БҰҰ ДБ мен біріккен жоба туралы баяндамасы қызықтыра түскені белгілі болды. Ал жалпы Жоғарғы Сот судьяларының кеңейтілген кеңесінде сот жүйесі өткен жартыжылдықта қандай жұмыстарды қандай дәрежеде атқарды, онда нендей мәселелер туындап отыр деген сұрақтарға жауап беруді көздеді.
Бұл орайда қылмыстық істерді қарау кезінде сот төрелігін іске асырудың жағдайы және заңдылықтың сақталуы туралы Жоғарғы Соттың қылмыстық істер жөніндегі сот-бақылау алқасының төрағасы А. Қасымов жан-жақты айтып өтті. Үстіміздегі жылдан бастап Сот жүйесіне жаңа толықтырылған заңдар бойынша жұмыс істеуге тура келді. Бұл жұмыстар қылмыстық істер жөніндегі мамандандырылған соттарды құруға байланысты кешенді ұйымдастырылған шараларды жүзеге асырумен қатар жүргізілді. Жаңа заңдағы көптеген өзгерістер судьялардың қылмыстық не азаматтық істерді қараған кезінде заң талаптарын қатаң сақтауы үшін Жоғарғы Соттың қадағалау жасауына мүмкіндік туғызды. Соның арқасында азаматтардың құқын бұзатын себептер мен жағдайлар анықталып, жойылды. Республика бойынша біртұтас тәжірибе жинақтауда маңызы зор нормативті қаулылар дайындалып, қабылданды. Мәселен, бірінші жартыжылдықта азаматтардың құқы мен бостандығын конституциялық қорғау жөніндегі “Қылмыстық сот ісін жүргізуде адам мен азаматтың бостандығын, құқын соттық қорғау туралы” нормативтік қаулы қабылданды.
Аса ауыр емес істер бойынша күшіне енген істерді қайта қарауда кедергілер жойылғанын айта кету керек. Бұрын қадағалау сатысында аса ауыр емес істер қарауға жатпайтын. Бұл қателік болғанын қазір Жоғарғы Сотқа қайта қарауға түскен істерді қадағалау барысы тәжірибе жүзінде айқындап отыр. Мәселен, осы жартыжылдықта 6 қылмыстық іс бойынша сот актілері жойылған. Соның ішінде, айтар болсақ, Жұмабаеваға қатысты Қостанай қалалық соты мен Қостанай облыстық сотының қылмыстық істер бойынша алқасының үкімі, Нұрмағамбетовке қатысты Қылмыстық кодекстің 129-бабы бойынша Алматы қаласы, Бостандық ауданы №2 сотының үкімі мен Алматы қалалық сотының қылмыстық істер бойынша алқасының қаулысы тоқтатылды. Мұндай оң шешім кезінде облыстық соттың деңгейінде шығарылуы қажет еді, бірақ, өкінішке қарай, заңдылықтың бұзылуы түгіл, заңсыз соттау да анықталып отыр.
Мұндай жағдай неліктен болады? Жоғарғы Сот өкілдері мұны сот органдарының қызметіне дұрыс баға бермеу салдары деп есептейді. Өйткені, аудандық, облыстық соттар қызметі үкімдердің бұзылуы мен өзгертілу санына қарай бағаланады. Міне, осыған байланысты облыстық соттар өздерінің қызмет бағытын адамдардың бостандығы мен құқын қорғауға қарай емес, керісінше, үкімдердің тұрақтылығын сақтауға қарай бұрған. Осыған байланысты Жоғарғы Сот облыстық соттардың жұмысын жаңаша бағалау әдістемесін жүзеге асырды.
Егер бұрын, жоғарыда айтқанымыздай, өзгеріске ұшырамаған сот актілерінің саны көп болып және күшін жоймағандары аз болса, сот қызметі ойдағыдай деп танылатын. Енді сот төрелігін жүргізудің сапасы жергілікті соттарда көрініс тапқан кемшіліктердің санына, Жоғарғы Соттың қалпына келтірілген бірінші сатыдағы соттардың үкімдері мен шешімдер санына, судьялар атына түскен арыздар санына және облыстық сот төрағаларының Жоғарғы Сотқа ағылып жатқан азаматтар шағымдарын азайтуға бағыттап атқарып жатқан шараларына байланысты шығарылады.
Әрине, соттардың қызметі көптеген факторға, оның ішінде сот актілерінің орындалуына да тығыз байланысты екендігі анық. Сот қаулыларының орындалуына барлық жерде бірдей толыққанды бақылау жүргізілмейді. Соның салдарынан кейде қылмыскерлердің жазасыз қалатындығы байқалады. Бұған кеңесте баяндама жасаған Жоғарғы Сот өкілдері Алматы қаласы, Медеу аудандық сотының Әлібаевқа қатысты үкімін мысалға келтірді. Аталған сот оны бас бостандығынан айырғанымен, сот залында қамауға алмаған, тек үкім күшіне енгенге дейін ешқайда кетпеу туралы қолхат жаздырып алған. Бұдан кейін істі қараған апелляциялық инстанция да үкімді күшінде қалдырғанымен, сол үкімнің орындалуы үшін ешқандай шара қабылдамаған. Мұндай салғырттық ақыр соңында сотталған адамның қашып кетуіне соқтырды. Қазір ол мемлекетаралық іздеуде жүр. Бұдан сот билігінің беделіне үлкен нұқсан келеді.
Ақылтай Қасымовтың айтуына қарағанда, жартыжылдықтағы қылмыстық істер бойынша сот төрелігін жүргізу барысы кейбір облыстық соттар төрағаларының орташа қылмыс жасағандардың арасындағы түзелуі мүмкін жандарды қоғамнан оқшауламай жаза қолдануда және ауыр, аса ауыр қылмыс жасағандармен аяусыз күрес жүргізуде заң талаптарын сақтамайтын төменгі тұрған соттар жұмысына жеткілікті түрде көңіл бөлмейтіндігін анықтап берген. Қадағалау тәртібі бойынша былтырғы көрсеткіштерді есепке ала отырып айтқанда, Жоғарғы Сотқа 5384 ұсыныс түскен, бұл былтырғы жылдың осы кезеңімен салыстырғанда 120 пайызға көп деген сөз. Бірақ бұл жер мен көктей айырмашылық үстіміздегі жылдың басында енгізілген іс жүргізу заңдарына қосылған өзгерістерге байланысты болып отыр.
Жалпы, қазір сот жүйесінің қызметі тұрақты, байыпты, әділ жүргізіліп келеді. Оған үстіміздегі жылдың бірінші қаңтарынан бастап сот жүйесіне енген жаңа заңның әсері зор болды. Республиканың барлық соттары осы заңды пайдаланып отыр. Ол заңның қандай ерекшелігі бар? Мәселен, бір ерекшелік еліміздің облыстық соттары қаңтар айынан бастап қылмыстық істерді қарамайтын болды. Өте ауыр, яғни қасақана кісі өлтіру секілді істер арнайы ауданаралық соттарда қаралады. Бұрын мұндай дәрежелі істерді облыстық сот бірінші сатысында қарайтын, енді олар жаңағы аудандық соттардың үстінен түскен наразылық келтірілген шағымдарды апелляциялық тәртіпте қарайтын құзыретке ие болды. Бұрын сот жүйесінде, әрине, апелляциялық сот тәртібі болғандығы да рас, бірақ қазір сот жүйесіне ол толық енгізілді. Толық дейтін себебіміз, бұрын ескі заң бойынша апелляциялық сот жаңадан түскен бір, екі дәлелдерді, құжаттарды пайдалануға құқы бар еді. Енді бірінші сатыда қаралмай қалған, не тараптар жеткізе алмай қалған қосымша дәлелдердің бәрін апелляциялық соттың қайта қабылдап, толықтай қарауына мүмкіндігі кеңейді. Яғни, облыстық соттың үкімді қайта қарап, жаңаша шешім шығаруына құқы бар.
Мұндай үш буынды сатылық соттардың тиімділігі байқалып отыр. Бұрын сотқа түскен істің шешімі ұзақ уақытқа созылып кетеді деген әңгіме де жиі айтылушы еді. Қазір істі созу мүмкін емес, облыстық сот тез шешім шығарып беруге тиіс. Апелляциялық сатыда қаралған істердің 99 пайызы бастапқы күшінде өзгеріссіз қалады. Демек, олардың шешіміне арызданушылар санаулы ғана.
Дегенмен, аталған заңда кемшіліктер де жоқ емес көрінеді. Мәселен, бірінші сатыда қаралған істің шешімі белгілі уақыттан кейін күшіне енетіні мәлім. Осы уақыт аралығында тараптар апелляциялық сотқа шағым беріп үлгірмесе, ол қаралмайды. Кассациялық сот та оны қарай алмайды. Бұл жағдайда тараптарға сонау алыстан арыздарын арқалап Жоғарғы Сотқа жетуге тура келеді. Бұл кейбір адамдарға қиыншылық туғызатыны анық. Сондықтан Жоғарғы Сот қазіргі күні мұндай істер облыстық апелляциялық және кассациялық соттарда қаралуға тиіс деген ұсыныс дайындау үстінде. Бұл Жоғарғы Сотқа түсіп жатқан арыздардың да санын азайтуға мүмкіндік туғызар еді. Әйтпесе, мұнда бір аптада 200-ге дейін арыздар қаралады, яғни бір судьяға 40, 50 істен түседі. Оның бәрі уақтылы үлгеру керек деген жанталас кезінде толыққанды қаралады деп айтуға да ауыз бармас. Демек, асығыстықтан үстірт қарау ықтималдығы басым болып тұрғандықтан, Жоғарғы Соттың аталған ұсынысы орынды деп білеміз.
Бүгінгі отырыста алғашқы сатыларда қаралатын істердің дұрыс шешім табуына назар аударылды. Судьялар ешқашан қателікке жол бермеуі керек. Ол үшін мониторинг жүргізудің рөлі ерекше артып отыр. Бұрын судьялардың қызметіне баға берілгенде олардың шығарған шешімдерінің қаншасы бұзылғандығы, не қайта қаралмағандығы есепке алынатын еді. Қазірде бұл тәжірибе сақталып отыр, бірақ оған қоса судьялардың қандай қателік және қаншалықты оны жіберетіндігі есепке алынатын болды. Өйткені, заң бұзушылық болса, тараптар оған қарсы бәрібір наразылық танытады, ондай шешіммен ешкім келіспейді. Міне, мониторинг жүргізілгенде істі бірінші қараған судьялардың кемшілігі бұрын анықталған болса, ол ескерту алғаннан кейін жойылды ма, әлде соның салдарынан арызданушылар әлі Жоғарғы Сотқа жүгініп жүр ме деген сұрақтар жіті анықталады. Осыған қарап әр судьяға тиісті талап қойылады.
Кеңесте сөз алған Жоғары Сот кеңесінің төрағасы О. Жұмабеков сонау 2008 жылы “Сот жүйесі және судьялар мәртебесі” Конституциялық заңына өзгерістер мен толықтырулар енгізілді, “Жоғары Сот кеңесі туралы” Заң жаңа редакцияда қабылданды, сонымен қатар, азаматтық және қылмыстық процессуалдық заңдарға бірқатар түзетулер енгізілді, деді. Конституцияға сәйкес сот өндірісін жүргізудің үш буынды жүйесі іске қосылды. Соның арқасында сот жүйесі ашық әрі халыққа қолжетімді бола түсті. Бұл осы үстіміздегі жылдың республика соттарының 1-ші жартыжылдығындағы жұмыс тәжірибесінен аңғарылады. Алға қойылған негізгі мақсаттар орындалып, сот төрелігін жүргізу деңгейі тұрақты сақталып тұр, деген О.Жұмабеков, атқарылып жатқан жұмыстар қазіргі талаптарға жауап бермейтіндігін де жасырмай алға тартты.
Оның айтуынша, нәтиженің негізі көрсеткіштер саны емес, шетелдік инвесторлар, заңды тұлғалар, азаматтар сенімінің көрсеткіші болатын жұмыс сапасы. Өйткені, Мемлекет басшысы құқықтық кеңістікті жетілдіру бойынша кешенді және жүйелі жұмыстар жүргізу жөніндегі міндеттерді алға қойып отыр. Ол міндеттер Елбасының Судьялар одағының V съезінде сөйлеген сөзінде және Қазақстан Республикасының 2010-2020 жылдар аралығын қамтитын Құқықтық саясат тұжырымдамасында баяндалғаны белгілі. Қазіргі күні судьялыққа кандидаттарға талап күшейе түсті. Олардың жас мөлшері, өмірлік тәжірибесі, білім деңгейі, жақын туысқандарының оң немесе теріс әрекеттері есепке алынады. Сондықтан да, қазір аталған Кеңес жасы 30 және одан да асқандарға конкурс жүргізгенде басымдық береді.
Кеңесте, сондай-ақ республика соттарымен 2010 жылдың 1-ші жартыжылдығында азаматтық және әкімшілік істер бойынша сот төрелігін жүзеге асырудың нәтижелері, судьялар арасында сыбайлас жемқорлыққа қарсы әрекет бойынша қабылданып жатқан шаралар, жергілікті және басқа да соттардың қызметін ұйымдастырушылық және материалдық-техникалық қамтамасыз ету, сондай-ақ сот актілерінің орындалуы, облыстық соттардың қызметін қамтамасыз ету бойынша облыстық соттың және Соттар әкімшісінің өзара әрекеті туралы, атқарушылық іс жүргізудің тиімділігін арттыру жөніндегі шаралар және алдағы кезеңге қойылатын міндеттер туралы айтылып өтті. Кеңесте айтылған мәселелерге орай бүгінгі таңда судьяларға мемлекет тарапынан жасалып жатқан жақсылықтар аз емес екендігі, соның бір көрінісі Елбасы үнемі ерекше көңіл бөлетіндігі, судьялармен, судьялар қауымдастығымен Мемлекет басшысының кездесуі дәстүрге айналғандығы, сондықтан мұндай қарым-қатынасты бағалай біліп, халық алдындағы міндетті абыройлы орындау қажеттігі айқындалды.
Александр ТАСБОЛАТОВ.