Халықаралық әлеуметтік қамсыздандыру қауымдастығының басты назарында
Елбасы Н.Ә.Назарбаев Қазақстанның әлемдегі дамыған 30 елдің қатарына кіруі жөнінде міндет қоя отырып, халықтың өмір сүру сапасы мен деңгейін одан әрі арттыру үшін барлық күш-жігерді жұмсау қажеттілігін бірнеше рет атап өткен болатын. Бұл ауқымды мақсатты жүзеге асыру әлеуметтік өзгерістерді тереңдетуді, әлеуметтік қамсыздандыру жүйелерінің инновациялық инфрақұрылымын одан әрі жетілдіруді көздейді. Адам капиталын дамыту, азаматтардың әлеуметтік және рухани қажеттіліктерін жүзеге асыру халықты әлеуметтік қорғау жүйесімен тығыз байланысты.
2005 жылдың 1 қаңтарынан бастап Қазақстанда жұмыс істейтін халықты әлеуметтік қорғаудың қосымша түрі ретінде міндетті әлеуметтік сақтандыру жүйесі енгізілді. Осыған орай әрбір қызметкер жұмысқа орналасқан кезде жұмыс берушімен еңбек шартын жасасуды талап етуі қажет. Зейнетақымен қамтамасыз ету туралы заңнамаға сәйкес жұмыс беруші қызметкердің жалақысынан ай сайын 10% міндетті зейнетақы жарнасын ұстап қалуға және оны Бірыңғай жинақтаушы зейнетақы қорына (БЖЗҚ) аударуға міндетті. Ал міндетті әлеуметтік сақтандыру туралы заңнамаға сәйкес, жұмыс беруші Мемлекеттік әлеуметтік сақтандыру қорына (МӘСҚ) жалдамалы қызметкерлердің жалақы қорынан 5% әлеуметтік аударымдар төлеуі тиіс.
Қазақстан тәуелсіздік жылдарында мемлекеттің, жұмыс беруші мен қызметкердің жауапкершіліктерін бөлу арқылы халықты әлеуметтік қорғаудың өзіндік жүйесін құрды. Мемлекеттің жауапкершілігі мемлекеттік бюджет қаражатының есебінен базалық жәрдемақыларды уақытында тағайындаудан көрініс табады. Өз кезегінде, жұмыс берушінің жауапкершілігі жалдамалы қызметкерлер үшін МӘСҚ-ға әлеуметтік аударымды уақытында төлеумен жүзеге асырылады. Нәтижесінде қызметкерлер еңбек ету қабілетінен айырылуы, асыраушысынан айырылуы, жұмысынан айырылуы, жүктілігіне және бала тууына, жаңа туған баланы (балаларды) асырап алуына байланысты табысынан айырылуы, бала бір жасқа толғанға дейін оның күтіміне байланысты табысынан айырылуы сияқты әлеуметтік тәуекелдер туындаған жағдайда МӘСҚ-тан әлеуметтік төлемдер алуға құқылы болады. Қызметкердің жауапкершілігі – зейнет жасына жеткен кезде БЖЗҚ-дан зейнетақы төлемін алу үшін міндетті зейнетақы жарнасын төлеумен тұжырымдалады. Осылайша, БЖЗҚ-ға уақытында төленген ай сайынғы міндетті зейнетақы жарналары мен МӘСҚ-ға аударылған әлеуметтік аударымдар жұмыс істейтін халықты әлеуметтік қамсыздандырудың қосымша түріне мүмкіндік береді.
Халыққа әлеуметтік қызметтерді ұсыну тиімділігі мен сапасын арттыру ақпараттық және инновациялық технологияларды пайдаланумен тығыз байланысты, өйткені, оларды енгізу еңбекті автоматтандыруды, еңбек сыйымдылығын төмендетуді, қызмет көрсету үдерісін жылдамдатуды қамтамасыз етеді. Еліміздегі қолданыстағы ақпараттық-коммуникациялық технологиялар әлеуметтік қамсыздандырудың ұлттық жүйесін тиімді дамытуға ықпал етеді. Әлеуметтік қамсыздандыру жүйесіндегі қолданылатын ақпараттық-коммуникациялық технологиялардың тұжырымдамалық идеялары дербестендірілген (жеке) есеп қағидасына негізделген.
Пайдаланылатын технологиялардың ерекшелігі – тек ақпараттарды өңдеуге қолданылатын процедураларды автоматтандыру ғана емес, сондай-ақ оның жаңа мазмұны мен түрінен де көрінеді. Бұл инновациялық технологиялар негізінде халықты әлеуметтік қорғаудың қолданыстағы үдерістерін жаңғырту және жаңа үдерістерді құруды іске асыруды білдіреді. Жарналардың дербестендірілген есебі теңбе-тең зейнетақы төлемдері мен әлеуметтік төлемдерді алуға мүмкіндік береді. Сондай-ақ, азаматтарға әлеуметтік қорғау жүйесіндегі олардың құқықтары мен міндеттерін растайтын деректерді алуға қол жеткізуге мүмкіндікті қамтамасыз етеді.
Әлемнің көптеген елдеріндегі әлеуметтік-экономикалық және техникалық өзгерістер әлеуметтік қамсыздандыру мекемелері ұсынатын қызметтердің қолда бар үлгілерін өзгерту қажеттілігін көрсетті. Қоғамдық болжамдардың өзгеруіне және халықтың қажеттілігінің артуына жауап ретінде әлеуметтік қамсыздандыру ұйымдары халыққа ұсынылатын қызметтердің жаңа үлгілерін енгізу қажеттілігін түсінді. Бұл көбіне, жаңа технологияларды пайдалану арқылы зейнетақы мен жәрдемақы берудегі электрондық қызметтерді қамтамасыз ету мен өзара бірігуді әкімшілендіру болып табылады.
Қазақстан Орталық Азия кеңістігінде және ТМД елдерінің арасында халыққа әлеуметтік қызмет көрсету саласында заманауи ақпараттық технологиялардың көшбасшысы ретінде өзін көрсеткен, сондай-ақ жетекші елдердің бірі болып есептеледі. Осыған байланысты, әлеуметтік қорғау саласында жұмыс істейтін мамандарға тәжірибе алмасуға және халыққа қызмет көрсетуде ақпараттық және коммуникациялық технологиялар саласындағы озық тәжірибелерді талқылауға мүмкіндік беретін, 2015 жылғы 2-4 қыркүйек аралығында Астана қаласында әлеуметтік қамсыздандыру саласындағы ақпараттық-коммуникациялық технологиялар бойынша Халықаралық әлеуметтік қамсыздандыру қауымдастығының (ХӘҚҚ) XIV халықаралық конференциясы өтеді.
Халықаралық деңгейдегі осындай беделді іс-шараның өткізілуі, азаматтарды әлеуметтік қамсыздандыру саласындағы инновациялық реформалардың жедел жүргізілуі, еліміздің абыройына тағы да бір рет оң ықпалын тигізетіндігі қуантады. ХӘҚҚ әлеуметтік қамсыздандырудың мемлекеттік мекемелерін, ұйымдарын және ведомстволарын біріктіретін жетекші халықаралық ұйым болып табылады. ХӘҚҚ кәсіби басшылықты әзірлеу, сараптамалық білімдерді тарату, әлемнің түрлі елдеріндегі өзінің мүшелік ұйымдарына қызмет көрсету және қолдау көрсету арқылы әлеуметтік қамсыздандыруды басқарудағы стандарттарды арттыруға ықпал етеді, бұл оларға әлеуметтік қамсыздандырудың динамикалық жүйелерін және әлеуметтік саясатты дамытуға көмектеседі. ХӘҚҚ Халықаралық еңбек ұйымының бастамасымен 1927 жылы құрылған және оның құрамына әлемнің 160 елінен шамамен 340 мүшелік ұйымдар кіреді. ХӘҚҚ белсенді түрде жұмыс істеуге, сонымен қатар кешенді, дәйекті инновациялық тәсілдерді әзірлеуге және жүзеге асыруға бағытталған әлеуметтік қамсыздандыруға қол жеткізуді қамтамасыз ететін кепілді саясат пен бағдарламаларды жүзеге асырады.
Қазіргі таңда ХӘҚҚ бүкіл әлем бойынша азаматтарды әлеуметтік қамсыздандыруды басқаруға ықпал ететін, инновациялық құралдар мен қызметтерді ұсынады. Сондықтан да, өзінің азаматтары үшін әлеуметтік кепілдіктердің артуын жыл сайын дамытатын, сондай-ақ заманауи коммуникациялық технологиялар арқылы мемлекеттік көмек көрсету стандарттарын сәтті енгізген Қазақстанды ХӘҚҚ мүшелерінің әлеуметтік қамсыздандыру саласындағы ақпараттық-коммуникациялық технологиялар (АКТ) бойынша XIV халықаралық конференциясын өткізу орны ретінде бекітуі кездейсоқ жағдай емес.
Астанада өтетін конференция халықты әлеуметтік қорғауды жүзеге асыру үшін АКТ саласында бірыңғай шешім стандарттарын талқылауды өздеріне мақсат етіп қойып отыр. Егер Севильде (2009 ж.) және Бразилияда (2012 ж.) өткен халықаралық конференцияларда АКТ халықтың қажеттілігіне бағытталған, кешенді әлеуметтік қамсыздандырудың негізі және іргетасы ретінде қарастырылса, ал Астанада өтетін алдағы конференцияда әлеуметтік және басқа да мемлекеттік қызметтер көрсету саласындағы ІТ технологиялардың дамуы ескеріле отырып, келесі тақырыптар талқыланатын болады:
- ақпараттық-коммуникациялық технологиялардың мақсаты және қағидалары;
- әлеуметтік қамсыздандыру саласындағы бағдарламалық қамсыздандырудың корпоративтік және ірі ауқымдағы жүйелерін пайдаланудың ағымдағы тәжірибесі;
- әртүрлі бағдарламаларда қолданылатын стандартталған шешімдерді жүзеге асырудың базалық технологиялары.
АКТ индустриясына арналған «АКТ индустриясының форумы» әлеуметтік қамсыздандыру ұйымдарының жұмыстарына АКТ енгізуге елеулі ықпал ететін, мәселелердің шешімін іздеуге бағытталған. Бұл форумның жұмысына әлеуметтік қамсыздандыру саласындағы өнімдер мен қызметтердің өзіндік көріністерін көрсететін, жетекші АКТ компаниялардың өкілдері қатысады.
ХӘҚҚ мүшелерінің қатысуымен Астанада өтетін конференцияда Қазақстан тек ұйымдастырушы ғана емес, сондай-ақ халықаралық бірлестіктің мүшесі ретінде, халыққа сапалы мемлекеттік қызмет көрсету құралы ретінде әлеуметтік саладағы АКТ жеткен жетістіктерін лайықты көрсете алады.
Аталған іс-шараны ұйымдастырушы қазақстандық тарап халықаралық бірлестіктің назарын әлеуметтік кепілдікті қамтамасыз етуді жүзеге асыру саласындағы отандық тәжірибеге аударуды өзіне мақсат етіп отыр. Осылайша, біздің жас және өскелең республикамыз халықтың мемлекеттен халықаралық деңгейде алатын электронды қызметін енгізудің сәтті тәжірибесін көрсету мүмкіндігіне ие болады.
Соңғы жылдары әлеуметтік салада халыққа мемлекеттік қызмет көрсетуді іс жүзінде жүзеге асыруда АКТ стратегиялық рөл атқара бастады.
Инновациялық қолдану халықты әлеуметтік қорғау бағдарламаларының қоғамдық ықпалын ұлғайта отырып, басқару үдерістерінің тиімділігін, қызмет көрсету сапасын және әлеуметтік қамсыздандырумен қамтуды арттыруға және жетілдіруге мүмкіндік берді.
Біздің елімізде әлеуметтік қамсыздандыру, соның ішінде әлеуметтік сақтандыру саласындағы инновациялық шешімдердің жасалуы бүгінгі күннің талабы. Бірақ, ең бастысы – енгізілетін инновациялардың барлығы, ең алдымен, халықтың қажеттілігіне бейімделеді, бұл Қазақстанның әлемдегі дамыған 30 елдің қатарына кіруі жөніндегі басты мақсатына жетуіне ықпалын тигізетін болады.
Рүстем ХАМЗИН,
«Мемлекеттік әлеуметтік
сақтандыру қоры» АҚ
президенті.